Bukefalos 28 år!

mylisen

Trådstartare
suck nu har jag haft flera flera kulla där ungarna bara dör.
inga tecken, inte dåliga så det syns, äter och dricker och är hur pigga som helst.
men rätt som det är dör de bara..... då är de från 1-4 veckor gamla.
det är inte gulsot eller myx, alla andra mår bra.
det är bara vissa ungar och inte alla i samma kull heller.
nån som har nån förklaring?
 
Sv: de dör

Har du skickat in någon till SVA för obduktion?
Om inte, så kan jag rekommendera dig att göra det.
Då borde du få svar på vad det är som orsakar detta.
 
Sv: de dör

det är för dyrt att göra det tyvärr.....
fast det är ju olika honor och ungar :confused:
har köpt vircon eller vad det heter nu och ska sanera varenda bur.
kan nog inte göra så mycket mer.
vad skulle det kunna vara i buren?
jag håller rent hela tiden, mockar ur och sen byter jag allt varje vecka.
nästa gång jag ska ta ur allt så ska jag skura ordentligt och sen spraya på virconlösning och sen skura efter det igen.
sen in med nytt.
fortsätter det då vet jag inte vad jag gör.
 
Sv: de dör

saxat från sva.se

"Obduktion av mindre sällskapsdjur inkl. fåglar, reptiler och kaniner 1000:-"

Det tycker inte jag är dyrt, utan väl värt att få veta vad de dör av. Istället för att fler ska dö helt i onödan.

Faktum är att jag tycker det är din plikt som djurägare att fastställa dödsorsak nu när så många verkar drabbas av det.

Om du obducerar dem, uppdatera gärna här i tråden, skulle vara intressant att få veta vad det var! :)
 
Sv: de dör

Det kan ju senare hjälpa andra att fastställa "diagnos" om deras ungar dör knall och fall.

(marsvins)bebisar som dör brukar kunna ha drabbats av: vitaminbrist, kalkbrist, dåligt foder, för lite vatten, värme.

Om man uteslutit allt det så är nog obduktion det bästa. På så sätt får man ju förhoppnigsvis reda på vad som är fel och kan förhindra det från att hända igen.

Kom på en annan orsak, men det kräver nog att kaninerna är släkt... Genetiskt fel kan ju drabba delar av kullarna om den felaktiga genen kommer i homozygot form, om det är en letal gen..
 
Sv: de dör

Kan väl vara någon bakterie eller virus som fått fäste i burarna?
Att ungarna dör är ju för att de är mer infektionskänsliga än vuxna generellt.

Att sanera burar, skålar och vattenflaskor kan ju hjälpa.
Men bäst är obduktion det ger ju svar på vad som är fel och vad man kan förändra ifall det skulle bero på någon bristsjukdom.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
725
Senast: Hazel
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 416
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 684
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp