datorn seg som sirap

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare vickis-pajala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 445
V

vickis-pajala

kära bukare hjälp mig lite nu

vår dator är seg som sirap jag har prövt att rensa det mesta men det händer inget

några handfasta tips till min sega dator är välkommet

Sv: datorn seg som sirap

ajdå bara ordet lät krångligt :crazy:

hur går jag tillväga:confused:

1. Kolla att inte hårddisken är full. Bränn ner bilder o fotografier på en cd alt, köp en extern hårddisk som backup

2. Kör genom datorn med ditt antivirusprogram

3 ladda ner spyboot och adaware (från lavasoft.com) dessa program rensar din dator från tänkbara spionprogram och trojaner

4 Gratisprogram från nästet advanced System care sköter registret etc

5 defragmentera hårddisken (kan ta låååång tid)

Starta om datorn... Är den fortfarande seg... Grattis...
leta fram alla dina originalskivor till windows och andra program... Nu MÅSTE du ta backup på ALLT du vill spara på din dator....

Formatera om och installera om alltsammans... Nu borde du sedan ha en dator som är som ny....

har ej prövat era tips ännu men ska när jag blir ledig och får lite tid över

MEN det dök upp en fin lite ruta och där står det såhär

Windows- värdet för virtuella minnet är lågt
det finns lite tillgängligt virtuellt minne i systemet. Windovs ökar storleken på den virtuella växlingsfieln. medans åtgärden utförs kan minnesbegärande för vissa programm nekas mer information finns i hjälpen.

kan dett ha något med våran sega dator att gör
trycker jag på ok knappen händer det inte mycket rutan försvinner och dyker upp nästa dag

//vickis som ska trycka OK

Windows- värdet för virtuella minnet är lågt
det finns lite tillgängligt virtuellt minne i systemet.
Kolla hur mycket utrymme som totalt finns kvar på hårddisken (C: ). Windows använder hårddiskutrymme för mellanlagring av information, det kallas virtuellt minne och fungerar som komplement till dina minneskretsar på moderkortet, det fysiska minnet. När hårddisken är för full (typiskt över 95%) blir hanteringen av det virtuella minnet väldigt långsam, alla nya och ändrade filer kommer att bli väldigt fragmenterade, och i extremfallet kommer datorn att uppföra sig som du beskriver.
Om det är fallet, prova att frigöra utrymme på hårddisken genom att exempelvis radera eller flytta (till annan fysisk disk eller minnesenhet) några stora filer, som filmer el.dyl. Då bör du uppleva en förbättring ganska direkt, därefter kan du gå vidare enligt swemales tips ovan. Försök sedan att aldrig fylla hårddisken (åtminstone inte systemdisken, som normalt kallas C: ) till mer än 80-85%.

spara det du vill ha och formatera om eländet - enklast och snabbaste sättet (iaf för mig som är lat och inte sp hej på datorer)

spara det du vill ha och formatera om eländet - enklast och snabbaste sättet (iaf för mig som är lat och inte sp hej på datorer)

:bow::bow::bow:
det låter ju enklast

// vickis som ska hem och formatera om eländet :D

Det är absolut det mest effektiva sättet, men snabbt och enkelt är det egentligen bara om man har en ren Windows-installation utan särskilt många andra program. En komplett ominstallation kan i praktiken utan problem ta i storleksordningen en arbetsdag.:crazy:
Frigöra plats på hårddisken tar någon minut, defragmentering upp till några timmar - men sköter sig å andra sidan helt själv och kan köras under natten.

Liknande trådar

IT & mobiler Hjälp... Har castat från min telefon till TVn för ett par timmar sedan utan problem. Men nu när jag skulle starta ett program händer det... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
6 746
Senast: Happimess
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 160
Senast: Cattis_E
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare... 9 10 11
Svar
204
· Visningar
11 021
Senast: Fruentimber
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka