Datorn startar av sig själv = strömmen?

Sv: Datorn startar av sig själv = strömmen?

Det där måste jag fixa till på jobbdatorn :) Oerhört irriterande och man får ju nästan hjärtsnurp när den börjar stänga ned alla fönster, utan att man sparat sina arbeten.

När min dator med vista kör uppdateringar när jag stänger av den brukar den starta om sig själv när den är klar. Sjukt irriterande. Kanske är det så din dator gör med?

Dock händer det ytterst sällan frö mig och just bara när den kör vissa uppdateringar..

Ja så gör den, men jag får en liten bild på då så jag vet när den tar hem uppdateringar när man stänger av. Min startar igång själv varje dag om jag inte stryper strömmen.

Vad gör du på jobbet klockan tre på natten?

Ytterligare tips: Under energiinställningarna kan man ändra så att knappen i startmenyn faktiskt stänger av istället för att gå ner i viloläge.

Vad gör du på jobbet klockan tre på natten?
Klockan tre på natten? Jag skrev det ju 18:45. Och uppdateringar görs lite närsom, utan mitt godkännande. Nåväl, first thing monday morning blir det iaf :)

Ytterligare tips: Under energiinställningarna kan man ändra så att knappen i startmenyn faktiskt stänger av istället för att gå ner i viloläge.
Jag brukar gå via pilknappen och välja Stänga av, men det är ganska missvisande att stänga-av-symbolen inte betyder "stäng av" på Vista. Fast det lär man sig väl första gången man försöker stänga av och märker att datorn inte ger ifrån sig några snarkningar. Men... varför har man valt att göra på det viset? :)

Det låter lite skumt. Du skulle kunna gå in i bios och stänga av allt som heter "wake on...".

Kika även på om det finns några inställningar för automatiska windowsuppdateringar. Om datorn är inställd på att hämta uppdateringar vid en viss tidpunkt skulle det kanske kunna vara så att den startar upp för att göra det, men det känns lite långsökt. Kan också vara motsvarande uppdateringsprogram för virusprogram etc. Men det känns fortfarande långsökt.

Om det är en vaio du har och har installerat vaio control center kan du kolla om du har inställt att den ska starta när du öppnar locket - locket kan glappa vilket gör att den då spontanbootar.

Du kan även gå in på Control Panel --> System and Maintenance --> System --> Device Manager och klicka bort så att musen inte får starta datorn om du nu har problem med musen i sleepläge (om du nu inte ryckt usb-grejen).

Jag har en Acer och den står öppen hela tiden mer eller mindre. Det där med musen var intressant, ska kolla det. Lite jobbigt att hålla på och dra ur USB-grejen hela tiden, ibland glömmer jag det och då står datorn på utan skärmsläckare (inte ens den går på) i 7-12 h när jag är på jobbet. Väcker alltid datorn med tangenterna i alla fall.

Men en sak till som jag tror börjat samtidigt som den började starta själv. Det vanliga scenariot när jag ska åka till jobbet är att jag drar ut USB-grejen till datorn och när jag kommer hem igen så sover den så pass att jag måste starta den med on/off-knappen. Dvs det djupaste viloläget :p Men numera så är den nånstans mittimellan och jag kan väcka den enbart med att trycka på nån tangent. Vilket inte funkade förr.

Edit: Du kan inte ta hur man "stänger av" musen på svenska? Min dator är svensk :p För jag har under System:
Se mängden RAM-minne och processorhastighet / Kontrollera datorns Windows Experience Index-resultat / Tillåt fjärråtkomst / Visa namnet på datorn.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid Hej på er! Är det några andra här som gillar att skriva för hand eller på datorn, berättelse, noveller, böcker eller bara rent ut av...
Svar
1
· Visningar
134
Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
854
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 6 7 8
Svar
156
· Visningar
20 651
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka