Delvis prisfråga.....Prisändringar

U

uthyraren

Jag har satt nog satt mej själv i en liten knivig situation.

Det är så att jag har 6 boxar i mitt stall som jag hyr ut.
Tidigare har det funkat så att min mor har ställt upp gratis och hjälpt till med fodringar, in/ut m.m. när jag inte kunnat och på så sätt har jag kunnat hålla nere min hyra gämfört med andra.
Alla falla fodringar ingår alltså i hyran, oavsätt dag. Helg, jul och nyår.

NU mer är detta inte möjligt och självklart vill hyresgästerna att hyran skall sänkas när servicen helt/delvis tas bort.

Min fråga blir alltså hur mycket hyra jag borde sänka med?
OM jag borde sänka alls?

Jag tar bort min autlägg för kratffoder som ingå ri min hyra men ingen annans. Och gämför mitt pris och några andras i min närhet.
Då ligger jag i dagens läge 100-200 kr ÖVER endel som då har sämmre standard på stall och inga fodringar som ingår.
Och 200 - 300kr UNDER endel som har likvärdig standard och inga fodringar eller betydligt sämmre standard men fodringar som ingår vardagar.

HUr ser medelvägen ut i era ögon?:idea:

Min medelväg men oandra sidan är jag partisk är samma hyra men med sämmre service.
 
Sv: Delvis prisfråga.....Prisändringar

På det du beskriver så tycker jag att din egen lösning vore mest relevant.
Om de pga priset väljer att flytta, då har de bara sämre standard på stall att vända sig till.

Men du kanske kan lägga upp taktiken lite...
Att detta året gör jag inga hyreshöjningar eftersom jag tagit bort servisen :D
 
Sv: Delvis prisfråga.....Prisändringar

Helt omöjligt att ens fundera över svar då det inte framgår var det är, vad som finns, efterfrågan osv.
 
Sv: Delvis prisfråga.....Prisändringar

Frågan är hur det har sett ut med prishöjningar de senaste åren i ditt stall, priser på mycket lantbruks "grejjer" har nästan fördubblats på bara en 3-4 år.
Tex så steg ju spannmålspriserna jättefort vilket ledde till chockhöjningar på mycket kraftfoder...

Har du inte gjort några prishöjningar alls de senaste 3 åren så finns det all anledning till att både höja hyran och sänka servicenivån.

Du bör ju i normalfallet höja stallhyran med åtminstone 3-20 % varje år bara för att kompensera för inflation och för att försöka följa konsumentprisindex, vilket ju alla andra affärsrörelser gör...
 
Sv: Delvis prisfråga.....Prisändringar

Priset har höjts med 5-4% varje år dom senaste 3 åren. Innan dess stod priset still i flera år.

NU är problemet även att gödselpriset gått upp till det dubbla vilket INGEN kan jag säga vill betala för. Tyvärr så finns det ju dom som säljer utan kvitto och därmed kan få ner priset.
 
Sv: Delvis prisfråga.....Prisändringar

HUr mycket av servicen kan jag då ta bort? All, delvis eller enbart på helger?
 
Sv: Delvis prisfråga.....Prisändringar

Helt omöjligt borde de inte vara. Men jag håller med lite.

Men med tanke på att du vet vad andra tar så borde de gå att svara på. Alla ligger ju i samma område vid samm astad och har samma efterfrågan.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 673
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 628
Anläggning Jag har blivit erbjuden att hyra ett helt stall med fem boxplatser, spolsptilta, sadelkammare, utrymmen för foder och en GIGANTIDK...
2
Svar
34
· Visningar
3 406
Senast: weasel_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp