Bukefalos 28 år!

Dålig morsa

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dålig morsa

I och med det säger jag: kliv ur din egen subjektivitet. Det kan väl inte vara så svårt att föreställa sig varför man vill dricka ett glas vin? Jag känner ingen som inte klarar av att vara social utan alkohol, så det har inte med det att göra. Men det är - trevligt! Gott! En liten verklighetsflykt i vardagen.

Ja och jag tycker att man ska avstå fram tills man ammat klart, alternativt mjölka ur. Är det fel menar du? :confused:
 
Sv: Dålig morsa

Jag har svårt för detta kvinnoförtryckande samhälle. Hur ska vi någonsin kunna bli jämställda om kvinnor ska fortsätta att se ner på varandra, döma varandra och försöka moralisera utifrån sin egen tro på vad som är rätt och fel?

Jag har 3 barn, varje gång jag fött barn har pappan samma kväll eller dagen efter tagit en runda på krogen för att fira. Ingen har någonsin påpekat hur fel det är av pappan att fira sitt barns födsel med alkohol och partaj på krogen. Visst, jag har själv snällt suttit hemma, har aldrig velat göra annorlunda de första månaderna. Men, inte f.n ger det mig rätt att döma andra utifrån hur min verklighet ser ut. Jag kan tänka mig att om man är ensam under graviditeten och har saknat vuxenkontakt, för man har varit fokuserad på att "sköta sig", göra det rätta, få ett friskt barn och varit trött, så kanske man behöver få komma ut och ha lite roligt?!

En nöjd mamma är en bra mamma! Huvudsaken är väl att hon tar hand om sitt barn och sköter det efter konstens alla regler när hon är med barnet? Om hon har barnvakt över natten, kanske barnet är en son som sover utan att vakna, så spelar det väl absolut ingen roll om hon gör annat och någon annan sköter det?!

Vad är problemet? Om du tycker illa om det hon gör, varför går du då inte fram till henne och säger det? Varför reta upp dig på det när du inte vet hur det egentligen är?
 
Sv: Dålig morsa

Varför är det fel, om risken är godtagbar?

Jag tycker inte att det är okej att bebisen ska få i sig minsta spår av alkohol. "Men det är ju ofarligt". Jaha, för mig är det inte ofarligt med alkohol för någon.

Absolut drick ett glas vin eller två, bara jag slipper o inte blir kallad för dålig mamma pga det :D
 
Sv: Dålig morsa

Ja och jag tycker att man ska avstå fram tills man ammat klart, alternativt mjölka ur. Är det fel menar du? :confused:
Det är fel av dig att skriva ett inlägg där du skuldeblägger de mammor som dricker ett glas vin trots att de ammar, iom att skriva med fet stil att du "inte förstår" att man inte kan avstå när man ammar.

Forskning visar att bröstmjölk hos en berusad mamma innehåller försvinnande mängder alkohol, mindre än i läsk, som redan nämnts, och mindre än i filmjölk.

Mammor är redan så skuldbelagda och kan göra så otroligt många fel i samhällets ögon, både under graviditet, späd- och småbarnsåldern. Det behövs inte ännu fler bemästrande ord från personer som anser att ens egen subjektiva åsikt är mer korrekt än de fakta som forskats fram.
 
Sv: Dålig morsa

Tråden hade säkert existerat men frågeställningen hade varit en annan. Det finns väl en del trådskapare som har haft problem med att barnets far inte velat växa upp utan i stället ränt på krogen när barnen varit små... Det känns absolut som att sådana ämnen har varit på tapeten tidigare även om jag inte har några konkreta trådtips.
Men mannen ifråga i sådana trådar blir också ordentligt manglade av bukemobben...
Just det. Barnets mor upplever problem med barnets far.

Inte "avlägsen bekant" upplever problem med "en kille som man känner till som fick ett barn i mitten av september".
 
Sv: Dålig morsa

Det kan läggas in olika betydelser av ordet "festa". För mig innebär det mer än ett glas vin.
Och för mig är det att umgås med andra vuxna människor i en trevlig och avslappnad atmosfär. De får dricka alkohol om de vill, för själv avstår jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dålig morsa

Men jag kan förstå vad du menar, men jag tycker det blir ett fel när det enbart gäller under tiden barnet ammas. Det är ett väldigt vitt begrepp till att börja med, då vissa börjar med ersätting på en gång, medan vissa ammar tills barnen är uppåt året (och extremfall som ammar tills barnen inte längre räknas som småbarn, men det är ju egentligen inte intressant för tråden). Först sade du att åsikten var för att det var alkohol i bröstmjölken, och när det faller pratar du istället om att berusade människor inte ska ta hand om barnet. Och det är självklart, men då finns det väl andra i omgivningen som är nyktra som har hand om barnet? Tex barnets far eller någon annan nära? Att mamman är alkoholpåverkad betyder väl inte att den som har hand om barnet är alkoholpåverkad?

Sedan tycker jag att synsättet blir lite snävt. Personligen tycker inte jag att det är mer rätt att vara alkoholpåverkad när man har hand om ett barn som är ett, två eller tre år heller. Men här (i Sverige överlag) har man helt fel om man är av den åsikten, man är konstig om man inte dricker. Fast det ämnet har jag ältat tidigare, det ska jag inte plåga er med. ;)
 
Sv: Dålig morsa

Sen måste jag ju bara påpeka att allt är inte som man tror. Många har trott att jag varit fullast av alla på en fest, när jag i själva verket varit spik nykter. :D


Precis samma som mej. när jag var gravid och naturligtvis inte drack var jag med mina kompisar ibland när dom drack och jag var den som hade roligast och alla trodde jag var jättefull:p

det blir hur man gör det till helt enkelt.. full som nykter:)
 
Sv: Dålig morsa

Jag stör mig nog på båda delar, är bara lite ivrig när jag ska få ur mig allt :D

Läst på en del och det står att barn ammar mindre när det är alkohol (jaja FÖRSVINNANDE LITE) i bröstmjölken och att dom kan sova sämre. Men som alla säger, enligt livsmedelsverket är det ingen fara. Ingen fara medicinskt sett, men allt andra då? Vill man att bebisen ska få i sig alkohol, även om det är så lite som en styrka av 1/15 av en lättöl. Eller undviker man att amma direkt efter man druckit o väntar några timmar? Då tycker jag det är mer okej, men närmast efter man druckit känns sådär. För att det låter så fel..

Öh, nåt sånt? :D

/Lambo som fick skyhöga poäng på alkoholtestet vid inskrivningen... NOT! Haha.
 
Senast ändrad:
Sv: Dålig morsa

*kl* tråden har spårat ut lite? Det är ju ganska stor möjlighet att mamman i trådstartsinlägget inte alls ammar ;)
(jag är också emot att dricka när man ammar, skulle aldrig chansa öht så gott är inte alkohol att jag inte kan hålla upp under amningstiden :) ) Kan man hålla sig 9-10 månader under graviditeten kan man hålla sig lika länge till :)
 
Sv: Dålig morsa

*kl* tråden har spårat ut lite? Det är ju ganska stor möjlighet att mamman i trådstartsinlägget inte alls ammar ;)
(jag är också emot att dricka när man ammar, skulle aldrig chansa öht så gott är inte alkohol att jag inte kan hålla upp under amningstiden :) ) Kan man hålla sig 9-10 månader under graviditeten kan man hålla sig lika länge till :)

Haha ja den har "bytt" ämne lite.. :D

Precis sådär menade jag och fick fan för det! Får vi se hur dom reagerar när en annan yttrar sig ;)
 
Sv: Dålig morsa

Det beror väl på hur mycekt man dricker när man dricker. Ett till två glas vin kan betyda olika saker. Häller jag i mig två glas på en gång är det klart att mjölken tre timmar efter det (till mig har de sagt att det tar cirka tre timmar innan det man äter/dricker kommer ut i mjölken, lite surt när man blir sugen på energidryck varje kväll :p) känns lite sådär att ge till barnet. Häromveckan var jag på julbord, drack under fyra timmar ett glas vin, dvs jag smuttade i mig det, när jag kom hem ammade jag vår son utan dåligt samvete. Den där studien du hittat har jag inte hört något om alls faktiskt, kommer du ihåg vart du fann den? :)

Men är det så att det tar ett par timmar även för alkoholen att komma ut i mjölken är det ju egentligen värre att vänta ett par timmar från att man druckit tills man ammar än att amma omgående.

Men det som jag tycker är skevt i resonemanget med "har man hållit upp så länge kan man hålla upp lite till", är varför om det inte skadar barnet? Varför då inte efter det 1,5 året tänka "ett år till" och fortsätta så tills barnet är myndigt? För varför ska man dricka när man har barn att ta hand om? Man måste ju vara nykter ifall något händer. Är det bara mammorna som måste vara nyktra under amningen? Eller gäller det även fäderna?

Den som kör på ersättning från början, för den är det helt ok att dricka?

Edit: Hoppas jag inte uttrycker mig elakt, inte meningen isf, jag vill bara förstå precis hur ni tänker. :)
 
Sv: Dålig morsa

Det beror väl på hur mycekt man dricker när man dricker. Ett till två glas vin kan betyda olika saker. Häller jag i mig två glas på en gång är det klart att mjölken tre timmar efter det (till mig har de sagt att det tar cirka tre timmar innan det man äter/dricker kommer ut i mjölken, lite surt när man blir sugen på energidryck varje kväll :p) känns lite sådär att ge till barnet. Häromveckan var jag på julbord, drack under fyra timmar ett glas vin, dvs jag smuttade i mig det, när jag kom hem ammade jag vår son utan dåligt samvete. Den där studien du hittat har jag inte hört något om alls faktiskt, kommer du ihåg vart du fann den? :)

Men är det så att det tar ett par timmar även för alkoholen att komma ut i mjölken är det ju egentligen värre att vänta ett par timmar från att man druckit tills man ammar än att amma omgående.

Men det som jag tycker är skevt i resonemanget med "har man hållit upp så länge kan man hålla upp lite till", är varför om det inte skadar barnet? Varför då inte efter det 1,5 året tänka "ett år till" och fortsätta så tills barnet är myndigt? För varför ska man dricka när man har barn att ta hand om? Man måste ju vara nykter ifall något händer. Är det bara mammorna som måste vara nyktra under amningen? Eller gäller det även fäderna?

Den som kör på ersättning från början, för den är det helt ok att dricka?

Edit: Hoppas jag inte uttrycker mig elakt, inte meningen isf, jag vill bara förstå precis hur ni tänker. :)

Nej du uttrycker dig absolut inte elakt!

Åh, jag har faktiskt läst det på flera ställen. Får se om jag snubblar över det igen så jag kan visa dig.

Jag har läst att alkoholen når bröstmjölken i samma takt som blodet eller till o med snabbare, är det fel alltså?

Köper att det är ofarligt medicinsk som Livsmedelsverket säger. Men så ofantligt många BM o sjuksystrar, läkare som avråder från att dricka under amningen gör att jag inte ser det som "ofarligt". Därför tycker jag att man kan avstå ett tag till. Det är en drog vi pratar om, alkohol, det är inget man måste ha i sig som vatten *överdriver lite*.

Ska man vara med sin bebis samtidigt som man dricker lite vin så tycker jag absolut att pappan ska vara nykter, finns det ingen pappa där så tycker jag inte man ska dricka alls. Men det är jag! Man har inte druckit alkohol på 9 månader, minst! Klart man blir lite lullig av 1-2 glas vin?
 
Senast ändrad:
Sv: Dålig morsa

En nöjd mamma är en bra mamma! Huvudsaken är väl att hon tar hand om sitt barn och sköter det efter konstens alla regler när hon är med barnet? Om hon har barnvakt över natten, kanske barnet är en son som sover utan att vakna, så spelar det väl absolut ingen roll om hon gör annat och någon annan sköter det?!

Vad är problemet? Om du tycker illa om det hon gör, varför går du då inte fram till henne och säger det? Varför reta upp dig på det när du inte vet hur det egentligen är?

Huvet på spiken! Mkt bra sagt (skrivet)
:bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 137
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 196
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 328
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp