Sv: Delad boxplats???
jag tror att 2 hästar i en box är mer en tillfällig lösning.
eller om man har 2 shettisar och en stor box..
tycker att man hellre har en box var än att bygga en större box för att kunna ha 2 hästar i den.
Vad är det för skillnad på shettisar och andra hästar? Tror du inte att de har samma behov?
Som regel är det lättare att ha flera hästar i samma box ju yngre de är, eftersom de inte har samma behov av att ha en privat yta omkring sig som t ex äldre ston. Och det är perfekt för föl och ettåringar att dela box, speciellt i samband med avvänjningen så att de inte behöver känna sig ensamna.
Även vuxna hästar har ett behov av att nosa, klia och vara nära varandra. Shiren och halvblodet som delar box är bästa vänner, står alltid och äter tätt intill varandra, ur samma höhög eller hink, och trivs jättebra ihop. Men man kan inte låta vilka vuxna hästar som helst dela box, de måste vara kompisar.
Däremot fick jag en tankeställare när vi oplanerat fick ta bort gallret mellan två hästar i våras. Meningen var att det skulle sättas upp ett nytt galler mellan boxarna så fort som möjligt, eftersom hästarna som stod där kunde vara lite griniga mot varandra, hugga i gallret osv. Men när gallret kom bort, så ändrades deras beteende totalt, och de slutade både att grina och hugga mot varandra i stallet. Så nu blir det inget nytt galler, eftersom de trivs bättre utan.
Jag har också två newforestston som är bra kompisar och har boxarna bredvid varandra utan galler emellan. De står alltid med huvud och hals inne i boxen bredvid när de står och vilar, och ser så nöjda ut. Ibland har de hudvård sinsemellan också.
Social samvaro är viktig för hästar!
Anledningen till att man låter hästar dela box kan vara flera: föl och unghästar som är vana vid sällskap, om det är en box som är enskilt belägen eller är belägen så att det är opraktiskt att dela av den eller ordna med två dörrar (t ex i ett hörn av stallet).
Men jag skulle nog inte låta två inackorderingar dela box, det kan bädda för konflikter om t ex foder och mockning. Äger man själv båda hästarna så är ju sådana saker inget problem.