Datorn startar av sig själv = strömmen?

MissFideli

Trådstartare
Min dator har börjat med nya hyss, ganska ofta (typ varannan dag) så startar den igen runt 5-10 min efter att jag har stängt av den för natten. Nu har jag börjat dra ur strömsladden och då verkar den hålla sig. Kan det vara strömfall och/eller liknande som gör att den hoppar igång igen?

Sv: Datorn startar av sig själv = strömmen?

Tror du? :cool:
Närå, jag tycker det är så konstigt bara, har haft den i drygt 1 år nu och det är först nu den börjat hålla på såhär.

Damm, knapp som fastnat, Vibrationer, taskigt nätaggregat. där har du mina top 4 skäl till att det är som det är.

Vibrationer? :confused: Hur menar du att vibrationer ska kunna starta en dator?

haha, snacka läsa mellan raderna. :D

missnåntingdeli, vibrationer, alltså glappkontakt :)

Du har inte en trådlös mus eller liknande?

När min Bluetooth-mus går ner i viloläge efter ca en halvtimme så väcker den datorn. (Men bara om datorn är i viloläge, inte om den är helt avstängd.) Väldigt irriterande. Jag har fått lära mig att alltid stänga av musen med strömbrytaren först.

Senast ändrad:

Du har inte en trådlös mus eller liknande?

När min Bluetooth-mus går ner i viloläge efter ca en halvtimme så väcker den datorn. (Men bara om datorn är i viloläge, inte om den är helt avstängd.) Väldigt irriterande. Jag har fått lära mig att alltid stänga av musen med strömbrytaren först.

Jo, jag har en sån. Måste ta loss den där pluppen ur USB'n annars går datorn inte ner i viloläge. Har ingen onoffknapp på musen (tyst mandalaki :mad: :D )
Men det här är alltså när datorn är helt avstängd, inte bara i viloläge.

haha, snacka läsa mellan raderna. :D

missnåntingdeli, vibrationer, alltså glappkontakt :)

Tja, jo visst kan det vara så. Då borde det funka som jag gör, att jag drar ur strömkabeln när jag stänger av den? Lite irriterande är det, ibland hoppar den igång nästan direkt den stängts av. Ibland hinner man lagom lägga sig ner och börjat läsa eller nått när man hör det där Windows-plinget :crazy:

Tja, jo visst kan det vara så. Då borde det funka som jag gör, att jag drar ur strömkabeln när jag stänger av den? Lite irriterande är det, ibland hoppar den igång nästan direkt den stängts av. Ibland hinner man lagom lägga sig ner och börjat läsa eller nått när man hör det där Windows-plinget :crazy:

ja altså, jag tror inte att den startar när strömkabeln inte sitter i kontakten?
isånna fall kan du skratta dig lycklig, då får du en billig elräkning av tomten iår ;)
kö en såndär skarvkontakt med on/off knapp på som du bara kan trycka på när datorn är helt avstängd så slipper du nog oroa dig :)

ja altså, jag tror inte att den startar när strömkabeln inte sitter i kontakten?
isånna fall kan du skratta dig lycklig, då får du en billig elräkning av tomten iår ;)
kö en såndär skarvkontakt med on/off knapp på som du bara kan trycka på när datorn är helt avstängd så slipper du nog oroa dig :)

Det är en laptop ;) Så det går alldeles ypperligt att starta den utan att strömkabeln sitter i.

..och - har du installerat något nytt program i samband med att den började med sina hyss? Gjort uppdateringar av windows, bios och/eller drivrutiner? Kopplat in ny mus, scanner, skrivare, extern hårddisk etc?

Vista. Inte kopplat in nått nytt iaf, program minns jag inte. Uppdatering av Vista är gjord förstås, minns dock inte om det var i samband med det, sånt sköter den ju själv liksom.

Är den avstängd eller är den placerad i "hibernate"? (I båda fallen är den egentligen avstängd, iofs...) Stänger du av den genom att trycka på den orangebrunaktiga knappen i menyn hamnar den i hibernate, om du klickar på pilen och väljer "shut down" (kan det heta 'stäng av' på svenska?) så stänger den av sig.

När min dator med vista kör uppdateringar när jag stänger av den brukar den starta om sig själv när den är klar. Sjukt irriterande. Kanske är det så din dator gör med?

Dock händer det ytterst sällan frö mig och just bara när den kör vissa uppdateringar..

Du kan ju ställa in att den måste fråga innan den får starta om sig... (kontrollpanelen => säkerhet => windows uppdateringar => inställningar har jag för mig att du hittar inställningarna under)

Liknande trådar

Fritid Hej på er! Är det några andra här som gillar att skriva för hand eller på datorn, berättelse, noveller, böcker eller bara rent ut av...
Svar
1
· Visningar
135
Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
856
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
181
· Visningar
23 329
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka