Debatt: ”Vill vi ha hållbara sporthästar måste vi börja redan vid tillverkningen”

Vanligaste åldern för första fånganfallet är när hästen är 16 år och då har många hästar som kommer gå i avel redan fått avkommor.
Och rent krasst - 16 år är efter en travare eller galoppörs karriär. Det är i sluttampen på en hopp- eller dressyrhästs.

Jag tror att många i tävlingssammanhang är beredda att offra hållbarhet och fertilitet (och kanske tom temperament) för kapacitet.
 
Vad säger ni om avel på islandsimporter som utvecklat eksem?

I dagsläget med den kunskap vi har och med de hästar vi redan har i Sverige så tycker jag att det är en onödig chansning. Skulle forskningen komma fram till ett sätt att skilja de som har ärftligt respektive icke-ärftligt så blir det ju däremot en helt annan grej.
 
Och rent krasst - 16 år är efter en travare eller galoppörs karriär. Det är i sluttampen på en hopp- eller dressyrhästs.

Jag tror att många i tävlingssammanhang är beredda att offra hållbarhet och fertilitet (och kanske tom temperament) för kapacitet.
Det är ju bara att kolla Anglo European Studbooks krav på godkännande. Det räcker ju typ att det är en hingst. Skit samma hur den ser ut liksom.

Det ger ju fri lejd för icke seriösa hingstägare och ställer högre krav än någonsin på stoägarna att de faktiskt vet vad de håller på med.
 
Det finns ju faktiskt hästar som har en exteriör som inte är lämplig att rida på, och det finns ston som har benställ som gör att de får svårt att hålla och som gör att de kanske inte heller klarar en dräktighet, förutom att det givetvis riskerar att ärvas vidare.

Under många år var jag domarsekreterare på diverse hästvisningar, och ett fåtal gånger hörde jag en domare säga att ett sto hade benställ som det inte borde avlas vidare på. Och ändå sattes åtminstone en av dom i avel vilket jag tyckte var oerhört sorgligt att se då det kan orsaka lidande för både sto och avkomma.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 477
Senast: karl_h
·
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 397
Senast: astronaut
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 896
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp