Datorn "hänger sig"

Con

Trådstartare
Vår dator har nu börjat krångla igen. När man precis har startat datorn och sedan går in på internet fryses allt, man kan inte röra muspekaren.
Det funkar inte att trycka ctrl-alt-delete heller. Den lyssnar inte på något. Detta har hänt tre gånger när jag har varit inne den senaste veckan. Vad kan felet vara?

Sv: Datorn "hänger sig"

Även om det förstås kan vara mjukvarufel (deadlock i en drivrutin på DIRQL till exempel) låter det mer som hårdvara, minnessystemet eller CPUn själv. Ladda ner och kör memtest86 för att se om minnet är okej. Händer det dock bara ifall ni går in på internet (med relativt hög säkerhet) är det förstås mer troligt med mjukvarufel.

Nu började datorn haka sig när jag satte på dån. Först när jag skulle starta blev hela skärmen blå och det stod nånting (som dumma jag inte skrev upp). Och sen när jag satte på den och varit inne på internet några minuter slocknade skärmen bara.

Datorn har varit såhär en gång förut, då lämnade vi in den. men nu verkar det ha börjat om igen.. Tänkte om det finns något man kan görasjälv då det är så dyrt att lämna in den :crazy:

Men jag ska pröva det du sa nu, tack för hjälpen!

Kom på att för några veckor sedan avinstallerade vi Norton antivirus och installerade Telias antivirus istället. Kan det ha något med saken att göra?
Googlade runt lite och läste om någon som haft något liknaknde när han avinstallerat Norton, så det är därför jag undrar.

Försökte förresten ladda ner memtest men det gick inte.

Att få ett stop error är en helt annan sak än att datorn fryser. Vanligaste orsaken till sådana är felande drivrutiner, som kan komma sig av antivirusprogram ja. Kör ändå minnestestet.
Du kan kolla felmeddelandet som kom upp i efterhand. Beroende på vilken dumptyp du har inställd ligger det antingen en stor fil direkt i windows-katalogen (memory.dmp) eller en mindre fil i windows\minidump-katalogen.

Direktlänk till memtest86. Fungerar inte den har du allvarligare problem som påverkar ditt nätverk.

Jag sparade memtest på mina dokument. När jag klickar på ikonen i memtest som heter install kommer det här upp:

"Det här programmet kanske behöver andra komprimerade filer i den här mappen. För att programmet ska kunna köras korrekt bör du först extrahear alla filer."

Sedan kan man välja att extrahera. Vågar man göra det?

Liknande trådar

IT & mobiler Min dator har kraschat!! :eek: ... Fick en ny laptop, Lenovo modell dyrare, av pappa strax efter jul, i början av januari nu 2019. Allt... 2
Svar
22
· Visningar
5 127
Senast: Hejsan.
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 946
Senast: QueenLilith
·
F
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Rubriken är en återkommande replik under terapisamtalen. Jag vill bara få vara. Bara få vara, utan prestationsångest och krav. Jag vill... 2
Svar
27
· Visningar
2 506
Senast: Fruentimber
·
IT & mobiler En typ ny dator, max 2 månader. Fungerade felfritt tills idag. Det blev strömavbrott och efter det så funkar den inte som den ska...
Svar
0
· Visningar
579
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka