Debatt: Är det möjligt att vårt förbund ska sätta käppar i hjulet för sina utövare?

Bukefalos 30 år!

Efter nyheten att Svenska ridsportförbundet inför 13-årsgräns för tävling på elitnivå har många ridsportprofiler reagerat på beslutet. Bland annat riktar entreprenören Anna Hammarström skarp kritik beslutet och menar att förändringen slår hårt mot vanliga familjer och bredden i sporten. Läs hennes debattinlägg här.

Dels tror jag inte vi vet hur detta kommer sluta, hur beslutet ska genomföras är inte bestämt och det blev ett himla liv om förslaget som ligger…
…men har du någon koll på hur många som är under 13 år idag på P80 SM? Är det hälften typ? Eller mer eller mindre?

(när jag var 12 år kämpade jag med att komma ihåg hela banan i LC och att lära sig dressyrprogram tog massor med genomspringningar och när det väl skulle visas upp var jag så upptagen med att minnas vad jag skulle göra att jag knappt kunde styra ;) förstår inte hur dagens barn är såna stjärnor 😅 )

SM i P80 är bara öppen för ryttare upp till 13 övriga måste rida i P90 eller " riktiga" ponny SM i 1* klass.

Det är stilSM i 80 och 90 klass.

Jo men man gör ju sådana försök med, senaste är ju 0* tävlingarna där man faktiskt vinner men det får inte finnas offentlig resultatlista.
Och det var definitivt ett försök med att man inte fick rida omhoppningar i lägre klasser ett tag, mitt minne är för kort för att minnas när det var så det kan säkert vara tio år sen 😅 men då var typ alla tävlingar bedömning A och alla fick rosett.

JAG är så gammal så jag tycker hoppning utan omhoppning låter jättekonstigt, och på min tid fanns knappt stilbedömningar alls så även de känns ”konstiga” för mig men kan säkert vara nyttiga.

Nä bedömning A får alla felfria rosett , inte alla. Nä men jag tycker inte det är konstigt. Jag rider mkt i avd B unghästavdelningen även på mina äldre hästar. Dels då det är mkt billigare och dels för att i de låga hoppklasser jag rider i numer finns ingen möjlighet för mig att vinna. Jag kan inte rida så hialöst som krävs för att vinna i 1meter eller 110 och dels är jag mest ute och hoppar inför ft säsongen eller om det är någon lagklass.

Jag har inte sett några 0* alls faktiskt så vet inte hur det funkar

Vad jag mer tycker är hyckleri är...Om jag nu hade haft en unge... jag får inte ta min unge på 12 år och åka en mil för att delta i ett Sverigeponnykval i LB men jag får ta samma unge och åka 30 mil till Stockholm och rida någon prestigefull tävlingsklass i Msv? Make NO sense.

Vi vann eliten förra året för ponny i Falsterbo men vi är fortfarande en liten klubb. Jag satt i styrelsen i 4 år men nu har jag inte så stor koll på våra ryttare längre så vet inte hur det kommer påverka i framtiden

Jag är absolut inte involverad i någon ponnysport just nu. Jag har byggt några P80 och P90 banor i fälttävlan som kandidat och just P80 SM då som kommer försvinna helt tycker jag är förbannat tråkigt för det är en nivå många även hoppbarn kan rida på med allt bra det för med sig med att träna allsidigt och horsemanship
Det var ett tiotal b-ponnyer med i lagSM förra året men oklart hur många ryttare som är under 13, men ni hade en tror jag. Tre lag hade inte kunnat rida alls om man plockade bort b-ponnyerna. Men det är ju inte jättemånga lag som går till final och de flesta har ju minst en b-ponny med i elitallsvenskan.

SM i P80 är bara öppen för ryttare upp till 13 övriga måste rida i P90 eller " riktiga" ponny SM i 1* klass.

Det är stilSM i 80 och 90 klass.
Det är jämlike intressant, då har FT redan valt att dela upp detta SM efter ålder (barn i P80 och ungdomar i P90).
Vet du varför man tyckte det var en bättre uppdelning än i storlek på ponny?

Det är jämlike intressant, då har FT redan valt att dela upp detta SM efter ålder (barn i P80 och ungdomar i P90).
Minns inte ens vad ”jämlike” skulle vara men kanske ”Det är ju lite intressant”

Det var för mycket jobb att bygga tre likadana terängbanor på olika höjd. Tänk en debutant-bana för B-, C- och D-ponny, en lättklassbana för B-, C- och D-ponny, osv.

Mvh,
Lady_S

Det hä

Det är inte bara på SM utan all ponnyfälttävlan är uppdelad på ålder istället för storlek på ponny. Upp tom 13 och sen 14-20. Året de fyller 12 år är tidigaste de får rida P1* klass men då blir det ingen egen klass utan alla rider samma. Vet dock inte hur vanligt det är med yngre än 14 i de klasserna?

Det började medan jag red ponny med att de ändrade till två kategorier istället för 3 (gränsen gick vid 138 så de större C-ponnyerna gick med D-ponnyer), kommer inte ihåg om åldersgränserna kom samtidigt eller senare men tror i alla fall att det fanns båda ett tag. Sen slopade man storlekskategorierna helt för att som Lady_S skriver underlätta vid banbyggeriet och administration eftersom det ofta var för små startfält och då blev det ändå sammanslagning av kategorier.

Generellt kan jag ändå förstå att man fortsätter låta dem rida på "sin nivå" (alltså samma klasser) men utan att de får starta SM eller rikstäckande serier.

Det tillåter ju att barnen kan klättra i klasserna och utvecklas men utan att det blir den där extrema pressen på enskilda tävlingar och starter.

Jag tror att de flesta rikstäckande serier på mer "breddnivå" går att anpassa till de nya reglerna även om de i nuvarande utförande inte skulle vara godkända för upp till 12. (Om jag fattat det rätt så är det alltså året de fyller 13 som de får vara med på SM och "elit tävling" igen?) Det ska väl gå att få till attraktiva serier med stilbedömning som barnen vill rida även om det inte är en "SM"-stämpel på det. Regionala finaler borde väl fortfarande vara okej?

Och t.ex. Sverigeponnyn är ju en C-ponnytävling och inte B-ponny så där går nog att fylla startfältet även med äldre barn. Det fiffiga är ju att alla blir äldre tids nog och får då vara med. Jag hade tyckt det var jätteroligt att försöka kvala dit när jag red min C-ponny som 13-18 åring, som var en klippa upp till LB men som började få det svårt vid LA. På den tiden hette det dock GP-ponnyn och var bara för de som bodde i Göteborgsområdet.

Man införde ju ryttarålder som indelning på ponny. Blev ramaskri även då, så det togs bort.
Jag tycker faktiskt att det inte är så dumt, ffa i dressyren kanske. Att tävla mot ryttare i egen ålder i stället för efter storlek på ponny.

Man införde ju ryttarålder som indelning på ponny. Blev ramaskri även då, så det togs bort.
Jag tycker faktiskt att det inte är så dumt, ffa i dressyren kanske. Att tävla mot ryttare i egen ålder i stället för efter storlek på ponny.
Så är det på islandssidan, vi har enbart åldersindelning och noll fokus på hästens mankhöjd (brukar bara vara avelsvisade hästar som är officiellt mätta).

Jag gillar också idén med att barn tävlar mot barn och ungdomar mot ungdomar, dvs att åldern och inte storleken på ponny avgör.
En A-ponny är såklart långsammare än en D-ponny men skulle det gå mer mot inverkans bedömning så spelar det ju inte så stor roll.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka