Dela upp stallpassen rättvist (lösdrift vs. uppstallat)

Ja min fördelning var bara ett förslag/typexempel :)

Däremot är min generella erfarenhet att önskeschema helt och hållet alla dagar i veckan, året om inte brukar funka särskilt bra i längden då det med tiden brukar brista någonstans..men är man få personer med rätt inställning ska det inte vara så svårt får man utgå från iaf.
I ett stall jag stog i var vi fem som delade på vardagsinsläppen, där körde vi rullande. Hade man måndag v 1, hade man tisdag v 2 osv. Då var det ingen som enbart fick fredagskvällarna. Sen så hade vi alla pass var femte eller om det var sjätte helg. Det är en annan lösning.
 
I ett stall jag stog i var vi fem som delade på vardagsinsläppen, där körde vi rullande. Hade man måndag v 1, hade man tisdag v 2 osv. Då var det ingen som enbart fick fredagskvällarna. Sen så hade vi alla pass var femte eller om det var sjätte helg. Det är en annan lösning.

Det finns många olika sätt att göra det på.

Jag personligen tror dock på att man måste ha någon slags överenskommelse plus rutin runt passen oavsett om det är fasta, rullande, eller efter önskemål. Och att alla ser till att följa sitt rätt antal för veckan, när det ska vara bestämt/senast uppskrivet vid önskeschema osv.
Hur man gör byten bör också vara bestämt för det är nåt som verkligen brukar kunna skapa osämja.

Det där "någon tar det passet" brukar väldigt sällan fungera i längden i alla fall.
 
I ett stall jag stog i var vi fem som delade på vardagsinsläppen, där körde vi rullande. Hade man måndag v 1, hade man tisdag v 2 osv. Då var det ingen som enbart fick fredagskvällarna. Sen så hade vi alla pass var femte eller om det var sjätte helg. Det är en annan lösning.

vad hade ni för arbetssituationer då, som fungerade så klockrent eller gick hästarna in sen kväll? I min erf har jag aldrig haft ett stall med fulltaliga inackar som kan ta vartenda pass stadigt på rullande schema utifrån en satt dag om det inte handlar om att isåfall ta in dem väldigt sent om man har ett stall där de går ute såna tider dvs flexibelt totalt och allt mellan 16-22 typ,. Om man inte har det upplägget utan ett annat upplägg med lite mer fasta rutiner så förutsätter det ju att alla i stallet isåfall typ har samma arbetstider 7 dagar i veckan, vilket i min värld är utopi rent generellt och aldrig ngt man kan utifrån det ange som fungerande lösning med många inackar standardmässigt om passen ska skötas kollektivt och insläppstiden isåfall inte är helt fri.
 
Senast ändrad:
men alltså herregud förlåt.... men TS bad väl om råd utifrån hur dennes läge ser ut och om det var rimligt hur hon tänkte och har ju förklarat läget att alla individer i stallet har sett ett värde i och är överrens om att köra kollektivt för att det gynnar dem alla och inser skillnaderna i fråga om ? Det är väl ändå ingen tråd där ämnet är hur ett stall ska fördela pass eller hur deras rutiner ska se ut i sig osv? starta en ny tråd ;)


vad hade ni för arbetssituationer då, som fungerade så klockrent eller gick hästarna in sen kväll? I min erf har jag aldrig haft ett stall med fulltaliga inackar som kan ta vartenda pass stadigt på rullande schema utifrån en satt dag om det inte handlar om att isåfall ta in dem väldigt sent om man har ett stall där de går ute såna tider dvs flexibelt totalt och allt mellan 16-22 typ. Om man inte har det upplägget utan ett annat upplägg med lite mer fasta rutiner så förutsätter det ju att alla i stallet isåfall typ har samma arbetstider 7 dagar i veckan, vilket i min värld är utopi rent generellt och aldrig ngt man kan utifrån det ange som fungerande lösning med många inackar standardmässigt om passen ska skötas kollektivt.
Men du vet ju hela tiden vilken dag du är ansvarig för och kan du inte så brukar det inte vara några problem att byta. Men det beror ju självklar på vilka man delar stall med. Sen var det ju inte samma veckodag varje vecka heller. I nuvarande stall kör vi också rullande schema. Men oftast vet du ju förutsättningarna innan du flyttar in!
 
Men du vet ju hela tiden vilken dag du är ansvarig för och kan du inte så brukar det inte vara några problem att byta. Men det beror ju självklar på vilka man delar stall med. Sen var det ju inte samma veckodag varje vecka heller. I nuvarande stall kör vi också rullande schema. Men oftast vet du ju förutsättningarna innan du flyttar in!

ja men jag undrar mest hur man får ihop såna inackar som kan det, om det är ett fast rullande schema. Det låter betydligt enklare som jag har det, att isåfall ha möte en gång i månaden och göra upp alla pass för nästa månad tillsammans utifrån folks individuella scheman och när alla kan just den dagen osv. Men var ni bara 5 och alla tydligen hade helt flexibla arbetstider och hästarnas insläpp osv tydligen hade stor marginal osv så funkar det ju? det var lite det jag frågade om i inlägget att finns det massor med timmar osv när de kan tas in så funkar det ju men det är knappast standard om vi pratar lite större ställen än 5 personer?
 
@mackan Jag tror att vi skulle ha det mycket svårare att få ihop schemat om vi skulle ha möte varje månad, alltid någon som aldrig kan komma. Där jag står idag är det +15 boxar.

Men i förra stallet gick insläpp och kvällsfodring på mindre än 15 min så det var aldrig något problem att få någon annan till att ta passet. Men just kvällspassen passade nog oss ganska bra, då de flesta studerade eller jobbade dag tid.
 
@mackan Jag tror att vi skulle ha det mycket svårare att få ihop schemat om vi skulle ha möte varje månad, alltid någon som aldrig kan komma. Där jag står idag är det +15 boxar.

Men i förra stallet gick insläpp och kvällsfodring på mindre än 15 min så det var aldrig något problem att få någon annan till att ta passet. Men just kvällspassen passade nog oss ganska bra, då de flesta studerade eller jobbade dag tid.

Jag svarade ju iof utifrån att ni var 5 inackar utifrån det du skrev.
Är ni +15 nu är det ju en annan sak, men det handlade ju inte mitt svar om utifrån ditt inlägg och redogörelse för hur ni fick det att funka då? Tiden i sig var ju inte riktigt det jag pratade om utan konstaterade mest att isåfall hade ni väl otroligt flexibla insläpps/fodringstider eller så hade alla inackarna otroligt flexibla arbetstider rent allmänt?

är man + 15 inackar som ska dela alla pass kollektivt så är det ju fantastiskt om det funkar enbart att skriva upp sig på en lista :)
 
ja men jag undrar mest hur man får ihop såna inackar som kan det, om det är ett fast rullande schema. Det låter betydligt enklare som jag har det, att isåfall ha möte en gång i månaden och göra upp alla pass för nästa månad tillsammans utifrån folks individuella scheman och när alla kan just den dagen osv. Men var ni bara 5 och alla tydligen hade helt flexibla arbetstider och hästarnas insläpp osv tydligen hade stor marginal osv så funkar det ju? det var lite det jag frågade om i inlägget att finns det massor med timmar osv när de kan tas in så funkar det ju men det är knappast standard om vi pratar lite större ställen än 5 personer?

Jag tänker lite att bör man inte alltid ha lite flex på tiderna i kollektiv oavsett passupplägg eller antal personer?

Tiderna om alla inte jobbar samma kan man kanske inte ha en exakt fast tid varje dag heller tänker jag iom kollektivet och alla jobbar ju som du nämnt sällan exak lika tider så då blir det fel om man säger ett klockslag som ska gälla som sedan ändå inte passar alla.
Jag tror att det blir svårt att både hitta rätt hyresgäster men också hyresgäster som kan stanna länge om man måste ta in dem tex prick kl 18, inte före eller efter iom att en jobbsituation kan ändras.

Vi står 7 i vårt men det blev lite för tufft för vissa av oss att kunna ha en fast tid, så vi valde i stället ingång fr 20-22 så har vi lite diff. Sen händer det också att de kommer in kanske 23 men det stör inte oss i vårt upplägg. Utgång morgon fr 06-08
Harmoniska hästar trots lite diff.

Viktigt är nog att ge och ta samt se efter varandras olika förutsättningar i ett kollektiv känns det som.
 
@Dandylinn sen länge har vi etablerat att det finns olika typer av kollektiv, ditt är tydligen i din erf. ett kollektiv där allt är kollektivt, i mitt och fleras fall är endast passen kollektiva inget annat. Då rekryterar man givetvis in folk som kan utifrån de parametrar som existerar ang. hålltider på fodringar ut och insläpp osv. Det funkar jättefint jag lovar ;)

ett fast rullande veckoschema där x person ska ta in måndag vecka ett och tisdag vecka 2, känns overkligt i min värld utifrån ett fungerande upplägg såvida inte alla i stallet rekryteras in för deras flexibla arbetstider snarare än att det är bra folk som passar i sig. Utöver det så är pass kollektiva så givetvis förutsätts det att den som står i stallet har arbetstider så pass att den kan ta alla typer av pass generellt, dock innebär ju inte det att ngn annan dikterar exakt vilken dag x pass ska funka på rullande schema, eller att arbetstiderna innebär att man kan ta alla typer av pass alla dagar i veckan, för mig är det självklart och lycka till till den som isåfall kan rekrytera så snävt att det funkar så. alternativt har man såna rutiner i stallet att det går bra vilken tid lite som med flera timmar marginal när hästarna ska fodras, ut eller in osv? det har ju många stall beroende på upplägg som passar för dem :)
 
@Dandylinn sen länge har vi etablerat att det finns olika typer av kollektiv, ditt är tydligen i din erf. ett kollektiv där allt är kollektivt, i mitt och fleras fall är endast passen kollektiva inget annat. Då rekryterar man givetvis in folk som kan utifrån de parametrar som existerar ang. hålltider på fodringar ut och insläpp osv. Det funkar jättefint jag lovar ;)

Jag har bara också passen som kollektiv på vardagligt plan, så nu är jag inte med? :)

Eller syftade du på att vi i samråd med stallägaren fixar så att rutinerna ska fungera? Vi har ju också haft fall med hyresgäster som inte fungerat men de har åkt ut, de som helt ändrat regler efter tycke och smak utan ok fr vare sig stallägare el övriga och det fungerar ju aldrig någonstans

Men det var bara en generell tanke som jag i alla fall har just angående tider att det kanske bör flexa alternativt som du säger att man bara har hyresgäster som kan alla tider men beroende på område kan det ju vara svårt att ha så också om det inte finns sådana hyresgäster. Därav att det kanske är lite ge och ta ibland/se till att rutiner fungerar med viss diff för alla
 
Senast ändrad:
Vi har så här.
12 häsar varav 3-5 ska gå på stall resten lösdrift.

De som har häst på stall delar på det ansvaret, de som har hästar på lösdrift delar det ansvaret.
 
@Dandylinn sen länge har vi etablerat att det finns olika typer av kollektiv, ditt är tydligen i din erf. ett kollektiv där allt är kollektivt, i mitt och fleras fall är endast passen kollektiva inget annat. Då rekryterar man givetvis in folk som kan utifrån de parametrar som existerar ang. hålltider på fodringar ut och insläpp osv. Det funkar jättefint jag lovar ;)

ett fast rullande veckoschema där x person ska ta in måndag vecka ett och tisdag vecka 2, känns overkligt i min värld utifrån ett fungerande upplägg såvida inte alla i stallet rekryteras in för deras flexibla arbetstider snarare än att det är bra folk som passar i sig. Utöver det så är pass kollektiva så givetvis förutsätts det att den som står i stallet har arbetstider så pass att den kan ta alla typer av pass generellt, dock innebär ju inte det att ngn annan dikterar exakt vilken dag x pass ska funka på rullande schema, eller att arbetstiderna innebär att man kan ta alla typer av pass alla dagar i veckan, för mig är det självklart och lycka till till den som isåfall kan rekrytera så snävt att det funkar så. alternativt har man såna rutiner i stallet att det går bra vilken tid lite som med flera timmar marginal när hästarna ska fodras, ut eller in osv? det har ju många stall beroende på upplägg som passar för dem :)

Vi har rullande schema i vårt stall, men det kanske funkar för att vi är såpass många (25) att det nästan alltid finns någon att byta med. Vi har utsläpp på helgerna, och intag och kvällsfodring varje dag.

I förra stallet var vi 14 och där skrev man upp sig. Vi räknade ut hur många pass det var varje månad och hur många var och en skulle ta, och det var inte ok t ex att bara ta en sorts pass. Den 15 månaden innan fick man börja skriva upp sig på pass, men första veckan listan satt uppe fick man bara boka hälften av sin månadsranson. På så vis fick alla chansen att få "bra" pass. Funkade bra, men det var bara bra och ansvarsfulla hästägare i det stallet.
 
Tack alla för bra förslag och inputs! Jag tänker rätt som det känns och kommer att framföra detta till de andra i stallet. Jag kommer ge förslag om detta att lösdriftshästar räknas som en halv häst och att man gör klart allt åt sin egna häst när man är där och mockar. Även jag fixar då hö till mina i påsar. En i stallet jobbar dygn som ambulanssjuksköterska så vi kommer att göra upp passen i åttaveckors perioder där vi väljer dagar huller om buller.

Just nu så har jag mina hästar på bete och det kommer jag ha så länge de mår bra där. Vi har bra väder och fortfarande bra tillväxt. De andra i stallet tar in sina hästar och således delar de just nu på det arbetet själva. Jag har så himla svårt att förstå varför man väljer att ta in hästarna på natten redan nu i augusti om det inte finns en anledning till det! Vädret är bra och lagom varmt. Det finns massa bra bete kvar och vill man inte ha hästarna på bete dygnet runt eller inte alls så har vi ju två fina vinterhagar med ligghall i båda. Ingen av hästarna är tävlinghästar. Tre är varmblod som används till turer i skogen och en är en 23 årig nordis som gått i pension. Det beror inte på betet/maten iaf för de har fri tillgång på hö inne i stallet. Jag har frågat dem men inte fått riktiga svar. Jag försöker vara öppensinnig till andras hästhållning men just detta har jag faktiskt svårt att förstå.
 
Så här tänker jag. Trevligast är alltid om man tänker att folk gör så gott de kan.

Ni verkar ha någon slags kommunikation i stallet eftersom ni verkar ha diskuterat att ni bör hjälpas åt. Sätt upp en anslagstavla med alla utsläpp och insläpp varje vecka.

Prata med varandra, och inte på bukefalos, om hur mycket var och en bör ta i arbetsbelastning. Det finns kanske parametrar i planeringen hos dina stallkamrater som du faktiskt inte vet om. Det kanske verkar otroligt men så kan det vara. Ibland vill en person ha alla morgnar fast alla andra tycker det är skit. Prata, umgås, IRL. Det kan finnas medryttare eller liknande som kan hjälpa till.

De bästa stall jag har varit i har haft denna ordning. Positiv attityd mot varandra alltså.
 
Tack alla för bra förslag och inputs! Jag tänker rätt som det känns och kommer att framföra detta till de andra i stallet. Jag kommer ge förslag om detta att lösdriftshästar räknas som en halv häst och att man gör klart allt åt sin egna häst när man är där och mockar. Även jag fixar då hö till mina i påsar. En i stallet jobbar dygn som ambulanssjuksköterska så vi kommer att göra upp passen i åttaveckors perioder där vi väljer dagar huller om buller.

Just nu så har jag mina hästar på bete och det kommer jag ha så länge de mår bra där. Vi har bra väder och fortfarande bra tillväxt. De andra i stallet tar in sina hästar och således delar de just nu på det arbetet själva. Jag har så himla svårt att förstå varför man väljer att ta in hästarna på natten redan nu i augusti om det inte finns en anledning till det! Vädret är bra och lagom varmt. Det finns massa bra bete kvar och vill man inte ha hästarna på bete dygnet runt eller inte alls så har vi ju två fina vinterhagar med ligghall i båda. Ingen av hästarna är tävlinghästar. Tre är varmblod som används till turer i skogen och en är en 23 årig nordis som gått i pension. Det beror inte på betet/maten iaf för de har fri tillgång på hö inne i stallet. Jag har frågat dem men inte fått riktiga svar. Jag försöker vara öppensinnig till andras hästhållning men just detta har jag faktiskt svårt att förstå.

Jag kan nog tycka att lösdrift = halv häst är en bra lösning. Däremot hade jag som lösdriftsägare inte gått med på att börja stalljourer så länge jag inte själv behövde det (då det finns bete kvar). Det är ju fodringen som är skälet till att du vill gå in på ett schema, med frostsäker vattenkopp, hösilagebal m. nät (alternativt automatiska foderlådor eller lunchgrindar till alla mål) så skulle du överhuvudtaget inte behöva vara med på ett schema.
 
Jag kan nog tycka att lösdrift = halv häst är en bra lösning. Däremot hade jag som lösdriftsägare inte gått med på att börja stalljourer så länge jag inte själv behövde det (då det finns bete kvar). Det är ju fodringen som är skälet till att du vill gå in på ett schema, med frostsäker vattenkopp, hösilagebal m. nät (alternativt automatiska foderlådor eller lunchgrindar till alla mål) så skulle du överhuvudtaget inte behöva vara med på ett schema.

Håller med, det är viktigt att upplägget blir win-win för alla
 
Jag skulle dela in stallet i 2 scheman.
Ett för lösdriften och ett för de som står inne

Lösdriften hade jag löst på följande vis

Stor bal hö med sloofeednät över i en höhäck med tak så de skyddar mot regn och snö.

Hon som har sina hästar i lösdriften fyller på vatten när hon åker ut för att rida och mockar lösdriften vid behov

Innestallet skulle jag köra rakt av dela mellan dessa 2 ägarna.
Iställer skulle A få mocka B box 2 dagar i veckan och fixa mat

Så jag skulle lösa de som så

Måndag A
Tisdag B
Onsdag A
Torsdag B
Fredag A
Måndag B
Tisdag A
och så rullar schemat på.
Helger skulle jag köra jour för de installade och då har man en hel helg var och då mockar man även och fixar mat till alla hästarna så man får 1 helg man kan åka iväg och hitta på nått utanför hästeriet och var 2 helg gå upp och fodra vara fri under dagen och åka ut vid 20 och ta in.

Det bästa är att testa olika schemor så får man se vilket man tycker funkar bäst=)



Jag har hellre en helg förstörd än att jag måste åka ut varenda helg och aldrig någonsin kan åka iväg på en typ spahelg för jag alltid har ett pass att sköta i stallet.

Men där är man ju olika så de där får ju ni som har stallet komma överrens om.

Om alla är OK över ditt förslag så testa de ett tag, man måste nog testa lite olika schemor innan man hittar ett som alla tycker funkar super=)
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 694
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 554
Senast: super
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 607
Senast: Angel
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 520
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp