Dåliga översättningar

Apropå konstiga översättningar så har jag hört att många översättare bara får manus/avskrift av replikerna, och alltså inte ser själva filmen/serien.

Aha, då förstår jag varför det blir felaktiga översättningar i En plats på landet (engelsk husköparprogram). Bottenvåningens cloakroom översätts genomgående till kapprum, fast att det klart och tydligt syns att det är en toa.
 
eG1z2fu.jpg
 
jag har för mig att i första Twilight-boken så översattes "German Shepherd" Tysk herde.. blev väldigt konstigt i sammanhanget :p

Den minns jag inte! Men de översatte iaf att Mike was taking on the qualities of a golden retriever till att han pratade om sin hund...
 
Inte någon översättningsmiss men ett exempel på hur vansinnigt roligt det kan bli när man översätter namn till ett av världens roligaste språk - norska. På norska har man översatt namnen i Harry Potter vilket har lett till att Neville Longbottom heter Nilus Langballe, Filius Flitwick heter Filius Pirrevimp och The Golden Snitch heter Gullsnoppen.
 
Inte någon översättningsmiss men ett exempel på hur vansinnigt roligt det kan bli när man översätter namn till ett av världens roligaste språk - norska. På norska har man översatt namnen i Harry Potter vilket har lett till att Neville Longbottom heter Nilus Langballe, Filius Flitwick heter Filius Pirrevimp och The Golden Snitch heter Gullsnoppen.

:rofl:

Sådant där kan ju bli så fel. När jag var i min jordbrukande period skrattade man alltid lite när någon skulle ut med Bogballen och så :D På svenska blir ju inte originalnamnet bättre heller (jo, de ändrade det danska namnet när de började importera dem): Bøgballe.
 
I TV-serien Patrik möter, eller vad den hette, där Patrik Sjöberg åkte runt och träffade diverse sportkändisar världens över, så var han och hälsade på Jonas Jerebko, en av Sveriges mycket få NBAspelare.

I programmet var Patrik med när Jonas var och tränade barn på hans sommarläger (typ alla NBAspelare sponsrar basketläger på somrarna för barn). Jonas berättar för kidsen att Patrik var höjdhoppare och hoppar lika högt som/högre än LeBron. Han säger något i stil med "he can jump higher than LeBron, with his whole body". Översättningen?

Han kan hoppa högre än det bruna. Med hela kroppen.

:rofl::banghead::rofl::banghead::rofl::banghead:

Om man ska översätta ett program om en NBAspelare KAN det vara bra att veta att LeBron James är en av världens genom tiderna bästa spelare.
 
Jag blir så fundersam på om det är som någon skrev tidigare i tråden att översättarna får ett transkript, eller om de får typ en ljudfil?

T.ex. @Lizans exempel, jag kan föreställa mig att man uppfattar "LeBron" som "the brown" när man hör det, men i skrift så är det ju helt uppenbart att det är ett namn (sen att sammanhanget ändå borde göra det uppenbart är en annan sak). Samma med, var det @Anna? som hade ett exempel med "a ten-way" som blev höga vågor eller nåt, i tal kan ju "way" lätt uppfattas som "wave" tänker jag.

Det klart, även om de får ett transkript så måste ju någon ha skrivit det, så det kanske är den personen som borde få skulden och inte de stackars översättarna som bara jobbar med vad de får? :p
 

Liknande trådar

Tjatter Automatiskt genererade översättningar blir lite lustiga ibland. En person har på engelska rekommenderat min honung och översättningen sa...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: Lyan
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
66 747
Senast: Blyger
·
Tjatter Nyss tappade jag en flaskkork på golvet men jag ids inte plocka upp den, som tur var står det en tom flaska precis bredvid flaskan med...
Svar
19
· Visningar
952
Kropp & Själ Efter att ha slutat med preventivmedel som satte mensen på paus är det dags nu igen att hålla koll på mensen. Vad använder ni för appar...
2
Svar
25
· Visningar
983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp