Har jag rätt att häva köpet??!!

Vill bara prata med vet som bes enbart för att fråga han hur den va i hantering när han undersöktes. Kommer absolut inte framföra några klagomål för ens jag gjort egen bes på klinik och om dem skulle säga annat.

Fast jag vet hästförsäljare som har sin "egen" veterinär och den veterinären säger precis vad säljaren vill att den ska säga. Säger inte att det är så nu, men om det är så så ska du nog inte räkna med att få några bra svar.
 
@Rialavargen ja det är ju ingen som känner sig nödd och tvungen rent allmänt eller borde ens ta det som råd att spela in telefonsamtal när det handlar om affärer det hoppas jag är tydligt och framgår för alla som regel ;)
 
Fast jag vet hästförsäljare som har sin "egen" veterinär och den veterinären säger precis vad säljaren vill att den ska säga. Säger inte att det är så nu, men om det är så så ska du nog inte räkna med att få några bra svar.

det där skulle jag akta mig för att posta som ett påstående att det skulle vara ngn allsanning faktiskt. Det är dels oerhört starkt att påstå om en yrkeskår, och dessutom väldigt väldigt ovanligt. Knappast något som bör förkunnas på sociala media är ngn norm, vilket det framstår som när du skriver att du vet hästförsäljaRE som har veterinärER osv enligt det.
 
det där skulle jag akta mig för att posta som ett påstående att det skulle vara ngn allsanning faktiskt. Det är dels oerhört starkt att påstå om en yrkeskår, och dessutom väldigt väldigt ovanligt. Knappast något som bör förkunnas på sociala media är ngn norm, vilket det framstår som när du skriver att du vet hästförsäljaRE som har veterinärER osv enligt det.

Jag skrev att jag vet hästförsäljare som har sin egen veterinär. Så nej det handlar inte alls om flera..så SLUTA LÄS IN SÅNT SOM INTE STÅR och eftersom jag skrev att jag vet, så vet jag att det är så. Och det är knappast någon hemlighet om just den hästförsäljaren, det har vart otaliga tidningsartiklar, rättegångar, domar osv osv osv om denne och dennes kompanjoner.

Så lägg ner med dina duktighetsfasoner och sluta påstå att jag har fel eller att jag påstår något som jag inte vet något om.
 
Jag blrv lite förvånad över att ts skrev att veterinären var hplländaren. Har den anställning eller klinik i sverige? Annars blir det ännu märkligare.
 
Han har antällning på klinik som bestättnings service nöt. Ringde kliniken idag och fråga om han gjorde hästbes och då svarade hon "aaa men jo de gör han la, när vill du boka?"

Iallfalll HAR RINGT NU!!!!
Hon började med att vara lite otrevlig men jag stod på mig och sen kom vi överns om att jag ska få byta. Även om de fortfranade kommer att bli en importerad holländare så har jag ändå chansen att verkligen igenom kolla hästen och göra allt som jag inte gjorde med den förra. Ska ha med mig en kunnig person som jag vet är duktig och väldigt kritisk så hon kan ta ner mig på jorden om jag börjar sväva iväg...:angel: Ska absolut köra och besikta hästen på klinik som jag själv valt och ska prova rida och umgås med den i stallet flera gånger. Så även om de hade varit bättre att få pengarna tillbaka så ser de ändå lite ljusar ut nu. Hoppas bara på de bästa!

Hon ville att jag skulle prova med annan hovslagare för hon påstod att de hade inte varit några problem med hennes hovis. Så tänker ringa en annan imorgon och filma de hela.
 
Han har antällning på klinik som bestättnings service nöt. Ringde kliniken idag och fråga om han gjorde hästbes och då svarade hon "aaa men jo de gör han la, när vill du boka?"

Iallfalll HAR RINGT NU!!!!
Hon började med att vara lite otrevlig men jag stod på mig och sen kom vi överns om att jag ska få byta. Även om de fortfranade kommer att bli en importerad holländare så har jag ändå chansen att verkligen igenom kolla hästen och göra allt som jag inte gjorde med den förra. Ska ha med mig en kunnig person som jag vet är duktig och väldigt kritisk så hon kan ta ner mig på jorden om jag börjar sväva iväg...:angel: Ska absolut köra och besikta hästen på klinik som jag själv valt och ska prova rida och umgås med den i stallet flera gånger. Så även om de hade varit bättre att få pengarna tillbaka så ser de ändå lite ljusar ut nu. Hoppas bara på de bästa!

Hon ville att jag skulle prova med annan hovslagare för hon påstod att de hade inte varit några problem med hennes hovis. Så tänker ringa en annan imorgon och filma de hela.

Skitbra, det var starkt gjort av dig! Lycka till med nya hästen sen!
 
  • Gilla
Reactions: tgd
Han har antällning på klinik som bestättnings service nöt. Ringde kliniken idag och fråga om han gjorde hästbes och då svarade hon "aaa men jo de gör han la, när vill du boka?"

Iallfalll HAR RINGT NU!!!!
Hon började med att vara lite otrevlig men jag stod på mig och sen kom vi överns om att jag ska få byta. Även om de fortfranade kommer att bli en importerad holländare så har jag ändå chansen att verkligen igenom kolla hästen och göra allt som jag inte gjorde med den förra. Ska ha med mig en kunnig person som jag vet är duktig och väldigt kritisk så hon kan ta ner mig på jorden om jag börjar sväva iväg...:angel: Ska absolut köra och besikta hästen på klinik som jag själv valt och ska prova rida och umgås med den i stallet flera gånger. Så även om de hade varit bättre att få pengarna tillbaka så ser de ändå lite ljusar ut nu. Hoppas bara på de bästa!

Hon ville att jag skulle prova med annan hovslagare för hon påstod att de hade inte varit några problem med hennes hovis. Så tänker ringa en annan imorgon och filma de hela.

Hoppas du får tag på en häst som motsvarar dina förväntningar! Lycka till :)
 
Jag skrev att jag vet hästförsäljare som har sin egen veterinär. Så nej det handlar inte alls om flera..så SLUTA LÄS IN SÅNT SOM INTE STÅR och eftersom jag skrev att jag vet, så vet jag att det är så. Och det är knappast någon hemlighet om just den hästförsäljaren, det har vart otaliga tidningsartiklar, rättegångar, domar osv osv osv om denne och dennes kompanjoner.

Så lägg ner med dina duktighetsfasoner och sluta påstå att jag har fel eller att jag påstår något som jag inte vet något om.

har du ätit taggtråd? eller kan du inte läsa en tråd för vad som står bortsett från att du har avog inställning till folk du tycker kommenterat saker du inte gillar personligen tidigare? Lägg ner och uppför dig hyfsat om du ska posta trådar här, tack. Läs det jag skrivit och inget annat.
 
Han har antällning på klinik som bestättnings service nöt. Ringde kliniken idag och fråga om han gjorde hästbes och då svarade hon "aaa men jo de gör han la, när vill du boka?"

Iallfalll HAR RINGT NU!!!!
Hon började med att vara lite otrevlig men jag stod på mig och sen kom vi överns om att jag ska få byta. Även om de fortfranade kommer att bli en importerad holländare så har jag ändå chansen att verkligen igenom kolla hästen och göra allt som jag inte gjorde med den förra. Ska ha med mig en kunnig person som jag vet är duktig och väldigt kritisk så hon kan ta ner mig på jorden om jag börjar sväva iväg...:angel: Ska absolut köra och besikta hästen på klinik som jag själv valt och ska prova rida och umgås med den i stallet flera gånger. Så även om de hade varit bättre att få pengarna tillbaka så ser de ändå lite ljusar ut nu. Hoppas bara på de bästa!

Hon ville att jag skulle prova med annan hovslagare för hon påstod att de hade inte varit några problem med hennes hovis. Så tänker ringa en annan imorgon och filma de hela.

kom ihåg nu att det viktiga är att de tar existerande häst åter. Inte att du nödvändigtvis måste byta mot en annan nästa vecka eller ens om femtielva månader. 35 papp är en spott i havet jmf med om du står med nuvarande häst och inte får lämna den åter, eller tar ngt halvtveksamt i inbyte.
 
Han har antällning på klinik som bestättnings service nöt. Ringde kliniken idag och fråga om han gjorde hästbes och då svarade hon "aaa men jo de gör han la, när vill du boka?"

Iallfalll HAR RINGT NU!!!!
Hon började med att vara lite otrevlig men jag stod på mig och sen kom vi överns om att jag ska få byta. Även om de fortfranade kommer att bli en importerad holländare så har jag ändå chansen att verkligen igenom kolla hästen och göra allt som jag inte gjorde med den förra. Ska ha med mig en kunnig person som jag vet är duktig och väldigt kritisk så hon kan ta ner mig på jorden om jag börjar sväva iväg...:angel: Ska absolut köra och besikta hästen på klinik som jag själv valt och ska prova rida och umgås med den i stallet flera gånger. Så även om de hade varit bättre att få pengarna tillbaka så ser de ändå lite ljusar ut nu. Hoppas bara på de bästa!

Hon ville att jag skulle prova med annan hovslagare för hon påstod att de hade inte varit några problem med hennes hovis. Så tänker ringa en annan imorgon och filma de hela.

Hoppas nu att det löser sig för dig!
Men som safety kan du tänka på att just ta allt skriftligt, per mail. Jag har för mig att man inte får spela in samtal och att de därför inte kan användas i rätten, om man nu vill vara sker på att göra rätt.
Det kan vara så att man måste sätta hårt mot hårt innan rätten. Och då kan en del säljare de flesta lagar och man måste ha saker som håller i rätten att trycka på.
Klinikbesiktiga hos en rutinerad vet och rådfråga gärna denne, om den nu vågar uttala sig. En del vet har ju hanterat många såna här fall och är väldigt insatta i lagarna och känner till de hästhandlare som har riktiga skitrykten av riktiga anledningar.
Alla kommer ju drabbas av någon missnöjd kund. Men vissa har ju tom domar på sig och en herrans massa anmälningar..

Men hoppas det inte behövs och du hittar en trevlig häst som passar dig!
 
Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu...

Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men bestämde mig för i våras att komma igång med de igen. Eftersom jag tappat mitt självförtroende sökte jag en mycket enkel häst som va okomplicerad i hantering och bra utbildad.

Fall för en häst som fanns hos en hästhandlare. I annonsens beskrivning stod de att de var en väldigt enkel och snäll häst som var okomplicerad i hantering och skulle även passa bra till verksamhet. Hästen va 10 år och tävlad upp till 90cm. imp holland.

Var lite osäker eftersom de va just en hästhandlare och en import men de finns ju både bra och dåliga så mejlade som första kontakt. I mitt mejl skrev jag att jag va intresserad utav hästen och berättade jag jag var lite ringrostig och sökte en väldigt snäll häst som var okomplicead i hantering och som tyckte om när man pysslade med den i stallet, skrev att jag ville abslolut inte ha en häst som tjurade när men ex kom med sadel lr bortsa den. Skrev även att mitt mål var att få en bästa kompis att ha kul med och som man kunde träna ock tävla lite på.

Vi pratade sedan på telefon och allt verkade jätte bra, åkte upp och kollade på hästen. När jag borsta stod han i sin box och åt hö och verkade inte bry sig så mkt om vad ja gjorde. När jag fråga efter en hovkrats så sa säljarn att hon tyvärr inte hittade någon, aja tänkte ja han verkade ju så snäll så de va nog inga problem ändå. Jag ställde upp han i gånegn och ägarn va lite småstressad och kastade på sadel och träns utan att ens fråga om jag ville göra de. Hästen trampade runt lite men jag tyckte de va ok då eftersom allt hände väldigt hastigt. Ägaren red hästen ungefär 5 min, sen fick ja ta över. Eftersom min ridning inte är så jätte bra för tillfället då balans och muskler har försvunnit lite och mitt självförtroende är så lågt som de kan bli så är de svårt att göra em riktigt bra bedömning hur han kändes och de va VÄLDIGT varm ute så han va ju lite seg och trött.

Efter jag ridit prata ja lite med ägaren och hon trodde de skulle passa mig jätte bra att komma igång på och han var så himla snäll... dum som jag va så kom vi överens på att jag skulle lägga handpenning och hämta han 2 veckor efter de.

Jag sa till henne att jag ville åka iväg till klinik och besikta hästen och hon sa inte så mkt om de just då... men sen så skrev hon att de kanske va smidigare att bara göra en gårdsbesiktning? jag funderad lite och eftersom hästen stod flera timmar i från mig så tyckte jag de med. Sen så skrev hon att hon skulle ha dit vetrinär sagen efter och undrade om jag ville att vi skulle besigkta honom då, korkad som jag va så sa jag JA men ville prata med veterinären i telefon direkt efteråt.

Fick prata med vetrinären som självklart va holländare.. men han sa att hästen va ok och han den fick en anmärkning på att tänderna behövdes raspa och han behövde verka sina hovar men de är ju vardaglig hästskötsel så de är ju ingen fara. Så de va grönt för köp så vi åkte och hämta honom.

Väl hemma så va han ju jätte snälla leda och stå och klappa på i boxen... MEN hans skor va på tok för små så tog ditt hovslagaren för att sätta på nya, rätt smidigt trodde jag men... man får absolut inte lyfta hans framben, han sparkades och stegrade sig och bara dansade runt. Vi försökte och lyckades få av dem gamla skorna iaf men han var verkligen inte trevlig! visade sig även att han hade ganska grov stålröta. Hans ballar är frktansvärt ihoptrycka och bak så har han knappt några hovar alls han står i princip bara på ballarna kan man säga. När man bortstar honom när han står uppbunden sparkas han, bits och dansar omkring och man få ju som sagt inte lyfta framhovarna. Undrar därför hur veterinärbesiktningen gick till?? står ingen om att han ska ha fått lugnande.

Har nu haft han i tre veckor, jag hoppades på att han kanske bara testa mig och de va nytt ställe osv... ville inte riktigt inse problemet. Hade en väldigt duktig ch kunnig person som kom och tittade på honom och hon sa att hans hovar var hemska! och konstigt att de inte stod nåt på vetbesk om de.
Hon longerade honom och han har lätt grad av hälta vänster fram. Hon tyckte han va fruktansvärt outbildad och tyckte jag lika gärna kunna köpa en oinriden treåring.

Kollade upp vetreinären och står att han är besättnings service nöt.
Tycker att hon har lurat mig pgr av min okunskap och gett mig en felaktig beskrivning utav hästen. Då jag var väldigt tydlig med vad jag sökta och användningsområde.

Ska ringa upp veterinären imorgon och därefter ringa upp säljarn för att häva mitt köp lr iaf kunna göra ett byte på en häst som passar in på min beskrivning.

så tycker ni att jag har rätt att häva?
har gett 35 000kr för hästen utan utrs
Det första du bör göra är väl att ta kontakt med säljaren och fråga om hon är villig att häva köpet eller byta till annan häst som passar dig bättre. Har du frågat henne?
Om hon inte vill häva köp så går du vidare med advokat och vetbesiktning.
http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/juridik/juridiksvar11A.html
 
Senast ändrad:
Det första du bör göra är väl att ta kontakt med säljaren och fråga om hon är villig att häva köpet eller byta till annan häst som passar dig bättre. Har du frågat henne?
Om hon inte vill häva köp så går du vidare med advokat och vetbesiktning.
http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/juridik/juridiksvar11A.html
Men läs tråden... Ts har kontaktat säljaren.

Till ts: Jag håller med Mackan, får du lämna tillbaka skulle jag göra det fort som f*n, åk dit idag och var översvallande trevlig över att du får återställa hästen. Jag skulle strunta
i att filma hovslagare, åk tillbaka, spela korkad om det behövs: "men jag trodde vi överens....???"
 
Lite spinnoff, ursäkta TS men

Jag köpte en häst för två månader sen. Oinriden ponny på 5 år. Är vuxen med 30 års erfarenhet, ridit in många hästar.
Den här hästen visade sig resa sig i tid och otid. Den har ingen respekt för någon, varesig hästar eller människor. Den kan resa sig och sen försöka gå på en. Jag väldigt bestämd och det har inte hänt en olycka än men det känns som att det bara är tur att det inte hänt ÄN utan det blir vilken dag som helst...

Situationerna det händer i är närsomhelst när den antingen blir otålig eller är tvungen att gå åt ett håll den inte tänkt tex utefter ett staket eller volt på ridbanan. Detta är när den leds eller tömkörs. Den är alltså inte riden.
Ett lynnesfel vad jag kan bedöma det som.
Nyligen reste den sig och gick runt, reste sig helt till synes helt oberörd och fortsatte stegra.
Detta skulle bli en häst som barn ska rida, men jag kommer aldrig våga sätta mina barn på den nånsin. Efter det sista som hände när den gick runt så känns det väldigt osäkert att ens låta någon annan rida heller.
Tidigare ägare uppgav att den rest sig någon gång som liten...
Tänker försöka lämna tillbaka den går inte det, sälja den som problemhäst eller ta bort den. Kan man ens sälja en sån här häst och vilket ansvar har man över vad som händer efter försäljningen?
(Säljaren var en privatperson och det är jag med).
Tips någon ?
 
@Havsluft
Första varningsklockan är ju varför en femåring inte är riden. Så vad som kan göras i det här fallet beror väldigt mycket vad som sagts i samband med affären. Det är ju Köplagen som gäller och i den kan saker som befintligt skick och annat avtals om som inte går i Konsumentköplagen.
Sälja den kan gå om man är ärlig och talar om allt som man vet om den och sätter prislappen därefter. Men om den har så stora problem och det inte går att finna någon orsak till det är det nog säkrast att ta bort den innan någon kommer till skada.
 
Lite spinnoff, ursäkta TS men

Jag köpte en häst för två månader sen. Oinriden ponny på 5 år. Är vuxen med 30 års erfarenhet, ridit in många hästar.
Den här hästen visade sig resa sig i tid och otid. Den har ingen respekt för någon, varesig hästar eller människor. Den kan resa sig och sen försöka gå på en. Jag väldigt bestämd och det har inte hänt en olycka än men det känns som att det bara är tur att det inte hänt ÄN utan det blir vilken dag som helst...

Situationerna det händer i är närsomhelst när den antingen blir otålig eller är tvungen att gå åt ett håll den inte tänkt tex utefter ett staket eller volt på ridbanan. Detta är när den leds eller tömkörs. Den är alltså inte riden.
Ett lynnesfel vad jag kan bedöma det som.
Nyligen reste den sig och gick runt, reste sig helt till synes helt oberörd och fortsatte stegra.
Detta skulle bli en häst som barn ska rida, men jag kommer aldrig våga sätta mina barn på den nånsin. Efter det sista som hände när den gick runt så känns det väldigt osäkert att ens låta någon annan rida heller.
Tidigare ägare uppgav att den rest sig någon gång som liten...
Tänker försöka lämna tillbaka den går inte det, sälja den som problemhäst eller ta bort den. Kan man ens sälja en sån här häst och vilket ansvar har man över vad som händer efter försäljningen?
(Säljaren var en privatperson och det är jag med).
Tips någon ?

Steg ett är att göra en ORDENTLIG utredning av hästen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
932
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 162
Senast: Sassy
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 546
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp