Bukefalos 28 år!

Dags för lite nya bilder på "lille" valpen

Calazirya

Trådstartare
Atlaz är nu 4 månader och väger 30 kg :D

Tyckte att det var dag för lite ;) bilder så här kommer dom:

De flesta bilder länkar jag till, annars blir tråden så STOR.

Bakis ?

Suck , en till bild

Knölis

Leker med gulan

ansiktesepiabra.jpg


Busiga

sittertittarhit.jpg


Ser på TV

Öron fladder


Så vad tycker ni om min sötis ? :D
 
Sv: Dags för lite nya bilder på "lille" valpen

Åh så fin han är! :love: Vill ha! Vill ha!

Funderar på att skaffa en hund till, till våren/sommaren. Men kan inte bestämma mig för ras...suck. Alt 1 är att behålla en (tik)valp efter min schäfer nu när jag ska para och ta en kull. Men jag kan inte bestämma mig...saknar min gamla JRT-tik som vi fick ta bort ett par månader efter vi skaffade schäfern som valp. Hon gillar små hundar och det hade varit smidigt med en mindre...samtidigt har jag alltid äääälskat GD! Och plats har vi så det räcker och blir över. Suck. Varför ska det vara så svårt att välja?

Kan du inte ge mig lite för och nackdelar med en GD? Vi bor förresten på egen gård på landet, i stort hus och stor trädgård. Förutom hästarna finns här en flock värphöns, tre stallkatter, en flock getter och x antal möss. För tillfället även tre grisar, men de ska i frysen när de blir stora nog. Nära till skogen dessutom!
 
Sv: Dags för lite nya bilder på "lille" valpen

Oj svårt !

Det beror helt på vad du vill med din hund, det är ju STOR skillnad på Schäfer och Grand Danois.

Själv bor jag i en 2:a på 58 kvm ( jag,sambo,schnauzer och GD ) och det fungerar alldeles utmärkt.

En Grand Danois, kräver inte så mycket motion som en schäfer vare sig, fysisk eller psykisk.
Dom är rätt lata, men tycker om att röra sig och då helst fritt..
Älskar att få vara med överallt och umgås mer än gärna med hela familj jämt och ständigt.
Därför blir en GD väldigt ledsen om man utetsluter den ofta från familjen.
Därmed inte sagt att dom är svårta att läman ensam, min krabat tar det med ro och sover under tiden.

Den älskar säng och soffor och den vill gärna sitta i knät.

En GD växer sällan upp och blir mogen, lite valp finns alltid kvar och det tycker jag är underbart.

Fördelarna väger upp nackdelarna för mig .

Nackdelarna är väl

Dom äter mycket och det är dyrt ( dom kräver ett bra foder )

Dyra i försäkring

Tar plats (allafall i bilen)

Sedan kommer jag inte på något mer..
 
Sv: Dags för lite nya bilder på "lille" valpen

Han är helt underbar, har själv haft en blå tik. Nu har vi en äldre goldenkorsning och en 3 månaders "kines" valp. Lite storleksskillnad, han väger nu 1,8 kg !!!
Skulle oxå visa lite bilder men har ingenstans att länka upp dem. /Linda
 
Sv: Dags för lite nya bilder på "lille" valpen

Varför är de dyra i försäkring? Jo, jag vet att det är stor skillnad mellan raserna *skratt*

Funderade lite på Irländsk Varghund ett tag, men fick kalla fötter när jag insåg hur mycket jakt det är dem! Det sista jag behöver är en hund till som äter upp hönsen när tillfälle erbjuds...hehe.

Har hört att det är ganska vanligt med reserverade GD. Stämmer detta?
 
Sv: Dags för lite nya bilder på "lille" valpen

Mulles Matte och Macke

Visst är han :) Mammas "lilla" stolthet.

Macke:
Om du vill kan du skicka bilder till mig så lägger jag upp dom, annars går du in här
http://photobucket.com och registrerar dig..
Där kan du lägga upp dina bilder enkelt :)
 
Sv: Dags för lite nya bilder på "lille" valpen

Antagligen är försäkringen dyr för att dom är så stora och då kostar det att "laga"

Dom har ju lite problem med tonsillit och magsäcksomvridning = båda kräver operation.

Däremot dras inte rasen med mycket Hd / Ad vilket är skönt.

Dom är reserverade mot främlingar ( så är rasen ) man märker det redan på min valp, han är föga intresserad av andra människor och hundar.
Jag tycker det är en skön detalj, då jag har en Golden också och hon älskar ALLA :crazy:

Dom är också måttligt intresserade av vilt och det är också skönt!
 
Sv: Dags för lite nya bilder på "lille" valpen

Nej!

Han är den mest skötsamma valp jag någonsin haft, helt underbart duktig ..

MATTE ÄR STOLT ;)
 
Sv: Dags för lite nya bilder på "lille" valpen

JO, men att vara föga intresserade av andra än "flocken" eller rent av reserverade tycker jag kan vara lite olika saker. Hörde av en som skaffade GD att det var normalt att de skyggade för folk och inte ville ha nån in på sig och visade mer eller mindre rädsla för främmande...att inte bry sig om andra är ju inte riktigt samma sak i mina ögon! Det beteende h*n beskrev på sin hund tycker jag tyder på dålig mentalitet. Det behöver ju inte ointresse för andra än familjen vara!

Vår schäfer är väldigt öppen och älskar människor, men vaktar mot främlingar, precis som det ska vara. Det räcker att vi hälsar och bjuder in så godtar hon de främmande och vissa älskar hon direkt och vill sitta i knäet hos och andra (spec de som inte gillar hundar/schäfrar) är hon mer avvaktande emot och är inte påträngande då utan håller avstånd. Men det beror helt på vad det är för person, såna som inte gillar hundar/schäfrar fjäskar hon inte för. De behandlar hon mer som luft.

Låter bra att GD inte är så viltintresserade!
 
Sv: Dags för lite nya bilder på "lille" valpen

Skickade bilder till din hemsida hoppas det funkar, han är den naknaste nakenhunden de flesta har sett, men oxå den sötaste !!!
/ Linda
 
Sv: Dags för lite nya bilder på "lille" valpen

Det är nog mycket upp till aveln.
Om jag säger såhär, det finns mycket "skit" juts nu i GD avlen....

Så var noga när du letar uppfödare.

Dom Gula GD hundarna är i regel lugnare och tryggare än dom blå och svarta som kan vara mer livliga/hispiga.

Dessutom är det lättare att hitta en bra och seriös kennel om man vill ha Gul eller Tigrerad.

Dom GD som jag träffat har varit reserverade mot främligar = kastar sig inte i famn på var människa utan vill i sin takt hälsa.
Har aldrig träffat en rädd och skyggande GD men så har jag bara träffat GULA på närmare håll. ;)

Valpen är mer åt detta håll: Matte, Husse och andra familjehunden är super skojjiga, jag skiter i andra ;)
 
Sv: Dags för lite nya bilder på "lille" valpen

Aha! Det förklarar kanske saken. Det här var en blå en. Synd, för jag gillar blå! Men gula och tigrerade är också jättefina. Hur är det med harlekin? Vet du det?
 
Sv: Dags för lite nya bilder på "lille" valpen

Jag är mållös :love: :d :d .

Så "rastypisk" han är, med allt "häng och släng" :D (förstår du vad jag menar?) Många GD:s jag sett är mer "släta" i formen. Fint tecknad mask också ;) .
 
Sv: Dags för lite nya bilder på "lille" valpen

Oj vad han har växt! :) Hur hög är han?

Gud vad skönt det skulle vara med en hund som inte bryr sig om andra människor.. :p
 
Sv: Dags för lite nya bilder på "lille" valpen

Han är väldigt fin och rastypisk ( enligt dom som vet ;) )

Om man går efter rasstandarden så är det inte mycket soms viktar..

Bettet fortfarande, underkäken har inte vuxit i kapp ännu !!

GLEE!

Hm han är lika hög som en Labrador / Golden tik... hur högt nu det är :)
 
Sv: Dags för lite nya bilder på "lille" valpen

Nej jag är inte så insatt i Harkekin ..

Nu ska jag väl poängterar att det finns seiösa uppfödare av blå och svarta också, jag har varit i kontakt med några ( om du är intresserad så PM:A )
 
Sv: Dags för lite nya bilder på "lille" valpen

Ok, inte såå farligt stor då :)

Förresten, finns det gultigrerade gd:s? Träffade en nyligen och han såg tigrerad ut, men jag har aldrig sett det förut..
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 129
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 258
Senast: Migo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 205
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 651
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp