Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Ewelina

Trådstartare
Hej alla glada bukare! :laugh:

Jag skulle behöva lite hjälp samt åsikter ang ett stallbygge. Såhär ser byggnaden ut nu som (förhoppningsvis) slutligen ska bli ett stall med 2-3 boxar:

Johannasstallnu.jpg


1. Detta rum har troligen tidigare använts till nöt och därför är det en del gjutet här inne som kommer behövas tas bort.

2. Stort rum med lågt i tak.

3. Ett litet rum där det finns vatten o "avlopp"

4. Trägolv upphöjt över packat jordgolv

5. Packat jordgolv


Här har vi ett förslag från mig:

Frslagjohannasstal.jpg


1. Stall samt utgång för hästarna. Problem: För smal stallgång på 1,5 meter

2. Sadelkammare

3. Foderkammare med tillgång till vatten.

4. Trägolvet är borta och man har lagt på mer jord på jordgolvet samt byggt en liten ramp som hästarna kan ledas ner på.

5. Lösdrift, trästaket mellan 4 och 5.

Kom gärna med åsikter eller förslag på hur det skulle kunna se ut annars! :D

Tack på förhand :)
 
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Vad händer om du...nu ska vi se hur man förklarar det haha...

har samma fast du flyttar upp vänster box hela vägen upp mot foderkammaren, och sen drar en sned linje från foderkammarens hörn där, och ner till höger mot dörren som går ut till höger.
FAST...istället för att ha dörren och gången så smal så drar du det snedstrecket lite längre ner på höger väggen, förbi där set står "1" nu (på bild två), så att det blir en bredare dörröppning och gång.
Dock kanske då får slå av hörnet på sadelkammaren också beroende på hur brett det blir när man räknar, för att det ska bli godkänt eller whatever.

Gången blir då sned och även boxarna (som då delas av i "mitten" snett, mot hörnet till vänster längst ner typ...svårt att förklara men hoppas du förstår) men OM dom är stora nog (vet inte kvadrat och är ju lite jobb att räkna ut men det lämnar jag till dig haha) och gången blir bred nog att vara godkänd så har du då löst problemet, även om det kanske ser lite roliggt ut.

Dock ser det ju inte konstigt ut utifrån boxarna och hästarna brur sig ju inte om dom får ett extra stort hörn liksom, dom blir ju ändå ganksa fyrkantiga på det stora hela och båda har fönster.
Och man kan ju liksom göra delningen så att det går först rakt mot hörnet, och sen lite rakt ner, då blir dom lite mer jämnstora också.

Kanske lite galen lösning haha men det var knepigt att få in som du ju själv märkt, specillet som det är längre takhöjd i stora delar av stallet och jordgolv i den andra delen.

Gillar dock tanken om lösdrift, är trevligt :)

Alternativt skulle du kunna typ ta bort väggen till foderkammaren, den som är mot boxarna, och ha en "öppen" vatten sektion där, men ha foder i sadelkammaren.
Det firar ju upp lite mer plats kanske, då behvöer man bara ha en pytteliten gång för att komma åt vattnet ju och kan kanske få in boxarna på vänster sidan istället? (vet ju inte måtten så är lite svårt att säga då haha) Beror ju på hur stora hästar/ boxar du ska ha etc. men då får du ju hela höger sidan av stallet fritt för uppställnignsplats, gång, dubbeldörrar etc.

Lycka till och hoppas nån annan kommer på nåt lite smartare, det kändes itne helt bra lösning nån av dom haha, jag är lite perfektionist så ska klura på det...

ps: jag har ju måtten såklart...men menade att jag är för lat för att orka räkna ut enskilda måtten etc. haha
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Fiffigt, jag tror jag förstår hur du menar den första delen.. :) Typ såhär va?

Frslag2.jpg


Kolla noga så ska du se att även måtten finns med ;)

Kom gärna med fler förslag om du kommer på något, själva lösdriften känns bra men stall-delen tåls att tänka på :crazy:
 
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Kom på en annan möjlig lösning.

Att göra boxarna så att varje box har en egen ingång (eftersom det finns dörrar ritade så antar jag att dom finns där), då får du en stallgång som borde få plats med en häst uppställd enligt regler och dessutom väldigt "brandbra" eftersom båda hästarna kan släppas rakt ut från boxen utan att behöva gå in i stallet. Dessutom kan dom tas ut åt andra hållet med, genom lösdriften om det skulle behövas. (så har jag tänkt att ha mina om jag nånsin får ett eget stall. Då kan man ju göra om dörrana utåt till halvdörrar med så kan dom kolla ut = bra luft även för boxhästarna)
Du har ju ändå en "människo" ingång via foderrummet då, även via lösdriften.

Gjorde en liten ritning för jag är ås kass på att förklara haha.
Typ så...dessutom kan man ha vändbara krubbor och vattenhinkar på samma ställe i båda = lättfodrat och går att fylla på vattnet med slang lätt utan att behöva gå in ens. (jag tänker jämt praktiskt haha)



edit: förresten det kanske blir lite tajt att ha krubbor upptill i boxen, beror ju på hur stora hästar det är, men det går ju def. ha krubbor "neråt" på mittdelen, då kan även en stor häst stå rakt och äta ju.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Nej, nej, stopp, stopp!!! Det finns krav på kortaste sida och sedan är risken större att hästarna rullar fast om hörnen understiger 90 grader, så tyvärr blir ingen av förslagen okej. För att göra det enkelt för dig så kan du behålla boxarna som du tänkt från början och sedan ta upp en ytterdörr i varje box istället. Stallgången använder du till "persontrafik" för utfodring och så vidare medan du använder "ytterdörrarna" till hästarna. Det blir lite som ett Engelskt stall om du förstår vad jag menar.
 
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Ja okej, jag förstår hur du menar :) Det var roliga förslag men det var synd att inget funkade då :/ Men hur är det då med runda stall? där har inte boxarna 90 graders hörn? :crazy:
 
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Ja okej, jag förstår hur du menar :) Det var roliga förslag men det var synd att inget funkade då :/ Men hur är det då med runda stall? där har inte boxarna 90 graders hörn? :crazy:
Nej, men de har större vinkel. Egentligen är ju runda boxar bättre om man tänker på fastningsrisken.
 
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Fast boxarna är ju inte runda, bara stallet och då får ju ytterhörnen i boxen en mindre vinkel än 90 grader
 
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Fast boxarna är ju inte runda, bara stallet och då får ju ytterhörnen i boxen en mindre vinkel än 90 grader
Jag har inte sett några helrunda stall, bara oktagoner, men annars så har du rätt. Och ja, då är det olämpligt.
 
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Kan du inte göra den vänstra boxen ända till ända till "vattenrummet" dvs
4,5x3 m, och den andra boxen 4,5x2,5 m, då blir det en stallgång som är 2x4,5 m om jag räknat rätt. Då blir gången en halv meter för smal, men det kanske funkar ändå? Eller hur är reglerna?
 
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Kan du inte göra den vänstra boxen ända till ända till "vattenrummet" dvs
4,5x3 m, och den andra boxen 4,5x2,5 m, då blir det en stallgång som är 2x4,5 m om jag räknat rätt. Då blir gången en halv meter för smal, men det kanske funkar ändå? Eller hur är reglerna?
Ja, det är ju bättre i alla fall. Man kan ju ha skjutdörrar så inskränker det så lite som möjligt på stallgångsbredden. Om det börjar brinna vill man inte ha en massa boxdörrar i vägen.
 
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Om du gör såhär blir boxarna ca 12 kvadratmeter och stallgången 3 m. Du har 2 korrekta utgångar till hästarna om man räknar med en via lösdriften, samt en nödutgång i den smala gången brevid sadelkammaren.

Har inte orkat rita lösdriften då jag inte förstod förklaringen. Är det två rum? Då skulle jag om möjligt slå ut väggen och göra ett stort rum till lösdrift. Uppbindningsplats vid hovslagare och dylikt kan ni ha vid stora utgången i stallgången...

2.png

1.png
 
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Snygg ritning, gjord i cad?

Jo där lösdriften ska vara är det ingen vägg emellan utan om du kollar på första skissen jag gjort så är 4 bara upphöjt trägolv som jag tycker man ska bryta upp.

Ser ut som en bra lösning du har gjort förutom att precis utanför ytterdörren är det en väg, bara en halvmeter ifrån stallet. Ser de som lite risky har ha dörren där då :/
 
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Hmm knepigt...förstår om du inte vill använda den som daglig utgång då...
Vad frustrerande att ha ett stall, men inte hitta en helt bra laglig lösning (än!)

Kan man ha en box på varje sida, alltså om man tittar på det som du ritade från början, om man har en till höger och en på vänster vägg, fast lika "höjd" som den till höger (alltså 4.5m)
Dp borde båda bli 11.25 kvadratmeter, och få måtten 2.5x4.5.
Eftersom nedre väggen är 7.5m så borde då mittgången bli 2.5m vilket kankse är lagligt?

Jag tänker att den dörren som är där på nedre väggen då kanske kan vara ytterdörr, om den inte är för mycket till vänster (har itne räknat på det haha)
Då har du ju två lagliga dörrar (lösdrift oh den) plus en som är från boxen till höger.

Heller inte helt idealt men kanske kan funka? Det beror ju på den där nedre dörren men den kanske går att flytta lite om det behövs.
 
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Usch sikken besvärlig byggnad man har o göra med känner jag :/ Jag tror dock att minimum måttet på en box är 3 m, alltså får den inte vara så smal :( Men 2,5 m stallgång är precis tillåtet :)
 
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Nope för hästar upp till och med 170cm mankhöjd är det 2.5m bredd som minimum (och 9 kvadratmeter totalt), och för hästar över 1.71cm så är det 2.7m (och 10 kvadratmeter totalt)

Stallgången får vara 2.5m om du inte ska ställa upp hästen där. Så helt bra är den lösningen ju ändå inte men det beror ju på vad prio är på, du kanske kan använda delen där lösdriftsingången är som uppställningsplats? (alltså du vet den delen där hästarna inte är, för du skulle väl bara ha halva det utrymmet som lösdrift?)
Tror det är svårt att få alla kriterier som man vill ha där tyvärr om man inte ska använda den dörren som är till vänster.

Källa: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hastar/mattistallochbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

okej, då hade jag fel :) Isf kan ju det vara en lösning, det som moa skrev :) alt. som azagh visade..

Kom gärna med fler förslag!
 
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

kan du inte flytta foderkammaren till halva trägolvs delen? och göra en ramp ner till lösdriften på andra halvan? eftersom det inte är gjutet där redan så är det inte helt omöjligt att dra in vatten och avlopp där.
och sen så kan du göra uppställnings plats där foderkammaren stod innan.
och sen så kan du ha utgången genom lösdriften och ta bort behovet av en häst dörr vid den högra boxen
ska du använda lösdriften året runt eller bara på sommaren?
det blir lite som azags ritning men med ca 2,5m stallgång och foderkammaren på trägolvet. annars så kan du ha foderkammaren i sadelkammaren, har det själv och det funkar utmärkt i min 2*3 meters sadelkammare ^_^
 
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

oj vilken frustrerande sida! jag fattar inte hur man lägger in en egen tråd!....men jag frågar här eftersom jag åxå går i stallbyggar funderingar, FUNKAR det med en stallgång på 2 meter? för att stå å rykta, sadla och fixar hovar mm? eller är det för smalt?
 
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Nope det är inte godkänt att ställa upp i eller "anspänning" eller vad dom nu kallar det, alltså att ställa upp en häst där.

Det allra minsta som är tillåtet är 2.5m, men då får man inte ställa upp hästen där, då måste det vara 3.5m.

Kolla länken som jag gav till TS, där finns alla mått för allting direkt på Jordbruksverket så kan du kolla själv om det är nåt :) (det om stallgångar står längst ner på den sidan)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 194
Senast: skogaliten
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 239
Senast: Ajda
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 531
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 343
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp