De "nya" vidderna på Globus sadlar??

bigganl

Trådstartare
Jag vet att Globus har ändrat i sitt måttsystem på senaste tiden (året eller liknande) men vad bestod ändringen i?
Enligt de gamla måtten var tex en 36:a 115 grader. Vad är en 36:a efter ändringen? vidare eller smalare? Hur mycket? en storlek upp eller ner?
Någon som har en nyare Globus och vet graderna på den kanske?

Sv: De "nya" vidderna på Globus sadlar??

De har blivit smalare *suck* Vet dock ej med hur mkt. Sedan är det så att det finns fortfarande nya sadlar i den gamla modellen hos vissa ridsportsbutiker. Så därför är enda sättet att veta är att mäta.

Då är det inte så lätt alltså. Jag är mest ute efter att få exakt antal grader på det gula järnet. en 34:a. När jag var hos sadelmakaren förra året hade hon fått en sändning Globussadlar som var en storlek större än vanligt. (34:an var som en 36:a osv.) Globus hävdade då att inga förändringar gjorts så de kanske hade gjort fel hela den sändningen då?
Jag får väl ringa en försäljare helt enkelt.

Kan du inte mäta ditt järn då?

Enligt de gamla måtten ska en 34.a vara 105 grader ungefär.

Jag kämpade som en galning när jag skulle byta järn. Jag plockar inte ur det igen. Jag vet hur mycket bredare det var mellan spetsarna på järnen och har räknat ut efter det. Fick det till 110 grader. Sen är min Globussadel 115 grader och den passar bra med fårskinnspad. Sadeln med gula järnet passar med en tunn pad. Jag vet ju att hästen är 110 grader så det stämmer på så sätt. Jag var mest fundersam på graderna exakt för det gula järnet för det kan vara bra att veta när/om sadeln ska säljas. Jag har bara tänkt ha den ett tag. (tills min beställda är klar)
Men jag kan ju ringa en återförsäljare. De har säkert graderna.

Den är måttbeställd och skulle vara klar i augusti/septerber. Den kom i novermer och var för smal. Inte alls det mått de fått. skickades tillbaka och när den kom i februari var den perfekt i vidden, men hela sadeln var vriden. Kan lägga in bild när jag är vid datorn hemma om du vill se. Grrrr:devil: Så nu är den på väg till Tyskland igen och jag har verkligen ingen aning om när den blir klar. Är rätt trött på att vänta.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 185
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 978
Utrustning Har hört och läst att santa cruz "är" trängre i bomvidderna än andra märken, så att man får gå upp en vidd mot vad man i vanliga fall...
Svar
1
· Visningar
787
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
2 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka