Del II Valp 2022

För att få det ersatt av försäkringen behöver du ha en remiss från en veterinär. Så prata med veterinären om rehab!
Tack 🙂 får jag fråga om du varit med om nått liknande? Tillväxtrubbning på insidan av ena knät 🙈
Känner mig så jobbig som ringt vet flera gånger, verkar inte som någon riktigt vågar uttala sig vilket jag förstår men.. ja
 
IMG_20230203_113213490_HDR.jpg

Min hund är trasig. 😂 Hur kan det vara skönt att "sitta" så?
 
Kursen i nose work fick mig tydligen till att tycka att det här med träning av hund var riktigt roligt! Så vi passar på att träna lite korta stunder ibland på tricks, fotgående (nån variant iaf 😄) och kontaktövningar. Tidigare har jag tyckt att motionsbiten har varit helt klart roligast med hund men det här med träning var tydligen ganska kul det med!
 
IMG_20230203_213857228.jpg

När matte och husse inte har gått och lagt sig i tid och snuzzepolisen gett upp hoppet om att hon någonsin ska få med oss in till sovrummet eller få sova i sängen igen... :cry::love:

Nyss använde hon fjärrkontrollen till tvn som huvudkudde. Ett försök att återfå lite kontroll i livet?
 
@Nepenthe klart han ska vara i sängen 😍

Fortsätter med ensamträningen, han sitter på golvet och skriker när jag för iordning kongen 😆
I torsdags var sambon hemma när jag skulle åka. Harry var så missnöjd, stod med frambenen på kattpallen och tittade på kongen som låg på hyllan. Ska inte jag få den ☹️
Blängde på sambon, han ska ju inte vara hemma när matte går.

Han har blivit mer självständig av träningen. Har inte vaknat varken på onsdagen eller torsdagen när jag kommit hem, fått gå in i sovrummet och hämta honom. Annars flyger han upp när han hör porten slå igen och sitter på dörrmattan när jag går in.

Idag jobbar jag lite övertid, sambon ska lämna honom och gå till gymmet en stund innan jag kommer hem. Blir första gången han lämnar.
 
Lovas husse surar för att de försökt gå en promenad medan jag var i stallet på morgonen, men han hade gett upp och gått hem för att "alla" var ute och gick med sina hundar i solen. Hjälp! Vi ska boka in något träningstillfälle med en tränare och få hjälp med bl a hundmöten, men hur får jag en icke djurvan husse att förstå att det inte är total katastrof om hunden drar lite i kopplet och/eller piper och gnyr lite vid hundmöten?
Ffa om det är en stor hund och om den skäller på henne. Då blir hon osäker och pipig. Det går i perioder och vissa dagar funkar bättre än andra och jag har förståelse för att en valp/unghund "glömmer bort" saker och att omständigheterna med hormoner, spökålder etc kan spela in. Men hussen tycker att om hunden gjort en sak en gång så ska den kunna det och uppföra sig perfekt varje gång.
Jag försökte prata om det med honom nu och säga att han måste ha tålamod. Dessutom blir det nog en ond cirkel där han förväntar sig att hon ska reagera, han skäms och blir stressad, hunden känner av det och går upp i varv.

Jag är ju van vid att träna djur och vet att det många gånger är två steg fram, ett tillbaka. Man måste repetera och ibland finna sig i att man får backa i träningen och börja om med vissa saker. Meeen, som ni förstår så blir det lite tjafs mellan oss när hans tålamod tryter och jag försöker medla. :(
 
Lovas husse surar för att de försökt gå en promenad medan jag var i stallet på morgonen, men han hade gett upp och gått hem för att "alla" var ute och gick med sina hundar i solen. Hjälp! Vi ska boka in något träningstillfälle med en tränare och få hjälp med bl a hundmöten, men hur får jag en icke djurvan husse att förstå att det inte är total katastrof om hunden drar lite i kopplet och/eller piper och gnyr lite vid hundmöten?
Ffa om det är en stor hund och om den skäller på henne. Då blir hon osäker och pipig. Det går i perioder och vissa dagar funkar bättre än andra och jag har förståelse för att en valp/unghund "glömmer bort" saker och att omständigheterna med hormoner, spökålder etc kan spela in. Men hussen tycker att om hunden gjort en sak en gång så ska den kunna det och uppföra sig perfekt varje gång.
Jag försökte prata om det med honom nu och säga att han måste ha tålamod. Dessutom blir det nog en ond cirkel där han förväntar sig att hon ska reagera, han skäms och blir stressad, hunden känner av det och går upp i varv.

Jag är ju van vid att träna djur och vet att det många gånger är två steg fram, ett tillbaka. Man måste repetera och ibland finna sig i att man får backa i träningen och börja om med vissa saker. Meeen, som ni förstår så blir det lite tjafs mellan oss när hans tålamod tryter och jag försöker medla. :(

Fy vad jobbigt 😔
Tråkig inställning hos husse. Hon är ju inte så gammal och vad gör det om hon piper och drar lite, bara behålla lugnet och träna vidare.

Harry är ibland superduktig, ibland kaos och vrålar rakt ut 😅
Varken jag eller sambon gör någon grej av det. Harry får godis och vi berömmer extra mycket när han är duktig. Själv blir jag bara glad om det är många hundar ute så vi får fler tillfällen att träna.
 
Fy vad jobbigt 😔
Tråkig inställning hos husse. Hon är ju inte så gammal och vad gör det om hon piper och drar lite, bara behålla lugnet och träna vidare.

Harry är ibland superduktig, ibland kaos och vrålar rakt ut 😅
Varken jag eller sambon gör någon grej av det. Harry får godis och vi berömmer extra mycket när han är duktig. Själv blir jag bara glad om det är många hundar ute så vi får fler tillfällen att träna.
Mjo, jag tror att det är väldigt nyttigt att få umgås med djur under uppväxten för att lära sig sådant. Har man inte haft den möjligheten, tror jag att det är svårare (för vissa iaf) att vänja sig vid det "tänket" som vuxen. Det blir lite som för barn som inte haft några motgångar pga söndercurlade och får en chock när de kliver ut i vuxenlivet. Nu säger jag inte att husse är sådan, absolut inte. Det var mer en slags jämförelse.
Det är ändå speciellt med djur och hur man kommunicerar med dem. Det tar en stund att lära sig och han har bara längre väg att gå pga styrde in på den vägen senare i livet. Själv har jag alltid haft lättare att "prata" med djur än med människor. 😁 Människor är ett konstigt släkte som jag inte förstår mig på.

Tack för att jag får bolla och gnälla lite. ❤️

Nu har jag ägnat mig åt en stunds djurplågeri (enligt Lova) och kammat en massa ull och klippt klor. Jag har inte vågat kamma så mycket efter senaste trimningen, för hon blev så himla naken att jag lät henne behålla mer ull. 😁 Nu börjar täckhåren växa ut lite mer och det var dags att ta tag i det där med friserandet.

Om ett par timmar ska vi åka på ringträning med min ena stallkompis (hunduppfödare) och en av hennes valpar. Det ska bli spännande! Vad tror ni? Vrålapa, gaphals, pipleksak, gråtande bebis eller vad blir det? 😂
Hon kanske kommer av sig och råkar uppföra sig exemplariskt, bara för att jag gnällde lite här?
 
Mjo, jag tror att det är väldigt nyttigt att få umgås med djur under uppväxten för att lära sig sådant. Har man inte haft den möjligheten, tror jag att det är svårare (för vissa iaf) att vänja sig vid det "tänket" som vuxen. Det blir lite som för barn som inte haft några motgångar pga söndercurlade och får en chock när de kliver ut i vuxenlivet. Nu säger jag inte att husse är sådan, absolut inte. Det var mer en slags jämförelse.
Det är ändå speciellt med djur och hur man kommunicerar med dem. Det tar en stund att lära sig och han har bara längre väg att gå pga styrde in på den vägen senare i livet. Själv har jag alltid haft lättare att "prata" med djur än med människor. 😁 Människor är ett konstigt släkte som jag inte förstår mig på.

Tack för att jag får bolla och gnälla lite. ❤️

Nu har jag ägnat mig åt en stunds djurplågeri (enligt Lova) och kammat en massa ull och klippt klor. Jag har inte vågat kamma så mycket efter senaste trimningen, för hon blev så himla naken att jag lät henne behålla mer ull. 😁 Nu börjar täckhåren växa ut lite mer och det var dags att ta tag i det där med friserandet.

Om ett par timmar ska vi åka på ringträning med min ena stallkompis (hunduppfödare) och en av hennes valpar. Det ska bli spännande! Vad tror ni? Vrålapa, gaphals, pipleksak, gråtande bebis eller vad blir det? 😂
Hon kanske kommer av sig och råkar uppföra sig exemplariskt, bara för att jag gnällde lite här?

Har samma här med min sambo och hans barn. De förstår inte riktigt o ibland tycker jag de förväntar sig mer av hundarna än sig själva 😅
Som när vi ska äta o de springer runt, skriker, svär och ibland rapar(!?) men hundarna ska lägga sig DIREKT när vi ska äta.
Förklarade att Knut måste lära sig de först innan man kan ”kräva” de av han.
Sen är de lite mer 😉

Jag är uppvuxen med djur o vi lärde oss att inte krångla för Casper skulle it o kissa på morgonen! Att man fick hjälpas åt och att hunden går först.
Sen tycker jag också djur är mer logiska än människor. De agerar normalt medans en människa kan bära med sig en massa skit o agera på heöt olika sätt 😅🙈
 
Jag tror min valp kvalar in här ☺️ Hon föddes faktiskt i slutet på november 2022. Hämtade hem en liten bomullstuss efter 1.5 års planerande och uppvaktning av uppfödare. Världens klokaste lilla tjej som vid 9.5 veckor säger till när hon behöver kissa eller bajsa, bara haft två olyckor inne, vilka båda var mitt fel. Hon förstod även konceptet apport efter två dagar hemma, när hon gick och hämtade bollen och gav den till mig och sprang tillbaka med bollen till mig efter jag kastat den åt henne 💕
IMG_20230204_164347511.jpg
 
Senast ändrad:
Herregud, vad jag är slut i huvudet nu! 😂 Ringträning var jobbigt för min hjärna. Jag fattade ingenting av vad de snackade om först.
Lova var såklart jättenyfiken på de nya människorna och hundarna och på att få vara iväg med sin terrierkompis, men inte få leka med den.
Instruktören var snäll och sa att vi var duktiga för att inte ha gjort något sådant förut, men jag kände mig värdelös och vilsen. 😂
Vi kan lugnt konstatera att jag kommer definitivt inte att ställa ut någon hund själv. Det får någon annan sköta i så fall. (Uppfödaren eller dennes kompis/samarbetspartner)

Hur som helst; efter en stund klarade vi av att hålla fokus och springa runt i ring samt hålla fokus längre vid uppställning. Det var inga som helst problem att bli hanterad på bordet av en främling iaf! Där var hon en liten stjärna. Försökte inte ens sätta sig ner när hon blev "tafsad" på, utan hade koll på sin köttbulle i min hand. 😁😍😋
 
Harry är inte alltid den skarpaste kniven i lådan 😅
Han låg på sin bädd i soffan när Kantarell kom in i vardagsrummet och la sig vid Paisleysoffan, kanske 4 meter från Harry.
Han reste ragg, började morra och sen skälla, det ligger ett monster vid Paisleysoffan 😱
Fick gå dit med honom, han gick en omväg och smög sig fram till Kantarell bakifrån och luktade på honom. Sen blev han jätteglad när han insåg vem det var 😆
Bra där Steven 🙄
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
12 867
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Lutten
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 548
· Visningar
50 841
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 748
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp