Dala- vs. Kylinge- vs. Trane- vs. Värmlands-

@Lovisaleonora Minns tyvärr inte regnummerna. Har kollat på min bil mot annonserade släp-så det kan vara så enkelt att folk inte vet hur deras släp är invägda. Men det har varit en 3-4 gånger, så är lite märkligt.
 
Synd att du har bråttom att köpa. Med lite is i magen hade du kunnat haft tur och fått ett bra släp för de pengarna med rätt vikter.
Jag köpte mitt Boj, en boogie från -03 för 25.000. Totalvikt 1400kg och lastar 690. Nybesiktat och mycket bytt och väl efterhållet samt sparsamt använt i många år.

Jag hade också kikat på Kylinge. VV går bort helt.
 
@Dressyrtjejen_97 Har också stött på samma med släpvagnskalkylatorn att den visar grönt trots att det enligt papperna inte är det. Har ingen aning om varför men jag går helt på kalkylatorn. Tänker att det är säkert nån anledning jag helt enkelt inte kan om det här med vikter...
Tack för förklaringen!
Var rädd att det blivit tillfällig error på kalkylatorn nämligen :eek:
 
Umesläpet, vad är eran erfarenhet av det?

Pappa har ringt på flera stycken idag, och vi är seriöst intresserade av 2 st.
Dessa 2 är:
- Tranesläp -01. Lastvikt 620 kg, totalvikt 1 300 kg.
- Umesläp -95. Lastvikt 620 kg, totalvikt 1 300 kg.

Båda är enaxlade, men besiktigade och i fint skick.
 
Tvåaxlade släp går stadigare på vägen och därmed bekvämare för hästen.

Jo, det förstår jag också. Men är det verkligen illa med ett enaxlat?
Båda som pappa letat upp ska vara enaxlade, men "av mycket stabil typ" och använts av sådana med betydligt större hästar än Herr Häst...
 
En boggie "flyter" över ev hål och gropar i vägen medan en enaxlad träffar botten i dem. En tom enaxlad studsar som en studsboll på gropig väg medan boggie bara hänger med. Jag kommer aldrig byta mitt boggiesläp mot ett enaxlat.
 
En boggie "flyter" över ev hål och gropar i vägen medan en enaxlad träffar botten i dem. En tom enaxlad studsar som en studsboll på gropig väg medan boggie bara hänger med. Jag kommer aldrig byta mitt boggiesläp mot ett enaxlat.

Okej!
Men om det inte är väldigt extremt gropigt eller så - alltså typ normal 50-70 väg, hur stor är egentligen skillnaden då?
 
Okej!
Men om det inte är väldigt extremt gropigt eller så - alltså typ normal 50-70 väg, hur stor är egentligen skillnaden då?

Det är stor skillnad. När jag köpte min häst körde jag honom i ett lånat enaxlat släp i ungefär ett halvår. Lastningsproblemen kom på köpet. Förutom att dom ligger sämre på vägen så bör man också tänka på att det blir betydligt mer instabilt när man lastar, hästens tyngd gör att släpet gungar när det går på. Min häst tyckte det var riktigt obehagligt. Jag köpte ett eget boggisläp och nu lastar han sig själv för det mesta. Ångrar att jag inte gjorde det direkt, ska du satsa pengar i ett släp så köp ett som du kommer vara nöjd med en längre tid!

Av dom släpen du räknade upp hade jag valt ett Kylinge boggi. :)
 
Gigantisk, för hästen.
Men oj :eek:
Så det är alltså "extremt icke-bra" med enaxlad? :(
Nej, för jag var helt införstådd med att det fanns en skillnad, men inte att den var stor. Dessutom vet jag att pappa frågade extra hur det funkar med storhäst osv. Men de sa att det gått bra, och att de ändå (utifrån enaxel-perspektiv) var mycket stabila.
 
Men oj :eek:
Så det är alltså "extremt icke-bra" med enaxlad? :(
Nej, för jag var helt införstådd med att det fanns en skillnad, men inte att den var stor. Dessutom vet jag att pappa frågade extra hur det funkar med storhäst osv. Men de sa att det gått bra, och att de ändå (utifrån enaxel-perspektiv) var mycket stabila.



Sen lägger vi till det lilla problemet med punktering. Med boggie kan man klara sig till nästa avfart eller mack. Med enaxlat är det bara att stanna direkt. Oavsett var du befinner dig. Det är alltså även säkrare med boggie i den aspekten.
 
Men om nu boggie är så extremt viktigt - hur är det med VVs boggiesläp?
Ni säger ju att VV är skitsläp, men hur illa är deras boggie?

Annars, även de -90-tals boggies jag sett (frånsett VV då) kostar ju runt 50-60 000 kr :(
Varför måste äldre boggies vara så förtvivlat dyra?! :rage:
 
Värmlandsvagnen - oavsett antal axlar är billiga och skramliga med dåliga och ibland farliga lösningar.

Du kommer inte få något annat svar än tidigare i tråden. Hellre ingen transport än en VV.
 
Annars, även de -90-tals boggies jag sett (frånsett VV då) kostar ju runt 50-60 000 kr :(
Varför måste äldre boggies vara så förtvivlat dyra?! :rage:

Fast vad tittat du på för annonser då?! Överst på en mkt känd annonssida hittade jag ett kylinge boogie från -03 för 30'.

Om jag var dig skulle jag spara lite för att kunna lägga 30' istället. Skillnaden mellan 20' och 30' släpen är ganska så stor.

Ställer mig även till skaran som aldrig i livet skulle ha annat än boogie.
 
Men om nu boggie är så extremt viktigt - hur är det med VVs boggiesläp?
Ni säger ju att VV är skitsläp, men hur illa är deras boggie?

Annars, även de -90-tals boggies jag sett (frånsett VV då) kostar ju runt 50-60 000 kr :(
Varför måste äldre boggies vara så förtvivlat dyra?! :rage:
Men alltså, det är omöjligt att 90-tals boggie är så dyra. Som sagt får du ett Kylinge för billigare peng än så.
 
Men om nu boggie är så extremt viktigt - hur är det med VVs boggiesläp?
Ni säger ju att VV är skitsläp, men hur illa är deras boggie?

Annars, även de -90-tals boggies jag sett (frånsett VV då) kostar ju runt 50-60 000 kr :(
Varför måste äldre boggies vara så förtvivlat dyra?! :rage:

Finns flera kylinge boggie för runt 30. Kika även på Star trailer som är liknande dem. Star safir heter deras lilla boggie. Kylinges heter Apollo
 

Liknande trådar

Gnägg Är bara lite nyfikna; Vad har ni för transport? :) Kan börja med att presentera mitt: Märke: Tranesläpet (står dock både Tranesläpet...
Svar
19
· Visningar
1 961
Senast: ElAmir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp