Dålig aptit

Sv: Dålig aptit

nej, faktiskt ine funderat på det. Men låter som något som är värt att försöka. Vad kan ett sånt chip kosta? Finns det verkligen inga biverkningar med det? Görs det på alla kliniker?
 
Sv: Dålig aptit

Priset verkar variera mellan ca.700-1000 kr beroende på var i landet man bor och om man åker till privat, djursjukhus eller klinik. De flesta veterinärer gör chipkastrering men man kan ju ringa och höra innan om ens egen veterinär utför det, ibland kan de också behöva ta hem det för det vanligaste folk gör när de ger sin hund sk. kemisk kastrering är att de ber att få en spruta.
Ang. biverkningar så visst finns det, det kan bli svullet där man fört in chipet i nacken, under behandlingsperioden kan också testiklarna krympa lite...men i förhållande till de biverkningar som kamisk kastrering med spruta kan ge så är det väldigt lindrigt. Jag har inte märkt av nåt av ovanstående biverkningar på min egen hund förövrigt.

Här står det att läsa om implantatet i fassen: Suprelorin
(Går även att googla på namnet så kan man säkert läsa om fler erfarenheter)
 
Sv: Dålig aptit

Du ska kunna byta till färskfoder på 7-10 dagar. Eftersom du har bytt foder så ofta ska det förmodligen inte vara problem. I så fall märker du det på att han blir lös i magen.

Bleka slemhinnor kan vara tillfälligt. Men det kan också bero på olika saker. Du skulle kanske kolla ett par gånger om dagen i olika situationer. T ex när han har sovit, gått, sprungit, lekt osv fram tills du ska till veterinären. Och så be vetten kolla halsen på honom. Äta godis som enstaka bitar brukar inte vara problem även om de har ont i halsen.

Om du märker att han gör på samma sätt med färskfodret, inte vill äta så skulle du kunna testa en annan grej. Ge honom konkurrens av en annan hund. Den andra hunden är relativt nära honom när han ska äta, men ska vara kopplad så den inte kommer åt och så får det inte bli slagsmål. Kanske bäst att ha båda kopplade rentav.

Han är lite för smal. Det hade inte skadat med 3-4 kg ytterligare.
 
Sv: Dålig aptit

Ang. biverkningar så visst finns det, det kan bli svullet där man fört in chipet i nacken, under behandlingsperioden kan också testiklarna krympa lite...

Bara ett litet klargörande, inte för det borde spela roll, men om det skulle vara viktigt för någon som läser ;) Men testiklarna krymper enligt fass 'signifikant', och det är mer än att de kan krympa lite

Biverkningar
Måttlig svullnad på implantatstället kan föreligga i 14 dagar. Histologiskt har lindriga lokala reaktioner med kronisk bindvävsinflammation och viss kapselbildning och kollagenavlagring noterats 3 månader efter administrering.

En signifikant minskning av testikelstorlek uppträder under behandlingsperioden. I mycket sällsynta fall kan en testikel vandra upp till inguinalkanalen
.
 
Sv: Dålig aptit

Håller med om färskfoder, det brukar de flesta hundar gilla, finns flera olika Svenska sorter, Bravo, Klass, Nordic o Priima, bl a.

mvh
 
Sv: Dålig aptit

oj, om en kula kan krypa in, hamnar den på rätt plats så småningom igen? För annars blir det väl bökigt med en riktig kastrering?
 
Sv: Dålig aptit

ja, visst skulle han behöva fler kilon, vi kämpar ju som bara den ;)
Nu har han inte ätit alls sedan iförrgår kväll. Inte ens kattmat. Men pigg och glad, äter däremot hemlagad lasagne om man ger honom.
Tyder även det på halsproblem?
 
Sv: Dålig aptit

oj, om en kula kan krypa in, hamnar den på rätt plats så småningom igen? För annars blir det väl bökigt med en riktig kastrering?
Det är olika. Om den är inne så blir det ett större ingrepp, men varför kastrera om han inte har problem med t ex översexuallitet?

mvh
 
Sv: Dålig aptit

Kan det inte vara så att det även har med könsmognaden att göra? Min ena hund var glad i mat tills han blev 1 1/2 - 2 år och sedan slutade han nästan helt att äta och magrade massor. Var hos veterinär flera gånger och inget fel hittades och då tyckte vet. att vi skulle testa att kastrera för hans erfarenhet var att det finns vissa hundar som totalt tappar aptiten när det är löptikar igång. (Och tro mig, det finns alltid löptikar någonstans, även om du inte vet det så vet hunden:)) Jag var väl lite tveksam för jag har haft hanhundar förut och visst, de magrade under en löpperiod men sedan åt de alltid upp sig igen. Men, det slutade iaf med att min hund blev kastrerad och det var som att se en ny hund. Han mår toppen och har fått aptiten tillbaka. Han är jättefin i hullet och har inte alls svårt att hålla vikten (och han har inte blivit fet:)) Vet inte om det skulle hjälpa din hund men tänkte att jag skulle tipsa dej bara...
 
Sv: Dålig aptit

det är just det. Jag har inte velat kastrera alls innan, bara för att han är smidig att ha med sig, visst han blir intresserad när det finns löptik runt knuten men inte okontrollerad.
Han bodde hiop med en löptik några veckor hos min mamma, och där åt han som en galning! Samma tik var sällskap till honom även senare, men det hjälpte inte som matkonkurrans ändå.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 464
Senast: tanten
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
962
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Acto
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tjockistråden 3
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp