Del II Valp 2022

Det känns som att jag spammar den här tråden idag, men det skiter jag i. :D

Lova åkte snålskjuts på gamla Bettan tills vi kom till ett ställe där jag vågade släppa henne lös. Sen sprang hon runt i skogen ett tag medan jag och Bettan skrittade. Min tanke var att vi skulle promenera hem tillsammans, men Bettan hade andra planer. Hon var väl avis för att hunden fick springa lös och ha roligt, medan hon själv får vara tråkig "lunka runt i skogen i skritt-pensionär". :mad:

Jag hoppade av för att koppla hunden, men eftersom att denne lärt sig att inte gå för nära hästens ben, var jag tvungen att släppa tyglarna för att nå. Hästen har alltid varit en sådan jag kan hämta där jag sist parkerade henne. Men inte idag! Precis när jag skulle ta tag i tyglarna, tittade hon på mig OCH TRAVADE IVÄG! :rofl: Hon travade längs med resten av skogsstigen, fattade lugn galopp på en gräsväg där vi brukar galoppera, stannade och väntade tills vi nästan kom ikapp, för att sedan skritta ut på grusvägen och ta sikte mot stallet.
Min stallkompis mötte upp med bilen och fångade in en glad häst som skrittade lugnt och sansat och tyckte att livet var toppen. Lova spårade henne på eget bevåg. :love: Tur att gamla tanten faktiskt hittar hem och har vett att ta det lugnt på de kurviga grusvägarna. Meeeen, jag tror att jag behöver träna mer inkallning. På den stora bruna alltså.
Jag har skrattat så tårarna sprutat hela eftermiddagen. 😂
IMG_20230228_141912743_HDR.jpg
 
Det känns som att jag spammar den här tråden idag, men det skiter jag i. :D

Lova åkte snålskjuts på gamla Bettan tills vi kom till ett ställe där jag vågade släppa henne lös. Sen sprang hon runt i skogen ett tag medan jag och Bettan skrittade. Min tanke var att vi skulle promenera hem tillsammans, men Bettan hade andra planer. Hon var väl avis för att hunden fick springa lös och ha roligt, medan hon själv får vara tråkig "lunka runt i skogen i skritt-pensionär". :mad:

Jag hoppade av för att koppla hunden, men eftersom att denne lärt sig att inte gå för nära hästens ben, var jag tvungen att släppa tyglarna för att nå. Hästen har alltid varit en sådan jag kan hämta där jag sist parkerade henne. Men inte idag! Precis när jag skulle ta tag i tyglarna, tittade hon på mig OCH TRAVADE IVÄG! :rofl: Hon travade längs med resten av skogsstigen, fattade lugn galopp på en gräsväg där vi brukar galoppera, stannade och väntade tills vi nästan kom ikapp, för att sedan skritta ut på grusvägen och ta sikte mot stallet.
Min stallkompis mötte upp med bilen och fångade in en glad häst som skrittade lugnt och sansat och tyckte att livet var toppen. Lova spårade henne på eget bevåg. :love: Tur att gamla tanten faktiskt hittar hem och har vett att ta det lugnt på de kurviga grusvägarna. Meeeen, jag tror att jag behöver träna mer inkallning. På den stora bruna alltså.
Jag har skrattat så tårarna sprutat hela eftermiddagen. 😂Visa bifogad fil 113541

Älskar dina uppdateringar!
 
F426F796-7494-4578-A9AE-ABAFE514653A.jpeg

14 månader och får inte lov att vara hemma på dagarna 😉 Vet inte om hon är rastlös sen valparna lämnade, om det är åldern, men just nu tuggas det sönder saker, hon stjäl från köksbänkar, nu senast en påse korvbröd. Så nu får hon vara med husse på kontoret 😂 Inte helt nöjd…
 
Här tuggas det sönder saker med... åkte till kontoret igår och då bet han sönder mitt glasögonfodral 🙃
Försöker aktivera honom lugnt men just nu börjar han hoppa vad jag än gör. Även hoppa upp mot mina händer.
Vi går längre promenader ibland och då är de lite bättre.
 
Sista tillfället på nose work igår. Vi fick testa på ett doftprov och inomhussök. Doftprovet gick galant! Inomhussöken gick inte lika galant men vi skyller på svåra gömmor och helt nya miljöer 😄 En av gömmorna markerade hon vid lite snabbt men jag blev osäker. Instruktören har varit helt fantastik och inspirerande, skulle gärna gå en fortsättningskurs men det krockar med annat så det får bli vid ett senare tillfälle. Nose work känns som en väldigt bra aktivering 👍
 
Wilson är 5 månader nu och förra veckan tappade han alla 4 canin mjölktänderna.

Han har aldrig varit så mysig att leka med som nu :angel:

Min fråga är om det är ok att ge honom ett rått ben att tugga på?
De nya tänderna tittar redan fram lite ynka smått, men ja, kan han tugga på ett ben eller bör man vänta nån vecka till eller mer?

Han tuggar ju "med munnens alla tänder" normalt innan när han fått ben. Men har inte givit något sedan sist och det var nog då 2 av tänderna rykte, den tredje var borta nästa dag och den fjärde i samband med tugg på en morot nästa dag....
 
:banghead: Här är en till slyngel som hålls kort just nu.
Imorse var hon platsade på divanen med ett ben men var tvungen att testa vad som händer om man kastar benet på golvet. 🤦‍♀️
(Vilka undantag finns det som bekräftar regeln?)

En del saker har redan blivit bättre.
Men hon är ganska tuff, man kan behöva bli ganska arg för att hon inte ska fortsätta testa om det funkar bara denna gången?
Det är verkligen ge henne lillfingret och hon försöker ta hela handen.

Samtidigt vill jag inte bråka med henne i onödan.

Det är svårt med hunduppfostran! För en som inte har barn känns det lika svårt som barnuppfostran men det varar ju tack och lov en kortare period.
 
Lova har lärt sig "Vad säger hunden?". :rofl:
Det gick rätt fort. Ett par försök så satt det rätt bra. Men så är hon ju rätt förtjust i sin egen röst också. :D
Det gulligaste var när jag testade att viska det och hon svarade med en "viskning", dvs knappt något ljud alls. :love:
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 656
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
756
Senast: Lutten
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
72 73 74
Svar
1 474
· Visningar
48 031
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 742
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp