Dala- vs. Kylinge- vs. Trane- vs. Värmlands-

De kanske inte finns på Blocket just nu, men det finns gott om dem. Lastvikten är därefter såklart men det spelar mindre roll om man bara kör en häst.
Lastvikten därefter, hur lågt är det?
Jag skulle behöva att släpet går att lasta med minst 600 kg, Herr Häst väger ca. 570 kg...
 
Pappa skrev just till mig också och svamlade om att det här med totalvikten inte hade någon betydelse längre. Utan att även Skodan, som får köra 1 482 kg på B-kort, får dra ett släp med högre totalvikt, bara att man inte får lasta det "till max" då. Alltså att vi t.ex. kan ha ett släp som har totalvikt på 1 600 kg, men på Skodan måste dra bort 118 kg för att få ut hur mycket vi får lasta det med.
 
Jag har aldrig argumenterat att det inte finns (har själv haft), men eftersom TS mer akut letar släp och med rätt svåra specifikationer är mitt råd att avskriva Skodan som dragbil, det blir lättare att hitta ett släp som fungerar.

Ska vi gå till "om inga gränser finns" går det ju att beställa ett med precis de specifikationer man vill ha, men då får man ju ta upp plånboken. Vilket inte är aktuellt. Lika lite verkar det vara ett alternativ att vänta på det optimala släpet (kan vara svårt med tanke på övre ekonomiska gräns).

Där TS står nu känns det som det lättaste är att leta ett dubbelaxlat 1500 kg totalvikt släp, där finns en hel del att välja på.

Och till ts: när du köper så pass begagnat är det främst det aktuella släpets skick som avgör. Själv avskriver jag VV direkt, men resterande märken får en chans (inte CL, men det är nog inte aktuellt för prisklassen).
 
Pappa skrev just till mig också och svamlade om att det här med totalvikten inte hade någon betydelse längre. Utan att även Skodan, som får köra 1 482 kg på B-kort, får dra ett släp med högre totalvikt, bara att man inte får lasta det "till max" då. Alltså att vi t.ex. kan ha ett släp som har totalvikt på 1 600 kg, men på Skodan måste dra bort 118 kg för att få ut hur mycket vi får lasta det med.

Totalvikten har betydelse om du har B-kort. Det står t om på regbeviset i klartext: "Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg". Totalvikt är vad släpet väger (tjänstevikt) och maximalt tillåten last. Totalvikt står i släpets registreringspapper och det spelar ingen roll hur mycket eller lite du lastar (så länge du inte lastar mer än tillåtet).

Har du BE är det bruttovikten som begränsar.

Din far är väldigt dåligt påläst, och det kan bli farligt.
 
Det är krångligt detta med totalvikter, lastvikter mm och vilken körkortsbehörighet man har. Släpvagnskalkylatorn är en stor hjälp då man direkt ser vad som är tillåtet eller inte. Vi upptäckte att jag får dra vårat släp på B - kortet med min Volvo 850 men får inte dra med sambons Volvo 855.
 
Pappa skrev just till mig också och svamlade om att det här med totalvikten inte hade någon betydelse längre. Utan att även Skodan, som får köra 1 482 kg på B-kort, får dra ett släp med högre totalvikt, bara att man inte får lasta det "till max" då. Alltså att vi t.ex. kan ha ett släp som har totalvikt på 1 600 kg, men på Skodan måste dra bort 118 kg för att få ut hur mycket vi får lasta det med.
Fast då måste ni ha BE-körkort eller B96.
 
VV finns som boggie och de brukar väga 1360-1400kg. Då får du lasta 660kg
Min VV är ifrån 2004 och vad jag vet så brukar de ligga runt 20.000:- +/- 5.000 beroende på vad man vill göra själv.
 
Pappa skrev just till mig också och svamlade om att det här med totalvikten inte hade någon betydelse längre. Utan att även Skodan, som får köra 1 482 kg på B-kort, får dra ett släp med högre totalvikt, bara att man inte får lasta det "till max" då. Alltså att vi t.ex. kan ha ett släp som har totalvikt på 1 600 kg, men på Skodan måste dra bort 118 kg för att få ut hur mycket vi får lasta det med.
Din pappa har nog missförstått, det var tidigare så att totalvikten på släpet inte fick överskrida bilens tjänstevikt. Det är nu borta, och man går enbart på vad bilen får dra (och för b-körkort får inte totalvikten på bil + släp överskrida 3500 kg).
 
Det är nu borta, och man går enbart på vad bilen får dra (och för b-körkort får inte totalvikten på bil + släp överskrida 3500 kg).

Det bilen får dra är inte liktydigt med vad b-kortet får dra, det finns andra begränsningar än 3500 kg totalvikt på ekipaget. Många bilar har andra begränsningar, det går därför inte att gå strikt på huvudregeln när man ska försöka hitta en bra kombination. Man måste gå på de unika registreringshandlingar för varje fordon/släp.
 
Det bilen får dra är inte liktydigt med vad b-kortet får dra, det finns andra begränsningar än 3500 kg totalvikt på ekipaget. Många bilar har andra begränsningar, det går därför inte att gå strikt på huvudregeln när man ska försöka hitta en bra kombination. Man måste gå på de unika registreringshandlingar för varje fordon/släp.
Nej, jag skrev ju att man går på vad bilen får dra, men att det även finns begränsning för b-kort (men den biten har ju tagits upp tidigare i tråden så jag tyckte inte det var nödvändigt att utveckla mer än som notis).
 
Nej, jag skrev ju att man går på vad bilen får dra, men att det även finns begränsning för b-kort (men den biten har ju tagits upp tidigare i tråden så jag tyckte inte det var nödvändigt att utveckla mer än som notis).

Det du skrev om begränsningen (totalvikt ekipage begränsad) blir felvinklat om man inte insatt i reglerna. Då är det lätt att missuppfatta att man bara kan lägga ihop schablonmässiga totalvikter och det därmed är tillåtet b-kortsekipage.

Så är det väldigt sällan när man sedan tittar i registreringshandlingarna.
 
Tack för tipset om den här släpvagnskalkylatorn! :up:
Men jag blir inte riktigt klok. Enligt flera i den här tråden bör alltså Skodan bara få dra släp med totalvikt 1 400 kg eftersom att den får dra 1 482 kg på B-kort. Men tog ett random släp från Blocket med totalvikt 1 600 kg + Skodan i släpvagnskalkylatorn, och det var helt lagligt. Hur är det möjligt? :eek:
 
Det du skrev om begränsningen (totalvikt ekipage begränsad) blir felvinklat om man inte insatt i reglerna. Då är det lätt att missuppfatta att man bara kan lägga ihop schablonmässiga totalvikter och det därmed är tillåtet b-kortsekipage.

Så är det väldigt sällan när man sedan tittar i registreringshandlingarna.
Det jag skrev var ju dock att det är vad bilen får dra man går på (dvs det som står i registreringshandlingarna), men att ekipaget inte får överskrida 3500 kg på b-kort. Poängen var att det inte längre är begränsat till att släpets totalvikt inte får överskrida bilens tjänstevikt, som det var tidigare.
 
Det jag skrev var ju dock att det är vad bilen får dra man går på (dvs det som står i registreringshandlingarna), men att ekipaget inte får överskrida 3500 kg på b-kort. Poängen var att det inte längre är begränsat till att släpets totalvikt inte får överskrida bilens tjänstevikt, som det var tidigare.

Du säger två helt olika saker, och det gör det förvirrande. Det handlar inte om vad BILEN får dra.Det handlar om vad KÖRKORTET får dra.

Poängen - regelförändringen - är något helt annat.
 

Liknande trådar

Gnägg Är bara lite nyfikna; Vad har ni för transport? :) Kan börja med att presentera mitt: Märke: Tranesläpet (står dock både Tranesläpet...
Svar
19
· Visningar
1 961
Senast: ElAmir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp