Dax igen........

A

Anne

...att sätta igång med träningen av unghästen efter 4 månaders vila. Han är ännu inte sutten på men det kommer nu i höst. Jag undrar hur långt tillbaka i utbildningen ni backar när ni sätter igång igen? Han är en ganska känslig valack så jag har fått ta det lugnt med honom. Inte nervös och skygg men lyhörd och mkt uppmärksam.

Innan jag ställde av honom hade vi kommit så pass långt att jag hade hängt på honom. Sadel och bett inga problem.
Ska jag börja från början med honom och ta en bit i taget. Han lär ju inte ha tappat mycket av sin utbildning men jag vill heller inte stressa på honom utan det får ta sin tid.
tacksam för svar Anne med Islänning
 
Prova dig fram. Hästar glömmer inte så lätt så du behöver nog inte backa alls. Bara med intensiteten på träningen i börjam. Min unghäst fick sju veckors vila i sommar och när jag tog hem honom var det bara att fortsätta där vi slutat före betet. Han var precis som vanligt. Har nu suttit på honom två gånger och det har gått väldigt bra. Han är också en rätt känslig individ, men det var som sagt inget problem alls med hantering, longering osv trots vilan. Viloperioder är ju väldigt viktiga för att hästen ska kunna smälta vad den lärt sig och många gånger kan träningen gå bättre efter en viloperiod än innan.
 
Tack för svar. :) Jag kommer att flytta honom om en vecka till nytt stall. Tänkte han skulle få boa in sig en vecka på nya stället innan jag sätter igång. Anne
 
Mitt tips är att repetera lite första tiden, så att ni kommer igång och känner att det funkar och går bra och hästen känner att "det här kan jag..!" :D Utan att för den skull ta allt som om det vore första gången. Ha så kul! :cool:
 
Ja, det har kliat länge i fingrarna. Det ska verkligen bli kul. :banana: Nu har han vilat sedan maj och jag har bara borstat av honom i hagen i princip. Nu under hösten ska jag äntligen få sitta på honom. Något jag drömt om de senaste 3,5 åren. Köpte honom som 5 mån fölunge.

Han har blivit lite "vild" över sommaren så jag tror jag börjar helt enkelt med promenad på volten så får jag se vad som händer. Är han "med mig" så kliver jag väl på i det han redan kan. Tänkte som sagt ge honom en vecka på det nya stället för att boa in sig med de nya kompisarna. Sen kör vi. :rofl:Anne
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 383
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 937
Senast: Sasse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp