Dela rum på sjukhus?

Så otroligt nedvärderande sätt att skriva!! Jag är inte en person som klagar på mat, äter det mesta och har tyckt att skolmaten varit god. Bara för att DU tycker att en maträtt är god behöver inte det betyda att alla andra som inte gillar det är kräsna.
När jag låg inne under 10 dagar kom maten inte ens ifrån samma stad, utan tillagades ett par mil därifrån. Jag är i princip "uppvuxen" på den mat som sjukhusets centralkök tillagat tidigare, men som lades ned pga besparingskrav, så jag vet hur god sjukhusmat KAN vara, men också hur fruktansvärt äcklig den kan vara. Min mor som jobbade i centralköket (det var därför jag åt mycket mat därifrån, men också då jag låg inne mycket som barn) var så ledsen när hon såg vad som nu serveras uppe på avdelningarna.
Sen att en sjuksköterska satte igång alla hjärnspöken hos mig som gjorde att jag bara åt en halv potatis om dagen och fick ligga kvar extra med dropp pga det, är en annan femma.. (Bland annat fick jag inte välja fisken för den var panerad = onyttig, över nötköttet som jag inte äter).

Fast många är gnälliga och klagar bara för att. Samma med skolmat och mat för äldre. Kommer inte ändra min åsikt så du slösar bara din tid 🤷🏼‍♀️
 
Jag har bara legat inne på ortopeden i samband i operation av mina frakturer.
Tror det bara vara tanter i min sal, var draperier så såg ingen av dem.
Maten var det inget fel på, bara jag som är orimligt kräsen. Bad att få smörgåsar med ost istället och det var inga problem.
 
Det finns massor av tex företagsrestauranger som lagar mat till flera tusen personer men ändå lyckas hålla en fantastisk nivå.
Varför är just offentliga sektorn så svår 😞 det är beklämmande.
Men är det samma nivå på kostnadsramarna som de ska arbeta inom då?
Annars är ju förutsättningarna inte alls jämförbara.
 
Men är det samma nivå på kostnadsramarna som de ska arbeta inom då?
Annars är ju förutsättningarna inte alls jämförbara.
Det är det nog inte. Men skolkök borde väl vara jämförbart och de kan ju ändå ha helt okej mat.
Jag håller med om att maten är viktig, särskilt för folk som ligger inne länge och ska läka, då proteinbehovet tex är extra stort. Man blir friskare snabbare om man äter bra helt enkelt.
 
Men är det samma nivå på kostnadsramarna som de ska arbeta inom då?
Annars är ju förutsättningarna inte alls jämförbara.
Nej den ser nog olika ut och jag har inte helt koll på
vad andra har för riktlinje X kr/måltid.

Men företagsrestauranger tex har också en riktlinje där och den är inte skyhög heller. Det är inga superstora skillnader.


En tänkvärd skillnad kan vara att en restaurang måste anstränga sej lite för att få gästerna tillbaka.
Men i offentliga sektorn har gästerna liksom inte så mycket val.. 🙊 Och där verkar resultaten vara minst sagt mycket mer spretigt.
 
Fast det är ju ingen restaurang. Ät vad som bjuds eller skaffa eget liksom. Den mat vi/jag fick var typ som skolmat och det var inget fel på den. Visst det var inte sjömagasinet men orkar man gnälla på maten är man kanske inte så sjuk 🤷🏼‍♀️
Jag har spenderat en hel del tid på sjukhus, två stycken i samma län sista tiden.

Det ena sjukhuset hade så jäkla otrevlig mat att sjuksköterskorna ibland bad lite om ursäkt för att den var så jävlig. Jag försökte verkligen trycka i mig. Jag är i normalfallet inte gnällig med mat om jag slipper äta levergryta men det där.. Jag åt men det var verkligen svårt och då var jag inte särskilt sjuk. De kom senare med hembakade scones de gjort i personalrummet i stället.

Det andra sjukhuset hade något test där de tog in bättre mat och det var verkligen gott. Tacksamt då det var lättare att repa sig efter en operation när man faktiskt fick energi också. Stort utbud och både mat som var lätt att stoppa i sig när man mådde kass och mer matiga rätter. Som sagt, samma län, olika mat. Jag vet ju vilket sjukhus jag föredrar att ligga på ;)
 
Nej den ser nog olika ut och jag har inte helt koll på
vad andra har för riktlinje X kr/måltid.

Men företagsrestauranger tex har också en riktlinje där och den är inte skyhög heller. Det är inga superstora skillnader.


En tänkvärd skillnad kan vara att en restaurang måste anstränga sej lite för att få gästerna tillbaka.
Men i offentliga sektorn har gästerna liksom inte så mycket val.. 🙊 Och där verkar resultaten vara minst sagt mycket mer spretigt.
Och jag tänker att de som ska fixa maten inget val heller. Medan företaget kan säga att de inte tar uppdraget om budgeten inte räcker för vad man förväntas producera med den. De kan låta bli att lägga upp något som de helst inte skulle vilja stå för på tallrikarna.

Komplext. Säkert svårt att få siffrorna jämförbara med specialkost, utleveranser och andra krav som skiljer. Men hade varit intressant om det fanns.
 
Fast det är ju ingen restaurang. Ät vad som bjuds eller skaffa eget liksom. Den mat vi/jag fick var typ som skolmat och det var inget fel på den. Visst det var inte sjömagasinet men orkar man gnälla på maten är man kanske inte så sjuk 🤷🏼‍♀️
Fast det är ingen ursäkt, maten ska inte (behöva) vara dåligt tillagad eller planerad eller 'grå'.

Det skiftar tyvärr enormt på lassaretten, liksom skolor och äldreomsorgen. Det borde inte göra det. De borde jobba mot samma mål och ha liknande kvalitet. Det är en stor bransch som man tycker borde ha högre yrkesstolthet överlag.
Det finns för stora toppar och dalar fortfarande.

Tänk McDonalds, som lyckas ha typ samma standard över hela världen mer eller mindre. Allt är tydligt, man vet vad man får. Jag har ätit samma kvalitet i Sverige som i Rumänien.
Säger inte att det måste vara exakt så inrutat, men ett liknande tänk skulle göra både maten och arbetet mer attraktivt.

Sen finns det ALLTIDfolk som klagar alldeles oavsett.
Alla gillar heller inte allt.
Folk har olika förväntningar och erfarenheter.

Men för den skull behöver maten inte vara spretig då den är en del i tillfrisknandet
 
Insåg att rubrikens ämne fortfarande var att dela rum.
Vi kanske håller på att spåra ur med matdiskussionen nu?
 
Och jag tänker att de som ska fixa maten inget val heller. Medan företaget kan säga att de inte tar uppdraget om budgeten inte räcker för vad man förväntas producera med den. De kan låta bli att lägga upp något som de helst inte skulle vilja stå för på tallrikarna.

Komplext. Säkert svårt att få siffrorna jämförbara med specialkost, utleveranser och andra krav som skiljer. Men hade varit intressant om det fanns.
Det är utmaningen i köket.
Ibland en väldigt svår utmaning.
Att få en budget, en meny och råvaror att jobba med.
Det är massor av planering för att få det bra, rätt folk på rätt plats som brinner för det de gör.

Men det är jättekomplext. Inget skepp man styr om hur som helst.
 
"mitt" lasarett brukade laga mat på plats. Ingen fantastisk kulinarisk upplevelse, men varm mat som var ätbar. Väldigt jämförbart med vad som serveras där jag jobbar just nu, som lagar mat på liknande premisser.

Men för ett antal år sedan så kom någon på att det var ett ohälsosamt sätt att laga (sjukhus)mat på, det fanns ju massor av risker för kontaminering av bakterier osv. Alltså började maten köpas in, portionsförpackad, från företag som tillredde mat i stor fabrik. Tänk typ frys-mat-portioner fast endast kylda. Dessa värmdes sedan på plats och serverades. Bara det att mathygienen sjönk, färre åt, och de flesta åt mindre. Det blev otroligt mycket svinn.

Nu är de tillbaka till mat lagad på plats. Igen, inte alltid godaste maten, alla gillar olika, budgetar skall hållas och, framförallt, så är kött dyrt. Det blir mycket grytor osv. Men det är fullt ätbart, om än inte alltid den mat som jag själv skulle välja.
 
Fast det är ju ingen restaurang. Ät vad som bjuds eller skaffa eget liksom. Den mat vi/jag fick var typ som skolmat och det var inget fel på den. Visst det var inte sjömagasinet men orkar man gnälla på maten är man kanske inte så sjuk 🤷🏼‍♀️
Hade de varit skolmat så hade jag varit glad . likblek smaklös köttbit kallar du de mat...
 
Kan bara hålla med, maten är vedervärdig på "mitt" sjukhus. Det var en pina när jag låg inne sist men tack och lov kom min bror med matlådor (kock) och gången innan när jag låg inne nästan 3 veckor så levde fortfarande min mor och gjorde i ordning matlådor åt oss (hon sov ofta hos mig på rummet). Jag ser inte fram emot nästa gång jag måste ligga inne och den där hemska maten.
Jag blev illa tvungen till att stanna på sjukhuset (blindtarmen sprack under operationen) .De är väldigt sällan jag är på sjukhus eller vårdcentral en gång 5-10 års mellanrum
 
Fast det är ju ingen restaurang. Ät vad som bjuds eller skaffa eget liksom. Den mat vi/jag fick var typ som skolmat och det var inget fel på den. Visst det var inte sjömagasinet men orkar man gnälla på maten är man kanske inte så sjuk 🤷🏼‍♀️
Och en sak till jag är inte kräsen när de gäller mat . jag äter allt , jag provar allt . Men när mat smakar inte mat kallar du de mat då?
 
Nar Maken lag inne for cancer och ryggrads operation for nagra ar sedan hade sjukhuset en allman matsedel med nagra ratter att valja mellan ... OCH sa fanns en "a la carte" matsedel man kunde bestalla fran ... kostade lite mer (obetydlig skillnad) men var sa oandligt mycket battre mat.
 
@Hoarfrost , det låter som om du låg på uppvaket. Dit kommer man efter operationen tills man är tillräckligt vaken och stabil att antingen komma till avdelning eller hem. Där kan bli stökigt eftersom en del reagerar lustigt efter sövning och operation. Att man spyr är vanligt, och helst ska man ha kissat en gång innan man flyttas vidare.

På uppvaket har man patienterna tillsammans eftersom alla behöver extra övervakning.
Så har det varit dom tre gångerna jag legat på uppvaket men vet det var flera där men inget mer då man var så hög på det man fått. Sista gången fick jag kaffe och smörgås direkt jag vaknade och 20 minuter efter var jag ute på parkeringen och promenerade för att komma igång direkt
 
Nar Maken lag inne for cancer och ryggrads operation for nagra ar sedan hade sjukhuset en allman matsedel med nagra ratter att valja mellan ... OCH sa fanns en "a la carte" matsedel man kunde bestalla fran ... kostade lite mer (obetydlig skillnad) men var sa oandligt mycket battre mat.
Liknande på Nya KS när jag låg inne för att operera bihålorna i pannan, 6 - 8 rätter ett välja på, riktigt smakligt o fräscht. O bara enkelrum.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 813
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Twihard
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Orolig
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp