Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var vi iväg och tränade agility, fast jag tittade mest på. En klubbkompis körde Nessie och det meningen att hon ska tävla henne sen, det kan nog bli riktigt bra. Husse körde lite med Nike och Nano och de skötte sig riktigt bra.
Imorgon blir det tidig morgon då jag åker på valläger med Nessie. Idag har jag köpt en overall till mig, sååå himla skönt. Maken var inte så impad och är rädd för att jag kommer bosätta mig i den fram till sommaren (och han är nog inte helt fel ute) 😁. Inte alls snyggt men så himla skönt att slippa frysa i helgen om det blir kallt.
 
Idag var vi iväg och tränade agility, fast jag tittade mest på. En klubbkompis körde Nessie och det meningen att hon ska tävla henne sen, det kan nog bli riktigt bra. Husse körde lite med Nike och Nano och de skötte sig riktigt bra.
Imorgon blir det tidig morgon då jag åker på valläger med Nessie. Idag har jag köpt en overall till mig, sååå himla skönt. Maken var inte så impad och är rädd för att jag kommer bosätta mig i den fram till sommaren (och han är nog inte helt fel ute) 😁. Inte alls snyggt men så himla skönt att slippa frysa i helgen om det blir kallt.

Ska du valla i en OVERALL?! :laugh: Låter skitvarmt! Ses snart!
 
(Lars och jag är redan på nämnda vallningsläger) :banana:

IMG_20191005_070551.jpg
 
Jag har tänkt lite på det där med fårskinn... Äter inte era hundar upp dem? :D Jag misstänker starkt att mina damer snabbt skulle börja slita loss allt ludd och tja, sedan skulle det inte vara så mycket kvar...

Nej, men jag har dem i möbler, inte på golven och de vet att de är förbjudna.
 
Idag fick hunden följa med till medryttarhästen då vi skulle hjälpa till att fixa lite på nya stället och det skulle bli lite för lång tid att vara ensam. Blev ganska mycket tid i bilen, men hon är jättetrött nu, hon var ju tvungen att vara vaken och ha koll då hon inte varit där förut. Se matte hämta en häst, sätta sig på den och försvinna en stund var ju lite konstigt, men ok. Fick också gå runt och nosa ett varv, vilket var kul då hon fick äta lite hästbajs och då inte alls brydde sig om att det small från en häftpistol.

Det blev också kortare skogspromenader på nya ställen både på väg till och från stallet, och ett par noseworkgömmor när vi nu var på nytt ställe.

Och jag har kommit på att när det är min tur att kvällsfodra i vinter så har jag ett tomt ridhus att träna hund i alldeles gratis! I alla fall om belysningen kommer på plats som planerat.
 
Den här dagen inleddes med en rejäl långpromenad tillsammans med två (hundlösa) vänner. Vi åkte iväg till dem och gick i fantastiskt fin natur där damerna kunde vara lösa i princip hela tiden, och herregud så de sprang! Dels hade de överskottsenergi att göra av med, dels sprang de bara för sakens skull och sedan började ena vännen att busa runt och springa massor med dem... Sååå, t.o.m. Aysu la sig ner på marken en gång för att hon var helt slutkörd (sedan sprang hon lite mer efter det ändå). Helt fantastiskt fint allting, och ja, det är åter igen väldigt lugnt här hemma :p
 
@Voff och om det är någon annan som har erfarenhet av tjänstehundar.

Jag har en väldigt ytlig bekant som är fodervärd åt en ung (7 månader) schäfer som ska bli polishund. Idag träffade en gemensam bekant till oss hunden och den var fullkomligt VIDRIG. Ok att alla schäfervalpar/unghundar har ett mått av vidrighet men den här fick härja precis fritt. Den hoppande på alla den mötte, högg mot ansiktet och hängde i håret på folk. På frågan varför hunden tilläts göra det var svaret att den ska gå som patrullhund hos polisen och då får man inte ta bort viljan att bita folk.

I min värld låter det helt galet, vi har sålt några hundar till polis och väktare och aldrig hört innan att man inte skulle få fostra hundarna. Och våra sporthundar går ju inte omkring och biter folk dagarna i ända. De biter på tävling ändå.

Så, är jag ute och cyklar eller kommer den människan och hunden få problem framöver?
 
Har bäddat ner mig i soffan nu efter ett intensivt valläger med Nessie, vet inte vem av oss som är tröttast men antagligen jag :p. Det var faktiskt inte såå kallt som jag befarade så jag hade bara overall igår på förmiddagen, även om det hade varit skönt att ha i slutet av dagen när solen gått i moln. Nessie är verkligen superduktig men jag kände mig helt lost mellan varven.
 
@Voff och om det är någon annan som har erfarenhet av tjänstehundar.

Jag har en väldigt ytlig bekant som är fodervärd åt en ung (7 månader) schäfer som ska bli polishund. Idag träffade en gemensam bekant till oss hunden och den var fullkomligt VIDRIG. Ok att alla schäfervalpar/unghundar har ett mått av vidrighet men den här fick härja precis fritt. Den hoppande på alla den mötte, högg mot ansiktet och hängde i håret på folk. På frågan varför hunden tilläts göra det var svaret att den ska gå som patrullhund hos polisen och då får man inte ta bort viljan att bita folk.

I min värld låter det helt galet, vi har sålt några hundar till polis och väktare och aldrig hört innan att man inte skulle få fostra hundarna. Och våra sporthundar går ju inte omkring och biter folk dagarna i ända. De biter på tävling ändå.

Så, är jag ute och cyklar eller kommer den människan och hunden få problem framöver?

Det låter helt absurt!!
De ska inte vilja bita folk! I vilken regi var denna fodervärd? Försvarsmakten?
 
@Voff och om det är någon annan som har erfarenhet av tjänstehundar.

Jag har en väldigt ytlig bekant som är fodervärd åt en ung (7 månader) schäfer som ska bli polishund. Idag träffade en gemensam bekant till oss hunden och den var fullkomligt VIDRIG. Ok att alla schäfervalpar/unghundar har ett mått av vidrighet men den här fick härja precis fritt. Den hoppande på alla den mötte, högg mot ansiktet och hängde i håret på folk. På frågan varför hunden tilläts göra det var svaret att den ska gå som patrullhund hos polisen och då får man inte ta bort viljan att bita folk.

I min värld låter det helt galet, vi har sålt några hundar till polis och väktare och aldrig hört innan att man inte skulle få fostra hundarna. Och våra sporthundar går ju inte omkring och biter folk dagarna i ända. De biter på tävling ändå.

Så, är jag ute och cyklar eller kommer den människan och hunden få problem framöver?
De unghundar jag har träffat på tänkta till polishundar har varit mycket väluppfostrade och fick absolut inte bita efter folk. Det känns som om det inte står riktigt rätt till med information till fodervärden.
 
Det låter helt absurt!!
De ska inte vilja bita folk! I vilken regi var denna fodervärd? Försvarsmakten?

Om jag har förstått det rätt är det en polis som köpt valpen privat och placerat den hos fodervärden. Jag har vetat vilken kennel men kommer inte ihåg det just nu.
 
De unghundar jag har träffat på tänkta till polishundar har varit mycket väluppfostrade och fick absolut inte bita efter folk. Det känns som om det inte står riktigt rätt till med information till fodervärden.


Det har varit min uppfattning med. Att de hundarna är extra hårt hållna. Dom måste ju kunna vistas i alla miljöer och det går ju inte att ha en hund som biter folk som kommer fram och frågar efter vägen till exempel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 580
Senast: Farao
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
770
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
889
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 275
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp