Dainese säkerhetsväst/Beta klass 1

trofé

Trådstartare
Jag rider nu med en Racesafe väst klass 3 och är hyggligt nöjd, innan det hade jag en Racesafe klass 2 (lite äldre modell). Den tidigare var tunnare och smidigare och störde inget alls när man red. Men så tänkte jag att efter ca 10 år med den att det var läge att skaffa en ny och säkrare. Ibland känner jag dock med denna att den hindrar mig, jag har dessutom ganska mkt svank och västen är inte helt följsam där.

Igår testade jag en Dainese väst och blev helt såld! Det hade nog gått att rulla ihop den om man velat! :) Dock insåg jag att den jag testade var i klass 1. Dainese finns även som klass 3, men den var inte lika smidig som den tunnare/klass 1.

Så, är det någon som testat Dainese och har någon åsikt om dem i stort? Samt behöver man Beta klass 3 eller vågar man rida med en tunnare och SÅ mkt skönare väst? Jag rider främs distans, dressyr och hoppar någon gång ibland. Allt kan ju alltid hända, men i stort är min häst relativt sansad och jag har hittills inte åkt av särskilt ofta (någon gång per år) :).
 
Sv: Dainese säkerhetsväst/Beta klass 1

Visste inte ens att Dainese tillverkade ridprylar men ofta funderat på om de kanske inte borde göra det, med tanke på den erfarenhet de har av att tillverka skyddsutrustning till betydligt farligare sporter.

Var får man tag på sånt? Och TS - du som provat - vad fick du för känsla av produkterna? Material? Smidighet? Passform osv?
 
Sv: Dainese säkerhetsväst/Beta klass 1

Japp, mycket skön väst!
Jag har en Dainese Level 1, det är min första väst.
Den köptes just för att den var den enda tillräckligt bekväma jag provat.
Så dumt att köpa något så dyrt som bara blir hängande.

Som sagt har jag inget att jämföra direkt men den är smidig och följsam som bara den! dessutom tycker jag ärmhålen är bättre än andra jag provat eftersom de är liksom lite framåtskurna mot bröstet så det blir ingen obekväm kant när man håller armarna i "tygelposition".

Jag skulle tro Level 1 räcker ypperligt så länge man inte vill tävla terräng?

Man får väl inte skriva ut var den inköpts? ridsportbutik i V-ås.
 
Sv: Dainese säkerhetsväst/Beta klass 1

Visste inte ens att Dainese tillverkade ridprylar men ofta funderat på om de kanske inte borde göra det, med tanke på den erfarenhet de har av att tillverka skyddsutrustning till betydligt farligare sporter.

Var får man tag på sånt? Och TS - du som provat - vad fick du för känsla av produkterna? Material? Smidighet? Passform osv?

Jag testade den på en hästbutik i Västerås, ej Hööks utan den andra :) Jag tyckte att den kändes väldigt välgjord och vettig, genomtänkt. Materialet var väldigt följsamt och jag upplevde det som att hela västen var stretchig. Det enda jag funderade lite över var att den inte verkade ha någon möjlighet till viddjustering i sidorna, men som sagt så kändes det som att hela västen var flexibel/stretchig i materialet (tyget som plattorna ligger i). Den satt väldigt bra på mig när jag testade den, men då hade jag en ganska tjock tröja under, och jag skulle behöva testa om den passar lika bra om jag bara har t-shirt under, för på sommaren blir det för varmt annars. Extremt smidig, den var inte otympligare än att ha en dunväst på sig, jag märkte knappt av den, jag som är ganska svankig kunde böja mig bakåt så mkt jag kunde och den bara följde med helt mjukt!
 
Sv: Dainese säkerhetsväst/Beta klass 1

Jag håller med dig ang passform kring armarna, den är så smidig och inte så tjock som många andra västar. Med min racesafe kan jag inte ha armarna helt intill sidorna, vilket är ett gissel för sitsen när man rider dressyr.

Jag tänker också lite som att level 1 borde räcka, dagens level 1 är troligen (gissar jag) minst lika säkra som de första västarna som kom och den jag hade för omkring 15-20 år sedan.
 
Sv: Dainese säkerhetsväst/Beta klass 1

Jag skulle inte ha en väst som bara har nivå 1

"Säkerhetsvästarna delas in i 3 olika nivåer enligt följande:
Nivå 1: Är den lägsta skyddsnivån. Endast avsedd för proffesionella jockeys.
Nivå 2: Något mer skydd än nivå 1. Tillfredsställande skydd vid vanlig ridning.
Nivå 3: Bästa skyddsnivån. Lämplig för motionsridning i terräng eller tävling. Krävs vid fälttävlan och krävs fr.o.m. 1/1 2008 även för junior- och ponnyryttare vid hopptävling." http://www.hooks.se/Assets/ContentPages/infoSakerhet.aspx?deptid=970
 
Sv: Dainese säkerhetsväst/Beta klass 1

Det är ju det att väga risken med en tunnare väst, kontra hur mycket en tjockare/säkrare väst påverkar ens ridning, sits osv. Det är svårt tycker jag.
 
Sv: Dainese säkerhetsväst/Beta klass 1

Köpte idag en Airowawe outlyn eftersom jag inte kunde hitta Dainese väst i någon affär i Malmö. Satt ok när jag testade i affären. Men hemma uppe på hästen insåg jag att jag inte kan röra mig i den till häst. Så imorgon ska den bytas för jag hade tur och lokala ridsportsaffären har Dainese hemma. Hoppas att den sitter bättre så man faktiskt vågar använda sin väst. Den jag köpte idag kunde jag inte vända mig och se bilen som kom bakom oss på vägen i. Känns inte särskilt tryggt. Ska dom vara så?
 
Sv: Dainese säkerhetsväst/Beta klass 1

Är västen du köpte så stel/otymplig att du inte kan vrida på dig/vända dig och kolla bakåt låter ju inte så bra! Men hoppas du hittar en Dainese du kan testa, och som sagt, jag tyckte det var stor skillnad på de två varianter av den som finns, så kolla vilken det är du testar.
 
Sv: Dainese säkerhetsväst/Beta klass 1

Jag köpte Dainese klass 1 väst. Känner att det är bättre med en väst som känns bra på som kommer användas än en stel obehaglig som bara kommer hänga i garderoben. :-)
 
Sv: Dainese säkerhetsväst/Beta klass 1

Har du hunnit testa att rida något med västen? Känns den bra? Hur upplever du att den inte går att reglera? Jag funderar mest på om den skulle fungera både med bara t-shirt under på sommaren, samt med lite tjockare tröja under på vintern.
 
Sv: Dainese säkerhetsväst/Beta klass 1

Kanske nåt för mig att prova. Tycker alla sitter som skit. testat race safe mfl. Är lite rund så jag har egen stoppning på kroppen och det blir verkligen inte bekvämt med väst på. Funderat på att köpa en med lägre skyddsklass för hur som haver så är det bättre med en tunnare väst än ingen alls, och ingen alls är det som gäller för mig i nuläget.
 
Sv: Dainese säkerhetsväst/Beta klass 1

Har du titta på dainese nya med bara ryggplatta. Finns i hästaffären som ligger närmre stan i Kristianstad.
Är jätte nöjd med min dainese beta 1 använder den jämt även nu när det är varmt ute.
Kommet nog köpa även den med bara ryggdel och deras ridbyxor. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 139
Senast: JennyLz
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 913
Senast: Snurrfian
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 020
Senast: yamyam
·
Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 729
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp