Jag tror många, eller i princip alla, fattar att barn (inte alla men vissa) vill tävla SM.
Nu skriver jag bara SM men menar allt man nu vill förändra hädanefter (dvs internationellt tävlande och rikstäckande serier)
Själv är jag mer fundersam på vad man tror kommer hända om barn inte får rida SM (men tävla på övriga sätt) och att man från 13 års ålder får tävla SM?
Det finns ganska många saker som har åldersgräns, vissa vettigare än andra, men vad tror ni denna åldersgräns kommer medföra?
Ingen vet så man får såklart gissa fritt
Det händer absolut ingenting - min dotter kom inte till SM och hon överlevde såklart det trots att det var stora målet för henne sedan hon gjorde sin första tävling som nioåring. Jag motställer frågan: Vad spelar det för roll om det finns ett SM? Det strider nog mer, om man nu vill dra in barnkonventionen, att begränsa barn skulle jag tippa på som kunnig inom just MR.
Drivande föräldrar håller inte som argument, dessa finns ändå på alla nivåer (vi tävlar alltså från LD med ungponnyerna till SMnivå och elitserie med de bästa och är därmed på alla nivåer, jag skulle säga att det är den lägre nivån man ser ungar som grinar av besvikelse, sparkar hästarna a la ridskolekickar, drar och sliter i ponnyer som är för svåra för ungarna och föräldrar som puschar därefter, de stora tävlingarna har ekipagen kommit över detta, i hoppning har vi kval för högre nivåer, flera SMkval går också i inverkan, det vill till att man kan rida för att ta sig dit. Dressyr är inte insatt i men skulle ju tippa på att de ungar som rider dressyr på den nivån säkert rider bättre än de flesta här i alla fall, samma lika fälttävlan. Besvikelse förekommer på alla nivåer, det spelar ingen roll alls om det är en LE, division 2 ponnyallsvenskan eller SM. Det är inte farligt att bli besviken som barn vare sig det gäller en missad medalj, ett missat SM eller något helt annat. Det är inte heller emot barnkonventionen att barn blir besvikna. Jag har jobbat med mänskliga rättigheter, där barnkonventionen ingår, i en av våra största organisationer (röda korset) och varit mr rådgivare för UN i Palestina, det bekymrar mig mycket att man tror att det här på något sätt handlar om barnkonventionen.
Det håller inte heller med argumentet "de får ju tävla". Ridsportförbundet har inte kunnat presentera alls vilka tävlingar det gäller än. Elitserie, ja visst. Men de flesta klubbar har inte elit som högsta serie. De har division ett. I division ett rider man för ett kval upp till elit, det blir med andra ord samma press i division ett för barnen som i elit... Selektering är inte heller något som berör ridsporten på det sättet. Lagen som är högst i klubben, vare sig det är elit eller division ett, tar visserligen ut för dagen bästa ekipaget, det är en helhet eftersom vi har en parameter till än till exempel fotboll och hockey: Hästen. En ryttare är aldrig bättre än sin häst, och det är väl ingen som tycker att en ponny som kanske har en dålig period eller ett ekipage som inte är riktigt på nivån ska sitta och rida lag om de inte är mentalt och fysiskt förberedda för det? Till skillnad också mot andra tävlingar och matcher i andra förbund kan också ekipaget välja en annan tävling om den nu inte skulle plats i laget.
Vidare gäller då reglerna med tävling att barn ska tävla lokalt. Vet du hur många tävlingar vi hade på medelsvår ponnynivå förra året? 0. I närliggande distrikt hade de 1. Vi fick resa med andra ord. Just när det gäller ponny också så finns det, åtminstone inom hoppningen, bara en utländsk tävling som man kan åka till, baltic cup. För B och C ponny går den som nationell, det vill säga samma nivå som de tävlingar som ska finnas kvar ?
Märk därtill att SM går i LB nästa år, är ni medvetna om att LB (och LA) inte är elit, så ridsportförbundet, och än mindre ni, kan inte ens tala om vad elit är för något... Jag skulle ju säga att ingen unge rider någon elitsatsning, ens om den tagit sig till SM. Möjligen children där 12åringar sitter på miljonhästar och kan tävla EM och möjligen de mycket få som är under 13 som rider D-ponny, i övrigt finns inget som är elitnivå för ponny, allt är relativt lätta former och ungarna på de större meetingen har väldigt roligt ihop.
Det som däremot finns är ett antal rikstäckande serier som utgör kval där bara en eller två går vidare till final (falsterbo, Elmia, Nya Nordic, Sverigeponnyn etc är exempel på detta) och som alltså, om reglerna i sin helhet blir godkända, försvinner. Dessa finns på alla nivåer, till Nordic nu är det LC+ med inverkansbedömning till exempel. Vi kan ju aldrig vinna en sådan tävling med tanke på att dottern i de klasserna har en travare att tillgå som såklart aldrig premieras vid inverkan. Inverkan är betydligt tuffare gentemot barnet än en vanlig klass, för i den bästa av världar skulle det bara vara hur barnet rider, men det handlar också om vilken häst man sitter på och ungar med rätt namn och rätt ponnyer premieras före de som har udda raser eller raser med okänd härstamning etc. Går tyvärr en röd tråd oavsett nivå vilka som får högst poäng och detta behöver ändras först innan man snackar om att de måste lära sig rida.
Jag vidhåller att de som har åsikter i det här är sådana som inte själv kunnat ge sina barn en satsning pga ekonomi eller att de prioriterat annat, det är tråkigt för barnen men livet är inte rättvist och vi prioriterar olika helt enkelt. Eller de som inte har barn alls, eller de som inte vill att hästar ska tävla alls och gärna drar ner på alla tävlingar. Alla har rätt till sin åsikt men att man dumförklarar barn på vägen är jäkligt tråkigt.