Dela av ett utrymme enkelt men STABILT?

Alexandra_W

Trådstartare
Kryptisk rubrik men svårt förklara.

Jag har ett utrymme som har betonggolv, sten(? betong?)väggar och träinnertak. Vi säger det är 10 *5 meter, och jag vill dela av så det är 5*5 meter, dvs jag vill sätta upp en form av 'avdelare' tvärs över det så inre delen stängs bort.

Vad jag INTE vill (kan) är dock försöka förankra grejor i sten. Mest troligt kommer jag då orsaka mer skada än nytta.

Finns det något sätt man kan få till en stabil avspärrning på något annat vis? Själva avdelaren behöver inte vara så hög alls, 80 - 90 - 100 cm högt räcker. Det behöver inte vara helt 'tätt' heller men helst.

Någon som har ett bra tips? Funderade lite på om man kunde ställa betongplintar och sen bygga reglar på det. Dock insåg jag när jag googlade att en sån plint vägde 35 kg, och det blir väl för lättvält antar jag?

Om det är någon hjälp så själva utrymmet är likadant men spgelvänt som det här
hagemm13maj201010.jpg

Det sträcker sig åt sidan därinne, åt vänster på bilden.

och avdelaren ska 'hålla för en shetlandsponny'. Jag tror iofs inte han kommer se sig ha så himla stor anledning forcera det, men man måste ju ändå utgå från att han tänker klia på det eller putta lite på det.

Sv: Dela av ett utrymme enkelt men STABILT?

Fast förankra grejor i sten är väl ingen konst...varför skulle det göra mer skada än nytta med några borrhål samt stabila vinkeljärn ? Kan då inte påstå det var vidare komplicerat då vi byggde 2 boxar i en gammal ladugård. Hörnstolparna förankrades med just vinkeljärn i betonggolvet, sedan expanderbult. Stabilt och bra blev det.

Därför att när jag, inte just där men i annan byggnad, borrade så blev resultatet stora kratrar istället för fna borrhål.

Det finns rejäla järn"stoplar" med som en skruvdel i mitten, man använder dem för att tex staga upp takbjälkar medan man tar bort den bärande väggen... om du förstår hur jag menar?

Man kanske kan klämma dit såna på endera ledden och använda dem som stomme? :idea:

Kan du göra en ram på golvet som du fäster avdelaren i samt en vertikal regel som fästs i golvramen samt i en takstol? (erkänner att jag inte riktigt förstår hur det ser ut i utrymmet samt hur du tänkt dig mellanväggen)

Edit: läste mer noga nu och insåg att det var sten i väggarna också, med mitt förslag måste du iaf borra fast golvramen i väggen. Ignorera förslaget!

Senast ändrad:

Nej, förstod nog inte tyvärr?

Men när jag låg och vilade funderade jag på kanske något åt samma håll? Om man tar först en regel som precis kan bankas på plats tvärsöver, mellan vägg och vägg på golvet, och sen tar fler reglar, och sågar dem så de preciiis går att 'banka in' mellan golvregeln och taket. Och så fäster man dem i taket + golvregeln med vinkeljärn (eller vad sådana där L-formade järn med skruvhål i vardera del heter?)

Sedan så 'bakåt' i det avdelade utrymmet så sågar man fler reglar, som är precis måttet mellan inre väggen och golvregeln och skruvar fast dem i golvregeln. Då kan man inte 'sparka in' regeln som ligger mot golvet. Sedan sätter men vågräta brädor som är lika långa som bredden, och spikar i reglarna.

Då kan golvregeln (som ligger löst på golvet) inte sparkas/förskjutas inåt längs golvet, och iom det och att de är förankrade i taket kan inte de lodräta reglarna knuffas/sparkas inåt så de 'viker sig' heller?

Nån som fattade?

Kan ta mer bilder på utrymmet imorgon. Taket är för övrigt platt och slätt.

Senast ändrad:

Jao, så skulle man ju kunna göra (om jag fattade rätt). Men det går ju åt en hel del regelvirke som ju inte är helt gratis (om du inte har tillgång till fritt virke iofs). Om jag dessutom inte fattat helt galet på din beskrivning så ankras inte avdelaren in mot ponnyn? Även om det verkar mindre sannolikt att ponnyn lyckas med att få med sig avdelaren in mot sig så tycker iaf jag att det skulle kännas lugnare om den risken helt försvann...

Eller har jag helt missuppfattat din idé kanske, vilket inte är helt omöjligt får jag medge :o

Är inte det allra enklaste att be ngn som har kunskap och utrustning för att borra i sten, att komma ut och göra ett par hål åt dig så att du kan banka i ett par expanders istället?

Väl dyra doningar (stämp)

Nej, det är inget som hindrar att dra golvregeln 'mot' sig, förutom att den sitter i 'spänn' mellan väggarna. Men man kan ju helt enkelt lägga två reglar längst ut, mot ponnyns utrymme med.

Gratis virke.. tja, om pappa lägger en massa virke här för jag ska förvara det så får han ju räkna med ett visst svinn? :devil:

Ang ngn som kan komma hit och borra. Jodå, OM jag inte kommit på det här nu. Bror är borta och jobbar 2 v, pappa är på semester lika många =/ Och de är de enda jag vet som kan, och som inte bor långt bort, tyvärr..

Och helst skulle bygget behöva varit klart nyss. Bromsjävlarna har kommit =/

Nä, det är inte billigt med stämpar tyvärr. Det är därför man oftast inte köper dem de gånger man behöver dem, man hyr dem :p

Ok, ja har pappsen gjort bort sig på så vis, ja då får han väl stå för konsekvenserna också då (önskar att min pappa kunde komma och lägga en massa virke här hos mig också *fniss*). Såga och spika på du, å så glömmer du inte att ta bilder och visa här hur det blev sen :D

Mm, ska se om jag törs mig på ett nytt borrningsförsök, kanske är lite gedignare material i den här byggnaden, får se.

Lovar bildbevis.

Ang material, så ena väggen har 'puts' utanpå, 'halm/lera' typ ser det ut som =/

Finns Loctite Power Grab i Sverige? Får du tag på det bör du kunna limma upp reglar med det så det håller för en shettis.

tänk boxdörr. men lås/hasp på båda sidorna (2-3 st på var sida) alltså inga gånggärn. dörren/grinden kan göras i olika modeller, antingen täta plankor som på en boxdörr eller "nät" av bräder. eller träram och playwood skiver på, så blir den inte så tung. hoppas du förstår min kassa beskrivning.

fast problemet är fortfarande att fästa mot väggen, annars är ju den idé bra. Är på jobbet nu, men halvt ruinerat mig på byggrejer på vägen hit, så vi får se vad jag kan hitta på :-)

kan du inte försöka lokalisera någon bjälke i väggen och slå/knacka bort lite puts precis där du behöver göra hål i väggen ?

Du behöver en slagborr och expanderbult, sen kan du använda plank som regelvirke.
En planka skruvad i golvet, en på vardera vägg och om du behöver en dörröppning sätter du en regel i taket och spikar fast två stolpar i tak och golvregeln så att du har något att sätta dörren i.
Hojta lite högre här på buke så finns det garanterat en slagborr med vidhängande borrare som kan ställa upp i utbyte mot en kaffekopp och lite fika ;)

man får ju inte efterlysa på buke.. Slagborr har jag, men som sagt sist blev det stora kratrar av borrningen. Ett annat utrymme dock, så får prova igen. Men gammal gård, och ibland med ganska intressanta materialval :-)

Om du menar med "kratar" att betongen är för porös eller att det endast är ett tunnt betonglager ovanpå ex sprängsten i golvet så kan man knacka bort lite extra och så göra en ny gjutning i hålet bara.

Då kan du gjuta fast det du vill förankra mot en stolpsko eller liknande. Eftersom den får stöd av omkringliggande golv och ponnyns skjutkraft blir åt sidan och inte upppåt kommer det hålla bra och är en enkel och billig lösning.

Är golvmaterialet istället solit är expanderbult det du bäst förankrar med. Jag drar fast impregnerade korta reglar i betonggolvet som jag sedan skruvar en längsgående regel som jag fäster väggen i, detta för att reglen inte ska ligga direkt mot golv och ruttna för fort.

tja, jag vet inte riktigt vad problemet var, men det ramlade bort stora klumpar. Var i det utrymmet samma material i hela väggen så vet inte varför det blev så. Var inte poröst utan mer extra hårt att borra i, men släppte stora bitar lite hur som helst

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka