Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Bra länk!
Men som jag kan läsa det är måtten för stallgång bara rekommendationer "för at din häst ska stå säkert bör den ha de mått som rekommenderas nedan..."
Vårt stall har nämligen alldeles för smal stallgång och ingen gång har vi fått påpekade på den :o
Kanske bör man inte lämna hästen där utan uppsikt, men eftersom TS har sadelkammren alldeles intill bör man int behöva lämna den någon längre stund?
 
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

En tanke bara. Varför är det minimimått för uppstallningsspilta 1,85 för stor häst när det samtidigt är minimimått 2,5 för stallgång? Varför är det större risk att skada sig i en stallgång på 1,85 än i en spilta på 1,85?
 
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Ingen aning, jag tycker helt ärligt att det är för brett med 3.5m då hästarna kan vända sig medans dom sitter fast om dom är lite mindre/kortare/smidiga.

Det är livsfarligt, en av mina gjorde det i spolspiltan som har sånna mått när den försökte undvika vattnet, liksom satt fast men gick så att ena kedjan kom över ryggen och den vände sig så baken kom åt fel håll.
Fick såklart panik när huvet vart vridet konstigt för kedjorna satt fast, slet sönder (fanns så att dom skulle gå av ganksa lätt) spännet och sprang in i gången jämter.
Inte höjdare.
Hade inte hänt om det var smalt nog att väggen "tog emot" om den försöker gå åt sidan mer o mer.

Sen är det väl nåt med att dom räknar med att man ska kunna "mötas" två hästar i gången ocskå eller nåt tror jag (men vet inte egentligne)
Jag gör aldrig det ändå, tycker det är onödigt riskabelt när man bara kan backa/ vända/ gå ut/ in i box/ whatever.


Lagom är bäst ;) bred nog att man själv kan ha lite rum om det behövs, men inte så jäkla bred.

edit: ok det är inte livsfarligt haha (om ingen olycka händer såklart) men det är skitrirriternade och ganksa otrevligt för både mig och hästen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Det låter ju helt klart som rekommendationer, MEN rekommendationer kan lätt bli lag så om man bygger nytt är det nog bäst att ta dom måtten ifall dom ändrar.

Lite som med fallet om hon på vart det nu var, som stod på nyheter här, som inte har råd att bygga om nu och det förr var godkända mått men inte håller längre.
 
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

kan man inte göra såhär?
31867810.jpg

då får man en bred stall gång på ca 3m, och man slipper gå ut med hästarna på vägen utan gör en ca 150 dörr på andra sidan stallet istället.
och eftersom ts ändå planerat att bryta upp golvet i sadelkammaren så kan man dra in vatten och avlopp samtidigt.
sen så kan man ju alltid ha kvar avloppet som redan finns i 1,6 * 2,5m rummet och ha så att man kan spola av hästarna inomhus ^_^.
 
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

Måste det inte vara bredare där man tar ut hästarna? Alltså om man ska använda det till vardags, inte bara nödutgång. Fast det är lite luddigt tycker jag från jordbruksverket för det beror ju på om dom räkar en utgång som stallgång, när det finns en separat stallgång som används för uppställning etc. och utångs gången bara är utgång...
Jag antar samma som mellan vägg och box, 2.5m dock, annars hade dom väl skrivit separat um utgångar om det var annat än stallgång?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dags för stallbygge; hjälp med planlösning

tror inte att det behöver vara så brett för dörrar, grannens godkända stalls häst utgång är ca 110cm. vår dörr är 120 och när nån gubbe från kommunen (eller ngt) var här och tittade så tyckte han det var bra med 2,5m stall gång och 120 dörr.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: skogaliten
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 237
Senast: Ajda
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 526
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 343
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp