Definition av stall

Bukefalos 30 år!

karamelldrottningen

Trådstartare
Vad räknas som ett litet, medelstort och stort stall?
Och tänker främst på hästantalet. Tänker ni så också?
Alltså menar om det är stora utrymmen tex stort stall men att man ändå valt att ha 3 hästar alltid så räknar man ju då inte att det är ett stort stall? I dagligt tal?
Hänger någon med på vad jag försöker få fram 😳
Och tvärtom att en gård har få antal boxplatser med flera utedrifter så kan detta ändå räknas som ett stort stall?
Menar inte att min definition är den rätta utan är nyfiken på hur andra menar med:
Litet stall
Medelstort stall
Stort stall

Antalet hästar och isåfall hur många eller mer syftar på utrymmena. Som 500 ha eller annat?

Jag skulle nog också tänka på antalet hästar som man pratar om litet/stort stall. Är det få platser men mycket yta skulle jag nog säga rymligt snarare än stort.
Jag skulle säga att ett litet stall är ett som man inte behöver förprövning för, så upp till 5. Gränsen mellan medelstort och stort stall är lite svårare, skulle säga någonstans mellan 10-20. Sen kan ju en stor anläggning ha flera stall med 20+ platser i varje, samma med lösdrifter, jag skulle inte kalla en gård med flera lösdrifter "ett stort stall".

Jag tänker nog upp till 5 - 6 platser som ett litet stall. Sen medel upp till kanske 15, utöver är det stort.
Sen blir det mer att man pratar anläggningar än stall när det rör sig om större ställen. Här är det runt 10 - 12 boxar per stall men tre/fyra stall per ställe, stora ridhus, flera utebanor osv.

Vad räknas som ett litet, medelstort och stort stall?
Och tänker främst på hästantalet. Tänker ni så också?
Alltså menar om det är stora utrymmen tex stort stall men att man ändå valt att ha 3 hästar alltid så räknar man ju då inte att det är ett stort stall? I dagligt tal?
Hänger någon med på vad jag försöker få fram 😳
Och tvärtom att en gård har få antal boxplatser med flera utedrifter så kan detta ändå räknas som ett stort stall?
Menar inte att min definition är den rätta utan är nyfiken på hur andra menar med:
Litet stall
Medelstort stall
Stort stall

Antalet hästar och isåfall hur många eller mer syftar på utrymmena. Som 500 ha eller annat?
Litet under 10
Mellan 10-20
Stort över 20

Tycker jag på ett ungefär.

Jag har ett litet stall hemma och med plats för två hästar (eller möjligtvis tre om man hade smällt upp en dörr till och i princip skippat uppbindningsplats inne). Och det skulle jag nog säga är det jag tycker är ett litet stall, ett par-tre hästar hemma.

Stora stall tänker jag mer anläggningar, ridskolor, stora stallar med typ 20 hästar i varje. Och med det sagt också att mellantinget är allting däremellan.

Jag tycker att jag står i ett litet stall, det finns 8 boxplatser inne och två uteboxar. Men när jag själv ska föreställa mig ett litet stall tänker jag ändå typ 2-4 platser. Men under 10 är väl litet kan jag tycka, över 20 stort?

Vi har 4 boxar, så litet. Ytan är däremot rätt stor, i förhållandet till antal boxar. (drygt 200 kvm inkl sadelkammare, med boxar mellan 12 och 21 kvm och luftiga gångar och bra förvaringsutrymmen) Men det blir inte ett stort stall för det tänker jag.

Förut stod jag i ett mellanstort stall (13 boxar) på en stor anläggning (plats för uppåt 100 hästar om alla stall är fulla och används). Nuvarande stall skulle jag säga är litet, finns 6 boxar (varav ena är en liten specialbox där två shettisar bor tillsammans).

Så kanske små stall uppåt sådär 5/6 hästar, mellanstort kanske uppåt 10-15 hästar och stort allt över?

Jag skulle säga att det är antalet boxar/hästar som avgör, inte ytan. Ytan avgör ju om det är en stor eller liten gård, snarare.

Men gällande var gränsen går skulle jag personligen säga att det beror lite på typ av stall och sammanhang. Säger någon "jag har ett litet stall hemma på gården" tänker jag nånstans 2-4 boxar, ungefär. Men är det istället "jag driver ett litet inackorderingsstall" är väl uppåt 7-8 hästar fullt rimligt. Så för mig är det skillnad om det är privat eller kommersiellt stall också.

För mej är är det antal boxar som gör definitionen på om det är litet, medel eller stort stall.
Upp till 5-6 boxar är det litet. Mellan ligger på upp mot 15 kanske? Stort är allt över det.

Allt annat som stora hagar, ridhus mm räknar jag som extra och ingår inte i min definition av storleken

Vad menar ni när ni säger anläggning?
När du skrev så frågande så kunde jag bara tänka på formella versionen. Jag förstår inte riktigt annars vad du menar.

Anläggning är väl ett ställe man har hästar och enligt Jordbruksverket måste ha anläggningsnummer för att veterinären ska komma ens.

Vad menar ni när ni säger anläggning?
I min värld är en anläggning ett stall som har "mer" saker.

Ex. Jag har ett litet stall/lösdrift. Finns ett stall med boxar, ligghall, sadelkammare, foderlada. Basic liksom.

En anläggning är tex ridskolan där det finns ridhus, cafeteria och sånt. Kanske 10-15 boxar och uppåt men ffa de extra sakerna/byggnader/funktioner som gör det till en anläggning och inte "bara" ett stall.

När du skrev så frågande så kunde jag bara tänka på formella versionen. Jag förstår inte riktigt annars vad du menar.

Anläggning är väl ett ställe man har hästar och enligt Jordbruksverket måste ha anläggningsnummer för att veterinären ska komma ens.

Ja, det är ju den formella beteckningen. Men när jag tänker anläggning så tänker jag större ställe där verksamhet bedrivs, inte vårt stall med fyra boxar ute på en åker där det inte ens finns något bostadshus.

Jag står på en stor gård, men eftersom det är uppdelat i flera olika stall så vet jag inte om man kan säga ”stort stall” 😅 stallen ligger precis bredvid/mittemot varandra, bara det att de är uppdelade i olika byggnader.
Gården har iallafall två lösdrifter, ett stall med 12 boxar, ett med 8 samt 6 uteboxar. Ridhus, paddock, spolspilta mm.

När jag sitter och tittar på andra stall så vet jag med mig att jag inte vill stå i ett litet stall - litet för mig är upp till 6-8 boxplatser.

Medelstort 6/8-15 platser.

Men för mig är det också vad som finns på gården. De mindre stallen har oftast inga ridhus, och även om jag stod i ett ”stort stall” tidigare (20 boxplatser, ridhus, paddock mm) kändes det inte stort då hagarna var pyttesmå och själva stallet var också litet (som en lång korridor).

jag har stått i ett lite mindre stall, 8 boxar, på en större anläggning (ridskola).
Också hyrt ett eget litet stall med två boxar och egen hage, på en lite större gård.
Och stått i ett litet stall med tre boxar och en hage i byn bara.
Har aldrig känts som jag stått i något stort stall. Beror säkert mycket på hur bra ordning (eller oordning det är..)
Största stallet var när jag stod helt kollektivt. Det var bara typ 4/5 hästar men rörigt med alla pass och man visste inte vem som gjorde vad jämt. Det känns som det största stallet.

Nej jag frågar utifrån vad folk har svarat angående storleken på stallen inte utifrån vad jbv anser. Enligt jbv är 2 boxar och en hage en anläggning eller tom bara en hage.

Jag har 14 boxar fast i 3 olika stalldelar i samma byggnad 5+5+4, en ligghall, ridhus, terrängbana/ utebana på gräs. Men vi har aldrig velat ha fullt stall. Nu är vi 8 hästar och det är precis lagom. Jag stod inackorderad här i ett år men 10 år innan vi köpte stället. Då var det betydligt fler hästar men pga de 3 olika stalldelarna så kändes det aldrig som ett stort stall. Då var det 16 boxar och 4-5 hästar på lösdriften så jag skulle säga att utformningen avgör mest.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka