Dansk svensk gårdshund

T

tbone

Har länge funderat på att skaffa en dansk svensk gårdshund. Skulle uppskatta lite svar från er som har erfarenhet av rasen.

-hur vaktig är rasen? Jag ser gärna att den har lite vakt i sig och inte viftar på svansen så fort någon kommer och knackar på.

- hur aktiv är den? Klarar den till exempel att hänga med på en joggingtur på 3-5 km? (självklart när den fullvuxen).

- Behöver den aktiveras jämt eller klarar den lite lugnare dagar?

Valet står mellan dsg eller schipperke men schipperken känns lite väl aktiv.

Jag är fortfarande öppen förslag på andra raser inom samma kategori.
 
Sv: Dansk svensk gårdshund

Jag har en dsg hane på 4 år och om du undrar om dom orkar springa 3-5 km så skrattar jag bara :rofl: Efter 3-5 MIL...börjar dom kanske flämta lite :D
Min grabb är glad i folk men springer inte fram helt spontant, han skäller om det ringer på dörren men hur vaktiga dom får bli beror mycket på dig själv, dom kan ju ha en tendens att vara skälliga om man tillåter dom att vara det.
Det är en helt underbar ras och man slutar aldrig skratta..min aktiveras inte "ihjäl" och det klarar han galant, han får en lång promenad på ett par timmar varje dag, är med i stallet en del dagar...han kan gå lös i tätbebyggt område men är inte 100 inne i skogen då han har en mycket bra nos :D
här är hans album o han storebror Pepsi :D
http://www.pixbox.se/alb_show_id6916_page0.html
 
Sv: Dansk svensk gårdshund

-hur vaktig är rasen? Jag ser gärna att den har lite vakt i sig och inte viftar på svansen så fort någon kommer och knackar på.
Min vaktar, han anser tex att stallet är hans revir och vill alltid visa när det kommer någon. Hemma skäller han ibland när folk knackar på dörren, det går dock jätte bra att ha honom i lägenhet. Skäller inte när folk är utanför dörren eller något sådant, bara om dom knackar på :) Det som är skönt är det att han blir tyst och glad på folk så fort jag "godkänt"

- hur aktiv är den? Klarar den till exempel att hänga med på en joggingtur på 3-5 km? (självklart när den fullvuxen).
Om du springer 2mil så kanske hunden börjar bli lite trött :p
Vovven följer utan problem med på ridturer i trav och galopp. Kan utan problem vara ute och traska och springa i timmar.


- Behöver den aktiveras jämt eller klarar den lite lugnare dagar?

Den ligger gärna och myser i soffan en dag om det är dåligt väder ute. Har lätt för att varva ner och vet när det är allvar och dags att "jobba".

Jag anser att detta är en väldigt komplett hund, iallafall för mig. Det är en sån där hund som fungerar överallt. En fördel är att de är små och söta = alla gillar en DSG! Min följer med på det allra mesta jag gör och han gör det med glädje. De älskar för det mesta barn. Min blir lika glad över att möta en grupp med dagis barn som att möta andra hundar. Väldigt tillgivna hundar som är lätta att fostra. Har en vänligt sätt till det allra mesta i livet, men när de gäller att vakta sin gård så gör dem det med stolthet. Min är aldrig aggressiv eller speciellt dominant och han gillar att träna lydnad lika mycket som att mysa med matte framför tv i soffan. Den hund med mycket humor som lockar fram mycket skratt. På nätterna vill de ligga nära och självklart vill de sova under ett varm täcke precis som du! :love:

Lite bilder på min kille
16490511.jpg


21673441.jpg


23922020.jpg
 
Sv: Dansk svensk gårdshund

Håller med tidigare inlägg i tråden. Dsg är en underbar ras. Glad, tillgiven, träningsvillig men framför allt otroligt charmig. Liten kropp men ack vad mycket hund det är i dem - på ett positivt sätt :love:

-hur vaktig är rasen? Min tjej är det väldigt mycket vakt/larm i. Hon skäller till 2 skall om det ringer på dörrren, tystnar när jag kommer o öppnar. Kliver de bara in utan inbjudan morrar hon o visar ragg. (Händer ofta när man har tonåringar i huset som bestämmer saker via mobilen.) Slutar dock när jag säger till henne. Hon är otroligt alert o hör o ser allt. Inget undgår henne..

- hur aktiv är den? Klarar den till exempel att hänga med på en joggingtur på 3-5 km? (självklart när den fullvuxen). Inga problem, orkar hur mycket som helst. Finns inget stopp :banana:

- Behöver den aktiveras jämt eller klarar den lite lugnare dagar? inga problem. Nu har jag en väldigt aktiv tjej, men hon kan gott sova en hel dag om hon får. Men när kvällen kommer kan det krypa i kroppen, brukar bota det med lite lättare övningar typ godissök eller klickerträning några minuter. Det har man alltid tid/ork till. ;)
 
Sv: Dansk svensk gårdshund

DSG är absolut en hund med vakt i, signalerar när det kommer främmande och är reserverad mot främlingar.
Dyrkar sin familj med enorm hängivenhet, älskar att vara med överallt.
Sover gärna under täcket.........
En aktiv ras, som för den skull inte är stressad, klarar de mesta upptåg, jag garanterar att du blir trött först.
Jag har haft Schäfer i 30 år och har sedan 5 år övergått till uppfödning av DSG, vad jag är tacksam och glad att jag "bytte ras"
De är helt underbara !!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 175
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 700
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 244
Senast: lizan
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp