Dejtingtråden nr 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har flera gånger senaste åren råkat ut för att folk som är 30 eller strax över har trott att vi var jämngamla. Jag har då varit 39-41. Det beror inte på någon operation, fyllning, sminkning etc utan uppenbarligen är det lätt att missta sig på ålder.

Det kan säkert hända och jag tror dig, men det har aldrig varit nått jag har varit med om själv. Jag tycker man får en rätt bra koll rätt snart när man pratar med nån.
 
Haha - förstår att 14-åringen inte är så lockande! 😂

Jag hade ett förhållande med en 53-åring när jag var 40, det är den största åldersskillnad jag haft, det funkade då men hade nog inte funkat 10 eller 15 år senare. Hade också en flirt förra sommaren med en då 29-åring men det blev aldrig något, dock av helt andra skäl än åldersskillnaden :D

13 år är största skillnaden jag har haft också... både uppåt och neråt. Ingen av dem var aktuella som partnermaterial men det hade inte med åldern att göra.

Annars har de varit några år äldre och yngre, dvs i samma ålder. Det är inte ett medvetet val från min sida, det har bara blivit så. De jag varit ihop med längst är födda samma år och månad, är från Norrland och har samma förnamn... :angel: :laugh:
 
Vi har fått en lägenhet 😁
Den är så fin med perfekt läge 😍 Längtar tills vi ska börja flytta, vill börja packa nu 😅
En kompis frågade om vi blir sambos eller kombos 😁
Svarade sambos så när vi flyttar är de officiellt färdigdejtat efter nästan två år 🙄

Jag har ju varit väldigt tveksam till sambo av samma skäl som @Fibusen
Har också haft mitt liv med hus och man har känt att det får räcka.
Men efter all tid med V så har jag omvärderat. Han är så himla enkel att vara med, jag har också ett stort behov av egentid och tystnad och det är aldrig några problem. Sen att vi har samma smak och är noggranna pedanter underlättar väldigt mycket.
Han skulle aldrig lämna ett odiskat glas framme eller strumpor på golvet 😑 Spöstraff på den typen av slarv 😂

Åh va roligt att höra 😊 flyttar du från byn?
 
13 år är största skillnaden jag har haft också... både uppåt och neråt. Ingen av dem var aktuella som partnermaterial men det hade inte med åldern att göra.

Annars har de varit några år äldre och yngre, dvs i samma ålder. Det är inte ett medvetet val från min sida, det har bara blivit så. De jag varit ihop med längst är födda samma år och månad, är från Norrland och har samma förnamn... :angel: :laugh:

Så om det tar slut med särbon vet du vad du ska skriva i din tinderprofil om vad du söker 😂
 
Exakt! Många kanske skulle kalla mig självisk, men så länge det inte drabbar någon annan så? 🤷🏻‍♀️ Jag vet ju med mig att skulle någon flytta in hos mig så hade det ju varit mina regler, och vart ska han ens ha sina kläder? Jag har ingen tom garderob över? Och det finns ingen plats här för hans möbler?

Jag tror ingen skulle tycka det var okej att komma med en icakasse med sina kläder i bara! 😂🤣

Jag vill inte ändra något här hemma, jag vill ha min soffa, min matta, mitt köksbord, min säng, min byrå osv. Jag vill inte ha in något annat eller något mer. Det funkar liksom inte så, och då är det enklast att jag bor här, och ev partner bor där. Det finns ju inget som säger att vi inte kan träffas nästan dagligen för det.

Är han riktigt snäll kanske jag låter han lämna kvar sin tandborste och att han får en egen liten låda i byrån, men där går gränsen! 😂🤣🤣

Men precis. Jag har haft pojkvänner efter sambon och alla har de velat flytta ihop och ingen har förstått att jag inte vill. Det blir alltid en konflikt i det.

Varför skulle du vara självisk? Det är väl snarare en nykter syn på tillvaron att veta hur en vill ha det och varför och varför det inte heller skulle kunna funka på annat vis?
Hade jag haft eget hus hade jag resonerat exakt som dig, det skulle även kännas orättvist mot en partner att liksom komma och bo lite på nåder. Men jag är faktiskt jättedålig på att ge med mig av min ordning och min trygghet. Lika bra att det bara hälsas på hos varandra :o
Köper jag hus ihop med nån är det en helt annan sak. Men jag har svårt att se det i en överskådlig tid...
 
Jag skulle ju inte dejta någon som var yngre pga att jag har dåliga erfarenheter av yngre killars mentalitet. Dejtar en som är 5 år yngre. Lol. Har inset att mina deal breakers och preferenser är väldigt flytande. Finns såklart sådant som aldrig går att tumma på men ja. Himla knasigt.
 
Jag skulle ju inte dejta någon som var yngre pga att jag har dåliga erfarenheter av yngre killars mentalitet. Dejtar en som är 5 år yngre. Lol. Har inset att mina deal breakers och preferenser är väldigt flytande. Finns såklart sådant som aldrig går att tumma på men ja. Himla knasigt.

Det har gjorts undersökningar på det där, faktiskt, att man anpassar sina preferenser efter vem man råkar träffa och inte tvärtom. Undersökningen gjordes genom att man intervjuade ett antal människor om vad de sökte hos en partner - vill minnas att det var både fysiska egenskaper/utseende och inre egenskaper. Sedan lät man de intervjuade personerna speeddejta ett antal andra personer och varandra. Efter speeddejtingen fick alla intervjupersonerna ange vilka av dejterna de var mest/minst intresserade av/tyckte mest/minst om, och sedan intervjuades de återigen om sina preferenser. Och det visade sig att preferenserna tydligt hade ändrats för att "passa ihop" med de personer de intervjuade tyckte bäst om! :D Så vi har kanske inte så starka preferenser som vi tror?
 
Det har gjorts undersökningar på det där, faktiskt, att man anpassar sina preferenser efter vem man råkar träffa och inte tvärtom. Undersökningen gjordes genom att man intervjuade ett antal människor om vad de sökte hos en partner - vill minnas att det var både fysiska egenskaper/utseende och inre egenskaper. Sedan lät man de intervjuade personerna speeddejta ett antal andra personer och varandra. Efter speeddejtingen fick alla intervjupersonerna ange vilka av dejterna de var mest/minst intresserade av/tyckte mest/minst om, och sedan intervjuades de återigen om sina preferenser. Och det visade sig att preferenserna tydligt hade ändrats för att "passa ihop" med de personer de intervjuade tyckte bäst om! :D Så vi har kanske inte så starka preferenser som vi tror?
Så intressant! Jag tvivlar inte ett dugg på att det stämmer, det mänskliga psyket är oerhört påverkbart.

Lite som jag i början av partykvällen: Jag ska gå hem med en snygg, trevlig, rolig, intelligent man som jag kan föra vettiga konversationer med.
I slutet av kvällen med några järn innanför västen: Äh, ge mig vem som helst som kan gå för egen maskin :laugh:
 
Det har gjorts undersökningar på det där, faktiskt, att man anpassar sina preferenser efter vem man råkar träffa och inte tvärtom. Undersökningen gjordes genom att man intervjuade ett antal människor om vad de sökte hos en partner - vill minnas att det var både fysiska egenskaper/utseende och inre egenskaper. Sedan lät man de intervjuade personerna speeddejta ett antal andra personer och varandra. Efter speeddejtingen fick alla intervjupersonerna ange vilka av dejterna de var mest/minst intresserade av/tyckte mest/minst om, och sedan intervjuades de återigen om sina preferenser. Och det visade sig att preferenserna tydligt hade ändrats för att "passa ihop" med de personer de intervjuade tyckte bäst om! :D Så vi har kanske inte så starka preferenser som vi tror?

Eller så kan det vara så att man påstår sig ha vissa preferenser utifrån mer ytliga/flyktiga saker (såsom sociala normer, ideologi, politik, popularitet, osv), men egentligen har biologi en större inverkan än man vill erkänna. Samt att man har preferenser man inte vill uppge.
 
Eller så kan det vara så att man påstår sig ha vissa preferenser utifrån mer ytliga/flyktiga saker (såsom sociala normer, ideologi, politik, popularitet, osv), men egentligen har biologi en större inverkan än man vill erkänna. Samt att man har preferenser man inte vill uppge.

Eller inte. Jag är mer snubbig än den jag träffar. Har absolut fungerat sämst för mig med dom män som "biologin" säger att jag borde vilja ha, med tanke på att jag är kvinnlig, liten, smal och späd.
 
Det har gjorts undersökningar på det där, faktiskt, att man anpassar sina preferenser efter vem man råkar träffa och inte tvärtom. Undersökningen gjordes genom att man intervjuade ett antal människor om vad de sökte hos en partner - vill minnas att det var både fysiska egenskaper/utseende och inre egenskaper. Sedan lät man de intervjuade personerna speeddejta ett antal andra personer och varandra. Efter speeddejtingen fick alla intervjupersonerna ange vilka av dejterna de var mest/minst intresserade av/tyckte mest/minst om, och sedan intervjuades de återigen om sina preferenser. Och det visade sig att preferenserna tydligt hade ändrats för att "passa ihop" med de personer de intervjuade tyckte bäst om! :D Så vi har kanske inte så starka preferenser som vi tror?

Jag tror också att människor kan förvåna en och att det gör att man förändrar sina preferenser pga att ens fördomar/och tidigare idéer har format ens preferenser.
 
Eller så kan det vara så att man påstår sig ha vissa preferenser utifrån mer ytliga/flyktiga saker (såsom sociala normer, ideologi, politik, popularitet, osv), men egentligen har biologi en större inverkan än man vill erkänna. Samt att man har preferenser man inte vill uppge.
Så kan det såklart vara! Det enda vi helt säkert vet är ju att personerna i studien angav olika preferenser vid första respektive andra intervjutillfället. Och att de "nya" preferenserna stämde mer med de personer man sade sig gilla.
 
Någon stark, stor, manlig, snubbig sak som skulle kunna beskydda lilla svaga mig. Typ. Blir äcklad att bara tänka på grejen så blir svårt att utveckla.
Men det finns ju inga direkta belägg för att biologin "vill" det där - det som är viktigt ur ett biologiskt perspektiv är ju egentligen att hitta en fertil partner som har ett immunförsvar som kompletterar ens eget :D Det är det sistnämnda man tror är orsaken till att t.ex. kvinnor föredrar vissa mäns dofter framför andras (vid blindtest, så det kan vara en kortvuxen sparris som har "bäst" doft!).

Det du nämner - liten späd kvinna förväntas vilja ha stor stark man - tycker jag mer känns som "sociala preferenser", dvs något som samhället förväntar sig snarare än något som biologin på något sätt dikterar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 220
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 444
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp