Bukefalos 28 år!

Dåliga hovar, tappar skor, vad göra?

Hoppelhase

Trådstartare
Efter lång tid borta från hästvärlden har jag nu möjlighet att ha häst igen. En bekant har en jättetrevlig vallack som jag haft kortare perioder tidigare och som jag jättegärna får ta på foder. Denna häst är härlig på alla vis och eftersom jag inte vill köpa en häst nu är det perfekt. Det enda problemet och som gör att jag tvekar är att han har väldigt dåliga hovar. Han går barfota nu och rids inte men har ändå ofta trasiga fötter. Om han rids på mjukt underlag går det bra, men på vägar ömmar han och ska han bli riden regelbundet vill jag ha honom skodd. Problemet är att han brukar tappa skorna ungefär lika snabbt som de sätts på, tror aldrig denna häst gått med fyra skor mer än en vecka. Han har blivit skodd av flera olika hovslagare både hos ägaren, tidigare ägare och när jag har haft honom så jag tror inte att det är hovis fel.

Någon som har några tankar eller idéer? Skulle sådana där avtagbara skor som man bara sätter på när man rider kunna vara ett alternativ? Går det att brodda sådana? Eller kommer han slita av dessa när man rider också? Hur stor inverkan har fodret på hovarna? Finns det något som förbättrar hovkvaliteten? Eller är det hopplöst?
 
Sv: Dåliga hovar, tappar skor, vad göra?

Vårat sto Hilma har inte mycket att fästa skorna i tyvärr så hon brukade tidigare tappa dem precis som du säger:lika fort som dom kom på.......
För 2 år sen blev vi introducerade för EM som en japansk forskare tagit fram,flytande som vi sprayar på hovarna och som hon gärna dricker + deras kli som man ger i fodret och så länge hon äter detta EM så tappar hon inga skor :banana::bump:
Enkelt beskrivet består detta medel av levande mikroorganismer men läs på deras egen hemsida www.greenfoot.se där finns all information och på kundbloggen kan du läsa olika djurägares erfarenhet av att använda detta regelbundet. Vi använder EM:et till det mesta,(har tidigare skrivit om sårvård i annan tråd)och våra hästar är blanka och fina,taglet växer som ogräs och hovslagaren blir lika förtjust varje gång han ska slå på nya skor på Hilma :laugh:
Så förtjust att han själv ger detta till sina travhästar ;)
Att det sen inte är vare sig dyrt eller svårt att göra gör ju inte saken sämre :idea:
 
Sv: Dåliga hovar, tappar skor, vad göra?

Intressant... ska kolla upp detta. Någon annan som har erfarenhet av det?
 
Sv: Dåliga hovar, tappar skor, vad göra?

Jag köpte en häst i årsskiftet 2005, hade hyfsade fötter då. Under sommarbetet ställde jag av honom och han fick bara gå på grönbete, inget kraftfoder alls. Efter sommaren märkte jag att hans hovar var i uselt skick och alla skor som sattes på ramlade av för hovarna sprack sönder. Min hovslagare plastade hovarna och skorna satt kvar, jag började ge kraftfoder igen och hans hovar har aldrig varit så dåliga igen.

De skorna man sätter på vid ridning går att brodda på vintern, en av mina grannar har så på sin islänning. Olivolja ska visst vara kanon att smörja hovarna med, men enl min hovis så var allt annat man köper enbart dyrt och hade liten eller ingen verkan
 
Sv: Dåliga hovar, tappar skor, vad göra?

finns väl skor man kan typ limma på, kanske skulle vara något ?
 
Sv: Dåliga hovar, tappar skor, vad göra?

Jag köpte en häst i årsskiftet 2005, hade hyfsade fötter då. Under sommarbetet ställde jag av honom och han fick bara gå på grönbete, inget kraftfoder alls. Efter sommaren märkte jag att hans hovar var i uselt skick och alla skor som sattes på ramlade av för hovarna sprack sönder. Min hovslagare plastade hovarna och skorna satt kvar, jag började ge kraftfoder igen och hans hovar har aldrig varit så dåliga igen.

De skorna man sätter på vid ridning går att brodda på vintern, en av mina grannar har så på sin islänning. Olivolja ska visst vara kanon att smörja hovarna med, men enl min hovis så var allt annat man köper enbart dyrt och hade liten eller ingen verkan

Intressant, vad för slags kraftfoder var det han fick/inte fick? Jag tror inte denna häst utfodras särskilt bra, så vitt jag vet får han hö och så någon slags kraftfoder som korna får.

Vad innebär det att plasta hovarna? Är det dyrt?
 
Sv: Dåliga hovar, tappar skor, vad göra?

Efter lång tid borta från hästvärlden har jag nu möjlighet att ha häst igen. En bekant har en jättetrevlig vallack som jag haft kortare perioder tidigare och som jag jättegärna får ta på foder. Denna häst är härlig på alla vis och eftersom jag inte vill köpa en häst nu är det perfekt. Det enda problemet och som gör att jag tvekar är att han har väldigt dåliga hovar. Han går barfota nu och rids inte men har ändå ofta trasiga fötter. Om han rids på mjukt underlag går det bra, men på vägar ömmar han och ska han bli riden regelbundet vill jag ha honom skodd. Problemet är att han brukar tappa skorna ungefär lika snabbt som de sätts på, tror aldrig denna häst gått med fyra skor mer än en vecka. Han har blivit skodd av flera olika hovslagare både hos ägaren, tidigare ägare och när jag har haft honom så jag tror inte att det är hovis fel.

Någon som har några tankar eller idéer? Skulle sådana där avtagbara skor som man bara sätter på när man rider kunna vara ett alternativ? Går det att brodda sådana? Eller kommer han slita av dessa när man rider också? Hur stor inverkan har fodret på hovarna? Finns det något som förbättrar hovkvaliteten? Eller är det hopplöst?

Min häst har varit likadan..dålig hoväxt, dåligt horn, växer mest bara i tån, svårt att få trakterna att växa, tappar alla skorna mellan ordinarie skoning och under ett års tid fick han minst en hovböld varje skoperiod då sulan var så tunn att det räckte med att skritta ut för att han skulle trampa på nån liten sten. Jag letade efter mirakelmedel och undersökte det mesta. Det som funkat på min häst är faktiskt Steeljoint. Redan efter fyra veckors användning frågade min hovslagare vad jag hade gjort, han visste inte om steeljointen utan såg direkt när han skulle sko att någonting hänt. Någon tappsko här och där ibland, en hovböld per halvår ca och växande hovar är mitt facit än så länge. Jag har gett steeljoint i över ett år. Dyrt, men värt det för min häst.
 
Sv: Dåliga hovar, tappar skor, vad göra?

Hur fungerar det med boots?
Efter lång tid borta från hästvärlden har jag nu möjlighet att ha häst igen. En bekant har en jättetrevlig vallack som jag haft kortare perioder tidigare och som jag jättegärna får ta på foder. Denna häst är härlig på alla vis och eftersom jag inte vill köpa en häst nu är det perfekt. Det enda problemet och som gör att jag tvekar är att han har väldigt dåliga hovar. Han går barfota nu och rids inte men har ändå ofta trasiga fötter. Om han rids på mjukt underlag går det bra, men på vägar ömmar han och ska han bli riden regelbundet vill jag ha honom skodd. Problemet är att han brukar tappa skorna ungefär lika snabbt som de sätts på, tror aldrig denna häst gått med fyra skor mer än en vecka. Han har blivit skodd av flera olika hovslagare både hos ägaren, tidigare ägare och när jag har haft honom så jag tror inte att det är hovis fel.

Någon som har några tankar eller idéer? Skulle sådana där avtagbara skor som man bara sätter på när man rider kunna vara ett alternativ? Går det att brodda sådana? Eller kommer han slita av dessa när man rider också? Hur stor inverkan har fodret på hovarna? Finns det något som förbättrar hovkvaliteten? Eller är det hopplöst?
 
Sv: Dåliga hovar, tappar skor, vad göra?

Efter lång tid borta från hästvärlden har jag nu möjlighet att ha häst igen. En bekant har en jättetrevlig vallack som jag haft kortare perioder tidigare och som jag jättegärna får ta på foder. Denna häst är härlig på alla vis och eftersom jag inte vill köpa en häst nu är det perfekt. Det enda problemet och som gör att jag tvekar är att han har väldigt dåliga hovar. Han går barfota nu och rids inte men har ändå ofta trasiga fötter. Om han rids på mjukt underlag går det bra, men på vägar ömmar han och ska han bli riden regelbundet vill jag ha honom skodd. Problemet är att han brukar tappa skorna ungefär lika snabbt som de sätts på, tror aldrig denna häst gått med fyra skor mer än en vecka. Han har blivit skodd av flera olika hovslagare både hos ägaren, tidigare ägare och när jag har haft honom så jag tror inte att det är hovis fel.

Någon som har några tankar eller idéer? Skulle sådana där avtagbara skor som man bara sätter på när man rider kunna vara ett alternativ? Går det att brodda sådana? Eller kommer han slita av dessa när man rider också? Hur stor inverkan har fodret på hovarna? Finns det något som förbättrar hovkvaliteten? Eller är det hopplöst?



Det finns ett "pulver" som heter hoof power. Ge det 6 månader och det ger resultat.
 
Sv: Dåliga hovar, tappar skor, vad göra?

på vissa hästar kan kiselgur hjälpa upp något (finns en uppsjö med "medel" det som hjälper en häst behöver inte hjälpa nästa osv.). det kostar några tior i mån. att ge. en av hästarna här har haft riktigt dåliga hovar. barfota är inte att tänka på eftersom hela hoven trasar då (har prövat)

vi skor den med flappskor periodvis (helst vintertid då det finns praktiskt dubbade sulor) lätta travskor med små söm har oxå gjort stor skillnad. skulle det bli tappsko så lossnar inte stora bitar lika lätt, så det går att spika på ny sko.

plasta är hyffsat dyrt, vår hovslagare har gjort det här då behovet funnits av någon anledning.

boots har jag aldrig själv använt, men min upplevelse genom bekanta är inte så possitiv.
 
Sv: Dåliga hovar, tappar skor, vad göra?

Biotin främjar hovtillväxten och stärker hovarna.
 
Sv: Dåliga hovar, tappar skor, vad göra?

För min del hjälpte det att byta hovslagare.

Under ca 6 månaders tid försökte min förra hovslagare få ordning på mitt fbl-sto med dåliga hovar. Hon tappade skorna varje vecka och hovarna såg bedrövliga ut :crazy:

Jag gav upp och slutade använda den hovslagaren.

Bytte hovslagare och de första 3 månaderna tappade hon skorna ofta, men nu har hon fått riktigt fina hovar, och skorna sitter som berg även efter 8-9 veckor.

Innan vi hade fått bra form på hovarna och då under tiden hon fortfarande tappade skorna fick hon ha boots på sig. Det funkade kanon och hon kunde inte trampa av sig skorna.

Mitt sto kan inte heller gå barfota, då trasar hon sönder hovarna totalt, men de har blivit mycket starkare och finare, och tanken är att vi ska kunna ha henne barfota en tid innan det är dags att föla och ett par månader framåt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dåliga hovar, tappar skor, vad göra?

Intressant, vad för slags kraftfoder var det han fick/inte fick? Jag tror inte denna häst utfodras särskilt bra, så vitt jag vet får han hö och så någon slags kraftfoder som korna får.

Vad innebär det att plasta hovarna? Är det dyrt?

Det han inte fick var betfor, havre och korn, men efter sommarbetet började jag ge honom det igen. Det vart bättre och efter någon månad bytte jag till ett müslifoder just för att få alla vitaminer. Nu är hans dåliga fötter ett minne blott, men jag ställer aldrig honom på enbart sommarbete just för att jag är rädd om fötterna.

Att plasta gick på några hundringar mer än när hon skodde "vanligt"
 
Sv: Dåliga hovar, tappar skor, vad göra?

Biotin främjar hovtillväxten och stärker hovarna.

inte generellt.
för dom flesta hästägare är det att kasta pengarna i sjön. det är väldigt få hästar med problemhovar som faktiskt blir hjälpta av biotin.

i den prisklassen så finns betydligt bättre tillskott som hjälper ett större antal hästar. man får helt enkelt pröva sig fram.

bla. hästen här fick det i något år utan någon som helst skillnad. eftersom man behöver ge det i sådär ett år innan ev. effekt visar sig och det är dyrt så tyckte iaf. jag att det kändes surt.

konstigt nog så blev hennes hovar något elatiskare när hon fick alger mot sin bronkit (mot bronkiten hjälpte dock inte algerna nämnvärt) även kiselguren har gjort en liiten skillnad.
 
Sv: Dåliga hovar, tappar skor, vad göra?

Hej!
Min häst har likadana hovar. Skorna trillar av så fort det bluir blött ute, och är det torrt så spricker dem. Min pärla till hovslagare har beställt en salva till mig. för 450 kr. Men den hjälper verkligen! Den hjälper hoven att klara både fukt o torka. Återställer balansen! Det enda som verkligen på riktigt hjälper tycker jag. man använder den i åtta veckor, så e de bra sen. Den är beställd från Ladugårdsinrede i Skara. Kommer inte ihåg vad den heter. ska kolla upp det. Prova den, det är absolut värt det.
Den innehåller bara naturliga ämnen, honung, någon "rödhattsblomma" och etanol.
Tror inte på oljor och sånt.

Min tjej är mkt bättre i alla fall! har sju veckor kvar på behandlingen o hon har redan finare hovar.
 
Sv: Dåliga hovar, tappar skor, vad göra?

Kl

Min häst får enzion. Tycker det fungerar bra, och det är det som rekomenderas av vet och hovslagare här iaf.
 
Sv: Dåliga hovar, tappar skor, vad göra?

Kolla hur mycket socker pållen får i sig, från höet och betet.
Ju mera socker desto mera problem med tappskor och dåliga hovar, tro mig.
 
Sv: Dåliga hovar, tappar skor, vad göra?

Hej!
Min häst har likadana hovar. Skorna trillar av så fort det bluir blött ute, och är det torrt så spricker dem. Min pärla till hovslagare har beställt en salva till mig. för 450 kr. Men den hjälper verkligen! Den hjälper hoven att klara både fukt o torka. Återställer balansen! Det enda som verkligen på riktigt hjälper tycker jag. man använder den i åtta veckor, så e de bra sen. Den är beställd från Ladugårdsinrede i Skara. Kommer inte ihåg vad den heter. ska kolla upp det.

Tar gärna emot namnet på den.
 
Sv: Dåliga hovar, tappar skor, vad göra?

det går ju att plasta hovarna innan hovis slår på skorna, då sitter dom som fastlimmade ;) hade samma problem med en av mina starthästar och det funkade jättebra, då kan du ju dessutom plasta om det har lostnat en liten bit av hoven på något ställe!

plasten finns på typ alla hästbutiker och kostar ca 500:-
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 230
Senast: super
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 957
Senast: Solstig
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 615
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp