Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

Nej jag hävdar det jag skriver och inte det du påstår jag skriver.

Vi har diskuterat din form av närdemokrati till leda, kan vi inte enas om att vi är oeniga där?

Min form av närdemokrati?
Närdemokrati är väl ngt som finns i varje svensk kommun.

Det är väl mera din form som skulle diskuteras, du hävdar ju att besluten ska tas så nära folk som möjligt och sedan kommer bisatsen att det bara är möjligt att fatta besluten i Stockholm :o

En lite "twisstad" forma av närdemokrati i mina ögon (i alla fall):D

Se tidigare svar både i den här tråden och ett par andra, jag har redan bemött det här ett antal gånger. Som sagt vi kommer inte längre på den här punkten.

Se tidigare svar både i den här tråden och ett par andra, jag har redan bemött det här ett antal gånger. Som sagt vi kommer inte längre på den här punkten.

Javisst där har du rätt, jag förespråkar närdemokrati och att få folk involverade i beslutsprocessen, vilket på sikt betyder engagemang o ansvarstagande vilket bygger demokrati på sikt och du....??..:D

Som sagt vi är på ett ungefär eniga om vad som är närdemokrati, det är vilka frågor närdemokrati kan och bör tillämpas på våra åsikter skiljer och tydligen är jag inte ensam om den åsikten med tanke på vilken nivå beslutet ligger. Vi har redan diskuterat den punkten till leda också, så jag hänvisar återigen till våra tidigare diskussioner i ämnet, det finns åtskilliga inlägg.

Som sagt vi är på ett ungefär eniga om vad som är närdemokrati, det är vilka frågor närdemokrati kan och bör tillämpas på våra åsikter skiljer och tydligen är jag inte ensam om den åsikten med tanke på vilken nivå beslutet ligger. Vi har redan diskuterat den punkten till leda också, så jag hänvisar återigen till våra tidigare diskussioner i ämnet, det finns åtskilliga inlägg.

Där din inställning i frågan vinner genom närdemokrati så ok...och där den inte gör det, central demokrati..förstår jag rätt?:D

Som det här då kanske.... din närdemokrati fullt jämförbar.:yuck:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17234539.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17330930.ab

Flyktingbarn, LSS boende eller varg.....

Avarter finns i alla system. Men jag talar inte om gatans parlament, det du länkar till. Jag talar om att använde den demokratiska procedur vi redan har och låta beslut fattas lokalt genom att de representanter vi väljer till kommunala församlingar ta besluten.

Visst den ultimata demokratin vore folkomröstningar vid varje fråga, genomförbart rent tekniskt med de resurser vi har idag men erfarenheter från bla Schweiz visar att populistiska frågor lätt tar överhanden och långsiktigt politiskt arbete spolieras. Därför är den lösning jag förespråkar, val av representanter vart fjärde år till kommunala församlingar så som vi har idag och flytta ner frågorna till dessa den mest demokratiska lösningen på sikt.

Lss hemmet var väl lokalt beslutat så...Protesterna var väl inte så högljudda i den beslutande nämnden eller hur?
Vad det gäller flyktingmottagning så anser jag att alla kommuner ska ta emot flyktingar solidariskt men att den fulla kostnaden för det hela ska betalas av staten eftersom det är staten som bestämmer nivåer och villkor.

Där har du ju en likhet med vargen, staten bestämmer nivåer och villkor ska alltså enligt mitt sätt att resonera även stå för notan.

Precis som i mitt liv. Bjuder jag ut Damen med stort D så bestämmer jag nivån och platsen för middagen alltså tar jag notan:D

Nej, fel uppfattat, det är den demografiska spridningen av berörda som är avgörande.

? Om vargen befinner sig till största delen i Värmland, Dalarna o Närke då är det väl det geografiska området som ska avgöra vad och hur det ska hanteras oberoende vad folk i olslo eller stockholm anser
Det är närdemokrati

Motsatsen, centraldemokrati är när befolkningsmässig täta områden oavsett geografisk placering bestämmer...

Vargrevir finns i ca 10 län inklusive stockholm och räknar man enstaka vargar så är ännu fler län berörda. Direkt berörda är även de som har sommarstuga eller på annat sätt frekvent vistas i länen.

Vi har 3 olika centaliseringsnivåer, kommun, län och riket. När en fråga berör många län så är det riksnivå som gäller i synnerhet när det som här dessutom är en internationell fråga.

PS. Staten betalar ut ersättning för de rivna djur som har en ägare samt bidrar till förebyggande åtgärder, du tycks glömma det för det mesta.

Vargrevir finns i ca 10 län inklusive stockholm och räknar man enstaka vargar så är ännu fler län berörda. Direkt berörda är även de som har sommarstuga eller på annat sätt frekvent vistas i länen.
Du röstar i den kommun du är skriven, du betalar skatt i den kommun du är skriven oavsett var du har din sommarstuga.
Vi har 3 olika centaliseringsnivåer, kommun, län och riket. När en fråga berör många län så är det riksnivå som gäller i synnerhet när det som här dessutom är en internationell fråga.
Idag har man lagd frågan där, helt rätt, men det är inte det optimala i demokratihänseende. Ty vargfrågan är helt klart en närmiljöfråga för dem som bor i vargrika områden. Alltså passar frågan ypperligt att avgöras på lokal nivå. Sedan är det ingenting som hindrar att flera kommuner eller tom län kommer överens om att driva samma politik visavi vargfrågan. Så fungerar det ju i en demokrati :sneaky:

PS. Staten betalar ut ersättning för de rivna djur som har en ägare samt bidrar till förebyggande åtgärder, du tycks glömma det för det mesta.

Om du får 1 kr när den verkliga kostnaden är tre så är det inte ersättning det är fråga om utan att staten bidrar till kostnaden...Vilket inte är rätt. Staten som genom sitt beslut hindrar den enskilde att hålla vargstammen på en för honom acceptabel nivå borde bära hela merkostnaden.

Staten? Jag antar du menar riksdagen, den har du, jag och alla andra röstat fram. Demokrati du vet.

Hur många gånger behöver jag upprepa min ståndpunkt i ersättningsfrågan för att det ska gå in? Det går i rundgång, läs igen. Okej, en gång till, jag är öppen för att nivån på ersättning och vilkoren för att man ska få ut någon kan behöva diskuteras. Om betalningen är tillräckligt är jag vet jag inte, det behövs en objektiv bedömning där.

Staten? Jag antar du menar riksdagen, den har du, jag och alla andra röstat fram. Demokrati du vet.

Hur många gånger behöver jag upprepa min ståndpunkt i ersättningsfrågan för att det ska gå in? Det går i rundgång, läs igen. Okej, en gång till, jag är öppen för att nivån på ersättning och vilkoren för att man ska få ut någon kan behöva diskuteras. Om betalningen är tillräckligt är jag vet jag inte, det behövs en objektiv bedömning där.

njae jag menar staten dvs det kan ju vara staten representant på länsnivå som gör det.

Stat o riksdag är inte riktigt samma sak. riksdagen röstas fram, staten administrerar de beslut som riksdagen tagit fram:D
Du snackar stort om demokrati, hur tror du det fastställs vilka politiker som ska leda en kommun? lottdragning.
Dessutom har du ju en demokratifaktor till. Det är endast svenska medborgare som får rösta till riksdagen men till kommunalvalen så har alla med uppehållstillstånd och som är skrivna i kommunen rätt att rösta...ytterligare en faktor som gör kommunalvalen mer demokratiska när det gäller;)

Senast ändrad:

Så du menar att statens representant på länsnivå är den som betalr ersättningen och ur egen ficka? Det var ju den som enligt dig var ansvarig för ersättningen.

Så du menar att statens representant på länsnivå är den som betalr ersättningen och ur egen ficka? Det var ju den som enligt dig var ansvarig för ersättningen.

Javisst, länstyrelsen är statens representant på länsnivå och betalar ut bidrag o ersättningar från sina fickor/konton...förstod du inte det? Hur trodde du att det funkade..att kungen delade ut pengarna lagom till Jul?:D:D

ytterligare info kan du få från länstyrelsen
http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=90&Itemid=326

"Ersättning för viltskador Utskrift
Om tamdjur eller gröda skadas av fredat vilt kan tamdjurs- eller markägaren ansöka om ersättning hos länsstyrelsen.

Ansökan ska vara inkommen inom tre månader efter att skadan har inträffat."

Senast ändrad:

Och återigen, vi är oeniga om på vilken nivå demokratiska beslut ska tas. Nej beslut som berör stora delar av Sverige ska inte tas på lokal nivå.

Varje beslut som tas på central nivå påverkar folk på lokal nivå, åtminstone om de har någon effekt alls. Med din logik. Finns det få eller inga beslut som kan tas centeralt.
Moms påverkar alla som handlar på ica i Bastuträsk
Benisskatt påverkar alla som kör bensindrivna fordon i kalix
Arbetsgivaravgift påverkar alla löntagare i Boden
Alkoholskatt påverkar alla Ystadbor som inte är absoultister.
Presstöd påverar alla i Solna som läser SD
Vargar påverkar de som bor i eller när vargreviren i Örebro
Regler för livsmedelshygien peverkar alla som äter på restaurang i Partile.
Maxtaxa påverkar alla familjer med barn på dagis i Sundsvall
Socialbidragsnormen påverkar alla socialbidragstagare i Flen

Enligt din logik så kan vi lika gäran avskaffa Sverige och ha självstyrande kommunländer. Kan du komma på något beslut som inte borde tas lokalt då det inte påverkar folk ute i landet, ja kanske finns de några som aldrig tillämpats någon stans.

Så det är alltså skattepengar som finansierar och direktiven kommer från riksdagen. Inga representanter som plockar ur egen ficka som man lätt kunde tolka ditt inlägg som.

Och återigen, vi är oeniga om på vilken nivå demokratiska beslut ska tas. Nej beslut som berör stora delar av Sverige ska inte tas på lokal nivå.

Varje beslut som tas på central nivå påverkar folk på lokal nivå, åtminstone om de har någon effekt alls. Med din logik. Finns det få eller inga beslut som kan tas centeralt.
Moms påverkar alla som handlar på ica i Bastuträsk
Benisskatt påverkar alla som kör bensindrivna fordon i kalix
Arbetsgivaravgift påverkar alla löntagare i Boden
Alkoholskatt påverkar alla Ystadbor som inte är absoultister.
Presstöd påverar alla i Solna som läser SD
Vargar påverkar de som bor i eller när vargreviren i Örebro
Regler för livsmedelshygien peverkar alla som äter på restaurang i Partile.
Maxtaxa påverkar alla familjer med barn på dagis i Sundsvall
Socialbidragsnormen påverkar alla socialbidragstagare i Flen

Enligt din logik så kan vi lika gäran avskaffa Sverige och ha självstyrande kommunländer. Kan du komma på något beslut som inte borde tas lokalt då det inte påverkar folk ute i landet, ja kanske finns de några som aldrig tillämpats någon stans.

Vadå? har du alldeles glömt länsstyrelsen nu, eller har du kollat och sett att det verkligen är länsstyrelsen som ur egen ficka/konto betalar ut de aktuella ersättningarna.

I slutet av förra seklet gick vi med i en union som flyttar över många beslut ännu mer centralt och samtidigt flyttar ner medbestämmande ner till läns o kommunnivå. Nationerna finns kvar, kommunerna finns kvar.
Man kan i lugn o ro bestämma sig för vad som ska ligga var i beslutsprocessen.

Vad det gäller beskattning så är moms rikstäckande och densamma över hela riket, däremot så är kommunalskatten individuell för de olika kommunerna och varierar därför från kommun till kommun, Har gjort så i alla år. trots det så är Sverige fortfarande en nation under solen:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ingen varg har skjutits i Sörmland efter att beslut om skyddsjakt togs i november. Nu har tillståndet slutat gälla och det ser inte ut...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 097
Senast: Raderad medlem 147980
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
697
Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
459
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka