Delad ekonomi

Jag tycker det är rimligt att båda parter i ett äktenskap har samma nivå på levnadsstandard, dvs det blir tokigt om en har råd med en massa resor och restaurangbesök t ex som den andra får avstå pga ekonomi. Sen är det ju ett partnerskap där man bidrar med olika saker, och som tidigare nämnts är det ju inte rimligt att en går ner i tid för att lösa en massa gemensamma arbetsuppgifter i hemmet och sedan får ta en ekonomisk smäll dessutom (som ju kan bli långvarig med lägre pension osv).
 
Jag jobbar deltid och tjänar rejält mycket mindre än min man.
Vi delar de fasta utgifterna 50/50. Men i och med att han tjänar så mycket mer än mig är det oftast han som betalar de stora grejerna som ny garageport och sådär. Vi har ett gemensamt sparande också givetvis men det vill han inte att vi rör så då får han vackert betala.
 
Jag kan nog tycka att man fortfarande bör dela 50/50 i det läget ni är i.

Jag jobbar själv deltid (54% + extrapass på kvalificerad övertid 💰) och min man ska nu gå upp från 80% till 100%. Jag jobbar deltid främst för att hundarna inte ska vara ensamma för länge samt för att jag helt enkelt inte orkar heltid. ”Kompenserar” min deltid med att jag sköter all städning och alla djuren, så han ska slippa det utöver sitt arbete. Vi har gemensam ekonomi, lever på hans lön och sparar min. Min deltidsanställning gör att vi har lägre utgifter (ingen hundrastare 2000:-, billigare stallplats pga att jag ej behöver fullservice längre 2000:-, ingen pendling 1250:-). För min del kan jag inte jobba heltid, jag blir helt knäckt. Det går inte i nuläget.
 
Vi lägger alla pengar i samma pott och använder gemensamt. Vill vi ha nåt speciellt så diskuterar vi och kommer överens.
Förr hade vi procentuell uppdelning, men jag tyckte det kändes konstigt.
Jag tjänar betydligt mer än min man, så jag bidrar på det viset med mer pengar, men jag känner inte att det spelar nån roll för mig.
 
Handlar det om barn som behöver mer tid med föräldrarna så varför går inte bägge ned lite i tid istället, barnen får bägge föräldrarna och pension och sådant blir mindre lidande
I det här fallet är pappan till barnen väldigt mycket ledig trots 100%. Mamman jobbar dagtid mån-fre och vill gå ner i arbetstid. Pappan arbetar ca 12-14 arbetspass i månaden.
 
”Jag vill ha mer kvalitetstid så du får betala mer” låter det i mina öron.
Ja och?
Vad är problemet med det?

Man kan ju vända på det också.
Jag vill ha möjlighet att öka mitt nöje av mitt arbete, så nu får du dra ett större lass hemma.

Vissa jobb är både roliga och välbetalda.
Bra mycket roligare än hushållsarbete.
Jag kör så mycket hellre buss (som är roligt) än städar (som är tråkigt).
För att inte tala om hur vansinnigt roligt jag hade under mina bästa år som It- och Telecom-ingenjör.
 
Jag tycker att man betalar 50-50 på utgifterna och delar på hushållsarbetet 50-50 också. Bara för att någon gott ner i arbetstid ska den personen inte bestraffas med att jobba mer hemma. Precis som den som väljer att jobba heltid bestraffas av att livsvalen partnern gör. Sen är det givetvis upp till alla par att välja hur de själv vill leva och betala. Så länge båda är nöjda är ju allting perfekt. Men själv hade jag inte valt att försörja någon som valde att arbeta mindre, precis som jag inte hade förväntat mig att jobba mer hemma bara för att jag jobbade färre timmar på en arbetsplats.

Livsval är livsval. Stackars man som väljer att ha gemensam ekonomi med mig så det kommer jag aldrig utsätta någon för. Här dräller det av dyra hästar, stora bilar, motorcyklar och en massa roliga nöjen. :D Hade varit väldigt orättvist att belasta någon annans ekonomi med mina dyra levnadsvanor.
 
Hur resonerar ni kring delad ekonomi där två gifta får ut lika mycket efter skatt - men där den ena personen vill gå ner till 80% arbetstid?
Bör de gemensamma utgifterna fortfarande delas lika mellan personerna, trots att den som går ner i arbetstid får ut mindre i lön?

Om det har betydelse, den som jobbar 100% är mer ledig än partnern, trots att hen går ner till 80%. Anledningen till mindre arbetstid är att hen vill träffa familjen mer.

Gemensam ekonomi är inte ett alternativ då den ena personen har en dyr hobby.
Jag hade nog inte ens reflekterat. Hade min sambo känt att han behövde gå ner i arbetstid så hade jag betalat mer, speciellt om orsaken var att få mer tid till våra gemensamma barn eller en strategi för att inte bli utbränd etc.. Var orsaken till minskning av arbetstid av sådan art att han vill ha tid för mer egna nöjen hade jag nog tyckt att han fick ta den kostnaden själv.
Jag hade tagit för givet att han skötte lite mer av hushållet om han får tid över men det hade inte varit ett krav. Med så skeva inkomster som ni har så hade jag tagit för givet att den med dubbla inkomsten bidrog med större peng om den med halva inkomsten gick ner i arbetstid, speciellt om orsaken är att få mer tid till gemensamma barn.
 
Det spelar ingen roll hur man gör så länge bägge parter är nöjda med upplägget.

Själv jobbar jag typ 80% men får som en heltidslön då jag jobbar natt, jobbar i perioder extra också och kan hamna på över 100% också. Maken tjänar dubbelt mot vad jag tjänar och han betalar alla räkningar i princip, jag betalar hundar och mat samt sparar undan. Eftersom vi har fyra hundar som tävlas och tränas så är det en del omkostnader.
Är det här rättvist? Tja, vi bägge är nöjda och eftersom han drar in så mycket lön och jobbar egentligen alldeles för mycket i perioder så har jag sagt att jag är ok med att sköta större delen av markservicen just nu dock så lagar han i princip jämt maten (vilket jag är glad att slippa).
 
Vi är gifta och har barn men inte delad ekonomi. Vi sparar en viss summa (5000 kr) på våra egna konton varje månad (denna gör man precis vad man vill med) och resten sätter vi in på ett gemensamt konto som vi förvaltar gemensamt.

Har funkat väldigt bra, särskilt nu med föräldraledigheter. Vi har aldrig någonsin bråkat eller tjaffsat om pengar. Vi ser dock till att ta så lika med ledighet/deltid som möjligt för att bibehålla hyffsat jämställt i barn"passning" och hushållsarbete. Vi vabbar lika mycket också. Vi tjänar någolunda lika, mannen får ut några tusenlappar mer än mig men inte många.

Detta började vi med när vi flyttade till huset vilket vi gjorde något år innan dottern föddes. Innan dess bodde vi i hyreslägenhet och förde vi istället in samma summa på det gemensamma kontot vilket gjorde att jag hade mindre "egna" pengar att röra mig med än honom, båda jobbade då 100 %. Det hade inte funkat så bra nu men funkade då.

Skulle enbart en av oss gå ner i tid för att ta hand om barn och hushåll så tycker jag att den personen har rätt till lika stor summa att röra sig med varje månad som den som jobbar 100 %. MEN om den ena istället går ner i arbetstid för att ligga på soffan eller utöva hobbys (förutsätter att man inte har små barn då blir detta omöjligt) så tycker jag absolut att den personen bör justera den egna summan nedåt och bidra med mer till hushållet än vid det första scenariot.

Nu tror jag inget av scenariona är optimala då det kommer bli en förskjutning i förhållandet som inte är optimal. Det är även viktigt vid det första scenariot att den personen som jobbar 100% bidrar till den andra personens pensionssparande motsvarade den förlust som görs i detta pga. deltiden. Det missar många och det det är nog största anledningen till att det främst är kvinnor som är fattigpensionärer. Vi scenario två så får man nog själv stå sitt kast angående pensionen tänker jag.
 
Eftersom du beskriver att den person som tjänar mest även jobbar mindre på sin heltidstjänst så känns det självklart för mig att man fortsätter med procentuella fördelningar om den andra personen går ner i tid. Hade definitivt inte blandat in hushållssysslor etc heller. I min värld är det självklart att man delar lika på hushållssysslor oavsett hur mycket man tjänar eller jobbar. Det skulle möjligen vara om den andre personen tidigare utfört mer hushållssysslor eftersom den jobbar mindre, då kan man ju justera upp det till 50/50 igen. Men av någon anledning så gissar jag att den som tjänar mer men jobbar mindre är man och då är det statistiskt inte så troligt att personen utför mer hushållsarbete än den andra.
 
Vi ha helt gemensam ekonomi. Allt in på samma konto som vi betalar räkningar från.
Min sambo har tjänat mycket mer än vad jag har gjort de senaste åren då jag har varit sjukskriven helt och delvist. Nu ska jag gå upp på heltid på nytt jobb där jag dessutom kommer ha högre lön.
Sambon kommer dock fortfarande tjäna drygt 10 000 mer än jag.
Jag har dessutom häst som kostar ca 5000 i månaden.
Jag sköter det mesta av städning, tvätt och trädgård.
Jag fick ett stort arv för några år sedan. Dom pengarna har jag använt bland annat till renovering i hemmet samt inköp av möbler, mattor och kristallkronor.
För oss funkar det bra. Inser att min sambo är väldigt generös som sponsrar min ekonomi.
 
Rättar mig till:

Eftersom du beskriver att den andra personen jobbar mindre på sin heltidstjänst så känns det självklart för mig att man fortsätter med procentuella fördelningar. Hade definitivt inte blandat in hushållssysslor etc heller. I min värld är det självklart att man delar lika på hushållssysslor oavsett hur mycket man tjänar eller jobbar. Det skulle möjligen vara om den andre personen tidigare utfört mer hushållssysslor eftersom den jobbar mindre, då kan man ju justera upp det till 50/50 igen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 106
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 934
Senast: Badger
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 897
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SHL 23/24
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp