Dejtingtråden nr 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Diskurs jag känner att det där med patriarkiet kan få lite överdrivet mycket fokus i bland, men ditt senaste inlägg och just begreppet "situationship" var mkt träffande...! Det borde bli ett vedertaget nyord tycker jag.

Må så vara men vi kanske är överens om att det fanns ett patriarkat för 100-150 år sen i alla fall? ;)
 
Men det låter ju helt enkelt som att du träffar fel sorts män för dig? Jag garanterar att det finns män som inte vill ses flera gånger i veckan. Hade jag suttit i din sits så hade jag försökt reflektera kring varför detta sker gång på gång.

Ja, i början låter ju allt så jäkla bra! Jag säger att jag behöver mycket egentid, vilket dom tycker är sååå bra för då hinner dom ju med skotern/motorcykeln/fotbollen/hockeymatchen, men sen när jag då backar det minsta lilla gör dom en helomvändning och struntar i fotbollen, säljer skotern, och ställer av motorcykeln för dom har ”inte tid” längre. Sen ska dom anpassa hela livet efter hur jag är ledig och blir skitbesvikna när jag inte kan/orkar ses, för dom har ju väntat på det i flera dagar, och dom har inget annat att göra typ utan viger deras liv åt mig.

Desperata jättebebisar är inte så sexigt.

Jag tror som en del är inne på att dom hamnar i något mode där dom vill ha något dom inte kan få. Fast dom kan ju få det, om dom hade chillat några kilo.

Sen är det ju jobbtiderna också, när dom går hem vid fredag lunch så ser dom fram emot en lugn och mysig helg, medans jag kan ha 24 h jobb framför mig nästa dag så jag vill bara vara ifred och ta det lugnt. Jag tror jag hade passat bättre med någon som jobbar oregelbundna tider som jag.
 
Aha. Ja jag har nog sett några sådana exempel här i tråden. Men har sett väldigt många fler exempel på att killar bara vill ligga eller i alla fall inte vill binda sig. Många som har suckat över att killar på tinder bara vill en sak, frågar om man har silikonbröst osv.

Det är också min erfarenhet från tinder, det var sjukt lätt att hitta hook ups, bara en enda av alla de killar jag någonsin pratade med (många! :D )var intresserad av ett förhållande.
Ja att det är lätt att ligga och hitta hookups på tinder som kvinna är inte direkt osant men det är inte samma sak som att det finns någon patriarkal konspiration om att inte gå in i förhållanden.

Skillnaden ligger nog mer i att du sveper höger på folk du på någon nivå skulle kunna eventuellt tänka dig vara i förhållande med mellan männen allt som oftast sveper höger på antingen alla alternativt har som tröskel att kunna ligga med. Då blir det även senare oftare en mismatch i ambition och varför man svepte höger på varandra men det betyder inte att män inte vill vara i förhållanden utan bara att man inte vill vara i förhållande med just den kvinnan.

På ett sätt fungerar det dock att vara mer avståndstagande och "hard to get" och det är för att man skapar en situation som är mer att likna vid att ha tinder gold och man bara sveper på personer som är intresserad av en. Genom att vara "hard to get" så blir det enklare för egot genom att man aldrig är den som tar risken at visa intresset först så man riskerar inte att bli avvisad men man filtrerar även bort männen som är ok med att "bara vara" eftersom det blir mer jobb. Däremot blir man knappast mer attraktiv eller lyckas fånga de där männen som inte var intresserade förrut men man investerar inte heller själv i situationen eller genom att visa intresse så det blir mindre slösad tid och känslor från egen sida.

Jag rekommenderar dock inte att göra så för jag tycker man ska ta ansvar för sina egna känslor och motgångar och lära sig hantera det men det finns vissa fördelar med att förhålla sig så till dejtandet.
 
Ja att det är lätt att ligga och hitta hookups på tinder som kvinna är inte direkt osant men det är inte samma sak som att det finns någon patriarkal konspiration om att inte gå in i förhållanden.

Skillnaden ligger nog mer i att du sveper höger på folk du på någon nivå skulle kunna eventuellt tänka dig vara i förhållande med mellan männen allt som oftast sveper höger på antingen alla alternativt har som tröskel att kunna ligga med. Då blir det även senare oftare en mismatch i ambition och varför man svepte höger på varandra men det betyder inte att män inte vill vara i förhållanden utan bara att man inte vill vara i förhållande med just den kvinnan.

På ett sätt fungerar det dock att vara mer avståndstagande och "hard to get" och det är för att man skapar en situation som är mer att likna vid att ha tinder gold och man bara sveper på personer som är intresserad av en. Genom att vara "hard to get" så blir det enklare för egot genom att man aldrig är den som tar risken at visa intresset först så man riskerar inte att bli avvisad men man filtrerar även bort männen som är ok med att "bara vara" eftersom det blir mer jobb. Däremot blir man knappast mer attraktiv eller lyckas fånga de där männen som inte var intresserade förrut men man investerar inte heller själv i situationen eller genom att visa intresse så det blir mindre slösad tid och känslor från egen sida.

Jag rekommenderar dock inte att göra så för jag tycker man ska ta ansvar för sina egna känslor och motgångar och lära sig hantera det men det finns vissa fördelar med att förhålla sig så till dejtandet.

Det känns inte så intressant för mig att diskutera vidare när du menar att jag tror på en patriarkal konspiration. Förmodligen är det jag som uttrycker mig bristfälligt men ändå. Läs boken om du är intresserad, det ska jag göra.
 
Det känns inte så intressant för mig att diskutera vidare när du tycker att jag beskriver en patriarkal konspiration.
När ska männen ha fått lära denna omställning och gått samman för att förhålla sig till kvinnor på detta sättet från att tidigare ha förhållt sig helt annorlunda? Ok att det tidigare var en del av sociala strukturer och patriarkat men hur dejting är nu är ju anarki jämfört med tidigare och då blir det även väldig svårt att koordinera viljor på ett sånt sätt.
 
När ska männen ha fått lära denna omställning och gått samman för att förhålla sig till kvinnor på detta sättet från att tidigare ha förhållt sig helt annorlunda? Ok att det tidigare var en del av sociala strukturer och patriarkat men hur dejting är nu är ju anarki jämfört med tidigare och då blir det även väldig svårt att koordinera viljor på ett sånt sätt.
Tror du på riktigt att jag ska bemöta det där? Riktigt trist debatteknik att idiotförklara den man pratar med. Det var det sist jag skrev till dig.
 
Tror du på riktigt att jag ska bemöta det där? Riktigt trist debatteknik att idiotförklara den man pratar med. Det var det sist jag skrev till dig.
Hur är det en idiotförklaring jag ifrågasätter hur det är tänkt att man skulle synka sina beteenden på ett sådant helt annorlunda sätt när hela teorin bygger på att männen synkroniserat återtar eller behåller makten genom att göra så.

Varför inte den enklare förklaringen att mannen helt enkelt inte är lika intresserad som kvinnan?
 
Ja, i början låter ju allt så jäkla bra! Jag säger att jag behöver mycket egentid, vilket dom tycker är sååå bra för då hinner dom ju med skotern/motorcykeln/fotbollen/hockeymatchen, men sen när jag då backar det minsta lilla gör dom en helomvändning och struntar i fotbollen, säljer skotern, och ställer av motorcykeln för dom har ”inte tid” längre. Sen ska dom anpassa hela livet efter hur jag är ledig och blir skitbesvikna när jag inte kan/orkar ses, för dom har ju väntat på det i flera dagar, och dom har inget annat att göra typ utan viger deras liv åt mig.

Desperata jättebebisar är inte så sexigt.

Jag tror som en del är inne på att dom hamnar i något mode där dom vill ha något dom inte kan få. Fast dom kan ju få det, om dom hade chillat några kilo.

Sen är det ju jobbtiderna också, när dom går hem vid fredag lunch så ser dom fram emot en lugn och mysig helg, medans jag kan ha 24 h jobb framför mig nästa dag så jag vill bara vara ifred och ta det lugnt. Jag tror jag hade passat bättre med någon som jobbar oregelbundna tider som jag.

Jag menar alltså att jag tror att du behöver fundera på det här innan du börjar dejta någon. Uppenbarligen väljer du de här männen. Vad har de för gemensamma nämnare? (Obs svara ej mig.) Börja med att identifiera och välja bort alla som har dessa gemensamma nämnare.

Jag bör tillägga att ovanstående bygger på att du har sunda och trygga relationsmönster och att det du beskriver att du vill ha är pga preferens. Om ditt beteende istället grundar sig på osunda mönster som att du t ex förknippar närhet med fara, så gäller det ju att arbeta med den biten istället.
 
Aha. Ja jag har nog sett några sådana exempel här i tråden. Men har sett väldigt många fler exempel på att killar bara vill ligga eller i alla fall inte vill binda sig. Många som har suckat över att killar på tinder bara vill en sak, frågar om man har silikonbröst osv.

Det är också min erfarenhet från tinder, det var sjukt lätt att hitta hook ups, bara en enda av alla de killar jag någonsin pratade med (många! :D )var intresserad av ett förhållande.
Jag tror det beror på. Jag inbillar mig att de som "bara vill ligga" är dem som har lätt att hitta nya tjejer. Vilket i min värld inte är majoriteten av alla killar, även om de nog kan vara överrepresenterade på just tinder.
Men är kanske för att jag inte känner någon kille (vad jag vet) som haft superlätt att få tjejer.
 
Jag tror det beror på. Jag inbillar mig att de som "bara vill ligga" är dem som har lätt att hitta nya tjejer. Vilket i min värld inte är majoriteten av alla killar, även om de nog kan vara överrepresenterade på just tinder.
Men är kanske för att jag inte känner någon kille (vad jag vet) som haft superlätt att få tjejer.

Det här är en bra poäng tror jag. En del killar som kanske inte har jättelätt att få matcher/dejter/ligg verkar ofta mycket mera "på" och nästan lite desperata efter ett förhållande enligt min erfarenhet.
 
Jag tror det beror på. Jag inbillar mig att de som "bara vill ligga" är dem som har lätt att hitta nya tjejer. Vilket i min värld inte är majoriteten av alla killar, även om de nog kan vara överrepresenterade på just tinder.
Men är kanske för att jag inte känner någon kille (vad jag vet) som haft superlätt att få tjejer.
Killarna som inte får matches eller gå på dejter försvinner såklart från apparna och sajterna för att det helt enkelt inte fungerar alls för dessa.

Om man tror att majoriteten av män har så lätt att hitta sex att man blir helt ointresserad av förhållanden så har man verkligen en helt skev uppfattning om hur verkligheten ser ut.
 
I en sån situation där han tycker om dig mer. Kan du inte känna då att det är du som då får makten (i brist på bättre ord) i förhållandet ?
Jag kan känna så och känner mig inte bekväm i den sitsen.
Nä, inte så, däremot kändes det väldigt... obalanserat? Jag kände att det inte var snällt mot honom att fortsätta om han nu ville så mycket mer, men egentligen inte värre än att känna att man av någon annan anledning är på olika plats i livet.
 
Jag menar alltså att jag tror att du behöver fundera på det här innan du börjar dejta någon. Uppenbarligen väljer du de här männen. Vad har de för gemensamma nämnare? (Obs svara ej mig.) Börja med att identifiera och välja bort alla som har dessa gemensamma nämnare.

Jag bör tillägga att ovanstående bygger på att du har sunda och trygga relationsmönster och att det du beskriver att du vill ha är pga preferens. Om ditt beteende istället grundar sig på osunda mönster som att du t ex förknippar närhet med fara, så gäller det ju att arbeta med den biten istället.

Jag förknippar inte närhet med fara, inte alls. Jag och sonens pappa hade en jättefin relation i nästan 8 år, och vi var tom gifta.

Jag har inget problem alls att vara i en relation så sett, bara det att det tar ett tag för mig att bygga upp känslor, och tills jag gjort det så föredrar jag att ta det väldigt lugnt och att prioritera mig själv och min egentid före, och nöjer mig med att ses högst ett par gånger i veckan.

Vilket enligt dom varit helt okej, men efter några veckor så tycker dom inte det längre, utan då vill dom vara med mig jämt.

Gemensamma nämnaren är väll det att dom antingen ljuger från början, eller så tror dom inte att jag menar allvar med det jag säger.

Nu har jag som sagt inget behov alls att ha någon, och livet flyter på lättare utan. Kanske tänker jag om den dagen sonen är större? Kanske så trillar jag över någon där det bara klickar direkt så jag inte alls vill ha någon egentid. Kanske lever jag själv livet ut? Det är inget jag kan säga varken bu eller bä om, men att jag förknippar närhet med fara är det då absolut inte!
 
Jag förknippar inte närhet med fara, inte alls. Jag och sonens pappa hade en jättefin relation i nästan 8 år, och vi var tom gifta.

Jag har inget problem alls att vara i en relation så sett, bara det att det tar ett tag för mig att bygga upp känslor, och tills jag gjort det så föredrar jag att ta det väldigt lugnt och att prioritera mig själv och min egentid före, och nöjer mig med att ses högst ett par gånger i veckan.

Vilket enligt dom varit helt okej, men efter några veckor så tycker dom inte det längre, utan då vill dom vara med mig jämt.

Gemensamma nämnaren är väll det att dom antingen ljuger från början, eller så tror dom inte att jag menar allvar med det jag säger.

Nu har jag som sagt inget behov alls att ha någon, och livet flyter på lättare utan. Kanske tänker jag om den dagen sonen är större? Kanske så trillar jag över någon där det bara klickar direkt så jag inte alls vill ha någon egentid. Kanske lever jag själv livet ut? Det är inget jag kan säga varken bu eller bä om, men att jag förknippar närhet med fara är det då absolut inte!

Jag menade som sagt inte att du behövde redogöra din situation för mig. Jag gav min syn på det faktum att du har skrivit rätt många inlägg i den här tråden som handlar om ett återkommande problem. :)
 
Jag menade som sagt inte att du behövde redogöra din situation för mig. Jag gav min syn på det faktum att du har skrivit rätt många inlägg i den här tråden som handlar om ett återkommande problem. :)

Ja, för jag svarade sorbifolias inlägg om att det kanske inte handlar om något ”spel” att man backar med flit för att man vill bli jagad, utan att det också kan handla om att man backar för att man har svårare att utveckla känslor snabbt.
 
Har nu kollat upp Eva Illouz lite mer och hon har skrivit två böcker om relationer, den senaste heter Därför tar kärlek slut. Hon skriver en del om vad hon kallar situationship, dvs ett förhållande där det råder en outtalad eller uttalad överenskommelse om att man inte har ett förhållande.

– Det är en relation som bokstavligen inte rör sig någonstans. Båda parter vet att det inte är seriöst men ändå har man ett förhållande. Jag driver tesen att det är många relationer i dag som saknar både syfte, mening och definition.

Superintressant! Särskilt för mig då det är där jag befinner mig. 8 månader and counting utan att prata om vad vi håller på med. Jag har reserverat boken på biblioteket.
Hittade lite mera ang. "situationship" och skilnaden mot en seriösare relation, hoppast det är okej att länka:

Situationship
Situationships är sånt som jag historiskt sett brukar hamna i. Men magkänslan brukar iallafall veta att det nog inte blir så mycket mer än så.
 
Ja, i början låter ju allt så jäkla bra! Jag säger att jag behöver mycket egentid, vilket dom tycker är sååå bra för då hinner dom ju med skotern/motorcykeln/fotbollen/hockeymatchen, men sen när jag då backar det minsta lilla gör dom en helomvändning och struntar i fotbollen, säljer skotern, och ställer av motorcykeln för dom har ”inte tid” längre. Sen ska dom anpassa hela livet efter hur jag är ledig och blir skitbesvikna när jag inte kan/orkar ses, för dom har ju väntat på det i flera dagar, och dom har inget annat att göra typ utan viger deras liv åt mig.

Desperata jättebebisar är inte så sexigt.

Jag tror som en del är inne på att dom hamnar i något mode där dom vill ha något dom inte kan få. Fast dom kan ju få det, om dom hade chillat några kilo.

Sen är det ju jobbtiderna också, när dom går hem vid fredag lunch så ser dom fram emot en lugn och mysig helg, medans jag kan ha 24 h jobb framför mig nästa dag så jag vill bara vara ifred och ta det lugnt. Jag tror jag hade passat bättre med någon som jobbar oregelbundna tider som jag.
Jag kan på ett sätt känna igen mig i männen du beskriver. :o:D

Min partner har barn vv där vi hittills inte setts de veckorna (i princip). De veckorna får jag massor med egentid och vill umgås mycket barnfria veckor för att jag är ju uppladdad igen liksom. Han blir dessutom ofta väldigt trött av den veckan. Jag har haft svårt att faktiskt inse den skillnaden och att inte ta det personligt om han inte kan umgås med mig hela barnfria veckan (något överdrivet kanske, men åt det hållet). Det höll på att gå lite åt helvete när han hamnade i att behöva mycket återhämtning samtidigt som jag var i en otroligt låg fas.

Supernyttigt för mig att läsa dina inlägg! :bow:
 
Jag kan på ett sätt känna igen mig i männen du beskriver. :o:D

Min partner har barn vv där vi hittills inte setts de veckorna (i princip). De veckorna får jag massor med egentid och vill umgås mycket barnfria veckor för att jag är ju uppladdad igen liksom. Han blir dessutom ofta väldigt trött av den veckan. Jag har haft svårt att faktiskt inse den skillnaden och att inte ta det personligt om han inte kan umgås med mig hela barnfria veckan (något överdrivet kanske, men åt det hållet). Det höll på att gå lite åt helvete när han hamnade i att behöva mycket återhämtning samtidigt som jag var i en otroligt låg fas.

Supernyttigt för mig att läsa dina inlägg! :bow:

Vad bra att någon har nytta av det, känns mest som om jag sitter och är gnällig!:nailbiting::o:angel::D

Men jag förstår honom absolut, sen jobbar han säkert också även på barnveckan, och det ÄR riktigt tufft.

Förut jobbade jag 3 dagar dagtid när jag hade sonen, och det var bara ett enda långt elände... Upp kl 6, äta frukost, snabbpromenad med hunden, lämna på fritids kl 7, köra 45 min till jobbet, börja kl 8, jobba hela dagen till 16, strax innan 17 hämtade jag på fritids och var trött och slut efter jobbet, ibland behövdes det handlas, sen laga mat, äta, plocka undan, läxor, stallet, kissvända med hunden, dusch och borsta tänder.

Hade vi TUR så kom sonen i säng vid 20-tiden, och då har det alltså gått i ett, och bara stress. Kändes knappt som om vi fick någon tid tillsammans alls dom dagarna, och nästa dag började det om igen. Jag ville ju såklart spendera så mycket tid jag bara kunde med honom när det var mina veckor, men det blev ju som sagt dåligt med det dom dagar jag jobbade.

Jag förstår att det kan vara svårt att inte ta det personligt, men försök! Som sagt så handlar det (oftast) inte om att känslorna försvinner, utan att man är trött. Jag kan vara jättetrött efter en barnvecka, fast jag är helt ledig från jobbet då, men det är alla dessa rutiner som jag inte alls behöver ha när jag är barnfri. Det ska serveras frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och i bland en kvällssmörgås innan sängen. När jag är själv tar jag en kopp kaffe till frukost sen äter jag middag mellan 17-19 någongång. Det blir knappt någon tvätt, inga läxor, och jag behöver inte se till att få någon i säng en viss tid.

Jag gissar att även din partner resonerar ungefär lika, och det har absolut ingenting att göra med vad han känner för dig och inte, eller att det är just dig han inte vill umgås med.

Är jag väldigt trött och slut så tackar jag nej, oavsett om det är han jag dejtar, morsan, eller min bästa vän. Jag vill helt enkelt bara vara i fred, från allt och alla.
 
På söndag när mamma kommer tar jag nog hem tinder igen.
Inte ett ord från S, insåg dock ikväll att han skrev att jag skulle höra av mig igår. Men klockan var sent och han skulle ta en tidig kväll, så ville inte störa.

Vi har liksom inte setts på snart två veckor... 🤷‍♀️
 
På söndag när mamma kommer tar jag nog hem tinder igen.
Inte ett ord från S, insåg dock ikväll att han skrev att jag skulle höra av mig igår. Men klockan var sent och han skulle ta en tidig kväll, så ville inte störa.

Vi har liksom inte setts på snart två veckor... 🤷‍♀️

Hittade denna på marken, vet inte om det är ett tecken? Haha
IMG_20200814_205441_190.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 229
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 070
Senast: mars
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 460
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp