Dela rum på sjukhus?

Man försöker att ha damer och herrar skilda åt på de flesta avdelningar.
Ja det finns draperier.. Nej det är inget hotell även om många tror det.. ;)
 
Man försöker att ha damer och herrar skilda åt på de flesta avdelningar.
Ja det finns draperier.. Nej det är inget hotell även om många tror det.. ;)

Nu när jag tänker efter så var det nog bara tanter i rummet när jag låg inne på hjärtavdelningen sist. 🤔 Reflekterade aldrig över att det var pga uppdelning.
 
på sjukhus delar män och kvinnor i alla åldrar rum. Är det bara jag som tycker det är märkligt och lite obehagligt?

som ung tjej att behöva dela rum med betydligt äldre män som tittar?
Det är nog olika, maken låg inne i flera omgångar för ett par somrar sen och då var det alltid enbart män eller kvinnor på rummet, sen är det självklart blandat på avdelningen. Han låg både på medicin och på kirurgavdelningen.
Jag har faktiskt inte sett någon avdelning där man blandar män och kvinnor i samma rum.
 
Med tanke på platsbristen så är det väl tur om man får ett rum öht men jag tyckte helt klart att det inte kändes så jätte-trevligt när min dotter var nyopererad och groggy och fick dela rum med en man. Hon flyttades till gyn-avdelningen sen där de istället inte hade så bra koll på henne som på "rätt" vårdavdelning.
 
Jag har legat på avdelningar med både män och kvinnor. Jag har bla. vaknat mitt i natten av att en man hade dragit undan draperiet och stod och tittade på mig. Det väckte större obehag än om det hade varit en av de kvinnliga patienterna.

Jag har också upplevt att kontaktförsöken från män har varit mkt mer påträngande än från kvinnorna.

Min känsla av utsatthet och sårbarhet blir så mkt större när jag är riktigt sjuk vilket får mig att reagera hårdare än vad jag annars hade gjort. Så jag hade mer än gärna haft uppdelade avd.

Däremot har jag full förståelse för att det inte är möjligt och jag tycker dessutom så fruktansvärt illa om situationen att vara inlagd på avdelning och få okända människor så tätt inpå mig utan möjlighet att fly undan, att det i slutänden nog inte hade haft så stor betydelse om det var könsuppdelat eller ej.
 
När jag var inlagd var det uppdelat kvinnor/män. Det var också draperi mellan mig och sänggrannen (det var nog mest för att hon var döende och hade kanske någon månad kvar :cry:). På dagkirurgen var det bara kvinnor i rummet också men jag vet inte om det alltid var så.

När pappa var inlagd var det också uppdelat kvinnor/män.

Hade något as till man stått och stirrat på mig i sjuksängen hade jag vrålat "Jävla pervo" så högt som möjligt. Det borde vara avskräckande...
 
på sjukhus delar män och kvinnor i alla åldrar rum. Är det bara jag som tycker det är märkligt och lite obehagligt?

som ung tjej att behöva dela rum med betydligt äldre män som tittar?
Du behöver nog inte oroa dig att någon tittar. Vad är det dom ska titta på liksom? Känner man obehag av en viss person som är uppträder otäckt så får man ju bara säga till.
 
Man försöker att ha damer och herrar skilda åt på de flesta avdelningar.
Ja det finns draperier.. Nej det är inget hotell även om många tror det.. ;)
Det är inte jättekul att ligga på blandad sal, nej. Inte för att man hade förväntat sig ett hotell, utan för att det är begränsat kul att ha en förvirrad farbror som yrar runt på nätterna med en kateter och riskerar att ramla över ens säng medan man själv har ont och mår dåligt. Eller att lyssna i timmar på mannen bredvid som vill prata för att han mår dåligt och har ångest över att ligga på sjukhus, samtidigt som man själv mår uselt och knappt orkar med den egna smärtan.

Tanterna är betydligt mer stillsamma.
 
Har själv aldrig legat inne, har dock bara reagerat 1 gång när jag hälsade på en på hjärtavdelningen. Rummet var för 2 och den andra var en pundare med hjärtproblem och ville ha cold turkey även om personen erbjöds nedtrappning.
 
Du behöver nog inte oroa dig att någon tittar. Vad är det dom ska titta på liksom? Känner man obehag av en viss person som är uppträder otäckt så får man ju bara säga till.
Vad de ska titta på? En själv, när man är halvnaken och mår uselt, kräks och svimmar. Inte jättekul med publik i det läget. Har du legat inlagd och vet hur utsatt man kan känna sig när man är sjuk?
 
När jag var inlagd var det uppdelat kvinnor/män. Det var också draperi mellan mig och sänggrannen (det var nog mest för att hon var döende och hade kanske någon månad kvar :cry:). På dagkirurgen var det bara kvinnor i rummet också men jag vet inte om det alltid var så.

När pappa var inlagd var det också uppdelat kvinnor/män.

Hade något as till man stått och stirrat på mig i sjuksängen hade jag vrålat "Jävla pervo" så högt som möjligt. Det borde vara avskräckande...
Fast sen ska du ju tillbringa de närmsta dagarna tillsammans med den mannen i ett rum som du inte kan lämna. Inte jättekul att ha muckat bråk då.
 
Jag hade tyckt att precis allt med att ligga inne på sjukhus hade varit extremt obehagligt, så ja, det hade sannolikt varit obehagligt att ha en gubbe i rummet. Eller tant för den delen. Men så länge vården gör vad de ska och jag får komma där ifrån förr eller senare så är jag nöjd. Jag litar på att de gör sitt bästa utifrån de förutsättningar som finns att vårdtagare ska vara trygga och få rätt vård.
 
Jag har legat på avdelningar med både män och kvinnor. Jag har bla. vaknat mitt i natten av att en man hade dragit undan draperiet och stod och tittade på mig. Det väckte större obehag än om det hade varit en av de kvinnliga patienterna.

Jag har också upplevt att kontaktförsöken från män har varit mkt mer påträngande än från kvinnorna.

Min känsla av utsatthet och sårbarhet blir så mkt större när jag är riktigt sjuk vilket får mig att reagera hårdare än vad jag annars hade gjort. Så jag hade mer än gärna haft uppdelade avd.

Däremot har jag full förståelse för att det inte är möjligt och jag tycker dessutom så fruktansvärt illa om situationen att vara inlagd på avdelning och få okända människor så tätt inpå mig utan möjlighet att fly undan, att det i slutänden nog inte hade haft så stor betydelse om det var könsuppdelat eller ej.

Men fy! Vad gjorde du? Kom personalen? Hemskt!!


Jag har bara varit inlagd på kava en gång och minns inte om det var blandat. Det fanns draperier. Annars när jag opererats har det varit på plastikklinik och där blir man ju behandlad som en prinsessa + är frisk så där är man själv med eget badrum och allt man vill ha.

När min pappa varit inlagd var det bara män som han delade med.
 
Muckat?! Om någon står och stirrar på mig i en sjuksäng är det INTE jag som startat det hela. Även om jag är inlagd och ligger på en blandad sal har jag rätt till min kroppsliga integritet.
Det kan man ju tycka, men så är det inte alltid på ett sjukhus. Det är inte sagt att det finns utrymme för kroppslig integritet.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
1 029
Senast: Rosett
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 110
Senast: Fibusen
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 304
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 944
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp