Delade meningar kring val av hundras!

Jag tror spontant att det är lättare att hitta en bra schäfer än en bra malle om man inte vill ha det extrema. Och den stora skillnaden i mitt tycke är att en dålig malle är så djävulskt dålig medans en dålig schäfer i normalfallet bara är dålig.

Jag tränar med en hel del mallar och alla är skitroliga i arbetet och man kan verkligen bli sugen på att ha en. Men i de allra flesta fall har det legat ett extremt arbete med att få dem att bli hyggliga familjehundar utanför planen och flera av dem skulle aldrig funka i en barnfamilj då det är lätt att de nyper till om det blir lite livat. Samtliga spenderar timvis i träning eller är i tjänst.
Eller nu ljög jag, vi har en malle på klubben som jag tror är korsad med labrador, han är genomsnäll och nästan översocial. Han ägs av en äldre herre som tränar ett par timmar i veckan och bara går promenader i övrigt, inte helt utan komplikationer såklart men han funkar i samhället. Han är ju dock inte speciellt rastypisk....
Ja, okej! Har tidigare alltid fått uppfattningen av att det ska vara svårare att hitta en bra schäfer än en bra malle, då den skall vara stabilare så att säga. Givetvis beror det på vad det är för hund man söker och till vad. Men se där man lär sig alltid något nytt!
 
Ytterligare en bruksras att titta på är beauceron, jag tror de har rätt så mycket av det ni vill ha.

Ursprunget är vallande/vaktande, numera mer brukshund. Följsamma, träningsvilliga, fysiskt oömma, inte alltid medvetna om sin storlek. Smarta hundar, snabblärda men kan mogna relativt långsamt.

De vaktar (eller snarare varnar, men det är nog det de flesta menar när de säger att de vill ha vakt i en hund?), är stora och svarta nog för att se avskräckande ut. Lättskött och vädertålig päls men fäller ganska rejält ett par gånger om året. Oftast språksäkra med andra hundar, sällan bråkstakar.

Flera har tävlat framgångsrikt i dragsporter. Även en del som kör viltspår med sina. Själv tränar/tävlar jag mina främst i lydnad, bruks (spår), rallylydnad och nosework.

Beskrivs ibland som reserverade men tyvärr är det ofta en omskrivning för osäker, även om jag har träffat några som varit just reserverade utan minsta osäkerhet. Generellt är beauceroner ganska öppna och glada, det har jobbats mycket med mentaliteten under de drygt 20 år som jag haft rasen och de flesta är sociala och trevliga. Men de funkar fint som avskräckande ändå pga färg, storlek och för att de är bra på att varna; folk kliver inte in hur som helst här, oavsett hur sociala hundarna än är.
Tack för förslaget, ska kika på rasen mer! Verkar möjligtvis kanske också kunna vara något passande.
 
Sambons kusin m familj har malle. Deras gamla var grym! Den häftigaste hund jag träffat. Reaktionssnabb, super tränad och lydnaden satt 100%. Häftigt att se.

Nu fick de ta bort den för ett par år sen pga ålder och de köpte en ny. Jag har inte träffat den men sambons kusin sa att det var tufft första tiden. De var helt slut. Det är maken i familjens hund och han sköter träningen helt själv och de andra får inte blanda sig i den öht i början. Just för att han vill forma hunden och vill inte att något går fel. Han är väldigt duktig.

Vad jag vill säga är att malle ska man nog inte skaffa om man inte vill gå all in med hundträning.

Jag svarar mig själv också.

Kusinens familj valde ofta att ha kvar sin hund i bilen om de var i stan på kortare besök för tex en middag. Frågade aldrig rintigt varför men kan tänka mig att det var för middagar med många personer blir rätt stojjigt. Och folk som inte känner hunden eller kan den typen av hund som malle är kan bli lite… riskabelt. De gjorde det säkert för säkerheten helt enkelt.
När vi var ute och träffades var den med och skötte sig exemplariskt.

Vi har två hundar men jag skulle personligen aldrig reda ut en malle hur intresserad av hundträning jag än är.
Frågar man på ett forum om ”malle kan passa oss” så är man inte redo känner jag.
 
Låter intressant det! :) Finns det stora skillnader mellan rasen i sig (show eller bruks-linjer) eller är de relativt "stabilla" rent generellt?

Hur är rasen till antal i Sverige, (rent nyfiken)?
Den är inte uppdelad i nån show eller bruks variant och klubben jobbar för att det ska fortsätta vara så. Sen finns det givetvis skillnader mellan linjer och uppfödare men det är absolut inte svårt att hitta en bra hoffe.

Rasen är inte så stor, man brukar prata om att det finns 1500-2000 st i Sverige och det föds runt 100 st ett normalt år.
 
Riesenschnauzern uppfyller era krav, förutom pälsvården. Den behöver klippas 2-3 gånger per år. Det positiva med klippningen är omväxlingen med att ha två hundar i en, en lurvig och en panterlik slimmad.

Många vuxna riesenscnnauzrar kan beskrivas som reserverade i ordets positiva betydelse, att hunden inte har några sociala rädslor men bara tycker att familjemedlemmarna är viktiga.

En sak man ska veta när man skaffar riesen är att de mognar sent, till skillnad från schäfer och malle. De har samma kapacitet, men det tar längre tid innan hunden är vuxen och högpresterande, (3år+).

Det är alltså anledningarna till att de inte används som tjänstehundar, 1) pälsvården 2) att de inte byter förare lätt eftersom de är karikatyrer av trogna hundar 3) att det tar längre tid innan de är vuxna för arbete på riktigt.

En normal riesen älskar drag och är tillräckligt stor och stark för att kunna dra tungt. De flesta älskar också agility och tränar entusiastiskt alla bruksgrenar med talang. De jag har erfarenhet av har varit snabba och alerta lydnadshundar, även om den grenen inte premierar en riesens fallenhet för att tänka själv och lösa problem på egen hand.

En nackdel kan vara att det är stora, starka och livliga hundar, alltså ingenting en skröplig pensionär går ut med.

Det föds runt 100 om året, och procenten av dem som kommer ut på tävling i brukset är hög.
 
Jaktlabben är en helt annan ras än utställningslabben, de är inte alls lika sociala. Tycker inte de är annorlunda än strävhårig vorsteh sett till socialitet. Det finns en del skärpa i båda sorterna, men inte hos alla individer.

När det gäller de stora bruksraserna så kan de på pappret se ganska lika ut, men en avgörande skillnad på t ex mallen och hovawart är temperamentet. Jag som har reaktionssnabba kelpies tycker att hovawart och besuceron är hopplöst tröga, medan andra kanske tycker att mina hundar är för stirriga. Så det gäller att träffa ett antal individer i rasen, och fundera lite själv på vad man vill ha i en hund.
 
Riesenschnauzern uppfyller era krav, förutom pälsvården. Den behöver klippas 2-3 gånger per år. Det positiva med klippningen är omväxlingen med att ha två hundar i en, en lurvig och en panterlik slimmad.

Många vuxna riesenscnnauzrar kan beskrivas som reserverade i ordets positiva betydelse, att hunden inte har några sociala rädslor men bara tycker att familjemedlemmarna är viktiga.

En sak man ska veta när man skaffar riesen är att de mognar sent, till skillnad från schäfer och malle. De har samma kapacitet, men det tar längre tid innan hunden är vuxen och högpresterande, (3år+).

Det är alltså anledningarna till att de inte används som tjänstehundar, 1) pälsvården 2) att de inte byter förare lätt eftersom de är karikatyrer av trogna hundar 3) att det tar längre tid innan de är vuxna för arbete på riktigt.

En normal riesen älskar drag och är tillräckligt stor och stark för att kunna dra tungt. De flesta älskar också agility och tränar entusiastiskt alla bruksgrenar med talang. De jag har erfarenhet av har varit snabba och alerta lydnadshundar, även om den grenen inte premierar en riesens fallenhet för att tänka själv och lösa problem på egen hand.

En nackdel kan vara att det är stora, starka och livliga hundar, alltså ingenting en skröplig pensionär går ut med.

Det föds runt 100 om året, och procenten av dem som kommer ut på tävling i brukset är hög.

Väldigt bra beskrivning av riesenschnauzern som ras, tycker jag! Den vi hade prickar av samtliga punkter på listan förutom drag som vi aldrig provade (om man inte räknar de gånger pappa cyklade med hunden och hunden tyckte det gick lite långsamt och tog saken i egna händer...) :)
 
Nu har jag begränsad erfarenhet av riesen men de jag träffat har varit mycket glada för folk. Även glada att träffa mig som de aldrig träffat innan. Man hade två stycken glada hundar med viftande svansar hos sig. Ägaren brukar hålla hundarna när gäster kommer så att gästerna ska få komma in, ta av sig jacka och skor innan hundarna "anfaller". Så de är iaf mycket glada även för okända människor! Men de kanske är ovanliga för att vara riesen. Det vet jag inget om.
 
Nu har jag begränsad erfarenhet av riesen men de jag träffat har varit mycket glada för folk. Även glada att träffa mig som de aldrig träffat innan. Man hade två stycken glada hundar med viftande svansar hos sig. Ägaren brukar hålla hundarna när gäster kommer så att gästerna ska få komma in, ta av sig jacka och skor innan hundarna "anfaller". Så de är iaf mycket glada även för okända människor! Men de kanske är ovanliga för att vara riesen. Det vet jag inget om.
Våran riesen var på något sätt både och - han var också väldigt glad i gäster till familjen (även sådana som kom för första gången), men hade garanterat inte varit lika glad i objudna sådana. Och han var noll intresserad av att hälsa på okända människor ute.
 
Våran riesen var på något sätt både och - han var också väldigt glad i gäster till familjen (även sådana som kom för första gången), men hade garanterat inte varit lika glad i objudna sådana. Och han var noll intresserad av att hälsa på okända människor ute.
En familjemedlem hade en riesen en gång i tiden och vid nåt tillfälle var det en vän/bekant som skulle in och hämta något då ingen var hemma, utom hunden. In var inga problem att komma, men personen i fråga blev sen sittandes på en köksstol tills någon kom hem och släppte ut honom. :D

Sen vågar jag väl påstå att även en glad riesen är lite mer respektingivande än en glad labrador.
 
Jag tänkte direkt på australian cattledog utifrån din beskrivning av vad ni söker. Kanske lite mindre än vad ni tänkt er, men inte mindre än en kelpie.

Annars håller jag med om att bruksschäfer, riesen, doberman och hovawart nog kan passa. Malle känns lite tveksamt beroende på hur "svår" hund ni känner att ni orkar med i vardagen, och beroende på vilken typ av hund ni vill ha i träning.

En bra bruksrottis kanske kan vara nåt också?
 
Jag tänkte direkt på australian cattledog utifrån din beskrivning av vad ni söker. Kanske lite mindre än vad ni tänkt er, men inte mindre än en kelpie.

Annars håller jag med om att bruksschäfer, riesen, doberman och hovawart nog kan passa. Malle känns lite tveksamt beroende på hur "svår" hund ni känner att ni orkar med i vardagen, och beroende på vilken typ av hund ni vill ha i träning.

En bra bruksrottis kanske kan vara nåt också?
Att hitta en kul rottis som orkar hålla fokus och arbetsglädje en längre stund är inte lätt. De tenderar att tappa energi halvägs och tillslut mest trallar med. De går inte att jämföra med Schäfer, Risen och Dobbis i energi.
 
Att hitta en kul rottis som orkar hålla fokus och arbetsglädje en längre stund är inte lätt. De tenderar att tappa energi halvägs och tillslut mest trallar med. De går inte att jämföra med Schäfer, Risen och Dobbis i energi.
Jag sa inte att de låg i samma energi som en schäfer, Riesen eller doberman heller? Min kommentars syfte var inte att jämföra raserna, bara ge ytterligare förslag på raser.

Det finns dock bra rottisar, även om det är möjligt att de inte är vanliga. Därav skrev jag "bra bruksrottis kanske kan vara nåt" och inte "random utställningsrottis".
 
Jag sa inte att de låg i samma energi som en schäfer, Riesen eller doberman heller? Min kommentars syfte var inte att jämföra raserna, bara ge ytterligare förslag på raser.

Det finns dock bra rottisar, även om det är möjligt att de inte är vanliga. Därav skrev jag "bra bruksrottis kanske kan vara nåt" och inte "random utställningsrottis".
Det vet jag att du inte gjorde utan jag påpekade det eftersom TS med familj verkar vilja ha en hund som vill träna en hel del och även tävla. Även "bruksrottis" tycker jag stämmer dåligt in på det TS efterfrågar. Jag tycker det är sällsynt med god arbetsvilja för ett helt program/pass även hos dessa. Dessutom har de blivit tyngre och mer kortnosade vilket talar emot dem i arbete. Bra ledstatisk på en rottis är ett index strax över 100. Könsbunden agressivitet är inte heller ovanligt.
 
Det vet jag att du inte gjorde utan jag påpekade det eftersom TS med familj verkar vilja ha en hund som vill träna en hel del och även tävla. Även "bruksrottis" tycker jag stämmer dåligt in på det TS efterfrågar. Jag tycker det är sällsynt med god arbetsvilja för ett helt program/pass även hos dessa. Dessutom har de blivit tyngre och mer kortnosade vilket talar emot dem i arbete. Bra ledstatisk på en rottis är ett index strax över 100. Könsbunden agressivitet är inte heller ovanligt.
Okej. Jag är inte så extremt insatt i rottis aveln annat än att jag vet att det finns bruks/tjänst-uppfödare och uppfödare som fokuserar mer på utställning. Alltså mer som ett litet förslaf blänkare utifrån de rottisar jag har tränat med på kurs osv. Hur många % av rottisar som är bra brukshundar vet jag alltså inte, utöver att jag vet att det finns rottisar som används i tjänst och även som kan hävda sig tränings/tävlings-mässigt, skulle TS tycka att rottis kan vara en passande ras är det upp till hen att hitta en uppfödare med tilltalande hundar. (Detta gäller ju iofs alla ojämna/uppdelade bruksraser, collie ex).

Att de är tunga gäller ju även för ex hovawart även om de har annorlunda kroppsbyggnad.

Oavsett var det främst Australian Cattledog jag ville lägga fram som förslag, en bra cattledog tycker jag passar in ganska perfekt på TS beskrivning, utöver storleken möjligtvis.
 
Senast ändrad:
Okej. Jag är inte så extremt insatt i rottis aveln annat än att jag vet att det finns bruks/tjänst-uppfödare och uppfödare som fokuserar mer på utställning. Alltså mer som ett litet förslaf blänkare utifrån de rottisar jag har tränat med på kurs osv. Hur många % av rottisar som är bra brukshundar vet jag alltså inte, utöver att jag vet att det finns rottisar som används i tjänst och även som kan hävda sig tränings/tävlings-mässigt, skulle TS tycka att rottis kan vara en passande ras är det upp till hen att hitta en uppfödare med tilltalande hundar. (Detta gäller ju iofs alla ojämna/uppdelade bruksraser, collie ex).

Att de är tunga gäller ju även för ex hovawart även om de har annorlunda kroppsbyggnad.

Oavsett var det främst Australian Cattledog jag ville lägga fram som förslag, en bra cattledog tycker jag passar in ganska perfekt på TS beskrivning, utöver storleken möjligtvis.
Tung ras är inte nödvändigtvis detsamma som i kilo. TS vill bla ha en draghund. Då är en mer slimmad och atletisk hund att föredra.
Rottisar i tjänst har jag aldrig stött på. Intressant! Inom vilket yrke?
 
Tung ras är inte nödvändigtvis detsamma som i kilo. TS vill bla ha en draghund. Då är en mer slimmad och atletisk hund att föredra.
Rottisar i tjänst har jag aldrig stött på. Intressant! Inom vilket yrke?
Hur menar du tung om du inte menar i kg/storlek?

Se Wingates svar.
 
Det vet jag att du inte gjorde utan jag påpekade det eftersom TS med familj verkar vilja ha en hund som vill träna en hel del och även tävla. Även "bruksrottis" tycker jag stämmer dåligt in på det TS efterfrågar. Jag tycker det är sällsynt med god arbetsvilja för ett helt program/pass även hos dessa. Dessutom har de blivit tyngre och mer kortnosade vilket talar emot dem i arbete. Bra ledstatisk på en rottis är ett index strax över 100. Könsbunden agressivitet är inte heller ovanligt.
Det finns bruksrottisar som absolut har förmåga att tävla och hävda sig på elitnivå, men de är inte så vanliga nej. Vi hade ju en användare på forumet ett tag som körde IPO med sin, jag har också träffat några på tävlingar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 809
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 681
Senast: mysboll
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 238
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 617
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp