Dåligt batteri?

R8n

Trådstartare
Datorn har på senare tid blivit konstig. Kommer inte ihåg datum och tid. Vissa internet sidor kommer den inte ihåg heller och vissa mer krävande sajter som t.ex msn fungerar inte alls.

Den har även blivit lite trögare än tidigare.

Kan det vara batteriet som spökar?

Sv: Dåligt batteri?

Är det en laptop eller stationär dator...?

Om det är en laptop så har batteristatusen inget direkt samband med hur rask eller slö datorn upplevs, och inte heller med vilka adresser eller annat som den "minns".
Däremot kan ett dåligt backupbatteri på moderkortet, i både en laptop och en stationär dator, göra att datorn "glömmer" somliga vitala inställningar som eventuellt bootlösenord, uppstartsenhet och en del annat inklusive datum och tid. Däremot påverkar det inte datorns prestanda när den väl startats.

Om datorn har en del år på nacken kan det mycket väl vara två oberoende problem. Dels att backupbatteriet behöver bytas, dels att hårddisken kan vara väldigt fragmenterad (fixas i XP med Start>Program>Tillbehör>Systemverktyg>Diskdefragmenteraren) eller väldigt full (fixas i XP delvis med Start>Program>Tillbehör>Systemverktyg>Diskrensning). Är hårddisken fortfarande efter rensning mer än ca 80% full behöver den rensas radikalt eller bytas till en större. (Hårddiskar är färskvara, så är den mer än 3-4 år gammal och använd normalt mycket är det ändå dags att byta frivilligt och under kontrollerade former innan du måste byta under ångestliknande former.)
Datorn kan även lida av underdimensionerat arbetsminne; nyare windowsversioner (liksom MacOS-versioner) kräver mer arbetsminne än tidigare versioner.

Sv: Dåligt batteri?

Nästan alla stationära burkar jag har öppnat har haft ett CR2032-batteri för att inte glömma tid, datum och Bios-inställningar. De finnas att köpa för 20 kr på Clas Ohlsson :)
CR2032-BAT.jpg

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer... 2
Svar
22
· Visningar
1 003
Senast: Angel
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7... 42 43 44
Svar
872
· Visningar
17 928
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia... 32 33 34
Svar
677
· Visningar
14 801
Senast: Madalitso
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka