Dela rum på sjukhus?

Det är inte jättekul att ligga på blandad sal, nej. Inte för att man hade förväntat sig ett hotell, utan för att det är begränsat kul att ha en förvirrad farbror som yrar runt på nätterna med en kateter och riskerar att ramla över ens säng medan man själv har ont och mår dåligt. Eller att lyssna i timmar på mannen bredvid som vill prata för att han mår dåligt och har ångest över att ligga på sjukhus, samtidigt som man själv mår uselt och knappt orkar med den egna smärtan.

Tanterna är betydligt mer stillsamma.
Skulle nog vilja säga att din beskrivning stämmer in bra även på tanter. I alla fall från dom gångerna morsan var inlagd. Morsan blev dessutom själv helt dum i huvet när hon låg inne. Betedde sig som om hon var dement, gapa och skrek och levde jävel.
 
Vad de ska titta på? En själv, när man är halvnaken och mår uselt, kräks och svimmar. Inte jättekul med publik i det läget. Har du legat inlagd och vet hur utsatt man kan känna sig när man är sjuk?
Jag har legat inne väldigt mycket på sjukhus och kan ju säga att näe, det är inte stor risk att någon bryr sig om ifall man mår illa. Sen om man ligger inne så mår man ofta själv såpass dåligt att man inte orkar bry sig om vad andra gör, ingen är där för skoj skull. Alla är lika utsatta oavsett kön.
 
Att blanda män och kvinnor beror ju på den sk bristen på vårdplatser. Idiotiskt uttryck, platser finns, men personalen, framför allt SSK, ställer inte längre upp på usel lön och ännu sämre arbetsvillkor. Det går inte att ha en tom säng på en sal och avvisa/lägga i korridoren/lägga på en annan avdelning för att patienten har "fel" kön.

Det är inte alls bra att blanda, men det är värre när patienter hamnar på en avdelning de inte hör hemma på.
 
Det kan man ju tycka, men så är det inte alltid på ett sjukhus. Det är inte sagt att det finns utrymme för kroppslig integritet.

Då får personalen ordna så att det fungerar. Jag har blivit våldtagen och godtar inte att en man anser sig ha någon rätt till min kropp oavsett vilken nivå det är på. Det skillnad på att råka se något och att stå och vrålstirra (och kanske tom ha dragit undan skynkena).
 
När jag var inlagd för magen var vi bara gubbar på rummet som tur var med tanke på att man inte hade så mycket kläder på sig .När jag låg inne för nacken hade jag eget rum men det var skönt med tanke på att jag var där i nästan två veckor och var så hög på morfin att jag inte var lämplig att ha bland folk :angel:
 
Men fy! Vad gjorde du? Kom personalen? Hemskt!!


Jag har bara varit inlagd på kava en gång och minns inte om det var blandat. Det fanns draperier. Annars när jag opererats har det varit på plastikklinik och där blir man ju behandlad som en prinsessa + är frisk så där är man själv med eget badrum och allt man vill ha.

När min pappa varit inlagd var det bara män som han delade med.
Jag tryckte på larmet. Mannen blev sen flyttad till ett nytt rum.
 
Jag har legat inne väldigt mycket på sjukhus och kan ju säga att näe, det är inte stor risk att någon bryr sig om ifall man mår illa. Sen om man ligger inne så mår man ofta själv såpass dåligt att man inte orkar bry sig om vad andra gör, ingen är där för skoj skull. Alla är lika utsatta oavsett kön.
Så tänker jag också att det är, man har ju oftast fullt upp med sig själv och har inte så mycket över till att studera folk.
Min personliga erfarenhet är att jag inte minns hur många eller vad för kön de var som var på rummet jag tvingades stanna på en natt i Nyköping efter ett EPanfall. Jag minns hur störd jag blev av personalen på akuten hela tiden när jag ville sova, hur upprörd och ledsen jag blev när jag inte fick åka hem utan istället skulle stanna på avdelningen till dagen efter, jag ville hem. Eller tälta, jag var ju där för att tälta! :angel: Men från jag hamnade på rummet är minnet rätt suddigt faktiskt. Jag var för trött och för förvirrad över att reflektera över andra människor. När jag väl släpptes ut hade jag hämtat mig så pass mycket att mitt enda fokus var att komma därifrån.

Jag gillar inte sjukhus. Men finns det någon som gör det ens??
 
Jag gillar inte sjukhus. Men finns det någon som gör det ens??

Japp, jag älskar att vara på sjukhus! Lite så att jag ibland funderar på kuratorsrollen bara pga det.

Hur som. Jag har legat på både blandad och icke blandad sal. Sista gången var det jag, två tanter och så män i den fjärde sängen. Jag skriver män eftersom de kom och gick på löpande band, valde rätt säng... Inget jag tänkte på. Jag var glad att inte behöva dela rum med mannen vi hörde efter min gbp, inte pga man utan pga så himla galet dålig.
 
Japp, jag älskar att vara på sjukhus! Lite så att jag ibland funderar på kuratorsrollen bara pga det.

Hur som. Jag har legat på både blandad och icke blandad sal. Sista gången var det jag, två tanter och så män i den fjärde sängen. Jag skriver män eftersom de kom och gick på löpande band, valde rätt säng... Inget jag tänkte på. Jag var glad att inte behöva dela rum med mannen vi hörde efter min gbp, inte pga man utan pga så himla galet dålig.
Vad är det du älskar med sjukhus? Jag för min del känner att bara göra ett besök gör mig nervös och stressad. Att tvingas vara inlagd är...vidrigt! :o
 
Efter att ha läst den här tråden vill jag ännu mindre behöva ligga inlagd på sjukhus :crazy:
Bästa hälsat på mormor och morfar när de blev dåliga, men de låg inte i blandade salar tack och lov!

Det som gör mig mest mörkrädd är attityden visa har, att man inte får tycka det vore obehagligt.. Var tacksam för att du får vård och bit ihop typ..
Att vara sjuk är jobbigt, ligga inlagd är jobbigt, dela rum med främlingar är skitjobbigt och ÄN mer så att tvingas dela rum med främmande män. Är det så obegripligt?
Att man får lägga någon sorts pussel på de flesta sjukhus är en orsak, visst, men det betyder inte att det är ok. Så borde det finnas mer resurser till vården istället. Patienterna blir ju inte friskare av att känna sig otrygga och känna obehag.
 
på sjukhus delar män och kvinnor i alla åldrar rum. Är det bara jag som tycker det är märkligt och lite obehagligt?

som ung tjej att behöva dela rum med betydligt äldre män som tittar?

Jag upplevde det som väldigt obehagligt att dela rum med män när jag var på sjukan, man är utsatt ändå tycker jag.

Det var efter operation o kisseriet kom inte i gång o skulle tappas. Med ett draperi som inte ens gick att dra för helt. Då sa jag nej. De hämtade en skärm. Men kändes inte ok.
Tre män o jag i ett fyrbädds rum.
 
Tittar på vadå?

Man ligger i sin säng och det är draperier eller skärmar mellan sängarna. Man tittar på väggar och möblet. Det är knappast så att man har fri insyn om man inte vill

Avd jag låg var det inte fördraget mellan sängarna. Natt tröjan har 12-14 cm glapp mellan knapparna och man har ingen bh på sig, och det kändes verkligen inte ok!

Sen var det ner pinkat på dass. Inga damer pinkar så illa. Nej det är inte min kopp av te
 
Jag har legat inne väldigt mycket på sjukhus och kan ju säga att näe, det är inte stor risk att någon bryr sig om ifall man mår illa. Sen om man ligger inne så mår man ofta själv såpass dåligt att man inte orkar bry sig om vad andra gör, ingen är där för skoj skull. Alla är lika utsatta oavsett kön.
När andra ställer sig och pissar i ett hörn av rummet, gapar och skriker, gör sönder utrustningen, bajsar i sängen eller på golvet så lovar jag att man bryr sig om vad den andra på rummet gör, hur dålig du än må vara...
 
Har aldrig brytt mig faktiskt. Delade rum med två tanter och en man på ortopeden i 3 dagar. Vi hade jättekul trots att alla tre spydde och mådde riktigt piss.
Låg först i korridoren med en psykiskt sjuk man som pratade med sig själv i timmar. Ganska otrevliga saker, men jag var aldrig speciellt orolig utan skrattade faktiskt mest åt hur knäpp han lät.
Det var draperier i korridoren.
 
Det här med att män och kvinnor delar rum på sjukhus är en ganska "ny" företeelse tror jag. Under 1990-talet låg jag på sjukhus, typ jämt, och fick/behövde aldrig dela rum med män trots platsbrist osv. De sista åren när jag legat inne så har jag i princip alltid bara delat rum med män. Jag gillar det inte alls.
 
Jag hade tur och fick eget rum på ögonkliniken när jag bröt foten. Det var fullt på ortopeden.

Dela rum vet jag inte om jag klarat av. Speciellt inte med män.
 
Jag hade ju avskärmat alla dom dagarna jag låg inne. Först på KAVA när jag kom in var de en tokig gammal dansk dam. När jag vakna upp var de en yngre tjej i rummet helt plötsligt men avskärmat.

Flyttades till GYN avskärmat och fick till granne en fisförnämad dam

Som många skriver de är inget hotell, man väljer inte sina grannar.

Jag betala 100kr per dygn för sjukvård/mat. De som var "dyrast" var akuten ....
 
Jag har inte haft problem med det, men jag kanske har haft tur. Jag vill mest att alla håller sig för sig själva, eller är aptrevliga så jag kan babbla.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
1 025
Senast: Rosett
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 110
Senast: Fibusen
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 304
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 944
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp