Bukefalos 28 år!

Dålig morsa

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dålig morsa

Jag får väl erkänna mej skyldig till att det spårade ur..:crazy: Jag skrev att man är en dålig mamma om man dricker och ammar efteråt, menade nu inte TS kompis då jag inte ens vet om hon ammar eller dricker.
Utan jag menade om man går ut eller sitter hemma och super sig full på t.ex 1 flaska vin och sen kanske 4-5 stora groggar och ammar med det i kroppen.

Sen är det helt upp till var och en hur mkt man dricker eller inte. Själv drack jag en del förr, men då jag inte dricker alls när jag är gravid och fick 2 barn med 1 år emellan så har jag inte blivit sugen heller. Och efter att min sambos ex fått sina barn tagna av socialen till oss efter 3 års supande med barnen så är jag inte så sugen på att dricka nu heller. Både av hänsyn till barnen och för att varken jag eller sambon blir sugna på att dricka.
 
Sv: Dålig morsa

Köper att det är ofarligt medicinsk som Livsmedelsverket säger. Men så ofantligt många BM o sjuksystrar, läkare som avråder från att dricka under amningen gör att jag inte ser det som "ofarligt". Därför tycker jag att man kan avstå ett tag till. Det är en drog vi pratar om, alkohol, det är inget man måste ha i sig som vatten *överdriver lite*.
Det faktum att barnmorskorna fortfarande avråder helt från alkoholintag vid amning tvärt emot livsmedelsverkets information är faktiskt diskuterat en del...

Jag får väl erkänna mej skyldig till att det spårade ur..:crazy: Jag skrev att man är en dålig mamma om man dricker och ammar efteråt, menade nu inte TS kompis då jag inte ens vet om hon ammar eller dricker.
Utan jag menade om man går ut eller sitter hemma och super sig full på t.ex 1 flaska vin och sen kanske 4-5 stora groggar och ammar med det i kroppen.
Om du blir tagen för rattfylleri och är kraftigt berusad (jämförbart med alkoholmängden du nämner) så kanske ditt blod innehåller någonstans mellan 1-2 promille alkohol. Det innebär att bröstmjölken innehåller samma alkoholhalt som blodet, dvs 1-2 promille = 0,1-0,2%, vilket är mindre alkohol än en vanlig alkoholfri läsk innehåller (se tidigare inlägg i tråden).
(Om jag inte missminner mig så innehåller även t.ex äpplen också en pytteliten mängd alkohol.)
Det är klart olämpligt att hantera en bäbis med den graden av berusning, men faktum är att bröstmjölkens alkoholinnehåll är i det närmaste försumbar.
 
Sv: Dålig morsa

Jag tycker att det är bra av dem att stå på sig!

Sen det sista, jag skulle godkänna 0.000000000% i bröstmjölken inte 0.0000001%. Hur lite det än är så är det befintligt. :) *envis*

God natt!
 
Sv: Dålig morsa

Som sagt; det är en del livsmedel som dina barn kommer att få avstå då om de inte får innehålla någon alkohol öht. Filmjölk t ex.

Att hantera ett barn när man är berusad tycker jag inte att någon ska göra, men att säga att mamman måste ha fullständigt alkoholuppehåll medan hon är ammande, tycker jag är lite väl överdrivet.
 
Sv: Dålig morsa

Nej du uttrycker dig absolut inte elakt!

Åh, jag har faktiskt läst det på flera ställen. Får se om jag snubblar över det igen så jag kan visa dig.

Jag har läst att alkoholen når bröstmjölken i samma takt som blodet eller till o med snabbare, är det fel alltså?

Köper att det är ofarligt medicinsk som Livsmedelsverket säger. Men så ofantligt många BM o sjuksystrar, läkare som avråder från att dricka under amningen gör att jag inte ser det som "ofarligt". Därför tycker jag att man kan avstå ett tag till. Det är en drog vi pratar om, alkohol, det är inget man måste ha i sig som vatten *överdriver lite*.

Ska man vara med sin bebis samtidigt som man dricker lite vin så tycker jag absolut att pappan ska vara nykter, finns det ingen pappa där så tycker jag inte man ska dricka alls. Men det är jag! Man har inte druckit alkohol på 9 månader, minst! Klart man blir lite lullig av 1-2 glas vin?

Jag vet inte heller hur lång tid det tar för alkoholen att nå mjölken, det var med mat och annat det tog tre timmar, vet faktiskt inte hur det är med alkohol. Vore intressant att få veta faktiskt.

Men avråder inte de för att "det alltid varit så" då? För det är så jag uppfattat det. Vill gör om i din mening lite, "finns ingen pappa där ska det finnas någon annan nykter där om man ska dricka". För det är faktiskt så att barn kan vara trygga med andra är de biologiska föräldrarna. Det är inte alls klart att man blir lullig av 1-2 glas vin, men man kan bli. Men det är individberoende.
 
Sv: Dålig morsa

Det faktum att barnmorskorna fortfarande avråder helt från alkoholintag vid amning tvärt emot livsmedelsverkets information är faktiskt diskuterat en del...


Om du blir tagen för rattfylleri och är kraftigt berusad (jämförbart med alkoholmängden du nämner) så kanske ditt blod innehåller någonstans mellan 1-2 promille alkohol. Det innebär att bröstmjölken innehåller samma alkoholhalt som blodet, dvs 1-2 promille = 0,1-0,2%, vilket är mindre alkohol än en vanlig alkoholfri läsk innehåller (se tidigare inlägg i tråden).
(Om jag inte missminner mig så innehåller även t.ex äpplen också en pytteliten mängd alkohol.)
Det är klart olämpligt att hantera en bäbis med den graden av berusning, men faktum är att bröstmjölkens alkoholinnehåll är i det närmaste försumbar.

Ok, det visste jag inte :)
men hur vet man gränsen vid det när man är så full att man tappat räkningen på groggarna? Och skulle ändå inte vilja hantera min bebis om jag är lullig eller full ändå.
 
Sv: Dålig morsa

Det är nog ingen som försvarar att man varken hanterar eller ammar barnet när man är så kraftigt berusad, jag ville bara visa på ett konkret exempel.

Jag tycker inte heller att man ska hälla i sig alkohol när man ammar. Men man har ju visat att det inte är farligt för barnet att ammas om mamman har en lliten promillehalt i blodet och därmed i bröstmjölken.
 
Sv: Dålig morsa

Det är nog ingen som försvarar att man varken hanterar eller ammar barnet när man är så kraftigt berusad, jag ville bara visa på ett konkret exempel.

Jag tycker inte heller att man ska hälla i sig alkohol när man ammar. Men man har ju visat att det inte är farligt för barnet att ammas om mamman har en lliten promillehalt i blodet och därmed i bröstmjölken.

Fast man hör ju hur sjukt det låter! Man ger sin lilla bebis alkhol, även om det är "försvinnande lite" - precis som bebisen. En minimänniska som du ger minilite alkohol... Nä jag vägrar ge mig :D
 
Sv: Dålig morsa

Medicinskt är det ju inte farligt eller så..

Frågan är om det finns andra aspekter att ta hänsyn till, hur bebisen reagerar på den minimala mängden alkohol = äter mindre, sover sämre m.m?

Det är ju inte farliga saker i sig om det inte sker varje dag, men är det något man vill utsätta sitt barn för egentligen? ( nu spekulerar jag )

På livsmedelverket så står det klart och tydligt att det inte har några positiva effekter iaf och sedan får man väl som mamma ta det beslutet eller inte...

Vill jag dricka vin ( 1-2 glas ) och ammar samtidigt ( har inte bestämt mig än för om jag ska amma dvs ), så kommer jag att pumpa ur.
Ett val jag gjort och jag skuldbelägger ingen för att dom inte gör som mig ( måste vara tydlig med det )

Jag funderar bara på om det kan finnas andra effekter än dom som är direkt farliga..
 
Sv: Dålig morsa

Tänker du hålla ditt barn strikt ifrån juice och filmjölk med, och isåfall hur länge? Det finns lika mycket minilite alkohol där som i en rejält berusad mammas bröstmjölk.
 
Sv: Dålig morsa

Tänker du hålla ditt barn strikt ifrån juice och filmjölk med, och isåfall hur länge? Det finns lika mycket minilite alkohol där som i en rejält berusad mammas bröstmjölk.

Fast om det är lika lite i själva produkten som i mammans bröstmjölk - då borde den inte ens nå bröstmjölken då en dryck med 14% alkohol knappt märks? Om man ska tänka logiskt.

"Det finns ingen alkohol i fil, däremot kan det bildas lite i Kefir, eftersom Kefir innehåller en jästbakterie som ger den speciella Kefirsmaken. Men halten är mycket låg. Skall man få den promillehalt i blodet, som en burk lättöl ger, får man dricka 7 liter Kefir"

Så att jämföra vin med filmjölk är för mig totalt ologiskt :)


Edit: Fast nu ser jag att du menade att "själva barnet" ska äta/dricka det själv. Nå, tycker citatet i mitt inlägg svarar ganska bra för det :) 7 lite Kefir är inte 7 liter filmjölk utan bra mycket mer.. Så nää, jag köper det fortfarande inte. Jag pratar alkoholhaltiga drycker!
 
Senast ändrad:
Sv: Dålig morsa

Jo, det är i högsta grad samma sak om du ger *barnet* juice där det kan förekomma någon promilles alkoholhalt som att amma jättefull.
 
Sv: Dålig morsa

Jo, det är i högsta grad samma sak om du ger *barnet* juice där det kan förekomma någon promilles alkoholhalt som att amma jättefull.

Men vem FAN är så dum att hon ammar jättefull?? Ingen får jag hoppas.. :crazy:

Edit: Samma sak är det väl ändå inte! Hantera barnet nyktert o ge juice där det är "försvinnande lite" alkohol eller amma dyngrak.. HM.. Undrar vad jag föredrar :D Dessutom gäller det bara äppeljuice vad jag kan läsa?
 
Senast ändrad:
Sv: Dålig morsa

Men vem FAN är så dum att hon ammar jättefull?? Ingen får jag hoppas.. :crazy:

Edit: Samma sak är det väl ändå inte! Hantera barnet nyktert o ge juice där det är "försvinnande lite" alkohol eller amma dyngrak.. HM.. Undrar vad jag föredrar :D Dessutom gäller det bara äppeljuice vad jag kan läsa?

Tjafsar du bara för tjafsandets skull nu?

Det är INTE farligt för barnet om mamman dricker ett glas vin. Därmed borde det inte skuldbeläggas heller.

Räcker inte det?
 
Sv: Dålig morsa

Ja och jag tycker att man ska avstå fram tills man ammat klart, alternativt mjölka ur. Är det fel menar du? :confused:

Nej det är inte fel.
Men det är totalt onödigt då mängden alkohol i bröstmjölken är så liten att den inte spelar någon roll.
Det är mera alkohol i filmjölk.

Däremot så är det inte bra att vara knökfull när man skall sköta en bebis.
Risken är ju att man kan tappa den.
 
Sv: Dålig morsa

Men vem FAN är så dum att hon ammar jättefull?? Ingen får jag hoppas..

Men snälla rara man kan ju ha hjälp av någon som håller i bebisen.

Varför hetsa upp sig över något som är totalt ofarligt?
Det finns alldeles tillräckligt med farliga saker att ägna sig åt.
 
Sv: Dålig morsa

Tjafsar du bara för tjafsandets skull nu?

Det är INTE farligt för barnet om mamman dricker ett glas vin. Därmed borde det inte skuldbeläggas heller.

Räcker inte det?

Men jag tror du missar lite att vi har kommit vidare o nu pratade om att amma "jättefull". Det har inget med ett glas vin att göra.
 
Sv: Dålig morsa

Nej det är inte fel.
Men det är totalt onödigt då mängden alkohol i bröstmjölken är så liten att den inte spelar någon roll.
Det är mera alkohol i filmjölk.

Däremot så är det inte bra att vara knökfull när man skall sköta en bebis.
Risken är ju att man kan tappa den.

Precis, bra då behöver vi inte diskutera det mer!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 137
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 196
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp