Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förra veckan var jag på vallningskurs i två dagar med Fred och Roy, väldigt typiskt att Tripp blev sjuk när jag väntat typ hela sommaren att få gå kurs med honom men så kan det bli ibland! Istället fick Fred ta hans plats och det visade sig vara välbehövligt. Fred har börjat bli för vid så vi skulle träna på att han inte skulle springa så onödigt långt bort från fåren. Det tyckte inte Fred var en bra idé och när Fred och jag inte är överens, stänger han av vilket han gjorde nu också, det slutade med att han skrittade de sista 50 m för att hämta fåren. Ju mer vi försökte få honom att gå fortare desto långsammare gick han. Sedan insåg jag att det kanske inte var så konstigt för i våras skadade han sig ju när han sprang i full fart längs staketet när han skulle hämta fåren då han fastnade i en ögla som stack ut. Jag blev ganska traumatiserad av det hela så varför skulle inte Fred ha blivit det!

Sedan har han varit skadad i sommar av olika anledningar så har inte tränat mkt alls med honom. I början av sommaren hade han så ont men hittade ingen uppenbar anledning till varför, åkte in till veterinär och de hittade inte heller något utan tyckte han var frisk men han fick metacam och då blev han bättre. Förra veckan fick jag känna att hans svanstipp var krokig, han har alltså gått med bruten svans hela sommaren :crazy: Det var inte roligt att hitta och jag känner mig som världens hemskaste matte :cry: Då han sedan tidigare är väldigt rädd om svansen håller jag inte på så mkt med den och har därför inte reagerat på när han varit rädd om svansen, han har dessutom inte varit mer rädd om den än vanligt.

Men nu har vi iallafall en plan hur vi ska komma tillbaka på banan till nästa år :up:
72322245_2705393229510898_48307167920390144_n.jpg


Roy behöver få mer självförtroende då han är ganska försiktig men han blir tuffare och tuffare. Ser verkligen fram emot nästa år med honom då vi kommer kunna börja träna på riktigt då, han är så lyhörd för både mig och fåren :heart

72354593_2705395299510691_6339135767687725056_n.jpg
 
Ikväll var Frej och jag på sista passet på inkallningskursen vi har gått. Har knappast någon perfekt inkallning, men vi har fått bra tips och övningar så det är bara att träna vidare :).

Funderar på att anmäla oss till en rallylydnadskurs som börjar om en vecka men litar inte riktigt på att rallylydnad verkligen är en rolig sport :cautious:.
 
@Takire för mig räcker det att min hund är helt övertygad om att rallylydnad är en rolig sport :D. Jag hade nog inte tyckt att det var så superkul om jag inte hade haft en supertaggad hund på träningarna, hon älskar det (hon älskar iofsej det mesta i träningsväg).
 
Åh mitt matte-hjärta :nailbiting: :o:p
Min dotter ska ju bo hos mig över helgen när jag ska operera knät och vara på sjukhus. Nu blev det bara så att den tik som min hane ska para kommer vara i höglöp precis lagom i helgen typ.....här snackar vi taskig tajming :cautious: men samtidigt ett ypperligt tillfälle för mig att släppa taget lite och låna ut grabben - så han får åka bort och ha dejt på bortaplan istället :)
Det är typ aldrig någon annan än jag som går ut med mina hundar, leker med mina hundar (förutom mina barnbarn som leker med dom ibland då) och det gör dom rätt bundna till mig - vissa mer än andra. Har jag hundvakt så är det min dotter som bor hos mig, men då går dom i trädgården mest - ingen av mina har varit bortlämnade. Grabben är dock rätt enkel och är ju social, så han kommer säkert få roligt (han kommer garanterat ha superkul med dejt haha) och även få växa lite mer utan mig.....pjuh :rofl: och jag får en lugnare hemgång med då han är den som är mest aktiv - gammeltanten och valpen är rätt lugna av sig.
 
Ikväll var Frej och jag på sista passet på inkallningskursen vi har gått. Har knappast någon perfekt inkallning, men vi har fått bra tips och övningar så det är bara att träna vidare :).

Funderar på att anmäla oss till en rallylydnadskurs som börjar om en vecka men litar inte riktigt på att rallylydnad verkligen är en rolig sport :cautious:.
Finns det någon prova på? Vi provade en gång och Pysslingen tände verkligen till (VEM har lärt min hund linförighet? Och när hände detta? :eek:)

Matte är fortfarande inte övertygad, men skyller på att det inte funnits någon lämplig kurs :o
 
Lyckats dra till ryggen så blev tvungen att tom sjukskriva mig från jobbet, då är det illa. Kände av det på jobbet men tog två värktabletter och tänkte inte så mycket på det mer förrän jag kom hem och landade i sängen och upptäckte att jag hade så ont att jag skrek rakt ut när jag försökte slappna av i musklerna. När jag väl lyckats ta mig ur sängen så insåg jag att det inte blir nån sömn idag så fick lov att ringa och sjuka mig (suttit i soffan och kollat netflix då jag får superont när jag försöker lägga mig ner och slappna av), med detta sagt så har hundarna endast fått kortare promenader när de påtalat nöd. Tycker Nessie kunde vara nöjd efter en hel helg med vallning, agility i måndags och både hundsim och rally igår men icke, nu på kvällen tyckte hon livet var lite tråkigt så hon fick träna på snurrar åt olika håll, jag försöker få in olika kommandon beroende på vilket håll jag vill att hon ska snurra åt så det kan ta ett tag att träna in. Nano fick också lite träning och Nike har fått en ordentlig genomborstning när hon ändå låg i famnen på mig i soffan, nu tog husse hela flocken och satte på hörlurar så de går väl en rejäl kvällsrunda så borde det vara lugnt sen. Blir till att poppa i sig ett par värktabletter och se om man kan försöka lägga sig, annars blir det att sitta i soffan inatt. Har ont på höger sida av ryggen mot revbenen längst ner, misstänker att jag sträckt mig rejält eller fått en muskelbristning som jag inte märkte av på en gång efter gympasset igår.. Nedrans ont gör det iallafall :crazy:..
 
Idag blev en bra hunddag ändå. Tog en cykeltur med hundarna efter jobbet, vi tog oss förbi vår favorithage nr 2 och upptäckte att även den är tom nu :D Så det blev lösspring där för damerna, vilket de såklart älskade. Sedan cyklade vi hem igen, damerna fick middag, somnade i soffan och jag satte mig hos dem. När jag sedan kollade på facebook dök det upp ett inlägg om att Ebrahs bror nu fått ultraljudat hjärta och att det var helt U.A. :D Jag hade inte väntat mig annat, men det är alltid kul med positiva besked!
 
Klubben har börjat med något vi kallar "vardagsgruppen" för de som vill aktivera sin hund men inte träna något speciellt eller sikta på tävling. I kväll var jag ansvarig. Körde lite övningar med inspiration från Freestyle och Heelwork-to-music. Gick ganska bra förutom tidsplaneringen, allt gick fortare än jag tänkt. Men då blev det ju mer tid till fika och hundsnack, vilket ingår i konceptet.
Min hund visade också att hon faktiskt är vuxen nu och kan vara lugn "träningshund" för de som bara ville träna på att gå förbi andra hundar.
 
Ryggen är bättre men det blev inte mycket sömn inatt, fick ge upp sängen och halvsitta och slumra i soffan istället. Har varit ute och cyklat vovvarna, Nano och Nike tillsammans och Nessie en egen sväng och så har de fått träna på lite slalom i trädgården.

Nessie är inte helt nöjd men finner sig i situationen, jag älskar den hunden men just när man är sjuk eller skadad så får man dåligt samvete då hennes aktiveringsbehov är ganska stort. De andra två är fullt nöjda med att vara soffpotatisar några dagar eller roa varann.

IMG_20191010_153250.jpg
 
Idag körde vi en liten repris på gårdagen, men promenerade ut till hagen istället för att cykla dit, för jag ville att de skulle få gå runt och nosa lite också. Helt meningslöst då de båda visste precis vart vi skulle och otåligt tuffade på rakt fram utan att titta åt något annat håll än rakt fram längs vägen :rofl: (och när vi skulle hem var det likadant, för hemma skulle de få middag och det visste de båda)

Ebrah lyckades också med konststycket att trycka in huvudet under Aysus rumpa preciiis när Aysu skulle bajsa. Så, äckelhunden fick en bajsfläck på huvudet som jag försökte torka bort. Det gick inte sådär jättebra utan hon fick vara äcklig tills vi kom hem igen... Det var å andra sidan första gången vi någonsin råkar ut för något sådant, så med lite tur slipper vi det igen. Dumma salukis, de ska ha lite mer hjärna än att göra sådär :p
 
Hahaha, min pojk förnekar sig inte :D Han skulle som sagt åka iväg idag för att dejta långsamt i helgen, då tiken behöver uppvaktas ett tag..... och 10 minuter efter tiken kom hit så satt dom fast :rofl: Snabbt parat igen.
Tiken var med för att han skulle få träffa henne före dom åkte och det inte skulle bli så knasigt att han åkte iväg utan mig - nu fanns ju en löptik som lockade.
Men han har följt med ändå (bara 40 mil enkel resa) så dom får ett par chanser till.
 
Jag är ledig i morgon så jag hällde upp ett glas vin. Nu når jag inte vinglaset pga sovande hund i knät...
Son tur är brukar hon tycka det blir för varmt och flyttar på sig efter ca 20 minuter.
 
Ryggen är bättre men det blev inte mycket sömn inatt, fick ge upp sängen och halvsitta och slumra i soffan istället. Har varit ute och cyklat vovvarna, Nano och Nike tillsammans och Nessie en egen sväng och så har de fått träna på lite slalom i trädgården.

Nessie är inte helt nöjd men finner sig i situationen, jag älskar den hunden men just när man är sjuk eller skadad så får man dåligt samvete då hennes aktiveringsbehov är ganska stort. De andra två är fullt nöjda med att vara soffpotatisar några dagar eller roa varann.

Visa bifogad fil 37813
Är det ni som vant henne vid att det händer saker jämt eller har hon dålig avknapp?
Alltså, jag tycker det låter udda med en sällskapsras som kräver mer än de flesta brukshundar jag känner. För ingen av dessa (förutom någon med kassa nerver) har problem eller är missnöjd med några dagar på soffan.
Att de gärna vill hitta på något om det erbjuds är ju en annan sak.

Jag hade ju tyckt det var jobbigt om min hund var missnöjd bara för man var sjuk liksom.
 
Är det ni som vant henne vid att det händer saker jämt eller har hon dålig avknapp?
Alltså, jag tycker det låter udda med en sällskapsras som kräver mer än de flesta brukshundar jag känner. För ingen av dessa (förutom någon med kassa nerver) har problem eller är missnöjd med några dagar på soffan.
Att de gärna vill hitta på något om det erbjuds är ju en annan sak.

Jag hade ju tyckt det var jobbigt om min hund var missnöjd bara för man var sjuk liksom.

Jag tror problemet är just att det inte händer saker här, vi bor rätt isolerat med samma rutiner varje dag. Hon har en väldigt bra avknapp när hennes aktivitetsbehov är fyllt, det är ju inte så att hon är nervös eller orolig heller av nån dags vila men jag som känner min hund vet att hon tycker att livet är rätt tråkigt när hon inte får nån stimulans i form av träning. Börjar det närma sig en vecka då börjar hon tala om att hon är missnöjd..
Även om de numera är sällskapshundar så ligger de i vallhundgruppen och är med andra ord arbetande hundar från början och min hund har tydligen kvar en hel del från ursprunget då hon även visar på goda vallanlag nu när vi testat vallning. Ja, det är absolut tråkigt att vara sjuk men det kompenseras i högsta grad av att ha en fantastisk hund på träning och tävling. Jag tycker Nessie är den absolut bästa hunden jag haft och därför står jag i kö på en till cardigan nu :p.
 
@Wingates

Corgin är en arbetande vallhundsras. De ligger i grupp 1. Att flera använder dem som sällskapshundar (med mer eller mindre framgång) gör det inte till en sällskapsras.

Vi är tydliga med att påpeka att en corgi behöver mental och fysisk stimulans. Cardigan upplever jag har än större behov av det än pembroke.
 
Var ute i nästan tre timmar med hundarna i skogen. Kom hem med en redig skörd harsyra och nypon :love:
71820835_10213894080694224_6261185598778769408_n.jpg

Har redan gjort harsyrepesto, och har massvis kvar!
70162002_10213894446823377_6045870822281707520_n.jpg

Rävarna älskade verkligen att vara ute så länge, men när jag stannade vid sista nyponbusken på vägen hem så la de sig bara ner, helt slut :rofl:Började promenaden med vittringsövningar och intervallskick. Sen är ju inte direkt så att de chillade när jag började plocka grejer en timme in i promenaden, de sprang ju runt som galningar, lekte, grävde gropar, slet sönder ruttna träd, kollade in alla ljud skogen hade för sig... De hade himla roligt. Nu är de så nöjda så :heart
OT men jag älskar harsyra, har dock aldrig kommit på tanken att göra pesto på det! :eek::d Har du något recept?
 
Är nyopererad med halva knät utbytt nu. Ligger i sjukhussängen och funderar på hur lång tid det kommer ta att kunna gå en riktig hundpromenad igen :arghh: det kommer ta lång tid att kunna gå med alla 3 tokarna samtidigt i alla fall då dom gärna blir lite dragiga då och får extra bråttom. Jaja, en dag i taget sen. Tur jag har trädgård även om den är liten - ett löpband åt den mest aktiva - och rejält med noseworkgrejer...:laugh:
Just nu är jag glad över att kunna gå från sängen till toan - satans ont gör det 😅 nåja, några månader är kort tid i jämförelse med många hundår om några månader kommer livet vara så mycket roligare än förut :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
717
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
848
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 210
Senast: geting
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 069
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp