Debatt: Är det möjligt att vårt förbund ska sätta käppar i hjulet för sina utövare?

Bukefalos 30 år!

Efter nyheten att Svenska ridsportförbundet inför 13-årsgräns för tävling på elitnivå har många ridsportprofiler reagerat på beslutet. Bland annat riktar entreprenören Anna Hammarström skarp kritik beslutet och menar att förändringen slår hårt mot vanliga familjer och bredden i sporten. Läs hennes debattinlägg här.

Jag är som sagt inte särskilt insatt i ridsporten och dess olika klasser, så huruvida gränsdragningen mellan olika klasser är korrekt gjord kan jag inte bedöma. Det kanske det inte är.

Vad är syftet med att barn ska delta på rikstäckande cuper och serier? Låter som en icke-fråga i mina öron. Enligt det @JohannaB skrev här ovan skulle det ju handla om ca 200 barn som blev "drabbade". Det är ju knappast några mängder.

Jag tycker det är synd att de tävlingar som är inriktad på inverkan försvinner. Det har man arbetat med att införa för de yngsta barnen så dom får lära sig rytm och balans och sitta mer stilla istället för att flänga runt. Det finns inga barn som kommer starta enstaka klasser med inverkan så det är ju därför det förekommer i cuper och serier och på SM
Jag vet inte var den siffran 200 kommer ifrån , det känns som bara Sverigeponnyn i sig skulle generera den siffran.

Edit. 2000 barn står det ju inte 200. Ok det tycker iof jag är rätt många.

Senast ändrad:
Det är en av de grejer jag funderar kring, det är nämligen idag rätt få barn under 13 år som tävlar (har tävlingslicens).
Svenska Ridsportförbundet statistik, taget ur en artikel i Tidningen Ridsport:

”Hur många barn under 13 år har tävlingslicens idag? Hur många av dem påverkas av beslutet?
– I år var det totalt sett 1985 barn under 13 år som löste tävlingslicens. Den stora massan av dessa, cirka 90 procent, tävlar på mycket lägre nivå än vad det här beslutet berör.”

Även om alla dessa barn vill rida Sverigeponnyn eller SM så är 2000 barn inte särskilt många, ändå väcker denna frågan en enorm debatt.
Och det syns väl här med att det är mycket känslor kring detta, men jag har svårt att greppa varför.
Liksom någon annan här har skrivit så är det snarare för mig (som när beslutet om detta kom knappt orkade läsa artikeln, helt ointressant för mig egentligen) så att det känns som om det finns något knepigt bakom allt detta? Kanske det finns någon vettig anledning till att faktiskt kolla på en begränsning för tävlandet för barn?

Lägre nivå än SM eller lägre nivå än LB?

Jag tycker det är synd att de tävlingar som är inriktad på inverkan försvinner. Det har man arbetat med att införa för de yngsta barnen så dom får lära sig rytm och balans och sitta mer stilla istället för att flänga runt. Det finns inga barn som kommer starta enstaka klasser med inverkan så det är ju därför det förekommer i cuper och serier.
Jag vet inte var den siffran 200 kommer ifrån , det känns som bara Sverigeponnyn i sig skulle generera den siffran.

Men då kanske snarare problemet är ATT vanliga klasser är så dominerande för barn?

Jag tycker det är synd att de tävlingar som är inriktad på inverkan försvinner. Det har man arbetat med att införa för de yngsta barnen så dom får lära sig rytm och balans och sitta mer stilla istället för att flänga runt. Det finns inga barn som kommer starta enstaka klasser med inverkan så det är ju därför det förekommer i cuper och serier och på SM

Det står att 2000 barn löste tävlingslicens, och att 90 % av dem tävlar på mycket lägre nivå än att de berörs av beslutet. Dvs det är ca 200 barn som berörs av beslutet.

Vad hindrar förbundet från att göra om systemet så att andra tävlingar, som faktiskt är avsedda för barn, är inriktade på inverkan?

Det som kommer att hända är att de familjer som är kapitalstarka kommer köpa dessa SMponnyer ändå, åka runt på mindre tävlingar och vinna allt gentemot de som är nya i klassen, det finns YTTERST få lokala trestjärniga i många län och rider man inte för kval åker man knappast långt, precis som de vill ha det, bara det att ungar som just kommit upp på t.ex LC aldrig kommer ha en chans mot de här ponnyerna, de kommer ta rubbet. Med all rätt i så fall.
Ganska likt hur det blev till en början på islandssidan. Där försvann dock den effekten efter ett par år - alla verkar nu ha vant sig vid att det är 13 år som gäller för "riktig satsning" (eller i viss mån 12 år, eftersom man får börja "jaga SM-kval" då och därmed släpps in på Nivå 1)

Men hur menar du att det faktum att föräldrarna som pressar sina barn oavsett nivå är ett argument för att inte motverka tidig selektering? De här hetsiga pressande föräldrarna finns givetvis i knatteserierna i fotboll och hockey också trots att man inte räknar mål där. Och det hade givetvis varit sju resor värre om man hade räknat resultat, och de bästa tillåtits tävla på högre nivå.
Det är inte så mycket selektering alls inom ridsporten kan jag tycka. Beroende på vad man menar med selektering då... Men att alla som klarat ett kval får starta en specifik tävling (tex SM) är inte negativ selektering som jag ser det. Så länge barnen utvecklas på den nivå de är och får möjlighet att tävla mot andra som är på liknande nivå så är väl allt glass och pannkaka? Så gör man ju inom fotboll också, delar in lagen i serier så att de får möta andra lag som är på ungefär samma nivå. Det är ju inte kul för någon när slutresultatet efter 25 minuter är 13-0. Jag kan inte se att just storleken på upptagsområdet ska vara så avgörande heller, ibland behöver det till och med vara stort för att det ska bli tillräckligt många som är på en specifik nivå.

Mvh,
Lady_S

Ganska likt hur det blev till en början på islandssidan. Där försvann dock den effekten efter ett par år - alla verkar nu ha vant sig vid att det är 13 år som gäller för "riktig satsning" (eller i viss mån 12 år, eftersom man får börja "jaga SM-kval" då och därmed släpps in på Nivå 1)
Ja vad ska de göra om förbundet inte lyssnar?

Ja vad ska de göra om förbundet inte lyssnar?
Nej, det har ju inte blivit något gehör alls när det har höjts röster för att åtminstone öppna upp lag-SM för yngre ungdomar.

Nu är ju också islandshästtävlingar för barn till och med 12 år redan från början en ganska marginell företeelse jämfört med ponnysporten. Ganska få som tävlar på en nivå som skulle kunna innebära kval till någon större tävling och inga renodlade barn/ungdomstävlingar (förutom lag-SM), så jag tänker mig att den här kategorin ryttare (med vidhängande föräldrar) är rätt lätt att "köra över" tyvärr. Kanske inte lika lätt på ponnysidan?

Det är inte så mycket selektering alls inom ridsporten kan jag tycka. Beroende på vad man menar med selektering då... Men att alla som klarat ett kval får starta en specifik tävling (tex SM) är inte negativ selektering som jag ser det. Så länge barnen utvecklas på den nivå de är och får möjlighet att tävla mot andra som är på liknande nivå så är väl allt glass och pannkaka? Så gör man ju inom fotboll också, delar in lagen i serier så att de får möta andra lag som är på ungefär samma nivå. Det är ju inte kul för någon när slutresultatet efter 25 minuter är 13-0. Jag kan inte se att just storleken på upptagsområdet ska vara så avgörande heller, ibland behöver det till och med vara stort för att det ska bli tillräckligt många som är på en specifik nivå.

Mvh,
Lady_S

Riksidrottsförbundets definition av selektering är att man väljer ut de som för stunden är bäst, eller bedöms bli bäst, till tävlingar, matcher, lag, läger m.m. Att arrangera ett kval för att avgöra vilka som är bra nog att vara med i en tävling är definitivt selektering. Om det är olämplig selektering är en annan fråga. Det är väl inte något som går att säga rakt av utan får bedömas från fall till fall.

Men när man slänger in faktorer som exempelvis barn som tävlar mot ungdomar och/eller vuxna, barn som ska resa kors och tvärs över över landet för att tävla, barn som förväntas ta ledigt från skolan för att tävla, resultat som får stor uppmärksamhet, ekonomiska konsekvenser i form av värde på häst, m.m. m.m. Då är man imo verkligen där och trampar.

Jämförelsen med barnfotboll haltar. Det hade varit jämförbart om dessa tävlingar hade varit ålders- och nivåindelade OCH vem som helst skulle få anmäla sig i rätt åldersklass och själv välja vilken nivå man ville tävla på. Resultatet skulle inte publiceras och alla skulle få samma medalj efteråt. Men jag tvivlar på att det är så dessa tävlingar som omfattas av förbudet går till?

Om något gällande detta, så tycker jag att åldersgränsen för att tävla B-ponny borde höjas. Betyder inte att nioåringar ska tävla mot fjortonåringar, de kan ju ha olika klasser inom B-ponny. Tycker väl heller inte att trettonåringar ska tävla mot nittonåringar på C/D-ponny, är det så nu?

Jag kan inte ridsportens klasser alltför väl. Inom orientering är klasserna hos barn och unga (samt till viss del i övrigt) baserade på ålder, med två års intervall, och kön. Kön är ju onödigt inom ridsporten, men ålder och häststorlek vore väl rimligt? Kanske mer än vad det är nu.

Det finns också vittnesmål om att utövare (både barn, ungdomar och vuxna) tycker att offentliga resultat är jobbigt. Jag tävlar i dressyr och ett tag var det väldigt populärt att utgå om man gjorde en ritt där det gått dåligt för att inte resultat skulle registreras (man blir ju sist om man utgår men man kan inte se poäng för poäng).
Likaså har det väl varit prat här om att barn och ungdomar hängts ut på sociala medier?

Kan det vara sådana här vittnesmål som gör att man vill ålderskategorisera mer? Att barn ska inte prestera utan lära sig saker och ha roligt?

Nej, det har ju inte blivit något gehör alls när det har höjts röster för att åtminstone öppna upp lag-SM för yngre ungdomar.

Nu är ju också islandshästtävlingar för barn till och med 12 år redan från början en ganska marginell företeelse jämfört med ponnysporten. Ganska få som tävlar på en nivå som skulle kunna innebära kval till någon större tävling och inga renodlade barn/ungdomstävlingar (förutom lag-SM), så jag tänker mig att den här kategorin ryttare (med vidhängande föräldrar) är rätt lätt att "köra över" tyvärr. Kanske inte lika lätt på ponnysidan?
Vi berörs inte själva heller mer än att elitlaget troligen inte står med fullt lag och så är det med många lag tror jag, spelar mindre roll för de stora klubbarna men för oss som liten landsortsklubb behöver vi alla ryttare vi kan få (som vill rida lag) till lagen vare sig det gäller lägsta eller högsta divisionen. Lagridningen är redan på väg ner för det blir färre och färre ryttare.

Med det sagt så kan jag tycka att om så få berörs så låt de rida den nivå de är klara för.

Jag tror att man ffa är upprörd för att beslutet är taget på det sätt det är taget, man kan inte säga vilka tävlingar exakt som berörs, det finns ingen komselvensanalys, man hänvisar till RF som faktiskt inte alls sagt det man säger och till forskning som inte ens finns. Det enda man har sagt är att det handlar om alla tävlingar där det kan vara selektering, kval över distriktsgränser och utlandstävöingar. Den enda utlandstävling b-ponny åker på är baltic och den är nationell, tror inte SvRF kan göra ett skit om folk anmäler dit.

Och de andra restriktionerna gäller betydligt fler än toppen som satsar på SM.

Det står att 2000 barn löste tävlingslicens, och att 90 % av dem tävlar på mycket lägre nivå än att de berörs av beslutet. Dvs det är ca 200 barn som berörs av beslutet.

Vad hindrar förbundet från att göra om systemet så att andra tävlingar, som faktiskt är avsedda för barn, är inriktade på inverkan?

Ja lägre nivå än SM ja. 90% av barnen som löst licens tävlar ju knappast på lägre nivå än LB.

Om något gällande detta, så tycker jag att åldersgränsen för att tävla B-ponny borde höjas. Betyder inte att nioåringar ska tävla mot fjortonåringar, de kan ju ha olika klasser inom B-ponny. Tycker väl heller inte att trettonåringar ska tävla mot nittonåringar på C/D-ponny, är det så nu?

Jag kan inte ridsportens klasser alltför väl. Inom orientering är klasserna hos barn och unga (samt till viss del i övrigt) baserade på ålder, med två års intervall, och kön. Kön är ju onödigt inom ridsporten, men ålder och häststorlek vore väl rimligt? Kanske mer än vad det är nu.

Man är ju oftast för lång för B - ponny efter 12.

Det finns också vittnesmål om att utövare (både barn, ungdomar och vuxna) tycker att offentliga resultat är jobbigt. Jag tävlar i dressyr och ett tag var det väldigt populärt att utgå om man gjorde en ritt där det gått dåligt för att inte resultat skulle registreras (man blir ju sist om man utgår men man kan inte se poäng för poäng).
Likaså har det väl varit prat här om att barn och ungdomar hängts ut på sociala medier?

Kan det vara sådana här vittnesmål som gör att man vill ålderskategorisera mer? Att barn ska inte prestera utan lära sig saker och ha roligt?

Då får man ta bort alla resultat även på vanliga tävlingar och rida det som pay and ride och pay and jump upp till 13. Det är nog det som blir mest jämförbart med övrig idrott. Men då kan man lika gärna rida vanliga pay and rides så får förbundet inte in en krona i licenser och startavgifter. Så det kommer ju inte ske naturligtvis för förbundet ska ha in sina pengar. Ett jäkla hyckleri är vad det är.

Man är ju oftast för lång för B - ponny efter 12.
Ofta ja, men knappast alltid. Jag kan komma på en och annan betydligt äldre som mycket väl skulle kunna tävla B-ponny som vuxen, även i hoppning. Sen finns det de som växer ur C-ponnyer när de är tretton, det är inte dem jag menar. Rimligtvis får det finnas någon form av regel på storlek på respektive kategori. Tror montén har 60 kg inklusive utrustning på russ, kanske lite lägre än det är lämpligt för tävlingshoppning på B-ponny?

Vi berörs inte själva heller mer än att elitlaget troligen inte står med fullt lag och så är det med många lag tror jag, spelar mindre roll för de stora klubbarna men för oss som liten landsortsklubb behöver vi alla ryttare vi kan få (som vill rida lag) till lagen vare sig det gäller lägsta eller högsta divisionen. Lagridningen är redan på väg ner för det blir färre och färre ryttare.

Med det sagt så kan jag tycka att om så få berörs så låt de rida den nivå de är klara för.

Jag tror att man ffa är upprörd för att beslutet är taget på det sätt det är taget, man kan inte säga vilka tävlingar exakt som berörs, det finns ingen komselvensanalys, man hänvisar till RF som faktiskt inte alls sagt det man säger och till forskning som inte ens finns. Det enda man har sagt är att det handlar om alla tävlingar där det kan vara selektering, kval över distriktsgränser och utlandstävöingar. Den enda utlandstävling b-ponny åker på är baltic och den är nationell, tror inte SvRF kan göra ett skit om folk anmäler dit.

Och de andra restriktionerna gäller betydligt fler än toppen som satsar på SM.

Vi vann eliten förra året för ponny i Falsterbo men vi är fortfarande en liten klubb. Jag satt i styrelsen i 4 år men nu har jag inte så stor koll på våra ryttare längre så vet inte hur det kommer påverka i framtiden

Jag är absolut inte involverad i någon ponnysport just nu. Jag har byggt några P80 och P90 banor i fälttävlan som kandidat och just P80 SM då som kommer försvinna helt tycker jag är förbannat tråkigt för det är en nivå många även hoppbarn kan rida på med allt bra det för med sig med att träna allsidigt och horsemanship.

Då får man ta bort alla resultat även på vanliga tävlingar och rida det som pay and ride och pay and jump upp till 13. Det är nog det som blir mest jämförbart med övrig idrott. Men då kan man lika gärna rida vanliga pay and rides så får förbundet inte in en krona i licenser och startavgifter. Så det kommer ju inte ske naturligtvis för förbundet ska ha in sina pengar. Ett jäkla hyckleri är vad det är.
Jo men man gör ju sådana försök med, senaste är ju 0* tävlingarna där man faktiskt vinner men det får inte finnas offentlig resultatlista.
Och det var definitivt ett försök med att man inte fick rida omhoppningar i lägre klasser ett tag, mitt minne är för kort för att minnas när det var så det kan säkert vara tio år sen 😅 men då var typ alla tävlingar bedömning A och alla fick rosett.

JAG är så gammal så jag tycker hoppning utan omhoppning låter jättekonstigt, och på min tid fanns knappt stilbedömningar alls så även de känns ”konstiga” för mig men kan säkert vara nyttiga.

Vi vann eliten förra året för ponny i Falsterbo men vi är fortfarande en liten klubb. Jag satt i styrelsen i 4 år men nu har jag inte så stor koll på våra ryttare längre så vet inte hur det kommer påverka i framtiden

Jag är absolut inte involverad i någon ponnysport just nu. Jag har byggt några P80 och P90 banor i fälttävlan som kandidat och just P80 SM då som kommer försvinna helt tycker jag är förbannat tråkigt för det är en nivå många även hoppbarn kan rida på med allt bra det för med sig med att träna allsidigt och horsemanship.
Dels tror jag inte vi vet hur detta kommer sluta, hur beslutet ska genomföras är inte bestämt och det blev ett himla liv om förslaget som ligger…
…men har du någon koll på hur många som är under 13 år idag på P80 SM? Är det hälften typ? Eller mer eller mindre?

(när jag var 12 år kämpade jag med att komma ihåg hela banan i LC och att lära sig dressyrprogram tog massor med genomspringningar och när det väl skulle visas upp var jag så upptagen med att minnas vad jag skulle göra att jag knappt kunde styra ;) förstår inte hur dagens barn är såna stjärnor 😅 )

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka