Delad boxplats???

Fibusen

Trådstartare
Läste en tråd om en som hade delad boxplats,dvs hästarna stog 2 och 2,OM jag fattade det rätt.. Kan det verkligen vara så?

Har aldrig hört talas om! Hur ser det ut? Vad är det för krav på boxstorleken då? Borde det inte öka skadrisken? Och om man är två olika personer som har en varsin häst i en "dubbelbox",hur mockas den,ena dagen av x,och andra dagen y,eller? Dom kan väll inte mocka halva boxen var/dag?

Nu vart jag JÄTTEnyfiken!!! :D

Sv: Delad boxplats???

Visst kan man ha det så som hästarna kommer överens. Boxen får vara dubbelt så stor bara :)

Mockningen får man väl komma överens om.

jag vet inte det praktiska runt, men när jag kollade mått på min ligghall upptäckte jag att det fanns mått för gruppbox också. Vet att mina grannar har två shettisar i samma box, men dom äger ju båda själva, och shettisarna trivs jättebra med varandra :)

Vet en islandshästägare som sätter sina hästar 2 och 2 ibland för att boxarna inte räcker till. (Dessa går annars bara ute i hage dygnet runt men blir dom för svettiga på vintern så sätter hon in dom över natten) Detta är vanliga boxar. Är osäker på om den här personen verkligen gör rätt, även fast hästarna är små så ser det lite trångt ut..

Jag tycker att det är kanonbra för unghästarna som skiljts från sina mammor att gå ihop i boxen. Om mammorna går ihop på betet så känner fölen varandra när dom ska stå på egna ben och det blir mycket smidigare. Då har man ju varsin krubba och dom får stå fastbundna och äta! Helt suveränt!:laugh:

Den praktiska biten löser man säkert lite olika, men som sagt boxen ska ha den storlek som krävs för de hästar som ska vistas där. Alltså för C ponny gäller 7 kvm, för 2 C ponny 14 kvm boxyta osv.

Läste en tråd om en som hade delad boxplats,dvs hästarna stog 2 och 2,OM jag fattade det rätt.. Kan det verkligen vara så?

Har aldrig hört talas om! Hur ser det ut? Vad är det för krav på boxstorleken då? Borde det inte öka skadrisken? Och om man är två olika personer som har en varsin häst i en "dubbelbox",hur mockas den,ena dagen av x,och andra dagen y,eller? Dom kan väll inte mocka halva boxen var/dag?

Nu vart jag JÄTTEnyfiken!!! :D

En förutsättning är förstås att hästarna är riktigt bra kompisar, speciellt om de fodras i boxen.
Jag har ett shiresto och ett halvblod som delar en jättestor box på logen på vintern. Det funkar bra eftersom de är sådana kompisar, och båda får stora mängder hö. När de ska ha kraftfoder måste de bindas upp för att få rätt mängd var (annars äter de av varandras foder).
Räkna dock med att de inte smutsar ner 2 x en vanlig häst, utan snarare 4-5 gånger så mycket. Jobbigt att mocka alltså!

jag tror att 2 hästar i en box är mer en tillfällig lösning.
eller om man har 2 shettisar och en stor box..
tycker att man hellre har en box var än att bygga en större box för att kunna ha 2 hästar i den.:grin:

Jag skulle våga påstå att det iprincip är uteslutande islandshästar som står 2 och 2, med undantag såklart.

Jag hade mina två hästar tillsammans i en delad box för några år sedan. Från början var det två boxar bredvid varandra med en vägg som skiljde av, och det var två boxdörrar i varsin ände av väggen. Jag tog bort dörrarna så att de kunde få gå runt som de ville, fungerade jättebra. Upplevde att hästarna blev väldigt lugna och trivdes bra. "Boxen" var totalt 25 kvm.

Det är det jag tycker,om boxen endå lär vara dubbelt så stor,så kan man väll lika väl bygga upp en vägg emellan....:confused:

Om hästarna kommer väl överens och trivs ihop så mår dom ju bättre av att kunna stå tillsammans, särskilt om man annars har galler mellan boxarna. Det är ju flockdjur:)

I stallet där jag står finns inga galler mellan boxarna och min häst står väldigt ofta med huvudet inne hos någon av grannarna, och den står med sitt huvud inne hos min häst så står med huvudet vid varandras halsar/mankar, dom vill gärna ha närkontakt och jag är säker på att han hade gillat att dela en stor box med en bra kompis.

jag tror att 2 hästar i en box är mer en tillfällig lösning.
eller om man har 2 shettisar och en stor box..
tycker att man hellre har en box var än att bygga en större box för att kunna ha 2 hästar i den.:grin:

Vad är det för skillnad på shettisar och andra hästar? Tror du inte att de har samma behov?

Som regel är det lättare att ha flera hästar i samma box ju yngre de är, eftersom de inte har samma behov av att ha en privat yta omkring sig som t ex äldre ston. Och det är perfekt för föl och ettåringar att dela box, speciellt i samband med avvänjningen så att de inte behöver känna sig ensamna.

Även vuxna hästar har ett behov av att nosa, klia och vara nära varandra. Shiren och halvblodet som delar box är bästa vänner, står alltid och äter tätt intill varandra, ur samma höhög eller hink, och trivs jättebra ihop. Men man kan inte låta vilka vuxna hästar som helst dela box, de måste vara kompisar.

Däremot fick jag en tankeställare när vi oplanerat fick ta bort gallret mellan två hästar i våras. Meningen var att det skulle sättas upp ett nytt galler mellan boxarna så fort som möjligt, eftersom hästarna som stod där kunde vara lite griniga mot varandra, hugga i gallret osv. Men när gallret kom bort, så ändrades deras beteende totalt, och de slutade både att grina och hugga mot varandra i stallet. Så nu blir det inget nytt galler, eftersom de trivs bättre utan.
Jag har också två newforestston som är bra kompisar och har boxarna bredvid varandra utan galler emellan. De står alltid med huvud och hals inne i boxen bredvid när de står och vilar, och ser så nöjda ut. Ibland har de hudvård sinsemellan också.

Social samvaro är viktig för hästar!

Anledningen till att man låter hästar dela box kan vara flera: föl och unghästar som är vana vid sällskap, om det är en box som är enskilt belägen eller är belägen så att det är opraktiskt att dela av den eller ordna med två dörrar (t ex i ett hörn av stallet).

Men jag skulle nog inte låta två inackorderingar dela box, det kan bädda för konflikter om t ex foder och mockning. Äger man själv båda hästarna så är ju sådana saker inget problem.

När jag för många år sedan jobbade i England, så lät de alltid Higlandsponnyerna vara 2 och 2 i boxarna medan övriga raser hade egen box. Det verkade som om dessa ponnyer trivdes bäst när de inte var själva.

gud vad du är petig då -.- menade shettisar eller andra små hästar, tycker de kan va logiskt att ha 2 st om man har en stor box lämpad för stor häst t.ex.
men det är bara vad jag tycker. du får tycka vad du vill.

Jag har ofta haft avvanda fölungar 2 och 2. Det har alltid varit lugnare då än om de får stå helt själva. I vissa fall har de fått stått 2 och 2 hela första vintern.

Vuxna hästar hade jag inte velat ha 2 och 2, då ska det finnas väldigt mycket plats i så fall.

gud vad du är petig då -.- menade shettisar eller andra små hästar, tycker de kan va logiskt att ha 2 st om man har en stor box lämpad för stor häst t.ex.
men det är bara vad jag tycker. du får tycka vad du vill.

Det kan vara logiskt ur människans synpunkt kanske. Men inte ur hästens. Är det två vuxna shettisar, så måste också de vara bra kompisar för att det ska fungera. Vuxna hästar, speciellt ston, vill oftast ha sin privata sfär runt sig, dit de bara släpper nära kompisar.

Släpper man ihop två shettisar som inte är kompisar i samma box, är det lika illa som att släppa ihop två stora hästar som inte är kompisar (i en ännu större box), dvs att den ena kanske får stå inklämd i ena hörnet medan den andra lägger beslag på resten av boxen (oavsett hur stor den är). Det har inte med rasen att göra.

Däremot måste man naturligvis ha en ännu större box om man ska släppa ihop två stora hästar än om man släpper ihop två shettisar.
Boxen som mina två hästar delar på är ca 28 m2.

Hur ser det ut? ja.. två hästar i samma box. Inget konstigt alls.. hästar är ju ändå flock djur och mår bäst tillsammans. Men ska man fösa ihop dem på en liten yta så krävs det är dem är bra kompisar och har gjort upp rangordningen redan i hagen..
Bäst tror jag ändå att hästen mår i en stor hage, ute dygnet runt med mycket kompisar -mest naturligt för dem.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 914
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter... 40 41 42
Svar
836
· Visningar
34 240
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux... 2
Svar
27
· Visningar
5 482
Senast: MattiZ
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 758
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka