Dala- vs. Kylinge- vs. Trane- vs. Värmlands-

Det jag skrev var ju dock att det är vad bilen får dra man går på (dvs det som står i registreringshandlingarna), men att ekipaget inte får överskrida 3500 kg på b-kort. Poängen var att det inte längre är begränsat till att släpets totalvikt inte får överskrida bilens tjänstevikt, som det var tidigare.

Det var något åt det där hållet min pappa svamlade om!
 
Skulle också säga Kylingekärran. Vi har en Dalavagn som sambon numera hämtar kalvar med, den är faktiskt också helt ok. Mycket bättre bomlösning på bak än vad exempelvis Cheval har. Satsa på Boggie!
 
Tack för tipset om den här släpvagnskalkylatorn! :up:
Men jag blir inte riktigt klok. Enligt flera i den här tråden bör alltså Skodan bara få dra släp med totalvikt 1 400 kg eftersom att den får dra 1 482 kg på B-kort. Men tog ett random släp från Blocket med totalvikt 1 600 kg + Skodan i släpvagnskalkylatorn, och det var helt lagligt. Hur är det möjligt? :eek:
Klickade du i att det var för b-kort?

Ett 1600släp och er Skoda väger över tillåtna 3500 kg på b-kort och borde inte fungera för det körkortet i kalkylatorn.
 
Klickade du i att det var för b-kort?

Ett 1600släp och er Skoda väger över tillåtna 3500 kg på b-kort och borde inte fungera för det körkortet i kalkylatorn.

Ja, det gjorde jag. Ville bara "se hur det såg ut när kalkylatorn slog ifrån" men det funkade visst också... :eek: :confused:

Vilken borde vara högsta vikt som Skodan klarar på B-kort? 1 400 eller 1 500 kg? (Tänkte med tanke på att den får dra 1 482, vilket ju är närmare 1 500 än 1 400...)
 
Det finns med dubbelaxlade med 1400 kg totalvikt. Men det är inte jätteofta man snubblar över dem'.

Jag hade satsat på 1500 och Volvon som dragbil.

Jo, funderar också på det. Men samtidigt, som pappa sa, är det ju egentligen bra om släpet kan dras av båda bilarna. Men vi får se vad som dyker upp. Han hade ringt på något Boj och något Tranesläp tidigare idag, båda var dock redan sålda :(
 
Du säger två helt olika saker, och det gör det förvirrande. Det handlar inte om vad BILEN får dra.Det handlar om vad KÖRKORTET får dra.

Poängen - regelförändringen - är något helt annat.
Va? Det är väl klart att det handlar om vad bilen får dra. Det är ju där regeländringen kommer in, som troligtvis var vad TS pappa syftade på. Bilen får dra en viss vikt - tjänstevikten på bilen har inte längre något att göra med släpvikten. Sen la jag till som notis att det inte är någon garanti att man får dra hela den vikten bilen får om man enbart har b-körkort.

Jag förstår inte vad det är som är så förvirrande?
 
Jag vill tipsa om läckösläp, om det skulle dyka upp. Jag har ett från 90-tal, totalvikt 1500 och maxlast 860, boggi med fronturlastning.
 
Så litet är det väl ändå inte?:eek: upplever det inte mindre än VV jag lånade mycket förr. Jag har förvisso ponnys själv men har kört liten storhäst i det utan att det kändes litet. Men kanske blivit hemma blind....

Joo det är yttepytte.
Perfekt om man har typ islänningar däremot.
Men med en stor häst och lite packning så blir det himla trångt.
Mina hästar är 160 och 165 och dessutom nätta och jag tycker att mitt kylinge gärna hade kunnat få vara lite större även om det absolut inte är för litet heller.
Mitt kylinge är betydligt större än ett läckösläp. VV är inte direkt stora de heller.
Annars är läckösläp bra släp om än små och omoderna numera.
 
Joo det är yttepytte.
Perfekt om man har typ islänningar däremot.
Men med en stor häst och lite packning så blir det himla trångt.
Mina hästar är 160 och 165 och dessutom nätta och jag tycker att mitt kylinge gärna hade kunnat få vara lite större även om det absolut inte är för litet heller.
Mitt kylinge är betydligt större än ett läckösläp. VV är inte direkt stora de heller.
Annars är läckösläp bra släp om än små och omoderna numera.
Jo omodernt är ju klart att alla släp från 90-talet är ;)
Ja, jag kanske också i dagsläget hade tyckt att VV var litet men då för massa år sen och mer okunskap körde vi en 1.70 häst + ponny i en VV :angel:
Jag drömmer om ett modernt släp där man kan diagonallasta, få in en bredåkande ponny och en vanligt, tills dess får jag hålla till godo med läckö:D

Ursäkta off topic..
 
Enligt min mening,

Trane är ett helt ok budgetsläp.
Kylinge är rejält och håller bäst kvalitet men tungt.
Dalavagnen maxar lastvikten.
Vv har bra lastvikt, billigt men skramligt.

För 20000kr får du antingen ett enkelaxlat i bra skick, eller ett dubbelaxlat i dåligt skick med visst renoveringsbehov.
Att dra om elen eller byta kulhandske går på några tusenlappar på verkstan, medan att byta golv o väggar tar mer tid/pengar än så.

Eftersom släpet bör vara dragbart med båda bilarna hade jag letat släp på 1400-1450 kg.
för att få ihop ekvationen behöver du titta på släp som inte drar iväg i totalvikten.
 
jag har två enkelaxlade släp, ena minns jag inte fabrikat på, tror kylinge (men kan kolla såklart!). Andra boj från tidigt 90-tal. Första väger 650 lastar 650, andra lastar 710 väger 640 har jag för mig. min bil får dra 1300 (på b-kort), lyckas inte hitta boggi som väger tillräckligt lite för att få lasta 600+. Båda volvosarna drar 1500/1530.

Hästen väger strax under 500kg, gillar att ha lite marginal upp till maxlast.
 
Senast ändrad:
jag har två enkelaxlade släp, ena minns jag inte fabrikat på, tror kylinge (men kan kolla såklart!). Andra boj från tidigt 90-tal. Första väger 650 lastar 650, andra lastar 710 väger 640 har jag för mig. min bil får dra 1300 (på b-kort), lyckas inte hitta boggi som väger tillräckligt lite för att få lasta 600+. Båda volvosarna drar 1500/1530.

Hästen väger strax under 500kg, gillar att ha lite marginal upp till maxlast.

Håller med om det sista! Herr Häst väger ju 570 kg, och jag skulle aldrig våga ha ett släp med lastvikt under 600 kg. Helst över det också.
 
Håller med om det sista! Herr Häst väger ju 570 kg, och jag skulle aldrig våga ha ett släp med lastvikt under 600 kg. Helst över det också.
En sak du kan tänka på när du letar är att fronturlastning stjäl vikt.
Men som sagt, mitt släp är ett 1450 kg med 590 som lastvikt (i realiteten vet jag inte, har inte vägt det) så visst finns det släp. Det handlar bara om att hitta dem.
 
@Dressyrtjejen_97 Har också stött på samma med släpvagnskalkylatorn att den visar grönt trots att det enligt papperna inte är det. Har ingen aning om varför men jag går helt på kalkylatorn. Tänker att det är säkert nån anledning jag helt enkelt inte kan om det här med vikter...
 

Liknande trådar

Gnägg Är bara lite nyfikna; Vad har ni för transport? :) Kan börja med att presentera mitt: Märke: Tranesläpet (står dock både Tranesläpet...
Svar
19
· Visningar
1 961
Senast: ElAmir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp