Bukefalos 28 år!

Dålig morsa

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dålig morsa

Det kan läggas in olika betydelser av ordet "festa". För mig innebär det mer än ett glas vin.
Utan att värdera festandet så är det ju fortfarande VÄLDIGT låg alkoholhalt i bröstmjölken även om mamman är ordentligt berusad. En lättöl/lättcider innehåller 2,25%, bröstmjölken 0,1-0,2% i det exempel jag tog tidigare.
Med en ordentligt berusad mamma är det förmodligen andra risker som är värre för barnet, brist på omdöme och reaktionsförmåga, t.ex.

Jag vill verkligen inte propagera för att man ska supa sig redlös medan man ammar, men man måste nog sätta saker i rätt perspektiv. Det är ingen katastrof för barnet om man ammar med lite alkohol i kroppen.

Jag är den första att anse att man borde kunna låta bli alkoholen medan man är gravid och under amningen, själv låter jag ju bli den nästan helt även i vanliga fall. Men, som Madick skrev, man måste ju inte hälla i sig alkoholhaltiga drycker för att man går ut på krogen.
 
Sv: Dålig morsa

Knapplån:

Om en förälder festar och blir rejält berusad så är det hanterandet av barnet som är riskfyllt. Att föräldern somnar tillsammans med bebisen och råkar lägga sig på det, att föräldern tappar barnet så det slår sig illa t ex.

Som Ameo skrev så blir det väldigt väldigt lite (promille) alkohol i mjölken. Det är inte farligt för bebisen att få i sig mjölken som producerats hos en full mamma. Sen är det en annan sak att det inte är lämpligt att vara full och hantera en bebis.

Jag blir faktiskt lite irriterad på "När man ammar så ska man" Än pappan då? Ska inte han också tänka på att vara i skick att hantera sitt barn. Å förresten så gäller det väl även när barnet är lite större??


Och JA, jag hör till de mammor som tar ett glas vin till maten någon gång då och då.
 
Sv: Dålig morsa

KL

Bröstmjölk, har samma alkoholhalt som blodet. Så super du dig redlös kan du kanske komma upp i 2-3 promille. Vilket är 2-3 tusendelar alkohol, vilket inte ens det kommer att göra någon skada. Dricker du ett glas vin, kommer din promille halt kanske vara 0.1 - 0.2. vilket INTE är farligt för barnet.
 
Sv: Dålig morsa

Sen måste jag ju bara påpeka att allt är inte som man tror. Många har trott att jag varit fullast av alla på en fest, när jag i själva verket varit spik nykter. :D
 
Sv: Dålig morsa

KL

Bröstmjölk, har samma alkoholhalt som blodet.

Jag googlade lite och fann detta (från 2005):

En laboratorieanalys som Kalla fakta låtit göra visar att bröstmjölken från en mamma som druckit fyra deciliter vin till maten innehåller en så försvinnande liten mängd alkohol att till och med vanlig, alkoholfri läsk kan innehålla mer.

Källa



Jag tror inte mamman ammar, inte skulle jag då ställa mig i handfaten på krogen och handmjölka eller sätta mig inne på en av toaletterna och pumpa.
 
Sv: Dålig morsa

Jag tror inte mamman ammar, inte skulle jag då ställa mig i handfaten på krogen och handmjölka eller sätta mig inne på en av toaletterna och pumpa.

Ehum, varför inte? Det trodde jag var helt normalt... *been there, done that*
 
Sv: Dålig morsa

Det kan läggas in olika betydelser av ordet "festa". För mig innebär det mer än ett glas vin.

För mig så innebär "festa" mer än 1 glas vin, men det innebär för den skull inte att jag super mig redlöst berusad (vilket jag faktiskt aldrig gjort, varken före eller efter jag fått barn). Salongsberusad på sin höjd, och det innebär definitivt ingen skyhög alkoholhalt...
 
Sv: Dålig morsa

Ehum, varför inte? Det trodde jag var helt normalt... *been there, done that*

Inte på krogen, och inte varje vecka! Speciellt inte när handfaten är utanför toaletterna!


Och sen festa, det har jag gjort nykter i 2 år snart. Och kommer nog att fortsätta så, jag blir så j*vla bakfull nämligen.
 
Sv: Dålig morsa

Det är alltid lika trevlig med startade trådar av detta slag där TS "försvinner" (dvs sitter och läser med största sannolikhet) efter sitt första inlägg.

Undrar varför hon inte förklara och svarar ?
 
Sv: Dålig morsa

Det kanske hon gör, under annat namn :D

Ja kanske ... :)

Men det är ju värre(fegare) än att inte svara alls anser jag ...

Jaja tråden i sig säger inte så mycket om denhär unga mamman, det lämnar stort utrymme för spekulationer hit och dit, jag tycker det är lite osmakligt att starta en sådan tråd :)
 
Sv: Dålig morsa

KL

Bröstmjölk, har samma alkoholhalt som blodet. Så super du dig redlös kan du kanske komma upp i 2-3 promille. Vilket är 2-3 tusendelar alkohol, vilket inte ens det kommer att göra någon skada. Dricker du ett glas vin, kommer din promille halt kanske vara 0.1 - 0.2. vilket INTE är farligt för barnet.

Varför ska man ens testa? Vem vill riskera något... för lite alkohol? Jag förstår det inte! Förklara gärna, för jag förstår inte varför man inte kan avstå under tiden man ammar (om man inte mjölkar ur) när man avstog när man var gravid.

Jag tror stenhårt på att bebisen får i sig alkohol hur lite man än har druckit, farligt eller inte! Nyttigt är det definitivt inte... Vi mår ju själva inte bra av att dricka, organen tar ju stryk.
 
Senast ändrad:
Sv: Dålig morsa

Varför ska man ens testa? Vem vill riskera något... för lite alkohol? Jag förstår det inte! Förklara gärna, för jag förstår inte varför man inte kan avstå under tiden man ammar (om man inte mjölkar ur) när man avstog när man var gravid.

Jag tror stenhårt på att bebisen får i sig alkohol hur lite man än har druckit, farligt eller inte! Nyttigt är det deifinitivt inte... Vi mår ju själva inte bra av att dricka, kroppen tar stryk likaså hjärnan.

Så för att du tror något utan fakta ska andra inte få dricka alkohol eller tycka att det är socialt trevligt att ta ett glas vin?

Kliv ur din subjektivetet ett slag.
 
Sv: Dålig morsa

Så för att du tror något utan fakta ska andra inte få dricka alkohol eller tycka att det är socialt trevligt att ta ett glas vin?

Kliv ur din subjektivetet ett slag.

Jag har bara sagt att jag inte förstår det. Vart nämnde jag att man inte får?

Det är för övrigt sorgligt om man inte kan vara social utan ett glas vin. Oavsett situation
 
Sv: Dålig morsa

Jag googlade lite och fann detta (från 2005):

En laboratorieanalys som Kalla fakta låtit göra visar att bröstmjölken från en mamma som druckit fyra deciliter vin till maten innehåller en så försvinnande liten mängd alkohol att till och med vanlig, alkoholfri läsk kan innehålla mer.

Källa



Jag tror inte mamman ammar, inte skulle jag då ställa mig i handfaten på krogen och handmjölka eller sätta mig inne på en av toaletterna och pumpa.

fast det låter ju lite skumt att alkoholfri läsk skulle innehålla mer alkohol än vin...:eek:
 
Sv: Dålig morsa

fast det låter ju lite skumt att alkoholfri läsk skulle innehålla mer alkohol än vin...:eek:

Ja verkligen, då vin innehåller runt 12-14% o läsk 0%. HMM :) Dessutom är källan från 2005, det händer mycket på tre år.

Fast för mig spelar det ingen roll, jag skulle inte chansa!
 
Sv: Dålig morsa

fast det låter ju lite skumt att alkoholfri läsk skulle innehålla mer alkohol än vin...:eek:

alkoholen kommer från medlen som används vid rengöring av flaskorna (PET-flaskor, starka medel för rengöring innan de återanvänds), och artikeln säger att BRÖSTMJÖLK från en kvinna som druckit vin innehöll mindre mängd alkohol än vad vanlig läsk, exempelvis Fanta, gör.
 
Sv: Dålig morsa

Jag har bara sagt att jag inte förstår det. Vart nämnde jag att man inte får?

Det är för övrigt sorgligt om man inte kan vara social utan ett glas vin. Oavsett situation

I och med det säger jag: kliv ur din egen subjektivitet. Det kan väl inte vara så svårt att föreställa sig varför man vill dricka ett glas vin? Jag känner ingen som inte klarar av att vara social utan alkohol, så det har inte med det att göra. Men det är - trevligt! Gott! En liten verklighetsflykt i vardagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 701
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 178
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 363
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp