Milosari

Trådstartare
Hue uttalas detta? De Geer moräner har jag lärt mig uttalas de jäär. Men i Norrköping finns ett gymnasium som tydligen uttalas som det stavas. Hur låter det korrekta uttalet?
 
Hue uttalas detta? De Geer moräner har jag lärt mig uttalas de jäär. Men i Norrköping finns ett gymnasium som tydligen uttalas som det stavas. Hur låter det korrekta uttalet?
Bor i grannstaden till Norrköping och alla jag känner säger iallafall "de jäär", tex [dejäärhallen].
Edit: Eller möjligen "dö jäär", som @sjoberga skriver.
 
Vem har sagt att det i Norrköping tydligen uttalas som det stavas? Jag bor i Östergötland och känner flera som har gått på gymnasiet De Geer. Alla här (som jag känner) uttalar det "de jäär" (eller kanske "dö jäär"). Jag råkade uttala De Geer som det stavades när jag var nyinflyttad här, och blev lite skrattad åt 😁
 
Som uppvuxen i Norrköping har jag aldrig hört någon säga något annat än ”dejäär”
Eller Lärka dårå. "Lärkabockar" sa vi på min tid, vi som inte gick på det läroverket. Men den detaljen har ju inget med uttalet att göra. Namnet kommer fö från Louis De Geer, industriman som anses vara en av den svenska industrins fäder.
Vi har en konsert & kongresshall som bär hans namn också.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag söker låtar med ett tydligt feministiskt budskap och/eller som i sin text nämner eller citerar kvinnliga profiler kända för sitt...
Svar
14
· Visningar
1 112
Senast: Piglet
·
Kropp & Själ Jag vill egentligen inte starta en debatt om kosttillskotts verkan eller ej men inser att det är svårt att låta bli. Jag har, av skäl...
2
Svar
21
· Visningar
1 307
Senast: gammalek
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 359
Senast: Hedinn
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 417
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp