Definera roligt, vad ÄR roligt?

makarontanten

Trådstartare
Jag behöver ha roligt, men jag vet inte hur man gör, vet ni?

Fick till mig igår, när en väninna sa just dem orden om att jag behöver ha roligt. Jag funderade och funderade, men kom inte på en endaste sak som jag tycker är riktigt rolig:o:crazy:

Jag tycker det är jättetrevligt att träffa vänner och umgås. Jag tycker det är mysigt med tända ljus, äta mig en god middag framför tvn med ett glas vin i handen. Jag tycker det är skönt och härligt att umgås med min hund och jag njuter av att fotografera och vara i skogen, gå promenader. Det är även mycket trevligt att ta en AW med jobbet och det är härligt och mysigt med grillkvällar, tjejträffar, ta en öl/fika på en uteservering, mysigt med en bio eller vad det nu är man gör. Jag kan le åt något "roligt" på tv osv.

Men är det samma sak som att ha roligt? Jag kan ju förstås skratta åt hunden, skratta åt mina vänners skämt mm, men att i efterhand säga att : Igår gjorde min hund/väninna detta tokiga och jag hade så roligt? Nä, HON var rolig, jag fick mig ett gott skratt, men inte mer. Jag skrattade kanske åt ett skämt på tv, men jag satt knappast i soffan och hade roligt en hel kväll för det.

Förstår ni hur jag menar?

Vad gör ni när ni ska göra något riktigt roligt och vad är riktigt roligt enligt er? Skrattar ni hysteriskt när ni har roligt eller är det bara ett annat ord på mina trevligt/mysigt/ skönt/ härligt, som är roligt fast jag använder andra ord på det?

Sv: Definera roligt, vad ÄR roligt?

Jag behöver ha roligt, men jag vet inte hur man gör, vet ni?

Vad gör ni när ni ska göra något riktigt roligt och vad är riktigt roligt enligt er? Skrattar ni hysteriskt när ni har roligt eller är det bara ett annat ord på mina trevligt/mysigt/ skönt/ härligt, som är roligt fast jag använder andra ord på det?

Ha roligt för mig är ha trevligt, umgås med vänner, resa, uppleva något intressant, t ex. Kanske skratta ibland, men knappast hela tiden. Däremot koppla bort vardagen, så det ingår nog att man GÖR något i alla fall, inte bara ligger hemma och slappar i soffan.

Ha roligt för mig är ha trevligt, umgås med vänner, resa, uppleva något intressant, t ex. Kanske skratta ibland, men knappast hela tiden. Däremot koppla bort vardagen, så det ingår nog att man GÖR något i alla fall, inte bara ligger hemma och slappar i soffan.

Men vad är roligt? Jag menar att visst tycker jag det är "roligt" att umgås och göra saker, men inte roligt på det viset. När någon säger: Vad roligt det ska bli att gå på AW på fredag, så tänker jag mer: " Vad trevligt att tjata lite skit med kollegor och äta lite gott. Men roligt, nej, bara trevligt och möjligtvis lite mysigt".

Nu är jag lite rädd för att få vatten över huvudet, men annars kanske jag skulle tycka det var riktigt roligt att tex testa att åka vattenskidor, ramla 50 gånger och sen klara en bit och skratta hysteriskt åt mig själv. Det skulle vara roligt och man kanske bubblar lite inombords och kan säga att man haft riktigt roligt. Nu skulle jag antagligen gråta av rädsla;), men ni förstår tanken kanske?

Senast ändrad:

Jag har inte en aning. Jag har aldrig roligt och skrattar alldeles för sällan. Jag vill också ha tips... "surtant" Jag vill ju ha roligt!

Jag har inte en aning. Jag har aldrig roligt och skrattar alldeles för sällan. Jag vill också ha tips... "surtant" Jag vill ju ha roligt!

Jamen precis så känner jag med, alla behöver ha mer roligt ( om man bara kunde komma på vad som är roligt). Jag är för allvarlig, för seriös, för kontrollerad tror jag..

Mer roligheter åt folket:D

Åka skidor nerför är kul, speciellt när alla kompisar och barn ramlar runt omkring :)
Jag skrattade så jag tappade andan sist.
Sen skrattar jag inte massor hela tiden, men för det kan jag ha kul.
Var på fest förra helgen och herreminje vad kul jag hade :)
Så definitionen av kul varierar :)

Alla typer av aktiva sporter med risk för slapstick-komik och smärta tycker jag är roligt :D. Terränghoppning, utförsåkning, skoter, paintball...

Andra aktivitetér är ju för det mesta mysiga, trevliga eller intressanta istället, men för mig är det vissa sporter som är sådär hissnande och bubbliga och skrattframkallande :).

Jag kallar nog fler saker än du för att ha roligt. Men för att ha riktigt haha roligt behöver man nog 1. vara lite barnslig. eller 2. ev ha tillgång till ett till tre barn som kan vara det åt en. eller 3. en hund.

Jag har tex haft riktigt roligt med vattenkrig med tjejkompisarna, man kan hyra ett Lekland till en möhippa eller så.

Annars får man jaga och leka med hunden på ett barnsligt sätt, springa osv inte dressera. Eller jaga och leka med barnen på ett barnsligt sätt, blir trött och skrattar tills man inte orkar längre :p (Jag har hyggligt ofta roligt, på alla tre sätten, trots (eller kanske på grund av) att jag inte har hund.

Gymkhana är också kul! (fast det verkar hopplöst att få folk att vilja göra på ridskola numera :D)

Men haken är nog att om man inte gillar lite ansträngning/spänning så är det nog svårt?
(Och jo jag kan skratta tills jag blir hjälplös, men det är som sagt jättejobbigt att ha hysteriskt roligt (senaste gången skrev jag upp som intervallträning i träningsloggen. -jagade sjuåring och två fyraåringar (kusinbarn) runt ett hus.)

Senast ändrad:

Det finns ju olika varianter av roligt också:
Typ 1. Roligt när det händer. Som tex att träffa en god vänn.
Typ 2. Roligt när det är över. Som tex att tävla när man är så nervös så man nästan kräks.
Typ 3. Inte roligt när det händer, eller senare heller.
går även att läsa om här "the fun scale"

Själv behöver jag lite typ 2 roligt i mitt liv, för mig är det lite starkare än att bara ha det trevligt i stunden. Till exempel om du skulle testa vattenskidor och gråta av rädsla, men sedan när du står säker på torra land ändå skulle må bra, då skulle jag säga att du har upplevt typ 2 roligt :D

Min definition är sådant jag mår bra i, njuter av, tycker om.

Jag bestämde i en tuff omvandling i livet att jag i fortsättningen bara skulle göra roliga saker. Det har jag hållit.

"Roligt" kan vara att åka på en intressant konferens, att gå på konsert med harpa och folkmusik i kuturhuset nära mig, att vara engagerad i samhällsfrågor, att gå på utställningar.

Det är inte alltid så att jag skrattar när jag har roligt. Men jag mår bra.

Åka skidor nerför är kul, speciellt när alla kompisar och barn ramlar runt omkring :)
Jag skrattade så jag tappade andan sist.
Sen skrattar jag inte massor hela tiden, men för det kan jag ha kul.
Var på fest förra helgen och herreminje vad kul jag hade :)
Så definitionen av kul varierar :)

Men vad är kul/roligt med en fest ( frågar av nyfikenhet)?

Jag är ibland på fester, det dricks och kanske äts. Man tjatar lite strunt med folk, kanske skrattar åt någons skämt, lyssnar på musik. Det kan vara jättetrevligt på alla sätt och vis, men roligt?

Jag tänker ju inte direkt dagen efter att vad roligt det var att höra en viss låt ( alltså skrattroligt), vad roligt det var att äta snittar, var roligt det var att "Janne" var för full och drog historier hela kvällen som ingen ville höra, eller vad roligt det var att dricka vin. I stället tänker jag kanske att snittarna var goda, vinet smakade bra, Janne förgyllde kvällen med sina dåliga historier, det var nostalgi att lyssna på låten och festen var trevlig och lyckad.

Jag kanske tänker fel om ordet roligt helt enkelt?:p:o

Jag får ofta höra att jag är mer glad än vad som är hälsosamt :D Häromdagen blev jag jämförd med en mops - "du tror verkligen att världen är gjord för att du ska kunna skratta åt den" :banana: Jag skrattar ofta och min amatörmässiga förklaring är att det beror på att jag har varit med om alldeles för mycket skit, jag måste skratta för att överleva. Humor är också mitt mest använda vapen och försvar. Jag har en soft-spot för ironi. :D

Roligt för mig:

Stand-up (att se på, och kanske, om jag blir modig, att någon gång i framtiden själv stå på scen). Det är verkligen en av de bästa saker jag vet.
Att lära mig nya sker som jag är intresserad av. (Ja, jag tycker det är rolig, så att jag kan sitta och le eller till och med skratta till.)
"Min typ" av humor, tv-sketcher-teater.
Att skratta sådär befriande hejdlöst med någon.
Att spela (komedi)teater.
Kicken man får efter träning.
Sällskapsspel (enormt underskattad form av umgänge)
Att laga nya maträtter (det dansas och skrattas en hel del i mitt kök :D )
Umgås med barn (men då gäller det att man släpper alla "vuxen-spärrar" - vilket kräver övning - och verkligen vågar ge sig in i deras värld)

Återkommer när jag kommer på mer. :)

Alla typer av aktiva sporter med risk för slapstick-komik och smärta tycker jag är roligt :D. Terränghoppning, utförsåkning, skoter, paintball...

Andra aktivitetér är ju för det mesta mysiga, trevliga eller intressanta istället, men för mig är det vissa sporter som är sådär hissnande och bubbliga och skrattframkallande :).

Nu tror jag vi är inne på rätt spår:)

Jag behöver alltså bli barnslig?:D Hund har jag redan, barn är uteslutet..

Vattenkrig låter kul, men hur får man sina vänner att vara med på det?:sneaky::D

Men om någon säger till dig: I helgen hittar på något riktigt roligt, vi behöver skratta du och jag. Inte åker man väl på en konferans då?

Säger det igen, jag behöver bli barnsligare. Någon som ska med att palla vinteräpplen i natt?;)

Liknande trådar

Relationer Hej, Jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig i denna situationen och buke brukar ju vara fantastiskt. Ett par gånger om året är vi...
Svar
14
· Visningar
1 299
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
834
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 955
Senast: Dentaku
·
IT & mobiler Jag sitter mycket hemmakontoret nu för tiden och leker i Adobes Creative Cloud om kvällarna, och dels är det inte så roligt att sitta på...
Svar
2
· Visningar
688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka