Bukefalos 28 år!

Dags för betessläpp*vallningsfilm*

Migo

Trådstartare
Idag har Fritte hjälpt till att flytta ut tackor och lamm till stora beteshagen. Först skulle alla djuren avmaskas, sen delas upp i mindre grupper, lastas på trailer, köras några km, lastas ur och till slut drivas ihop på betet och visas vart ensilaget fanns.

Det är toksvårt att valla på så unga lamm(de yngsta är en vecka de äldsta en månad), tackorna kan vara väldigt hårda på hunden om de känner sig pressade och lammen blir helt förvirrade. Flera av tackorna i den här gruppen är uttalat arga på hundar så här års, och brukar INTE ställa upp på att bli vallade vid förflyttningar.

Men när Fridolf kom smygande så blev tackorna lugna och trygga, lammen hängde på i lugn och ro och det var så stillsamt att de vågade stanna och dia. Fritte accepterade nyfikna lamm med en plågad min, lät dem lukta och stanna till, men inte hamna efter. Jobbade på sådant avstånd att tackorna hela tiden var bekväma med att ha honom där och snällt flyttade sig åt rätt håll. Han skötte det så fint att jag tom vågade filma en snutt när vi samlade ihop gruppen för att ta dem till foderstationen.

Min jävla superhund!:love::love::love::love::love:

http://www.youtube.com/watch?v=Ig-FqvZS_Hg
 
Sv: Dags för betessläpp*vallningsfilm*

Fantastiskt! Duktig liten kille (och ägare som tränat... ;) )
 
Sv: Dags för betessläpp*vallningsfilm*

Kul att se! (Och Stoja tyckte dina visslingar var jättespännande :p)
 

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 085
Senast: cambodia
·
Övr. Hund ...och den lilla lekfulla ullbollen förvandlas till en modig och uthållig arbetsmaskin. Vilken otrolig känsla det är! Att få följa och...
Svar
10
· Visningar
1 329
Senast: vallhund
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 360
Senast: Pettsson
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 669
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp