Debatt: Är det möjligt att vårt förbund ska sätta käppar i hjulet för sina utövare?

Bukefalos 30 år!

Efter nyheten att Svenska ridsportförbundet inför 13-årsgräns för tävling på elitnivå har många ridsportprofiler reagerat på beslutet. Bland annat riktar entreprenören Anna Hammarström skarp kritik beslutet och menar att förändringen slår hårt mot vanliga familjer och bredden i sporten. Läs hennes debattinlägg här.

Det är klart att det måste finnas en del pengar, men inte nödvändigtvis till att köpa ponnyer. I viss mån kan även ponnybarn jobba sig upp genom att tävla andras ponnyer. Ponnybarn som sedan kan växa upp och bli landslagsryttare, på andras hästar.

Mvh,
Lady_S
sant det. Vi har utbildar våra egna, satsningen är betald genom att utbilda och sälja andra ponnyer, men går inte att komma ifrån att just bponnytiden är väldigt kort för att utbilda en ponny från scratch och komma till det högsta.

Oavsett så känns det lite som jantelag att vara bitter på att vissa har kapitalet att köpa de där ponnyerna eller hästarna och andra inte.

• Gilla
Reactions: fio
sant det. Vi har utbildar våra egna, satsningen är betald genom att utbilda och sälja andra ponnyer, men går inte att komma ifrån att just bponnytiden är väldigt kort för att utbilda en ponny från scratch och komma till det högsta.

Oavsett så känns det lite som jantelag att vara bitter på att vissa har kapitalet att köpa de där ponnyerna eller hästarna och andra inte.

Ja för barnen får ju fortfarande tävla och kommer rangordnas men på lägre nivå. Konstigt att dessa barn ska tåla den pressen.
Allt snack om fotboll och hockey som inte räknar mål men du kan fortfarande vinna som 11 åring i LB eller LA . Blir inte det lite dubbelmoral?

Nej såklart vet ingen hur det blir.
Men man kan väl tänka att något motsvarande Sugar Cup skulle funka att köra på distriktsnivå och utan riksfinal?
Tror du intresset minskar för att delta om det inte finns en riksfinal att se fram emot?
Jag tror det. Att intresset skulle minska, alltså. Det märks både i grundomgångarna och vid regionfinalen att Sverige-finalen hägrar. Sen är det självklart ekipage med som bara vill prova på fälttävlan också. :)

Mvh,
Lady_S

Jag tror det. Att intresset skulle minska, alltså. Det märks både i grundomgångarna och vid regionfinalen att Sverige-finalen hägrar. Sen är det självklart ekipage med som bara vill prova på fälttävlan också. :)

Mvh,
Lady_S
Förstår att det kan vara så, är väl kanske därför idén med att ha SM så att ”alla kan vara med” också finns.
Jag har lite svårt se tjuskraften i det, men man tycker ju såklart olika. Och jag är ju inte tvungen försöka vara med på riksmästerskap eller SM i LB utan det är ju helt frivilligt och för de som vill vara med :D

Ja för barnen får ju fortfarande tävla och kommer rangordnas men på lägre nivå. Konstigt att dessa barn ska tåla den pressen.
Allt snack om fotboll och hockey som inte räknar mål men du kan fortfarande vinna som 11 åring i LB eller LA . Blir inte det lite dubbelmoral?
Tja, jag har spelat på elitnivå i fotboll, var med i regionslaget som 14 åring och i flicklandslaget som 16åring (men fick sitta på bänken för jag var för dålig). Jag tyckte illa om att de tog bort resultaten för barn även i fotboll så du pratar med fel person :cool:

Med det sagt anser jag att alla barn ska få spela i sina sporter och ingen selektering ska ske, det tycker jag är bra regler men det är mer än fråga om att utbilda vettiga tränare anser jag. Barn dör inte av att lära sig förlora utan barn mår dåligt av att bli begränsade i sitt utövande. Jag tror egentligen inte barn mår dåligt av att inte få tävla SM heller, däremot tycker jag inte vuxna ska plocka bort deras drömmar pga regler, det är så mycket annat som kan begränsas inom sport ändå.

Jag tror många, eller i princip alla, fattar att barn (inte alla men vissa) vill tävla SM.
Nu skriver jag bara SM men menar allt man nu vill förändra hädanefter (dvs internationellt tävlande och rikstäckande serier)

Själv är jag mer fundersam på vad man tror kommer hända om barn inte får rida SM (men tävla på övriga sätt) och att man från 13 års ålder får tävla SM?
Det finns ganska många saker som har åldersgräns, vissa vettigare än andra, men vad tror ni denna åldersgräns kommer medföra?
Ingen vet så man får såklart gissa fritt :)

Det är inte helt nödvändigt att gissa - vi har haft dessa regler inom islandshästsporten i några år eftersom vi är ett eget förbund (SIF) och inte ligger under SvRF. Det bestämdes när vi gick med i RF (kan ha varit 2021 kanske?) att vi till punkt och pricka skulle följa RF's riktlinjer. Det gav ett snabbt beslut att barn under 13 inte fick tävla SM eller Nivå 1. Det gjorde faktiskt att vi året efter fick en liten "mini-elit" med ryttare under 13 som ridit SM (och i några fall även tagit medaljer) som inte fick tävla på den nivå som de egentligen var på, utan istället fräste runt på lättklass-tävlingar och skördade blågula prisrosetter.... Vet inte vem det gynnade egentligen, knappast varken de ungdomar som var "för duktiga" eller övriga ungdomar som blev resultatmässigt slagna med stoooor marginal. Givetvis var det här mycket effekten av ett snabbt genomfört (och kanske inte så genomtänkt) beslut där ett fåtal ungdomar hamnade lite i limbo i 1-2 år, men jag tycker generellt att det borde gynna ALLA ungdomar - duktigare såväl som mindre duktiga - att få tävla på sin verkliga nivå och få utvecklas i sin egen takt. Om vi ska "pressa ihop" alla i lättare klasser så blir det vissa som alltid vinner och andra som aldrig får göra det - jag tror att båda delarna gör ofördelaktiga saker med barns självkänsla.

@Roheryn inom SvRF kommer man, om det beslut som hittills kommunicerats går igenom, att få rida alla klasser på alla nivåer. Dvs duktiga barn kommer fortfarande kunna tävla på högsta nivå mot äldre konkurrenter, men de kommer inte få vara med på ”elit tävlingarna” som SM och heller inte på rikstäckande serier som man kan kvala till.
Men det är ju som förslaget ser ut nu, med tanke på hur mycket diskussion det blivit lär det väl kunna förändras tänker jag.

Det verkar vara många i den debatten som inte fattar att barn faktiskt kan vara tävlingsinriktade alldeles på egen hand och inte alls blir tvingade att tävla av sina föräldrar.

Det tråkiga i det hela är ju att alla serier i LB inte får ridas längre och inte heller SM i LB och LA. Sugar cup i fälttävlan ryker ju oxå en serie i stilterräng upp tom 60cm. Så det är ju inte bara elittävlingar som utgår för denna åldersgruppen. Även stil SM i
p80 kommer ju utgå samt LagSM för ponny för dessa ryttare.

Jo, vi fattar. Vi förstår också att allt barn vill inte är bra för dem och därför måste vuxenvärlden sätta regler.

Högst sannolikt är det just de vuxna runt de elitsatsande barnen som betett sig på ett sätt som tvingat fram denna regeländring.

@Roheryn inom SvRF kommer man, om det beslut som hittills kommunicerats går igenom, att få rida alla klasser på alla nivåer. Dvs duktiga barn kommer fortfarande kunna tävla på högsta nivå mot äldre konkurrenter, men de kommer inte få vara med på ”elit tävlingarna” som SM och heller inte på rikstäckande serier som man kan kvala till.
Men det är ju som förslaget ser ut nu, med tanke på hur mycket diskussion det blivit lär det väl kunna förändras tänker jag.
Ja, jag har förstått det och jag tänker att det är ganska likt hur det är inom SIF. Hos oss har man bestämt att det är SM och Nivå 1 - de enda tävlingar utöver SM som har kvalgräns - som är elittävlingar, allt annat är öppet för alla.

Tyvärr har man också inkluderat ungdoms-lag-SM i "elittävling" vilket inte är sant i praktiken och som berövar massor av yngre ungdomar möjligheten att träffas på en rikstäckande lagtävling där man inte bara tävlar i traditionella islandsgrenar utan även en hel del annat som i allra högsta grad främjar god kommunikation med hästen, laganda, samarbete osv. Jättesynd verkligen men kanske lite off-topic i den här tråden.

Pratade med en bekant som hållit på med alpint. Där rekommenderas att ungdomar under 13 bara tävlar regionalt. Jämför med ridsporten där man kan få åka från Norrbotten till Skåne för att tävla.

Jo, vi fattar. Vi förstår också att allt barn vill inte är bra för dem och därför måste vuxenvärlden sätta regler.

Högst sannolikt är det just de vuxna runt de elitsatsande barnen som betett sig på ett sätt som tvingat fram denna regeländring.
Det som kommer att hända är att de familjer som är kapitalstarka kommer köpa dessa SMponnyer ändå, åka runt på mindre tävlingar och vinna allt gentemot de som är nya i klassen, det finns YTTERST få lokala trestjärniga i många län och rider man inte för kval åker man knappast långt, precis som de vill ha det, bara det att ungar som just kommit upp på t.ex LC aldrig kommer ha en chans mot de här ponnyerna, de kommer ta rubbet. Med all rätt i så fall.

Tycker inte du det är lite intressant att S.R egen dotter satsat, som 11-12 åring på fälttävlan och ridit SM? Och att hon förra året, som 12 åring, satsade på hockey och spelade hockey med ett äldre lag som både spelat seriespel och satsat? Och nu när ungen fyllt 13 kommer detta förslag från henne? Say no more. Det var helt ok alltså att vara ponnyförälder till en driven och satsande unge själv, men hon fråntar andra barn det? Otroligt ärligt talat. Lika otroligt som att varken hopp, dressyr eller körkommitten blivit tillfrågade (och ingen annan instans heller med största sannolikhet). Förhoppningsvis driver de sin egen avgång, jag vet i alla fall flera distrikt som redan nu jobbar för omval. Kanske inte på grund av regeländringen i sig, utan pga hur de gjort det.

Fast det blir ju väldigt trubbigt. De vuxna som lägger onödig press på barnen kommer att göra det ändå. För sådana vuxna är en LD på grannklubben lika viktig som en A-final i ett SM.

Vill man komma åt sånt så behöver man satsa mer på utbildningar, de behöver vara så billiga, attraktiva och lättillgängliga att folk väljer att gå dem. Det lär hjälpa fler, både ponnyer och barn, om vi höjer nivån på de vuxna, oavsett om det är föräldrar, tränare eller funktionärer.

Men det kostar mer.

Mvh,
Lady_S

Som väldigt lite insatt i hästsport så blir jag snarare chockad över att det fram tills nu HAR varit tillåtet för barn att tävla på elitnivå O_o Hur har man någonsin kommit på rimliga argumentf för det är min spontana reaktion.

Att tidig selektering inte leder till optimal långsiktig idrottsutveckling är knappast något som behöver diskuteras. All forskning under ett antal decennier pekar på just det. Och är också anledningen till att Riksidrottsförbundets riktlinjer sedan länge säger nej till elitsatsning före 13 års ålder.

Om ridsporten nu har en uppbyggd struktur som kräver elitsatsning före puberteten för att ha en chans att lyckas som vuxen, då är det VERKLIGEN på tiden att dessa regler kommer på plats.

Senast ändrad:
Fast det blir ju väldigt trubbigt. De vuxna som lägger onödig press på barnen kommer att göra det ändå. För sådana vuxna är en LD på grannklubben lika viktig som en A-final i ett SM.

Vill man komma åt sånt så behöver man satsa mer på utbildningar, de behöver vara så billiga, attraktiva och lättillgängliga att folk väljer att gå dem. Det lär hjälpa fler, både ponnyer och barn, om vi höjer nivån på de vuxna, oavsett om det är föräldrar, tränare eller funktionärer.

Men det kostar mer.

Mvh,
Lady_S

Men hur menar du att det faktum att föräldrarna som pressar sina barn oavsett nivå är ett argument för att inte motverka tidig selektering? De här hetsiga pressande föräldrarna finns givetvis i knatteserierna i fotboll och hockey också trots att man inte räknar mål där. Och det hade givetvis varit sju resor värre om man hade räknat resultat, och de bästa tillåtits tävla på högre nivå.

Senast ändrad:
Men hur menar du att det faktum att föräldrarna som pressar sina barn oavsett nivå är ett argument för att inte motverka tidig selektering? De här hetsiga pressande föräldrarna finns givetvis i knatteserierna i fotboll och hockey också trots att man inte räknar mål där. Och det hade givetvis varit sju resor värre om man hade räknat resultat, och de bästa tillåtits tävla på högre nivå.

Om man nu anser att det sker selektering i denna åldersgruppen inom ridsporten. Men isåfall så skulle ju all tävling stoppas men det görs ju inte. Dom får ju fortfarande tävla och hetsa hur mkt som helst , bara det att dom nu får möta de ekipage som inte är lika bra istället vilket kommer göra det i princip omöjligt för de ekipagen att överhuvudtaget vinna något framöver.

Dressyren är redan utsatt på ungdomssidan, hur blir det framöver tro? Jag tror inte alls detta är bra när du inte får lov att möta de på samma nivå som du själv, men det blir ju värst för dem som ständigt måste möta de som är betydligt bättre då de bättre aldrig kan gå vidare uppåt. Rosettjägare kallas dessa idag! Vuxna slutar ju tom tävla för det är för mkt proffs på yngre hästar som sopar banan med övriga så dom själva inte har så mkt chans och det är för dyrt att bara tävla för att vara en utfyllnad. Tror barnen och deras föräldrar kommer tröttna ännu tidigare än de vuxna. Det är ju många ggr bara 3-4 starter i varje klass på dressyren på häst idag. Hoppningen och fälttävlan kommer klara sig bättre tror jag.

Om man nu anser att det sker selektering i denna åldersgruppen inom ridsporten. Men isåfall så skulle ju all tävling stoppas men det görs ju inte. Dom får ju fortfarande tävla och hetsa hur mkt som helst , bara det att dom nu får möta de ekipage som inte är lika bra istället vilket kommer göra det i princip omöjligt för de ekipagen att överhuvudtaget vinna något framöver.

Dressyren är redan utsatt på ungdomssidan, hur blir det framöver tro? Jag tror inte alls detta är bra när du inte får lov att möta de på samma nivå som du själv, men det blir ju värst för dem som ständigt måste möta de som är betydligt bättre då de bättre aldrig kan gå vidare uppåt. Rosettjägare kallas dessa idag! Vuxna slutar ju tom tävla för det är för mkt proffs på yngre hästar som sopar banan med övriga så dom själva inte har så mkt chans och det är för dyrt att bara tävla för att vara en utfyllnad. Tror barnen och deras föräldrar kommer tröttna ännu tidigare än de vuxna. Det är ju många ggr bara 3-4 starter i varje klass på dressyren på häst idag. Hoppningen och fälttävlan kommer klara sig bättre tror jag.

Jadu. Jag hade liksom förutsatt att Ridsportsförbundet bedrev sin verksamhet utifrån Riksidrottsförbundets riktlinjer för barn- och ungdomsidrott, men utifrån beskrivningarna här i tråden verkar det ju vara precis tvärtom. Verkligen på tiden att man iaf börjar göra något åt det.

Hur många 12-åringar och yngre är det som brukar delta i de elittävlingar som förbudet gäller?

Jadu. Jag hade liksom förutsatt att Ridsportsförbundet bedrev sin verksamhet utifrån Riksidrottsförbundets riktlinjer för barn- och ungdomsidrott, men utifrån beskrivningarna här i tråden verkar det ju vara precis tvärtom. Verkligen på tiden att man iaf börjar göra något åt det.

Hur många 12-åringar och yngre är det som brukar delta i de elittävlingar som förbudet gäller?

Det gäller inte bara elittävlingar utan även alla rikstäckande cuper och serier så det är ju mängder med barn som blir drabbade. Det är allt från 60cm stilbedömdterräng till stilcuper i LB i hoppning och LB i dressyr men barnen får fortfarande tävla Msv. För mig blir det bakvänt helt enkelt för många klasser med stilbedömning blir drabbade medans vanliga tävlingsklasser blir kvar. Det är ju inte riktigt den utvecklingen jag skulle önska om jag satt i ledningen och bestämde det.

Det är en av de grejer jag funderar kring, det är nämligen idag rätt få barn under 13 år som tävlar (har tävlingslicens).
Svenska Ridsportförbundet statistik, taget ur en artikel i Tidningen Ridsport:

”Hur många barn under 13 år har tävlingslicens idag? Hur många av dem påverkas av beslutet?
– I år var det totalt sett 1985 barn under 13 år som löste tävlingslicens. Den stora massan av dessa, cirka 90 procent, tävlar på mycket lägre nivå än vad det här beslutet berör.”

Även om alla dessa barn vill rida Sverigeponnyn eller SM så är 2000 barn inte särskilt många, ändå väcker denna frågan en enorm debatt.
Och det syns väl här med att det är mycket känslor kring detta, men jag har svårt att greppa varför.
Liksom någon annan här har skrivit så är det snarare för mig (som när beslutet om detta kom knappt orkade läsa artikeln, helt ointressant för mig egentligen) så att det känns som om det finns något knepigt bakom allt detta? Kanske det finns någon vettig anledning till att faktiskt kolla på en begränsning för tävlandet för barn?

Det gäller inte bara elittävlingar utan även alla rikstäckande cuper och serier så det är ju mängder med barn som blir drabbade. Det är allt från 60cm stilbedömdterräng till stilcuper i LB i hoppning och LB i dressyr men barnen får fortfarande tävla Msv. För mig blir det bakvänt helt enkelt för många klasser med stilbedömning blir drabbade medans vanliga tävlingsklasser blir kvar. Det är ju inte riktigt den utvecklingen jag skulle önska om jag satt i ledningen och bestämde det.

Jag är som sagt inte särskilt insatt i ridsporten och dess olika klasser, så huruvida gränsdragningen mellan olika klasser är korrekt gjord kan jag inte bedöma. Det kanske det inte är.

Vad är syftet med att barn ska delta på rikstäckande cuper och serier? Låter som en icke-fråga i mina öron. Enligt det @JohannaB skrev här ovan skulle det ju handla om ca 200 barn som blev "drabbade". Det är ju knappast några mängder.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka