Bukefalos 28 år!

Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det är från mina djur. Garvas på garveri men färgar själv.
Jaha, du kan göra färgningen själv alltså! Imponerande. Säljer du skinn enbart lokalt på plats eller har du någon webbsida eller via nätbutik eller något? Om du har någon försäljning via nätet får du gärna skicka pm om du vill.
 
Oj vad hon har kämpat idag! Först en uppletandekurs på hemmaklubben. Nya hundar, ny skog, nya människor, nya uppgifter och hon hade så himla kul, även om hjärnbensinen tvärt tog slut vid sista skicket på andra passet :rofl:

Sen hem, powernap i en timme och så iväg till Väsby för en slalom- och kontaktfältskurs. Hon kämpade på där med! Trodde hon skulle vara mycket flamsigare och tröttare men hon gjorde väldigt bra ifrån sig med tanke på omständigheterna.
71053761_10213880265508853_289395154102517760_n.jpg

Min lilla muppräv :heart Ska boka in en kursdag i rapport också i slutet på Oktober. Är väldigt sugen på att köra det.
 
Jag har tänkt lite på det där med fårskinn... Äter inte era hundar upp dem? :D Jag misstänker starkt att mina damer snabbt skulle börja slita loss allt ludd och tja, sedan skulle det inte vara så mycket kvar...
Jo 🙄 jag försökte ha ett fårskinn i bilen åt Ville att ligga på, det blev strimlat. Tack och lov ett billigt skitskinn annars hade jag grinat. Så fina skinn bor i "finrummet" enda rummet där Ville inte får vara och dörren nästan alltid stängd. Eftersom vi bara är där när vi har gäster så får man inte njuta av dem så ofta men de håller åtminstone. ;)
 
Jo 🙄 jag försökte ha ett fårskinn i bilen åt Ville att ligga på, det blev strimlat. Tack och lov ett billigt skitskinn annars hade jag grinat. Så fina skinn bor i "finrummet" enda rummet där Ville inte får vara och dörren nästan alltid stängd. Eftersom vi bara är där när vi har gäster så får man inte njuta av dem så ofta men de håller åtminstone. ;)

+ @Migo

Hur får man tag på billiga skitskinn? Så fort jag ser annonser så är det jättefina skinn för minst 1500 som jag gärna har i soffan men kanske inte lika gärna i hundburarna i bilen. :cautious:
 
+ @Migo

Hur får man tag på billiga skitskinn? Så fort jag ser annonser så är det jättefina skinn för minst 1500 som jag gärna har i soffan men kanske inte lika gärna i hundburarna i bilen. :cautious:
Jag hade tur och kom över det genom kontakter, en bekant skickade på beredning och skinnet fick ett hål och en missfärgning så de var bara glada att någon ville betala något för det.

@Migo min rörde inte så länge jag var i närheten, men så var jag in på affären och handla. Har aldrig sett en hund se så oskyldig ut, " Det bara föll isär, jag lovar" 😂
 
Har inte uppdaterat på år och dar för vi har varit i limbo i stort sett hela året. Breeze skadade ju sig i slutet på förra året och under väldigt lång tid såg det ut som en rejäl muskelskada. I början av sommaren fick vi sedan konstaterat via röntgen att nej, det finns artros i vänster knä men det var inte tydligt vad orsaken var. Vi skickades vidare till annan ortoped men fick ingen tid förrän senare under sommaren.

När vi väl kom till henne skickade hon oss vidare till Blå Stjärnan för CT, vilket tog ytterligare några veckor. Där var vi i början på september och den veterinären tog ungefär 5 minuter på sig att konstatera att det nog rör sig om korsbandet trots allt (trots bland annat negativt draglådetest under sedering i maj samt flera andra undersökningar då knäet framstått som stabilt). Han sa att det inte var helt ovanligt att det var svårt att diagnostisera hos välmusklade hundar som inte slappnar av så bra.

Så, nu har vi operation inbokad på fredag och jag håller på att förgås av nervositet. Det blir en artroskopi först och sen åtgärdar man det man finner, om det rör sig om menisk, osteokondros eller korsband -- eller någon kombination. Jag har ju förstått att det är bra chans att han blir fullt frisk (utöver den artros som finns, så klart), men naturligtvis kan jag inte låta bli och googla och hittar så klart bara en massa exempel på folk som råkat ut för komplikationer.
 
Har inte uppdaterat på år och dar för vi har varit i limbo i stort sett hela året. Breeze skadade ju sig i slutet på förra året och under väldigt lång tid såg det ut som en rejäl muskelskada. I början av sommaren fick vi sedan konstaterat via röntgen att nej, det finns artros i vänster knä men det var inte tydligt vad orsaken var. Vi skickades vidare till annan ortoped men fick ingen tid förrän senare under sommaren.

När vi väl kom till henne skickade hon oss vidare till Blå Stjärnan för CT, vilket tog ytterligare några veckor. Där var vi i början på september och den veterinären tog ungefär 5 minuter på sig att konstatera att det nog rör sig om korsbandet trots allt (trots bland annat negativt draglådetest under sedering i maj samt flera andra undersökningar då knäet framstått som stabilt). Han sa att det inte var helt ovanligt att det var svårt att diagnostisera hos välmusklade hundar som inte slappnar av så bra.

Så, nu har vi operation inbokad på fredag och jag håller på att förgås av nervositet. Det blir en artroskopi först och sen åtgärdar man det man finner, om det rör sig om menisk, osteokondros eller korsband -- eller någon kombination. Jag har ju förstått att det är bra chans att han blir fullt frisk (utöver den artros som finns, så klart), men naturligtvis kan jag inte låta bli och googla och hittar så klart bara en massa exempel på folk som råkat ut för komplikationer.

Skönt att de har hittat vad det är, till slut. Min beauceronhane Indigo är opererad 3 gånger i sitt ena knä, först pga sönderslitet patellaligament (efter trauma) 2015, sen ytterligare en operation 2016 eftersom han fortfarande hade problem (förmodligen självförvållat) och sen fick han en knäledsinflammation 2017 (efter en PRP-injektion som skulle stärka knäet) och istället för att stärka knäet slutade det med att korsbandet gick av pga inflammationen... så det blev en TPLO-operation. Ironiskt nog hade ortopeden visat oss hans superfina korsband när hon gjorde patellaoperationen - "Det är så roligt att se ett frisk och perfekt korsband, med tanke på hur många korsbandsoperationer jag gör" var vad hon sa och korsbandet var verkligen fint... men vad hjälpte det när inflammationen mer eller mindre "löste upp" det. :cry:

Och bara för att han har sån jäkla otur så kunde han inte ha kvar metallplattan från TPLOn när knäet var läkt, eftersom det satte sig bakterier vid skruvarna och gav honom problem, så då plockade de ut plattan (fast det var en rätt enkel op jämfört med alla de tidigare).

Han är idag i princip helt bra i knäet (jag vet att han har lite artros där, var väl oundvikligt efter skadan och alla operationer) men det är inget som verkar påverka honom än så länge i alla fall), knäet har inte orsakat honom några problem alls sedan det läkte efter senaste operationen. Han har dock en del begränsningar i vad han får göra men det beror inte på knäet utan på ett utläkt diskbråck. Ja, han har haft väldigt mycket otur... :(
 
Skönt att de har hittat vad det är, till slut. Min beauceronhane Indigo är opererad 3 gånger i sitt ena knä, först pga sönderslitet patellaligament (efter trauma) 2015, sen ytterligare en operation 2016 eftersom han fortfarande hade problem (förmodligen självförvållat) och sen fick han en knäledsinflammation 2017 (efter en PRP-injektion som skulle stärka knäet) och istället för att stärka knäet slutade det med att korsbandet gick av pga inflammationen... så det blev en TPLO-operation. Ironiskt nog hade ortopeden visat oss hans superfina korsband när hon gjorde patellaoperationen - "Det är så roligt att se ett frisk och perfekt korsband, med tanke på hur många korsbandsoperationer jag gör" var vad hon sa och korsbandet var verkligen fint... men vad hjälpte det när inflammationen mer eller mindre "löste upp" det. :cry:

Åh så trist! Ja, vi vet inte ännu vad som är hönan eller ägget i Breezes fall, om det har börjat med ett trauma, ett för slappt korsband (han har lite långa ligament på andra ställen) eller med en ostekondros eller nåt annat. Hoppas vi får nån klarhet i det efter operationen. Har försökt planera väldigt noga för intensiv rehab (har köpt hem mattor och sele för första tiden och har balansredskap och löpband sen tidigare), men komplikationer kan det ju alltid bli, hur noggrann man än är.

Och bara för att han har sån jäkla otur så kunde han inte ha kvar metallplattan från TPLOn när knäet var läkt, eftersom det satte sig bakterier vid skruvarna och gav honom problem, så då plockade de ut plattan (fast det var en rätt enkel op jämfört med alla de tidigare).

Har sett att det kan hända, men skönt att det inte är nån jättekomplicerad operation. Just infektionsrisken är väl det jag oroar mig mest för.

Han är idag i princip helt bra i knäet (jag vet att han har lite artros där, var väl oundvikligt efter skadan och alla operationer) men det är inget som verkar påverka honom än så länge i alla fall), knäet har inte orsakat honom några problem alls sedan det läkte efter senaste operationen. Han har dock en del begränsningar i vad han får göra men det beror inte på knäet utan på ett utläkt diskbråck. Ja, han har haft väldigt mycket otur... :(

Diskbråck också? Stackarn, vissa råkar då ut för allt. Men skönt att det har gått bra med knäet.
 
Nano och Nessie tävlade agility i lördags, vädret var inte med oss så vi körde bara två lopp av tre innan vi fick nog av regnet. Nano gjorde ett katastrof lopp, husse fick henne inte ens runt banan då hon skulle kolla på paraplyer och folk. Lopp nummer två gick utan problem och de nollade och fick pinne. Nessie gjorde fina lopp men fick tyvärr fel i slalom bägge loppen, vi var väldigt nöjda iallafall.
Igår körde vi inoff utställning, Nessie fick jättefin kritik och HP och Nano som bara var med för miljöträning blev BIR fast hon är o pälsad och på gränsen för stor.
Idag har Nano varit på agilitykurs med husse, det hade gått riktigt bra. Till helgen så ska jag och Nessie på valläger, det ska bli så kul!

IMG_20190929_133649.jpg
 
Känner igen det där med mörkret! Har funderat på om det är omställningen från konstant ljus till "plötsligt" mörka kvällar det reageras på nu, för Skrälle har inte varit så oroligt mitt i vintern tidigare år. Men då är det ju mörkt alla promenader vi gör vardagar under en ganska lång tid så tänker att det blir tillvänjning.
Jag tror inte du och Frej bor fullt lika långt norrut som vi gör, men det kanske ändå är tillräckligt för att bli en snabb omställning från ljus till mörker? Eller reagerar han lika mitt i vintern? :)

Jag tycker att det väldigt fort blir mörkt på kvällen men jag har en känsla av att Frej kommer fortsätta vara mörkrädd hela vintern :p. Blir jobbigt (läs: skällig) när det är mörkt dygnet runt.
 
Var ute i nästan tre timmar med hundarna i skogen. Kom hem med en redig skörd harsyra och nypon :love:
71820835_10213894080694224_6261185598778769408_n.jpg

Har redan gjort harsyrepesto, och har massvis kvar!
70162002_10213894446823377_6045870822281707520_n.jpg

Rävarna älskade verkligen att vara ute så länge, men när jag stannade vid sista nyponbusken på vägen hem så la de sig bara ner, helt slut :rofl:Började promenaden med vittringsövningar och intervallskick. Sen är ju inte direkt så att de chillade när jag började plocka grejer en timme in i promenaden, de sprang ju runt som galningar, lekte, grävde gropar, slet sönder ruttna träd, kollade in alla ljud skogen hade för sig... De hade himla roligt. Nu är de så nöjda så :heart
 
Sitter och kollar igenom vad vi har till vandring, vad som kan förbättras när vi ska ut och sova en natt i tält igen osv. Herregud vad jag önskar att jag hade mindre hundar med praktisk päls. Tänk att slippa släpa sju ton hundmat och femtioelva ton hundkläder :cautious: Ju mer jag använder hjärnan för att tänka på hundras desto mer säger hjärnan "köp dvärgschnauzer!", men alltså... De är ju inte salukis :arghh:
 
Igår fick tjejerna en cykeltur när jag vaknade och sen åkte vi och shoppade hundtäcken till Nessie och Nano. Det var inte lätt att hitta nåt som passade corven, tillslut blev det ett täcke i reflexmaterial som satt bra. Hittade jättefint rosa täcke som var superrea på men det var såklart precis lite litet på Nano så hon fick ett back on track täcke, jag gillar att de täcker baken ordentligt. Hejdå pengar.. 💸💸💸


IMG_20191002_091813.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 729
Senast: Farao
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
809
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
915
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp