Dåligt bettläge i munnen? Bett som åker ut..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Agent Orange

Trådstartare
Mitt "dressyrbett" är ett vanligt tredelat med liten, fast ring. Jag har sidostyckena ganska lösa och likaså nosgrimman (har bara en aachen utan snokrem).. Problemet är att bettet åker ut på sidorna hela tiden. Och det är inte för att jag är ensidig i min hjälper.. Tog kort idag STILLASTÅENDE med lösa tyglar och pållen lyckas fippla ut det ändå. Bettet är även utprovat av vet. och alltså inte för långt.. Vad kan man göra, måste man spänna upp bettet eller bör jag skaffa ett bett med större ringar? Bettskivor? Någon som har en susning?

Sv: Dåligt bettläge i munnen? Bett som åker ut..

Om bettet åker ut på ena sidan måste alltså ringen vara inne i munnen på andra sidan? Fixar hästen till det så på egen hand, frivilligt?

Har du provat att hissa upp bettet lite? Är hästen verkligen OK i munnen? Hur accepterar den bettet i allmänhet när du rider?

Kan du visa bilderna du tog? :)

Kan du lägga in en bild på hur det ser ut så är det lättare att ge råd. Det är lätt att missförstå av bara en beskrivning.

Men om bettet är lagom långt, och jag har fattat din beskrivning rätt, så låter det som om sidostyckena är för långa, så att bettet hänger för långt ner i munnen och därför inte ligger still. Då är risken också att bettet slår emot hästens tänder.

Nu har jag försökt massor.. Fattar inte hur manlägger ut bilder när man inte har dem på nätet...????

Nu har jag försökt massor.. Fattar inte hur manlägger ut bilder när man inte har dem på nätet...????
Det är för att det inte går... du kan inte lägga in bilder som inte är uppladdade på nätet. Sorry.

pic_show_id20339240.html

Bettskivor eller ett bett med parerstänger kanske? Remontnosgrimma?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 704
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag är inte så världsduktig på bett och skulle därför behöva hjälp. Det handlar om min 9-åriga D-ponny jag haft i snart två år...
Svar
6
· Visningar
1 113
Senast: caballus
·
Utrustning Unghästen behöver nytt bett med fasta ringar. Jag funderar på tredelat eller rakt. Vad har i för erfarenheter? I nuläget har hon... 2
Svar
30
· Visningar
7 640
Senast: ufot
·
Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver ett nytt bett. Enligt utbildad hästtandläkare har hon liten mun och behöver ett smalt bett. Hon har nu...
Svar
7
· Visningar
4 033
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka